Bukefalos 28 år!

Ni som räknar kalorier

Sv: Ni som räknar kalorier

Du kräver studier som källa av mig men själv hänvisar du till en typ blogg? :crazy:
Dessutom handlar inget av dem om det som jag skrev om. Det handlar om svältläge och en eventuell störning i ämnesomsättningen vid svält. Jag har inte nämnt eller rekommenderat svält någonstans, tvärtom.

Och jo, jag tror de PT:s jag känner har något mer utbildning än en föreläsning på gymnasiet. Faktiskt!
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som räknar kalorier

Det där är bara en myt, 1300 kcal om dagen är väldigt långt från svältläge. Även om man inte äter något öht så ökar tom ämnesomsättningen den första tiden och kroppen hämtar fett från alla lager för att upprätthålla kroppsfunktionerna. Man skall vara utan mat/äta extremt lite under lång tid innan ämnesomsättningen sjunker.

Orkar inte leta fram länkar nu men det har publicerats en hel del vetenskapliga texter i ämnet så om du är intresserad är det bara att googla.

Går man inte ner trots ordentligt kaloriunderskott så bör man gå till läkaren, inte äta mer...
 
Sv: Ni som räknar kalorier

Träningslära.se är en blogg/sida skapad av två mycket välutbildade män inom träning och kost. Alla påståenden som finns i texterna har referenser till forskning och undersökningar, vilket du hittar längst ner på varje inlägg. Jag är inte så intresserad av träning och kost att jag själv sitter och läser forskningsavhandlingar inom ämnet och referera därifrån, det får gärna andra göra åt mig och sammanfatta det väsentliga.

Och vad gäller pasta så minskar kaloriinnehållet markant per 100g när den är kokt. Min pasta brukar hamna kring 100-110 kcal/100g kokt.

Edit:
Såg nu att dom ändrat taktik på vissa inlägg. Vissa har enbart referenser i den löpande texten och ingen referenslista i slutet. Men det är sak samma. Deras texter och påståenden bygger på forskning.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som räknar kalorier

...
En matdag för mig, idag t.ex.:
2 knäckmackor med 2 bitar skinka: 109 kcal om man väger och går på det som står på förpackningarna

100 gr pasta och 2 grillkorvar 550 kcal, har vägt allt

2 knäckemackor med 2 kokta ägg utan gula 130 kcal

popcorn 100 gr poppade i 1 msk olja 440 kcal

total: 1229 kcal

När man äter så få kalorier som du blir det extra viktigt att äta "rätt" och se till att få i sig alla näringsämnen. Nu är det ovan naturligtvis bara en dag, kanske äter du inte alltid så här extremt ensidigt? Kanske skulle en bättre, mer allsidig kost få igång din viktminskning?
 
Sv: Ni som räknar kalorier

Det är säkerligen ingen fara. Ge det tid så ska du se att det släpper tillslut. Är det även så att du inte är överviktig och tränar hårt så kan det nog hända att vikten står still av den anledningen. Muskler kommer och fett försvinner. Har du mätt dig på något vis? T ex midja?
 
Sv: Ni som räknar kalorier

Tyvärr äter jag exakt sådär på vardagarna, förutom att pastan varieras med köttfärsås, köttbullar och en annan pastasås. Jag är hemsk :(
Ska försöka variera lite mer men när man kommer hem från stallet vid 20-21 varje kväll är man inte så sugen på att göra värsta matlådan. Då tar man det som går fort och lätt. Ute vågar man ju inte äta eftersom det är i princip omöjligt att kontrollera vad man får i sig då.
Ska försöka köpa hem lite grönsaker. De flesta av dem är ju kalorisnåla.
 
Sv: Ni som räknar kalorier

Jag har inte mätt mig men jag kan fortfarande ha de byxorna osv jag hade innan semestern så kanske jag har fått lite mer muskler. Men muffin toppen är fortfarande lite större än innan:D
 
Sv: Ni som räknar kalorier

Jag har fortfarande inte pratat om svält... inte någonstans har jag sagt att man ska svälta sig eller att 1300 kalorier är svältläge så jag vet inte var du får det ifrån. Lillkumpula länkade till en blogg där man utgick ifrån svältläge och hur metabolismen påverkas då <-- anledning till att jag påpekade det.

Och ja, jag håller med - de flesta underskattar det de äter och överskattar det de gör av med genom t ex träning. Men TS påstod att hon har stenkoll så då måste det ju vara något annat.

Själv tycker jag det är vansinnigt att käka pasta och bröd om man vill gå ner i vikt men det är jag det och beror mest på att jag INTE går ner om jag äter sånt på daglig basis.
 
Sv: Ni som räknar kalorier

Delvis KL

Ni snackar om varandra, Centaur och Zoya. Centaur, du har rätt i att ämnesomsättningen inte påverkas nämnvärt av att äta oftare. Zoya, du har rätt i att det hjälper ens mål att gå ner i vikt om man äter oftare, dock så är inte ämnesomsättningen någon större faktor i det hela.

Anledningen till att många PTs rekommenderar att man ska äta oftare än "vanligt" är vanligen på grund av två anledningar:
1. Att äta oftare gör att ens blodsockernivå håller sig på en mer stabil nivå, vilket minskar sockersug och till viss del även vanlig hunger. Detta gör det enklare att hålla sig till ens diet utan att "synda".
2. Genom att äta med max 3 timmar mellan varje mål mat så håller man igång matsmältningen non-stop, vilket bränner kalorier, samt att då man sällan äter nog för att ha en reserv i mage/tarm, så går näringsämnena direkt dit dom behövs, och har inte chans att lagras någonstans (läs: i fetcellerna) för att användas senare.

Jfrelin: I min mening äter du för sällan, och några av målen skulle kunnat vara lite bättre.
Försök att äta var 3e timme. Och när jag säger "äta", så behöver det inte vara en måltid, utan bara något som håller igång magen. En banan duger jättebra till exempel, och är enkla att kränga t.om i stallet.
Försök att byta ut knäcke+skinka frukosten mot något lite mer substantiellt, så du är säker på att magen kommer igång. Lite musli t.ex.

Nu är jag inte fullt så såld på kalori-räkning som vissa i tråden. Man ska tänka på att konceptet "kalorier ut = kalorier in = bibehållen vikt" myntades 1887. Dvs, på tiden då coca-cola innehöll kokain, en populär bantningmetod var bandmaskar och blodiglar botade i stort sett alla sjukdomar. Det var en enklare tid, och det märks på hela ideen med kalori-räkning, som inte tar hänsyn till om det är rena kolhydrater, proteiner eller fetter man stoppar i sig t.ex.

Lillkumpula är på rätt spår, lyssna på vad hen säger. Vågen är inte din vän, för den "ljuger". Om du måste ha siffror på ditt mål, ta fram ett måttband istället. Om du inte behöver siffor, lita på dina ögon, eller googla på "body fat caliper", och använd dina fingrar till samma effekt.
 
Sv: Ni som räknar kalorier

Men snälla någon! Du är ju en intelligent människa!:eek:;)

Jag tycker att räkna kcal funkar fint om man också tänker på vilket klockslag man äter och vad man äter.. ;)

Ska jag gå ner äter jag små måltider ofta. Och inte allt för sent.
Spec så undviker jag snabba carbs på kvällen.
Hormonerna och insulinet påverkas av när man äter, hur ofta också.

Jag är också lite för att se till att hålla alla mål balanserade med rätt mängd kolisar, protein och fett. I den ordningen..

Du vet ju att jag är förtjust i att äta.. Gärna onyttigt..
Men om jag vill ner i vikt så sviker det här systemet aldrig.
Träna är viktigt med. Men det vet jag ju att du redan gör bra.
 
Sv: Ni som räknar kalorier

Jag skulle inte lita på att den PT faktiskt besitter de kunskaper som hn säger att hn gör. Om inte annat så kan ju "utbildning" tolkas som man vill... Kandidatexamen? Master? 7,5 hp? En föreläsning under gymnasiet om vikten av att äta rätt?

Vad gäller just minskad ämnesomsättning kan du läsa om här:
Träningslära.se: Svältläge (låg ämnesomsättning), del 1 – sanning eller myt?
Träningsläsa.se: Svältläge (låg ämnesomsättning), del 2 – De som sticker ut

Och vad beträffar att äta ofta och ämnesomsättning så stämmer inte det heller. Den energi som kroppen behöver för att bearbeta maten är densamma oavsett om du äter en, tre, fem eller trettiofem gånger om dagen. Kolla upp dietär termogenes.

Däremot kan det absolut passa dig som individ att äta ofta! Vissa gillar att äta sällan och andra ofta, inget av det är fel och man bör helt klart lyssna på sin kropp och göra det som känns rätt. Men det påverkar inte din ämnesomsättning på något speciellt sätt.

De flesta PT är rätt outbildade, men du kan ju be tränaren att recistera nåt så basalt som mjölksyrecykeln, som ett test....

Vikt är i princip ointressant om du inte är brottare eller boxare, annars gäller fördelning fett/muskler.
 
Sv: Ni som räknar kalorier

Du kräver studier som källa av mig men själv hänvisar du till en typ blogg? :crazy:
Dessutom handlar inget av dem om det som jag skrev om. Det handlar om svältläge och en eventuell störning i ämnesomsättningen vid svält. Jag har inte nämnt eller rekommenderat svält någonstans, tvärtom.

Och jo, jag tror de PT:s jag känner har något mer utbildning än en föreläsning på gymnasiet. Faktiskt!

Ja, men frågan är vilken utbildning. Av vem och på vilken nivå. Det var från gymmen som myten om tre liter vatten om dagen spred sig.
 
Sv: Ni som räknar kalorier

En matdag för mig, idag t.ex.:
2 knäckmackor med 2 bitar skinka: 109 kcal om man väger och går på det som står på förpackningarna

100 gr pasta och 2 grillkorvar 550 kcal, har vägt allt

2 knäckemackor med 2 kokta ägg utan gula 130 kcal

popcorn 100 gr poppade i 1 msk olja 440 kcal

total: 1229 kcal

Oj hjalp jag hade ALDRIG klarat mig pa samma mat du ater, aven om jag har ett stillasittande jobb! Min matdag idag:

Morgon: Fullkornshavregryn (1dl tillagat i vatten m kanel & en aggvita) toppat med farsk frukt eller jordgubbar.

Mellis 1: Grekisk Yoghurt (innehaller ca 110 kcal/portion)

Lunch: Sallad med kyckling & lite sotpotatis + en svart kaffe

Mellis 2: 2x majskakor (20 kcal/st) med 1/4 mosad avocado pa varje + en kopp te

Middag: 200g lax med stor sallad

Ar matt hela dagen och haller min idealvikt pa runt 60 kg.
 
Sv: Ni som räknar kalorier

Allvarligt talat? TRE KILO?

Varför stirra sig blind på de där siffrorna? Kläderna etc sitter väl som de ska antar jag?

1300 kcal om dagen är too way för lite.

Jag skulle vara sjukt hungrig på det du äter, dessutom är det alldeles för lite protein på det du äter. Du lever i princip på kolhydrater. Ät mer protein och dra ner på kolhydraterna så ska du nog se att det händer nåt.

Min matdag, 25 år gammal, viktstabil med ätardagar (går ner utan dem). Tränar 5 dagar i veckan:

Frukost: Äggmackor på 2 ägg, 2 skivor mjukt bröd, smör och ringlar kaviar över äggen. Till det dricker jag ett stort glas mjölk

Lunch: Hemlagad mat, 125 g kött/fisk alt 200 g kyckling. 75-100 g pasta/ris och sås på det

Mellanmål: Proteinshake på mjölk eller vatten och då bröd till shaken.

Kvällsmat: Samma som lunch

Innan sängläggning: Samma som mellanmål.


OCH på det - efter träning tar jag proteinshake. Under mina styrkepass äter jag även godis. Löppass = godis/kolhydrater efteråt.

Så här äter jag varje dag. Utom 1-2 dagar i veckan, då äter jag chips och godis. Utan de kvällarna med godis går jag ner i vikt.

Jag pluggar = stillasittande vardag men tar promenader med hunden. Så jag äter ganska mycket för att ens vara viktstabil.

OBS: Jag väger inte min mat så vet inte kaloriintaget, har man ÄS i bagaget är det smart att undvika det. Men uppskattningsvis runt 2300 kcal om dagen +/- 200 kcal
 
Sv: Ni som räknar kalorier

Knapplån.

På vissa människor så spelar vad kalorierna består av en större roll än för andra, i hur snabbt man lyckas gå ner. För min del så är ett kraftigt minskat kolhydratintag viktigast, medan för andra så är det fettintaget som är viktigast.

Jag har låg, väldigt låg, ämnesomsättning (Går i familjen, sköldkörteln och sånt) och behöver äta både extremt kalorisnålt, smart och motionera rätt så hårt för att kunna gå ner i vikt.
Får ligga på ca 1000-1100 kcal/dag som mest, och på det styrketräna 5 dagar/vecka, plus konditionsträna 2-3 ggr/vecka. Plus att jag går någonstans kring milen om dagen med hundarna också.
Enda gångerna jag "äter upp" det jag förbrukat på träningen är om jag vill äta en god middag eller så, och då brukar jag försöka att göra av med ännu fler kalorier än vanligt också.

Jag häller dock i mig en jäkla massa protein, dom är merparten av mina kalorier, eftersom att jag tränar hårt och vill bygga mer muskler också. Kolhydraterna består mestadels av långsamma, och fettet hålls väldigt lågt.
Vissa har det tyvärr lite svårare än andra ibland för att tappa vikt, framför allt när man är nere på en normalvikt och bara har det sista kvar. När jag tidigare "bara" bantat, så har det gått snabbare faktiskt, eftersom kroppen kunnat ta av både muskler och fett helt fritt

Om jag var du hade jag nog provat något nytt. Ändra kosten lite (Hur kalorierna fördelas mellan dom olika grupperna, dragit ner lite till på kalorier osv), byta träningsform alt utmanat kroppen med mer explosiv och hårdare styrka, eller börjat med HIIT kanske. Det sistnämnda är jäkligt effektivt!
 
Sv: Ni som räknar kalorier

Men som sagt, alla är olika.. Jag går upp fort som fan om jag skulle äta lika mycket som dig!
Medan min syster kan ligga på ca 1600 kcal/dag under viktnedgång, mot mina ca 1000..
 
Sv: Ni som räknar kalorier

Men som sagt, alla är olika.. Jag går upp fort som fan om jag skulle äta lika mycket som dig!
Medan min syster kan ligga på ca 1600 kcal/dag under viktnedgång, mot mina ca 1000..
Det förstår väl jag, att inte alla kan äta så mycket som jag gör :D

Men jag tror också att kroppen inte behöver mer om den nu är "inställd" på att klara sig på visst antal kalorier. Dvs skulle man ligga på 1800 kcal om dagen för att vara viktstabil bör man ju orka på 1300 kcal om dagen om man nu vill gå ner i vikt. Jag hade som sagt inte orkat eftersom det blir närmare tusen kalorier i underskott för mig.

Jag tror mer på att TS inte äter rätt fördelning av makronutrienter, dvs för lite protein och enbart kolhydrater. Kolhydrater binder ju vätska, hade min kost bestått av mer kolhydrater och mindre protein hade jag förmodligen också gått upp i längden.
 
Sv: Ni som räknar kalorier

Jag räknar kalorier och går ned effektivt ( ca 30 kg på ett år). En intressant sak jag uppmärksammat är att jag går ned betydligt mer per vecka sedan jag började äta enligt periodisk fasta (8/16) i februari i år. Trots samma kcalmängd/dag.
 
Sv: Ni som räknar kalorier

Jag är nog som dig. Håller jag inte koll så går jag upp väldigt lätt och jag tror att jag har ganska låg ämnesomsättning men det är ju ingen ursäkt. Får jobba hårdare :D

*kl*

Tack alla för tips och input. Ska försöka minska på kolhydraterna och se om jag får igång det igen. Jag älskar ju pasta men jag får offra mig. Keep the eye on the prize liksom. När jag är klar får jag ju äta lite mer igen.
 
Sv: Ni som räknar kalorier

Ja, vissa av oss får helt enkelt kämpa hårdare! Inte alltid så kul, men vad gör man liksom..

Det kommer säkert gå bra för dig också snart! Man får som sagt testa lite nytt ibland :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Sambon och jag har varit ihop i 9 år idag. Jag väger mer än någonsin. Vi vill gärna fira, men helst utan mat. Ni som har följt mig vet...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 489
Senast: SiZo
·
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 516
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 347
Senast: cassiopeja
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 044
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp