Bukefalos 28 år!

Ni som tävlar...

Skuggfaxe12

Trådstartare
...med era hästar. Vaccinerar ni era hästar alltid i en viloperiod? Om ni gör det, hur gör ni med vilan, förflyttas den med vaccinationen? Det ska ju ovaccineras inom ett år varje gång så att vaccinationsdagen måste ju flytta omkring en del. Funderade lite på det när jag var på kursen för grönt kort. Där läste jag att vaccineringen skulle ske under en viloperiod. Hur noga är det med det? Det står ju även att det måste ha gått 7 dagar efter det att den har vaccinerats innan hästen får tävla. :confused:
 
Sv: Ni som tävlar...

Tror inte att folk flyttar runt på vaccineringen hela tiden utan i stället infaller automatiskt en viloperiod på ca 1 vecka efter vaccinationen. Hästen bör då enbart skrittas så helt avställd blir den ju inte. Har också hört att man till viss del även kan trava men att det får vara utan större krav då hästen inte får anstränga sitt hjärta för hårt.
 
Sv: Ni som tävlar...

Jag blir så arg. Ingen veterinär har sagt till mig att hästen ska vila en hel vecka efter att den vaccinerats. Kan det verkligen skilja så mkt mellan veterinärers åsikter? Fler som låter sin häst enbart skrittas en v efter vaccitationen?
 
Sv: Ni som tävlar...

Nej, jag har frågat flera gånger och flera olika veterinärer. De svar jag fått har varit att hästen inte bör anstränga sig MAXIMALT på ca en vecka efter vaccinationen, men att det går bra att rida normalt. För min del innebär det att jag låter bli långturer och riktigt krävande träningspass, men jag rider lugnare dressyrpass (alla gångarter) och lugnare/kortare skogsturer.

Det vaccin man idag använder är avdödat vaccin - det finns alltså inga levande virus kvar i det. Tidigare har man dock använt levande vaccin och då är det mycket viktigare att hästen vilar (då blir den nämligen "sjuk", dvs infekterad av viruset, men i en mycket mildare form än om den blir smittad "på riktigt"). Det är alltså de GAMLA rekommendationerna som säger att hästen skall vila helt eller bara skrittas.

Sedan finns det förstås hästar som reagerar på vaccinationen genom att bli hängiga och/eller få feber, och de skall förstås vila!
 
Sv: Ni som tävlar...

Jag har fått samma besked som Roheryn ang att det var de gamla vaccinerna som krävde vila. Min vet säger ta det lite lungnare en dag för säkerhets skull, sen är det inga problem.
 
Sv: Ni som tävlar...

Har fått samma rekommendationer som Roheryn även jag, vaccinerade senast för en 3 veckor sedan. Vi planerar vaccinationen så att det stämmer för oss, så ibland blir det ca 1 år och ibland 9-10 månader.

För internationella tävlingar råder dock andra rekommendationer gällande återvaccinering som då skall ske inom 6 månader i stället för med årsintervall. Står om det på FEI:s sida.
 
Sv: Ni som tävlar...

Okej! Det är precis vad jag fått höra också. Det var ju skönt att läsa, så att jag inte gjort fel alla år. :) Men tycker ändå de borde sagt ngt om maximal ansträngning. Men de trodde väl att mina hästar bara gick å latade sig ändå :smirk:
 
Sv: Ni som tävlar...

Det som jag reagerade på var just ordet "viloperiod". Det är för mig ungefär 1-2 månader. Antar att det handlar om olika perspektiv.
 
Sv: Ni som tävlar...

Min vaccineras på torsdag. Hon kommer få vila tors + fre, samt väldigt lätt ridning lördag. Därefter kommer vi börja arbeta lite mer.

Vad jag har hört så ska hästen inte arbetas svettig/ anstränga sig mycket, men att man annars kan man rida som vanligt nästan direkt.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 250
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: Joro253
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 230
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 431
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp