Bukefalos 28 år!

Ni som ska sälja hästar..

Sv: Ni som ska sälja hästar..

Jag är inte dum i huvudet. Jag behöver inte läsa igen. Jag tycker det blir ett löjligt ordmärkeri. OFTA eller nästan alla - ärligt talat jag skiter i vilket och jag orkar inte ens märka ord. Det är tillräcklig frekvens för att det ska vara vanligt.

Jag tycker inte att prutning är så farligt - problemet är att jag undrar varför det är så svårt att förstå att man är helt ointresserad av prutare om att det står tydligt, Prutare undanbedes - fast pris - vilket ord är svårt ? Och jag har inte svårt att äga nej alls. Men jag har annat att lägga min tid på.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Ja det kanske det kan vara. Men priset kan ju också vara satt utefter just de förutsättningarna.
Som säljare är iallafall inte jag så blåögd att jag missar om min häst är grining eller inte kan stå uppbunden, klart att det måste upplysas om direkt - jag vill inte att en potentiell köpare ska behöva åka långt (kanske) och hästen är knepig utan att de vet, det är också taskigt och slöseri med folks tid.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Du det är inte löjligt ordmärkeri att förklara när någon fått det om bakfoten. Varför ska jag låta dina påståenden om vad jag sagt och som är direkt felaktiga stå oemotsagda?

Skriver jag att: "Jag åker ofta till landet" så betyder det kanske att jag åker 5 gånger på en säsong, inte att jag nästan bor där. Skriver jag att folk ofta prutar så syftar jag på en obestämd procentsats kanske någonstans mellan 20 och 75%. Oftare och det blir nästan alltid och mer sällan så blir det snarare ibland

Jag har aldrig skrivit att man ska pruta om det står "prutare undanbedes" eller liknade eller ens att det är lämpligt (eller för den delen att man bör undvika det). Jag har pratat om putande generellt.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Jag tycker absolut att man kan pruta/förhandla om priset eller vad man nu vill kalla det ;) Som vissa nämnt så lägger en del säljare till och med på en prutmån och som köpare kan ju inte jag veta om det är gjort eller inte ;)

Personligen spelar det för mig roll vem jag köper hästen av och givetvis vad jag tycker att den är värd, om och i så fall hur mycket jag prutar. Nu vet jag hur lätt man kan missförstås här så jag ska försöka vara tydlig. En erfaren uppfödare eller hästförmedlare kan ha bättre koll på vad en häst är värd än vad en privatperson ibland kan. Många privatpersoner sätter ju faktiskt helt vansinniga fantasipriser på sina hästar och tror att den är så mycket bättre än vad den är...

Nu jobbar jag inte på ridskola längre men när jag gjorde det så hände det även om flera hästar skulle köpas av en säljare att jag förhandlade om ett paketpris.

Sen finns det givetvis en massa prutande som inte är OK men där tror jag alla är överens. Som att det givetvis aldrig är OK att titta på en häst som är långt över ens budget och ta upp säljarens tid i onödan. Eller att först ta en häst på prov och sen ge skambud bara för att säljaren kanske sitter i en dålig sits (ej har kvar stallplats till hästen eller liknande). Fast egentligen tycker nog jag att det över lag inte är OK att pruta efter att man tagit en häst på prov. Detta eftersom det bäddar för att hästen skickas runt till flera olika potentiella köpare i onödan vilket kan leda till ett lidande hos hästen.

Ja det finns en massa olika situationer och varianter att ta upp men som jag sagt så tycker jag i alla fall att det överlag är helt OK att pruta. Sen är det upp till säljaren att anta budet eller inte.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Ja det kanske det kan vara. Men priset kan ju också vara satt utefter just de förutsättningarna.
Som säljare är iallafall inte jag så blåögd att jag missar om min häst är grining eller inte kan stå uppbunden, klart att det måste upplysas om direkt - jag vill inte att en potentiell köpare ska behöva åka långt (kanske) och hästen är knepig utan att de vet, det är också taskigt och slöseri med folks tid.

Men hur ska köparen veta om priset är satt med tanke på olater ( som inte omnämnts tidigare) eller inte? Det jag anser är en olat är kanske något anser är en småsak intevärt att nämna. Och det finns säljare som bokstavligt skiter i om man åker långt eller är grannar. Cirkus vi diskuterar inte hur det är att köpa häst av just dig utan mer gennerellt med många olika säljare dör vissa är ärliga andra oärliga, vissa använder prutmån andra inte, vissa upplyser om allt och vissa missar allt som inte är till fördel för hästen. Och framför allt där man inte vet på förhand hur hästägaren är.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Att försöka diskutera det ena eller andra generellt är väl rätt meningslöst ? Det blir ju rena hypoteser och fria fantasier om hur det skulle kunna vara...kanske eller kanske inte.
Jag kan bara diskutera utifrån mina erfarenheter i frågan. Jag vet hur jag skulle göra och hur jag gjort, samt hur jag blivit bemött av säljare och köpare
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Jag anser det tvärt om meningslöst att diskutera just dig eller någon annan enskild person. Ja erfarenheter och egna tankar är viktiga, men att på varje situation applicera sin egen situation är meningslös. Du undanber dig prutning, flertalet gör det inte i annonserna, och att då utgå från att alla undanber sig pruting för att du gör är absurt.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

J Fast egentligen tycker nog jag att det över lag inte är OK att pruta efter att man tagit en häst på prov. Detta eftersom det bäddar för att hästen skickas runt till flera olika potentiella köpare i onödan vilket kan leda till ett lidande hos hästen.

Jag förstår hur du tänker, men å andra sidan kan man om man haft hästen på prov en tid komma fram till att man anser att hästen inte var värld det ursprungliga priset men att man kan tänka sig att köpa den till ett reducerat pris. Det är då rimligt att diskutera detta istället för att skicka tillbaks hästen utan någon motivation för att inte riskera att betraktas som ofin/utnyttjande i sina försök till att "pruta" (dvs tala om varför man skickar tillbaks hästen). Nu skulle jag inte sälja en häst med prövotid över huvudtaget om det inte var särskilda skäl.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Eller också kan det vara så att hästen inte BLIR värd det ursprungliga priset.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Jag förstår hur du tänker, men å andra sidan kan man om man haft hästen på prov en tid komma fram till att man anser att hästen inte var värld det ursprungliga priset men att man kan tänka sig att köpa den till ett reducerat pris. Det är då rimligt att diskutera detta istället för att skicka tillbaks hästen utan någon motivation för att inte riskera att betraktas som ofin/utnyttjande i sina försök till att "pruta" (dvs tala om varför man skickar tillbaks hästen). Nu skulle jag inte sälja en häst med prövotid över huvudtaget om det inte var särskilda skäl.

Visst kan det finnas undantag MEN överlag så anser jag att tar man en häst på prov så ska man vara så pass säker på vad det är för häst att man i alla fall vet att det begärda priset är rimligt. Då är det bättre att man kommer och provrider hästen en extra gång. Tar man hästen på prov så tycker jag att man gör det för att tex se att man verkligen passar ihop eller för att se att hästen passar i våran typ av verksamhet. Saker som inte borde göra någon skillnad i priset.

Sen återigen så finns det så klart alltid undantag. Tex att det skulle komma fram någon olat hos hästen som säljaren inte nämnt. Jag vill ändå köpa hästen men olaten gör att jag inte är villig att betala lika mycket.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Jag träffar sällan på personer som prutar alldeles för mycket enligt mig, utan kanske från 38 000 till 35 000, vilket är rimligt. Men om någon hade försökt att pruta ner en av våra ponnyer rejält så hade det ju inte varit svårare än att säga nej.

Det är dock irriterande när man lägger ut en annons på en ponny till typ 30 000 och man får ett mail där de frågar om all möjlig utrustning ingår, besiktning och röntgen, skoning/verkning, mätning osvosv ingår, utan att ens ha sett eller provridit ponnyn...
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Fast det är väl inte helt orimligt att kolla upp exakt vad man får för pengarna innan man beslutar sig att kolla på hästen eller? Det är en ordentlig skillnad i priset på en häst där allt ingår och en där inget ingår även om prislappen är den samma.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Jag värderar hästen utifrån mina personliga önskemål samt dagsformen. Jag kan inte veta om en häst kan göra tex galoppfattning eller galoppombyte, om det inte går att bevisa på något sätt. Kunde hästen inte utföra det vid provridningen skulle jag vilja ha bevis för att den kunnat det innan - och jag hade ifrågasatt om det kunde ligga ngn annan orsak än dålig kondition bakom.

Om vi ska utgå från det jag sökte hos min blivande häst så hade jag ganska låga krav - den skulle kunna utföra alla gångarter på ridbanan under ryttare. Jag red hästar som var westerntränade och som enligt säljaren gick LB. Men de var ur kondition och kunde därför i de flesta fallen inte ens fatta galopp under ryttare på ridbanan - av tre ryttare lyckades iaf ingen. Dessa hästar kunde ha gått MSV dressyr för två år sen, jag hade ändå aldrig köpt den.

Sen hade jag inte heller värderat div tävlingsmeriter i hopp eller dressyr speciellt högt då jag personligen ville ha en häst att rida akademiskt på. Och jag har inte mytcket för den mesta ridning man ser på lokala tävlingsbanor så jag hade snarare sett det som en nackdel att hästen ridits mycket på det sättet. Därför hade jag inte betalat mer för en sån merit, utan det är vad hästen presterar för mig under provridningen som jag går på - och vad jag önskar av den.

Om jag tittar på en häst och vet priset innan jag åker dit, och den presterar det jag önskar, så är den värd priset i annonsen. Om jag faller för den förstås. Jag hade själv inte heller något intresse av att köpa en häst som inte presterade det jag önskade ens för ett lägre pris än utsatt. Jag ville ha det jag ville ha och jag tittade på hästar i den prisklass jag hade råd med. Så prutning var aldrig aktuellt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 571
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Prutar ni när ni köper häst? När gör ni det i så fall? Innan eller efter besiktningen? Hur lägger ni fram det? Jag är jättedålig på...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
11 566
Senast: IngelaH
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 608
Avel Hejsan! Jag börjar få misstankar om att mitt sto kan vara betäkt, jag har en snart 3 åring som vi ägt i 10 månader och hennes mage är...
Svar
14
· Visningar
4 146
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor
  • Trögt att sälja häst nu?

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp