Bukefalos 28 år!

Ni som räknar kalorier

Sv: Ni som räknar kalorier

Jag har låg, väldigt låg, ämnesomsättning (Går i familjen, sköldkörteln och sånt) och behöver äta både extremt kalorisnålt, smart och motionera rätt så hårt för att kunna gå ner i vikt.
Får ligga på ca 1000-1100 kcal/dag som mest, och på det styrketräna 5 dagar/vecka, plus konditionsträna 2-3 ggr/vecka. Plus att jag går någonstans kring milen om dagen med hundarna också.

Samma här! Är skapligt less på att höra "1100 kcal är ALLDELES för lite!". Liksom jaha, äter jag mer så går jag inte ned i vikt. Äter jag vad andra anser är "normalt" så kommer jag i framtiden rulla fram. Grattis till er som kan äta mer, men alla kan inte det.
 
Sv: Ni som räknar kalorier

Allvarligt talat? TRE KILO?

Varför stirra sig blind på de där siffrorna? Kläderna etc sitter väl som de ska antar jag?

Får man inte vilja gå ner i vikt bara för att det handlar om ett par kilon? Hur mycket fläsk måste man bära på för att det ska vara okej att banta?
 
Sv: Ni som räknar kalorier

Får man inte vilja gå ner i vikt bara för att det handlar om ett par kilon? Hur mycket fläsk måste man bära på för att det ska vara okej att banta?
Jag ställer mig snarare frågan varför siffror på en våg betyder så mycket när det handlar om ett par kilon som inte ens syns?

1185746_10151521678446198_827926544_n.jpg


Samma vikt, men olika kroppsform. Hur stor skillnad gör det egentligen? Av egen erfarenhet räcker det utmärkt att träna och äta. Står man still men minskar midjemåttet eller blir kläderna större är det ju väl sak samma vad man väger? På bilderna skiljer det 5 cm i midjemått och en klädstorlek.

Är man gravt överviktig är vågen dock en bra riktlinje men sen när man närmar sig målvikten anser jag det vara mindre viktigt, speciellt om det handlar om ett par kilon.

Men alla gör som de vill. Jag tycker iallafall att det inte är sådär sunt när det handlar om så små siffror.
 
Sv: Ni som räknar kalorier

Men när folk skriver vikt är det i vissas fall kanske bara så att de behöver deffa bort ffett och i andras fall så att man är så otränad att man också av träning kommer bygga mer muskler och öka i muskel-vikt men reducera fettprocent och därför stå stilll eller rent av gå upp i total vikt.

Dock tror jag att man ofta säger "gå ner i vikt" generellt om man vill tighta till sig.

Jag själv tex rör mig väldigt mycket. Om jag går upp är det ofta för att jag har en kortvarig vila men äter lika mycket som då jag rör mig lika mycket som en grovarbetare/elitidrottare. Jag gillar att äta.
Iom att jag har en del muskler av all träning så är det så när jag vill tighta till mig att jag alltså tappar vikt. Mer muskler skulle jag bara få om jag började styrketräna mer och då rätt hårt.
Så är det för en hel del jag känner med, om än inte alla.

Och 3 kg hit eller dit gör iaf mkt med både min sits och min garderob.
 
Sv: Ni som räknar kalorier

Tre kilo ger en viss utseendemässig skillnad, dock beroende på vilket skick man är i innan och hur man går ner. Vidare går inte alla ner i vikt för utseendets skull.

Tre kilo mindre fett när man terränglöper med packning gör helt klart skillnad, om nu inte sexpacket skulle synas av det vill säga...
 

Liknande trådar

Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 478
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 337
Senast: cassiopeja
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 028
Senast: Efwa
·
Kropp & Själ Idag har jag träffat min husläkare. Jag fick en tid eftersom jag beskrev en hel del skumma symtom, men framför allt att jag blir flåsig...
Svar
10
· Visningar
1 276
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp