Ni som tävlar agility

JosseMandy

Trådstartare
Hur roligt är det enligt er?
Skulle ni kunna tänka er att låta någon annan tävla er hund?

Vi debuterade i höstas (har tävlat en enda gång). Det var inte alls så där fantastiskt som jag hade förväntat mig. Tjejen var trött vilket vi trodde att det berodde på att hon hade sovit dåligt innan tävlingen och kunde inte riktigt slappna av så bra på tävlingsplatsen heller med allt omkring oss, samt att hon brukar vara lite tröttare efter löp. Hon lyssnade dessutom rätt dåligt på planen vilket hon inte brukar göra och hon ville heller inte lämna min famn när jag skulle sätta henne i starten.

Inne på planen gjorde hon lite som hon själv ville fast det skrattade jag bara åt och körde vidare. Det mest pinsamma var när hon lämnade planen för att skälla i tre sekunder åt två stackars pudlar som gick förbi, och att konerna vid hinderna var superspännande och såg ut som godisskålar som givetvis måste undersökas (varje "skål").:d:D

Efter tävlingen tyckte vi att det var lustigt att hon var så trött, hon sov resten av dagen och hela natten och när vi sedan åkte vill veterinären så fick vi bekräftelse på att allt inte var som det skulle och vi åkte hem med bland annat penicillin för tonsillit och öroninflammation. Sedan dess har vi inte tränat något mer än lite slalom hemma.

Nu tycker jag egentligen inte att tävlingarna lockar så värst mycket, fast jag blir samtidigt lite orolig för att jag missar något väldigt roligt... Jag skulle gärna tänka mig att stå och heja på, ifall någon annan kunde köra min hund, för hon är egentligen skitduktig och älskar agility! Hur hade ni gjort? Gett det en chans till eftersom det var så dåliga förutsättningar senast, eller hade ni försökt att ragga upp någon annan som vill tävla med hunden?

Dela gärna med er av era "missöden" och framgångar också :p

Sv: Ni som tävlar agility

De första tävlingarna går inte bra om man är ny som förare och har en nybörjarhund. Både hunden och föraren är ovan vid situationen och miljön och därför brukar det gå dåligt. Det är inte alls samma sak hemma som på tävling.

På min första officiella tävling sprang hunden iväg till publiken två gånger i agilityklassen även om vi lyckades ta oss runt med 32 fel :D I hoppklassen hade vi lugnat ner oss lite och nollade loppet.

Nästa tävling tappade vi koncentrationen när slalom låg i slutet på banan och hunden sprang i i ett tält bredvid och hälsade på några pudlar, i hoppklassen fick domaren sig en utskällning i slalom som var hinder nummer 3 sen drog vovven av banan. I nästa lopp tog vi vår första pinne.... Oj detta var ju lätt tänkte jag, detta var i maj, sen dröjde det till september innan nästa pinne kom ;)

Jag hade absolut gett det en chans till om hunden tycker det är kul, ni måste ju jobba ihop er som ett team och de tar ett tag.

Jo, jag ställde in mig på att det skulle gå jättedåligt och vårt enda mål var att däcket skulle gå bra, vilket var första eller andra hindret i båda klasserna, och det gjorde det ju båda gångerna så jag var jätteglad för det. Och hon var jätteduktig, med tanke på hur sjuk hon var. Men jag kände inte det där suget som jag brukar känna vid tävlingar av olika slag, fast det kanske kommer när man får lite rutin och det går bättre?

Hehe, det verkar som att det kanske är rätt vanligt att hundarna lämnar banan i början? Vi var ju inte ensamma om att lämna planen när vi tävlade, men det var ju många som var väldigt duktiga också. :D

Hur går det för er nu då? Har ni tävlat länge och vad tycker ni om det?

Håller med kakis att de första tävlingarna inte brukar gå så bra.På min första tävling tappade jag bort mig på banan ock snubblade over ett hopphinder :PJag tyckte inte heller att våran första tävling var så fantastiskt roligt,men ju mer man tränar ju bättre det går och då blir det ju roligare också:D

Vi gjorde vår första tävling 26/4 2008 och vi blev uppflyttade till hopp 3 27/7 2009 och agility 3 20/9 2009. Så det har gått oförskämt bra, jag blir fortfarande nervös när vi tävlar men nu bara längtar jag till den 14 mars då nästa tävling är :D och då var jag ändå uppe och körde på MyDog 9-10 januari :D

Jag tror absolut du kommer att hitta tävlingssuget när du känner att du har hunden med dig och du känner dig säkrare i situationen.

Som du säger så finns det såklart personer som har hundar som går klockrent i klass 1 men hur många hundar tror du att de tränat upp innan, alla hundar måste ju köra klass 1 någon gång även landslagsförarnas nya förmågor och ju mer rutin man har och ju bättre grundträning hunden får desto bättre går det ju. Själv har jag säkert 100 saker jag ska träna annorlunda/tidigare/mer med min nästa hund.

Jag blir inte heller nervös längre:)för oss har det också gått bättre än jag någonsin trodde även om jag bara har tävlat 4 gånger:)
Vad har ni för hundar?:)

Jag har en dvärgpinscher

6320_120952181227_762946227_3082717_2196430_n.jpg

Håller med kakis att de första tävlingarna inte brukar gå så bra.På min första tävling tappade jag bort mig på banan ock snubblade over ett hopphinder :PJag tyckte inte heller att våran första tävling var så fantastiskt roligt,men ju mer man tränar ju bättre det går och då blir det ju roligare också:D

Haha, ojdå. Men underhållsningsvärdet höjs ju av dessa tokigheter som händer ;) Vad skönt att det blev roligare för er, jag får nog ge det ett par tävlingar och känna efter ordentligt. För det är ju hysteriskt roligt att träna. :)

@Zico-Bowl
Papillon men oreggad.

@Kakis
Oj, vad snabbt ni kom till klass 3. Vovven måste vara lika duktig som den är söt förstår jag. :)

Terrierns första tävling resulterade i två hoppade hinder, två frivarv inklusive hopp upp i funktionärs knä och grundligt pussa denne och sedan ett hinder till.
Det var i ridhus annars vet jag inte hur många tält hon hade besökt, supersocial som hon är :D
Vi har nu tagit oss runt odiskade.
Hon tycker det är skitkul och det går fort och oftast fel, vi har en hel del träning kvar om man säger så :angel:

Haha alltså usch jag börjar tänka på mina första tävlingar (vilket var förra våren förvisso :angel: ). I början var hon allmänt okoncentrerad och missade slalom varenda eviga gång (men gjorde det klockrent andra gången suck) men efter en 4-5 tävlingar släppte det och vi plockade 10 pinnar av 30 lopp förra året ;). (om man nu får skryta)

Agility är så jäkla roligt verkligen! Prova själv några gånger och eftersom du själv inte verkar vara spec nervös eller tycka att det är jobbigt tycker jag absolut att det är värt det :). Om jag själv inte tyckte att det var kul och det fanns ngn annan som kunde köra hunden bra så skulle jag absolut kunna låna ut. Jag önskar att folk kunde låna ut sina hundar till mig! :D

Längtar ihjäl mig till 13e mars när det är tävlingsdags igen!!

och jag har en sheltie

20090502122.jpg

hahaha nu kommer jag ihåg i somras, när det var som varmast! En largehund som jag tror hörde hemma i klubben, sprang efter halva loppet in i tältet och la sig under bordet i skuggan och vägrade komma ut :rofl::love:

Ge det några chanser till! Av någon anledning tycker jag att det är mycket mindre läskigt att tävla agility än andra hundsporter (jag har svårt för att folk tittar på mig), trots att agility är en sport där man egentligen verkligen skulle kunna skämma ut sig så gör det liksom inget. ALLA blir diskade av en eller annan anledning förr eller senare.
Jag tävlade en del och tyckte att det var hyfsat kul med min isländska fårhund, dock utan större framgångar då hon var säker men alldeles för långsam.
Sen fick jag överta min kompis terv som hade tävlat SM och WOW!! Helt plötsligt insåg jag vad agility verkligen handlade om, fart, kontakt och samspel med hunden. När man får till den där känslan att allt flyter, när man märker att vägen man tänkt ut faktiskt funkade, när hunden och du är ett team - det är svårslaget!!

Så, testa några gånger till. Skulle du å andra sidan inte tycka att tävlingar är kul så far ju hunden inte illa av att inte få tävla men ja, jag hade kunnat tänka mig att låna ut min hund till någon annan om jag inte tyckte att det var så förbaskat kul att köra själv :laugh:.

Jag tävlar med en bordercollie dock är det inte min egen:(
90036_1264596604.jpg

hahaha nu kommer jag ihåg i somras, när det var som varmast! En largehund som jag tror hörde hemma i klubben, sprang efter halva loppet in i tältet och la sig under bordet i skuggan och vägrade komma ut :rofl::love:

Nu kom jag att tänka på i somras när det spöregnade och min hund som hatar regn sprang in under balansbommen och skakade av sig vattnet och sprang sen vidare... så vi blev diskade i ett annars felfritt lopp :grin::D

Jag fullkomligt älskar att tävla. Fast jag tror jag framförallt älskar att fara iväg med ett gäng människor, sitta och babbla halva natten för att sedan peppa varandra till 100 när det är dax att köra sitt lopp. Nu har jag inte fått tävla på ett halvår i väntan på ny tillskottet, men i Juni/Juli är det dax och då ska jag njuuuta!

Ang. att låna ut sin hund om man inte tycker om att tävla tycker jag är ett bra alternativ. Jag lånar ju nästa agilitystjärna eftersom att vi inte kan köpa en till på väldigt länge. Jag tycker det funkar utmärkt och ägarna är bara glada att jag tränar/tävlar med deras vovve.

Just nu har jag själv en Norrbottenspets på 8år men vi har tagit en paus under vintern då det har varit lite knackigt med våran samarbetsförmåga = Vi har bara blivit sur på varandra när vi tränat.
Ny vovven är en Dvärgschnauzer på lite över året som jag tror kommer utvecklas väldigt väldigt bra bara hon får lite kött på benen. Och hon är underbar att träna för att hon har så mycket mer vilja och speed än vad Nobsen har.

Hahaha påminner mig då om sista tävlingen förra året (där jag tänkt ta mina sista pinnar suck), när vinnaren sprang in i tunneln och vägrade gå ut på 10 sek :D. Lovis halkade i slalomet och det blev fel, men jag körde hela för såg inte riktigt, och gick sedan och tog hela igen- och hade fortfarande bättre tid :p.

@ Ciindy
Jo, det är säkert roligare om folk man känner också ska tävla så man har lite hjälp, trevligt sällskap och annat utbyte :) Vi valde dock medvetet en tävling som vi trodde att få personer från klubben skulle tävla på, just för att vi räknade med fullkomlig katastrof och helst inte ville bli igenkända, haha, men det kanske var fel tänkt :D

Tja, jag känner mig lite mer peppad och kommer nog att testa några tävlingar till, tävlingsinstinkten kanske vaknar till liv när man känner att man har en chans att komma runt banan utan så många fel :p

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 661
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 547
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 432
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 512
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur