När och hur ska man pruta?

Jag har prutat på en travare där annonsen sa att hon skulle slaktas om de inte hittade ett nytt hem.
Det blev lite rörigt för de hade inte plats så jag hämta henne fort o hade henne på prov en månad. Vi hade inte diskuterat pris så när jag ville köpa sa säljaren att hen ville ha 15 o jag sa bara nej 🙈 Där kände jag mig fräck!
Vi borde pratat om det innan men jag sa vad jag va villig att köpa för och de godtog det.
De pengar jag ”sparade” där gick till täcken, sadel mm så

Annars har jag aldrig prutat, de har dock säljarna gjort lite i vissa fall 😁 och jag själv när jag sålt!
 
Hästen vi köpte för en månad sedan lade vi ett bud på 10% under vad säljaren ville ha. Det fanns fler spekulanter, men iom att vi köpt hästar av samma säljare tidigare valde hen att sälja till oss för vårt bud. Men det är dock inget jag hade räknat med.
 
Jag har just köpt en häst för det pris säljaren begärde. Såg inget utrymme att pruta, fler som skulle provrida och jag ville ha hästen. Snabbt och smidigt!
Samtidigt har jag sålt en häst till 1/3 av begärt pris (eller 1/2 för jag sänkte efter att jag läst av marknaden lite). Där var det hem före pris. Snabbt och smidigt!
 
Jag har just köpt en häst för det pris säljaren begärde. Såg inget utrymme att pruta, fler som skulle provrida och jag ville ha hästen. Snabbt och smidigt!
Samtidigt har jag sålt en häst till 1/3 av begärt pris (eller 1/2 för jag sänkte efter att jag läst av marknaden lite). Där var det hem före pris. Snabbt och smidigt!
Jag har också sålt en häst för en tredjedel av efterfrågat pris.
Men det var rätt hem och förutsättningarna för försäljningen ändrades drastiskt då man upptäckte något på veterinärbesiktning som vi inte hade en aning om.
 
Jag har också sålt en häst för en tredjedel av efterfrågat pris.
Men det var rätt hem och förutsättningarna för försäljningen ändrades drastiskt då man upptäckte något på veterinärbesiktning som vi inte hade en aning om.
Här var det ju redan en del känd problematik och jag hade ingen aning om vilket pris jag skulle sätta. Jag hade ju i slutändan kunnat tänka mig att skänka henne till rätt hem, men det vill man ju inte skriva i en annons (kan tänka mig hur många svar man skulle få då och kanske inte riktigt från de man önskar sig).
 
Jag köpte min häst för 5000, utgångspris var 30 000. Men det var lite speciellt också, jag hade hästen på foder och ägaren och jag hamnade i lite "tjafs" och tillslut satt hon som ägare på alternativ avlivning eller ta hem hästen. Hon vägrade ta hem hästen och vägrade avliva den... Och jag tyckte synd om hästen och sa att då köper jag den, så kan jag besluta om hästen ska få vård eller avlivas. 5000, inte en krona mer...så blev det, och jag gav hästen vård och idag 6 år senare är den dräktig med sitt första föl.
 
Seriös diskussion om hästen var OK. Men de där som helt klart var ute efter att lura av oss hästen - de var inte så välkomna.
En köpare dök upp oannonserad och krävde att få hästen inledd från den leriga hagen. De ville komma så, för att vi inte skulle få möjlighet att "trixa" med hästen.
Ja, jag har nog träffat på de allra flesta sorter. :meh:
Usch, påminner jag om då jag va 19 och skulle sälja min valack. Blev uppringd när jag va klar på gymnasiet av min pappa, någon tant hade dökt upp och tagit in min häst från hagen?!?!?! Jag stod inackordnad på ett stort stall, fick ta mig ditt och visa fram hästen, jag va ung och såklart ställde mina föräldrar inte ens upp eller åkte med ditt, fick visa fram hästen- som inte hade sin bästa dag, hon proved inte ens men åkte därifrån sen. Så jävla konstig upplevelse, hade det hänt idag hade jag bett henne åka därifrån. Man åker inte till ett stall och tar in någons häst. Så jävla sjukt.
 
Usch, påminner jag om då jag va 19 och skulle sälja min valack. Blev uppringd när jag va klar på gymnasiet av min pappa, någon tant hade dökt upp och tagit in min häst från hagen?!?!?! Jag stod inackordnad på ett stort stall, fick ta mig ditt och visa fram hästen, jag va ung och såklart ställde mina föräldrar inte ens upp eller åkte med ditt, fick visa fram hästen- som inte hade sin bästa dag, hon proved inte ens men åkte därifrån sen. Så jävla konstig upplevelse, hade det hänt idag hade jag bett henne åka därifrån. Man åker inte till ett stall och tar in någons häst. Så jävla sjukt.
Så bär man sig verkligen inte åt, det är ju dessutom olagligt.



Jag var också med om en ganska suspekt händelse, när min vita "hästängel" Fatima, oväntat fick ett föl sommaren efter jag köpt henne. Hon såldes för att hon "inte blivit dräktig" och var känd för att stjäla de andra hästarnas föl. :)

Jag var i stallet större delen av dagarna från dag 1 till Cavatina såldes 8-månader gammal, hon grimtränades, bettränades, tränades med schabrak och täcke, "vandes med tömmar", promenerades vid hand både ensam och med sällskap i skog och mark, lasttränades vaccinerades, avmaskades, verkades och så vidare. Jag satt på bukechatten dagligen, då jag var en av chatmoderatorerna och vi diskuterade prissättning och så vidare. En person sa helt seriöst och lite spydigt, jag bjuder 1000 kronor, eftersom du inte vet något om henne och att hon är oregistrerad.

Att jag blodtypat henne och jagade möjliga hingstar, samt lämnat in registreringshandlingar med "okänd fader" under tiden och kostat på både mor och dotter en hel del extra pengar och tid... ansåg personen tydligen inte var av intresse.

Det hela slutade i alla fall med att Cavatina såldes till en seriös köpare, för "självkostnadspriset 12000", utan knot och prut. :heart Och en senare ägare, lyckades till slut spåra fram fadern. :) Tyvärr överlevde min hästängel Fatima, sin dotter. Då Cavatina var lika levnadsglad och full med bus som sin mor och for ut i hagen och bröt ena bakbenet olyckligt som 8-åring. Det fanns inget att göra....
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 131
Senast: Sirap
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 199
Senast: Lobelia
·
Hästvård Häst som gått igenom besiktning UA, ung välstammad. Högt blod, pigg, sportig mycket rörelse och bakben. Enligt veterinär skjuter den in...
Svar
6
· Visningar
1 444
Senast: sorbifolia
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 863
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp