Bukefalos 28 år!

Ni som ska sälja hästar..

Blomskan

Trådstartare
Ni som ska sälja hästar, blir ni arga, irriterade, förnärmade eller på annat sätt upprörda om ni får ett bud på hästen som ligger långt under ert pris?

Jag tänker som så att man kan ju värdera ett objekt olika.
Det jag tycker är värdefullt med min häst det kanske inte du tycker är något att betala för.

Jag kan däremot inte känna att jag skulle bli arg på ett skambud.
Jag som säljare har ju trots allt min fulla rätt att tacka nej till budet.
Hade jag varit riktigt desperat så hade jag ju förmodligen tackat ja till budet.

När ni köper häst.
Utifrån vad värderar ni den då?
Kommande meriter eller dagsform?
Det jag menar är att jag kanske vet att min häst kan gå MSV dressyr men idag går hon bara LB och är i sommarbeteskondition?
Är ni då intresserade av att betala för en kommande MSV häst?

Hur värderar ni sto gentemot vallack?
Är den ena värd mer än den andra?
Tänkte att ett sto kanske man har "nytta" av längre och möjlighet att sälja vidare som avelsobjekt.
Vilket kan vara betydligt svårare med en vallack.. ;)
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Själv skulle jag aldrig köpa ett sto. Men hingstar o valacker köper jag gärna. Det e extriör, stam o prestationer som jag går efter. Sen vill man ju helst ha en bra utstrålning också.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Spännade att höra angående könet.
Jag skulle ju då aldrig vilja ha en hingst.
Har jobbat mycket med hingstar men känner mig ändå liten när det kommer till dessa.
Nu var det ju visserligen testosteronstinna tävlingsindivider jag höll på med.
Känner att det även blir så mycket mikkel runt förvaring av hingsten också.
Det är ju inte så roligt om stallets prisbelönta utställningsarab plötsligt blir betäckt av min kallblodshingst.. Ooopss.. :D


Har du sålt några hästar och kan uttala dig om vad du skulle tycka om ett skambud?
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Om jag säljer häst så är det till det pris som jag satt. Skambud = ingen affär (större risk för en spark i ändan). Erkänner också att om en köpare försöker med det så styrks den även om den skulle vara villig att betala begärt pris. Om jag av någon anledning är osäker på priset t ex efter en skada så låter jag ev köpare komma med bud. Om det då känns acceptablet för mig säljs hästen.

När jag köper utgår jag från vad jag har råd med och det pris som ev finns i annonsen. Så om säljaren sätter ut ett högre pris för att det ska finnas prutmån, sorry då missar dom mig som köpare.
Kön på hästen spelar bara roll om den ska användas till avel. Vilket ju då innebär att jag inte tittat på valacker om det är avel som är ändamålet men inte heller är villig att betala mer för ett sto som ridhäst.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Känner jag att det e rätt person för hästen så kan dom få köpa dom billigare ändå. Skambud e ju bara att säga nej till. Jag tycker det e okej att folk frågar.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Jag blir aldrig arg över ett bud så länge det inte finns någon urfånig anledning kopplat till det i stil med "eftersom det är köparens marknad/svårt att sälja häst så du lär inte få mer för hästen" eller liknande.
Om det är anledningen till det låga budet så är det bäst att spekulanten håller truten om det annars blir det automatisk NEJ.

Personligen skulle jag aldrig köpa en valack men jag är glad att andra vill ha valackar för annars skulle jag aldrig få mina hingstavkommor sålda till bra tävlingshem :grin:

Jag går på stam, föräldrars/syskons/avkommors prestationer, exteriör, gångarter/kvalitéer och psyke och sist men inte minst min magkänsla.

Vad som är värt mest är ju upp till varje enskild individ att avgöra. Det som är värt massor för en köpare är inte värt någonting för en annan.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Om jag säljer häst så är det till det pris som jag satt. Skambud = ingen affär (större risk för en spark i ändan). Erkänner också att om en köpare försöker med det så styrks den även om den skulle vara villig att betala begärt pris. Om jag av någon anledning är osäker på priset t ex efter en skada så låter jag ev köpare komma med bud. Om det då känns acceptablet för mig säljs hästen.

När jag köper utgår jag från vad jag har råd med och det pris som ev finns i annonsen. Så om säljaren sätter ut ett högre pris för att det ska finnas prutmån, sorry då missar dom mig som köpare.
Kön på hästen spelar bara roll om den ska användas till avel. Vilket ju då innebär att jag inte tittat på valacker om det är avel som är ändamålet men inte heller är villig att betala mer för ett sto som ridhäst.

Du kan alltså bli arg på en köpare som kommer med ett bud, trots att du har full rätt att neka?
Är det så skamligt att en köpare försöker att göra en bra affär?

Nu menar jag då givetvis bud som kommer efter provridningar eller påseende av hästen.
Telefonprutare går hårt bort!
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Det skulle jag nog också bli rätt irriterad på om man kom och berättade för mig att mer får du inte för hästen på marknaden..
Men kommer man bara med ett bud rakt upp och ner utan nedlåtande kommenatrer så väljer jag ju själv.
Jag har dock hört och märkt att en del tar det väldigt personligt om det prutas på deras ögonsten.
Sen är det klart tråkigt om man lagt ner tid på provridningar och dyligt och sedan får ett skambud.
Men det är ju samma sak som om spekulanten bara inte är intresserad efter påseendet.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Fråga kan man ju alltid alltid göra, beror ju lite på timing och hur man lägger fram det. Jag skulle tex bli irriterad om någon efter provridning klämmer fram att de inte har summan jag begär för hästen, då har jag ju lagt ner massa tid i onödan på någon som inte ens var möjlig från början.

Själv prutar jag i princip aldrig, om inte säljaren själv inbjuder till det. Jag åker bara och tittar på hästar som ligger inom min budget, och är hästen inte intressant för min del är den inte det till ett lägre pris heller.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Hade jag känt att jag tog illa upp av bud öht så hade jag skrivit det i annonsen, något i stil med ej prutbart eller liknande.

Nu har jag i princip alltid fluktuerande priser på mina hästar, för det beror helt på vem köparen är. Därför skriver jag inte alltid ut ett fast pris och vid förfrågan så har jag ett utgångspris som jag är mer eller mindre fast på så att säga, som sagt då beroende på vem som frågar helt enkelt.

Men därav kan jag inte heller bli sur om jag får ett bud, och det blir jag verkligen inte heller sålänge det som sagt inte kommer någon korkad kommentar eller anledning till.
Däremot tackar jag ju bestämt nej om budet inte är acceptabelt.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Jag har fått en skambud på en häst vid ett tillfälle och jag tyckte det var riktigt oförskämt.
Då hade de kunnat strunta i att ge budet öht.

Är folk inte beredda att betala så ska de inte ens komma och provrida och jag är HELT ointresserad av köpare som vill "göra en bra affär".
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Du tar det alltså personligt?
Jag ser det som så att frågan måste ju vara fri.
Personen kanske har pengarna men känner att varan inte riktigt är värd det du som säljare satt som pris.
Detta är ju svårt att upptäcka innan eventuella provridningar.

Hur framförde de sitt bud?
Var det raktuppoch ner ett erbjudande eller hade de en massa anledningar till varför de bjöd som de bjöd?

Du kanske hade haft behov av att sälja och gladeligen tackat ja, då hade det ju varit tur att de frågade.

Hur stort var budet jämfört med utgångspriset?
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Det beror helt på situationen. Ibland kan ett skambud vara helt ok och det är skönt att göra en snabb affär. Andra tillfällen är det "dryga" kunder som prutar för sakens skull och då kan det kvitta.

Jag blir aldrig sur eller arg på prutare. Själv prutar jag alltid om det inte är uppenbart att det är en riktigt bra affär utan prutande.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Du kan alltså bli arg på en köpare som kommer med ett bud, trots att du har full rätt att neka?
Är det så skamligt att en köpare försöker att göra en bra affär?

Nu menar jag då givetvis bud som kommer efter provridningar eller påseende av hästen.
Telefonprutare går hårt bort!

Jag skulle inte bli irriterad på ett "skambud" däremot om någon insisterar att jag ska sälja till det priset och tjatar om det. Det jag däremot skulle bli mäkta irriterad över är en person som om jag satt priset till 60.000, kommer och provar flera gånger och sedan bjuder hälften. Bjud vad du vill, gärna så tidigt som möjligt, men ge fan i att pruta hejdlöst när jag lagt ner en masa tid, då får man allt pruta måttligt eller bli "utkastad". Det gäller för övrigt alla typer av varor.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Du kan alltså bli arg på en köpare som kommer med ett bud, trots att du har full rätt att neka?
Är det så skamligt att en köpare försöker att göra en bra affär?

Nu menar jag då givetvis bud som kommer efter provridningar eller påseende av hästen.
Telefonprutare går hårt bort!
Ja om det inte finns någon saklig grund för det, då tycker jag det är skamligt. Gör dom samma sak om dom ska köpa något annat d v s går fram till kassan och säger "Jag vill göra en bra affär, det står visserligen 2000 på prislappen saken är precis vad jag vill ha, men jag ger dig 1000 för och en snabb affär." ?
Tror inte det......
Däremot har jag träffat på otaliga hästköpare som kommer och provar, vill ha besiktning m m som sedan inte har de pengar som begärs för hästen. Vilket inte kommer fram förrän det är dags att betala. Då kommer buden som inte allt för sällan ligger på hälften.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

När räknas ett bud som skambud? Är det 5? 10? 15000kr under utsatt pris eller mer?

Om jag ser till mig själv skulle jag inte bli sur över ett skambud utan skratta och säga att jag säljer inte för mindre än x kr då kan hästen eller vad det nu må vara stanna kvar.
Men ibland kanske man är beredd att sälja billigt beroende på omständigheterna.


Jag köpte en till häst för bara några veckor sen.
Nu var det iof säljaren som frågade om jag ville köpa hästen och inte tvärt om.
Säljaren begräde mer för hästen än vad jag ansåg mig ha råd med och berättade då vad min max budget var så det var helt enkelt mitt bud och det var ganska många tusenlappar mindre än vad hen egentligen ville ha.
Men hen gick med på det budet men innan affären var klar så var hästen ytterligare 10000 kr billigare.

Jag ville ha en valack men det blev ett sto..
Jag slipper gärna brunstiga monster men denna fröken är en sån häst jag behöver trots att hon är knäpp när hon brunstar..
Denna gången brydde jag mig mer om vad hästen kan än vad den kanske kan komma att åstadkomma i framtiden.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Det står ju klart för var och en vad man anser vara ett skambud.
Men om man blir erbjuden att köpa en häst så kan ju inte du råda över skillanden mellan prissättningen och din budget.
Annat är det ju om man åker och kikar på en häst för 150´men bara har 75´i sin budget.
Det kan jag tycka är fel.
Men om man som köpare inte anser att hästen är värd det säljaren begär så måste man ju kunna ge ett bud.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Ifrågasätter du varför en eventuell köpare vill pruta eller tackar du bara nej/ja utan att fundera mer på det?

Nu har vi ju ett lite annorlunda sätt att betee oss beroende på om vi handlar i affären eller på privatannonser.
Tror det är ganska vanligt att man prutar på bilar, hästar, motorcyklar och så vidare.
Men jag tror inte det är så vanligt att man prutar på ICA.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Du kan alltså bli arg på en köpare som kommer med ett bud, trots att du har full rätt att neka?
Är det så skamligt att en köpare försöker att göra en bra affär?

Nu menar jag då givetvis bud som kommer efter provridningar eller påseende av hästen.
Telefonprutare går hårt bort!

Om jag hade haft en häst till salu för säg 50 000, och sedan lagt ner tid och energi för att prata i telefon/mail, visa för köpare, meddela andra intressenter att det finns fler som ska provrida osv... och sedan får ett bud på 10 000 på hästen... ja då hade jag blivit rejält irriterad faktiskt. Hellre då telefonprutare som jag kan säga nej till direkt och inte behöver lägga en massa tid på.

Det är inte fel att lägga ett bud, eller ens att försöka göra en bra affär, men rena skambud går bort hos mig direkt. Jag har inte sålt många hästar alls, men de jag har sålt har verkligen inte varit något överpris på, och jag har alltid varit öppen för att diskutera priset - men jag sätter också ett utgångspris som jag tycker är skäligt med tanke på den aktuella hästen (utbildning, ålder, ras/stam, eventuell skadehistorik, vad liknande hästar annonseras för, hur bråttom det är att bli av med hästen osv).
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Ifrågasätter du varför en eventuell köpare vill pruta eller tackar du bara nej/ja utan att fundera mer på det?

Nu har vi ju ett lite annorlunda sätt att betee oss beroende på om vi handlar i affären eller på privatannonser.
Tror det är ganska vanligt att man prutar på bilar, hästar, motorcyklar och så vidare.
Men jag tror inte det är så vanligt att man prutar på ICA.

Fast det handlar ju om olika saker och framföralt olika kostnader. En häst/bil/MC/hus kostar betydligt mer än matvaror, där både säljare och köpare kan göra en bra affär trots en redigering av priset. Dessutom är det ofta banklån osv involverat i såna affärer, vilket det knappast är på ICA.

När det gäller mat- och dagligvaror finns det ett enormt utbud och olika priser på exakt samma vara. Det står alla fritt att handla toapapper och ketchup på ICSA, men välja att handla grönsaker på Coop istället om det är billigare. Dessutom är det förbrukningsvaror, utan någon större betydelse för ekonomin (eller känslor) om det visar sig att det var fel på tomaten, att mjölken hade gått ut osv... jämfört med om det visar sig att huset var fuktskadat, hästen hade KS eller bilens växellåda rasar.

På marknader, festivaler osv däremot är det ju inte ovanligt att pruta...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 573
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Prutar ni när ni köper häst? När gör ni det i så fall? Innan eller efter besiktningen? Hur lägger ni fram det? Jag är jättedålig på...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
11 566
Senast: IngelaH
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 608
Avel Hejsan! Jag börjar få misstankar om att mitt sto kan vara betäkt, jag har en snart 3 åring som vi ägt i 10 månader och hennes mage är...
Svar
14
· Visningar
4 146
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp