Bukefalos 28 år!

Ni som uppgraderat Folksam ridhäst till tävling

Nominous

Trådstartare
Ni som har haft era hästar försäkrad i den vanliga försäkringen tidigare med både liv A1 och vetvård A1 som sedan bytt från den till nya ridhäst-tävling sedan nya reglerna kom, hur mycket har eran premie ökat?
 
Sv: Ni som uppgraderat Folksam ridhäst till tävling

Lånar din tråd lite då den handlar om ungefär samma sak.. Har en häst försäkrad hos folksam, köpte henne för 2 år sedan och hon hade då varit försäkrad här i 6 år. Inga reservationer och försäkringen har aldrig nyttjats. Men idag gick jag in på mina sidor på folksam och ser där att hon står som "AVEL" :crazy: a1 vetvård 50 och a1 liv 20. Total kostnad 5200 om året.. Tidigare ägare har förvisso använt henne som avelssto, men det har inte stått någonstans i försäkringsbrevet att försäkringen bara är för avelsston. När försäkringen flyttades över till mig så uppgav jag dessutom att hon skulle ridas och senare tävlas, vilket hon nu har gjort.. Är det nån här som vet vad denna försäkring innebär? Hittar bara avel extra i villkoren, och det är inte den det gäller.. Ska ringa folksam imorgon men vore kul om någon vet.

Dessutom, om hästen tävlas, måste hon då stå under tävling?
 
Sv: Ni som uppgraderat Folksam ridhäst till tävling

Vet inte hur det är idag men för ca 5 - 7 år sedan så var avel hos folksam en billigare försäkring för avelsston som bl a inte gav så mycket om ens något för t ex hälta som inte påverkade henne i avel. Men inte heller rida henne hur mycket som helst, kommer inte ihåg hur mycket som var OK.
Så om det fortfarande är på samma sätt så ska du nog vara glad för att hon inte behövt använda sin försäkring och även räkna med att dina premier kommer att gå upp.

Hos Agria är avel inte alls samma sak, märkte jag när jag bytte bolag. Där är den ett tillägg till en vanlig försäkring som inte gör premien lägre men som ger ersättning för saker rör avel och som ger högre premie. Så åter igen det gäller att läsa villkoren för de olika bolagen ordentligt.
 
Sv: Ni som uppgraderat Folksam ridhäst till tävling

Jag har bytt, ett par hundralappar uppåt bara. Nu har jag fler försäkringar hos dom så jag har rabatt. Men max 1000 per år skulle nog ökningen ha varit. Ring o kolla :)
 
Sv: Ni som uppgraderat Folksam ridhäst till tävling

Ringde Folsam i fredags och frågade ang min häst som ska tävlas typ 2-3 lokala per år bara för skojs skull och enligt dem så ehövde jag inte ändra till tävling på han. Tävling var mer till för hästar som skadas på tävling. Så jag fattar inte riktigt.
Hon kunde inte svara själv utan var tvungen att fråga en skadereglerare och fick det svaret av denne. Så jag vette tusan. Har hört av andra att om de ser att hästen tävlat och har ridhästförsäkring så kan det bli strul med utbetalningen. Eller är det bara något någon tagit ur luften?

Jag kan vara tvungen att ta bort min häst i vår pga kronisk skada men ska tävla nu i feb och april och vill ju inte riskera att de krånglar med ersättning om det blir strul med val av försäkring.
Så hur gör man? Ska skicka ett mail till dem nu så jag får ett skriftligt svar så jag har något att hänvisa till.
 
Sv: Ni som uppgraderat Folksam ridhäst till tävling

Till mig sade de att så fort man behöver licens för att tävla så krävs "tävling". Så när du löser licens är det bäst att uppgradera.

Men om hästen ska tas bort är den väl knappast i tävlingsmässigt skick?
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som uppgraderat Folksam ridhäst till tävling

Delvis KL
Om du uppgraderar så kommer du troligen få reservation på skadan den redan har. Så risken är ju att om du tävlar med en skadad häst så får du ingen ersättning alls för hästen om den måste tas bort.
 
Sv: Ni som uppgraderat Folksam ridhäst till tävling

Till mig sade de att så fort man behöver licens för att tävla så krävs "tävling". Så när du löser licens är det bäst att uppgradera.

Men om hästen ska tas bort är den väl knappast i tävlingsmässigt skick?

Skumt att de ger så olika svar. Jag hatar detta!

Jo hästen är i tävlingsmässigt skick vinterhalvåret. Mitt val att ta bort honom om han blir sjuk igen i vår är för att han förtjänar bättre än att stå med smärta i minst 5 månader varje sommar.

Delvis KL
Om du uppgraderar så kommer du troligen få reservation på skadan den redan har. Så risken är ju att om du tävlar med en skadad häst så får du ingen ersättning alls för hästen om den måste tas bort.

Reservation får man ju bara på höjningen. Och det blir ju ingen höjning på värde så det tror jag inte. Jag har pratat med försäkringsbolaget tidigare om att höja livvärdet på honom och fick då till svar att reservation sättes enbart på höjningen, inte det han har idag. Så det bör vara samma om de har som krav att man ska förändra föräkringen. Det är ju inte jag som väljer det.

Jag ska inte tävla med en skadad häst. Hästen är frisk vinterhalvåret och fullt brukbar. Åtgärder är vidtagna på alla plan och förhoppningen är att den ska fortsätta vara frisk denna vår. Varför ge upp allt för att hästen varit skadad? Bättre å satsa och ha roligt den tid man har om hästen är i bra skick.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som uppgraderat Folksam ridhäst till tävling

Om du "uppgraderar" så "höjer" du ju omfattningen på försäkringen, vilket då troligen ger en reservation på fel som redan finns.
Har du "fel" form av försäkring idag och det händer något där den inte gäller t ex tävling så får du ingen ersättning heller.
 
Sv: Ni som uppgraderat Folksam ridhäst till tävling

Om du "uppgraderar" så "höjer" du ju omfattningen på försäkringen, vilket då troligen ger en reservation på fel som redan finns.
Har du "fel" form av försäkring idag och det händer något där den inte gäller t ex tävling så får du ingen ersättning heller.

Fast det låter ju väldigt konstigt att man ska bli helt utan ersättning för att den tvingar en att lägga om försäkringen då dem byter upplägg. Hästen måste ju ha ett skydd minst för det den är värd idag. Annars är det ju ingen mening att ha en försäkring på en skadad häst.
Annars är det ju endast på den förhöjda delen man får reservation men det man hade innan kvarstår.

Tex om han har livvärde 40 och jag höjer till 60 så är ju hela hästen försäkrad för 60 men om det är reservationen som orsakar att den förolyckas eller döms ut så får jag 40. Men bryter den benet och det inte har något med reservationen att göra så går jag ut 60.
Så har iafl alla skadehandläggare på aktuellt bolag förklarat det.

Nuvarande försäkringsform heter Ridhäst och tävlingsformen heter Ridhäst-tävling och hon jag pratade med på Folksam sa att den senare bara var ett extra skydd på tävling. Då på något sätt borde ju grunden finnas kvar men att tävlingsdelen är själva höjningen och det är där det borde bli en reservation.
Och det gör mig inget om det är så, för hans problem kommer aldrig att yttra sig på tävling eller har inte ens med tävling att göra. Jag behöver bara grunden.

Vet du att det är exakt så som du skriver? Iafl en skadehandläggare på försäkringsbolaget säger tvärt om. Så frågan är vem av er som har rätt? Jag hoppas på skadehandläggaren för annars skulle man ju måsta sluta tävla alla folksamförsäkrade hästar som någon gång haft en skada och försäkringsförnyandet tar bort all rätt till ersättning. Det vore ju helt sjukt och Folksam har ju inte en häst kvar då.

Min häst är frisk idag så han ska liknas alla andra hästar som haft en skada en gång i tiden. man vet ju aldrig kom det kommer tillbaka. Sen vet inte jag om min häst blir sjuk igen, det vet ingen. Men så är det väl med många sjukdomar att man inte vet om det kan komma tillbaka. Varför ska hela hans framtida karriär sabbas för det? Låter sjukt om de gör som du skriver. Eller hur har du tänkt att alla andra med en gång tidigare skadade eller sjuka hästar ska lösa det? Automatdiskas från framtida tävlande eller avstå ersättning vid dödsfall?
 
Sv: Ni som uppgraderat Folksam ridhäst till tävling

Har skickat ett mail till dem och bett dem ta reda på detta grundligt vad som gäller i mitt fall med en skada/sjukdom i bagaget. Hoppas jag får svar snart. :) ska bli intressant att se vad de svarar.
 
Sv: Ni som uppgraderat Folksam ridhäst till tävling

Jag har skrivit "troligen" för jag vet inte säkert. Det jag vet säkert är att bolagen är väldigt försiktiga och gärna lägger reservationer för gamla skador i alla ändringar som betyder att ma kan få mer ersättning.

De flesta bolagen har tidsgränser och/eller krav på diverse undersökningar UA för att inte ge reservation för en gammal skada när man gör ändring av försäkringen. Det är något som många blir medvetna om när de tar över en försäkring på en nyinköpt häst. Det behöver då inte vara någo ökning av värdet utan bolaget räknar övertagandet som ändring och lägger in reservation.

Det jag ville göra dig uppmärksam på var just att kolla upp så att du har rätt tyå av föräkring som täcker det du använder hästen till. Men också att du ska vara medveten om risken med att ha "fel" där det kan bli så att man blir helt utan ersättning. Plus då risken för en reservation i din försäkring om det visar sig att du har "fel" idag och måste gradera upp den, när hästen nu redan har en skada. Finns ju några trådar innan om folk som trott att dom haft betydligt bättre försäkring än vad de har och inte upptäckt förrän det är försent.
 
Sv: Ni som uppgraderat Folksam ridhäst till tävling

Förstår hur du menar. Men hur fasen ska man få reda på vad som egentligen gäller när de man pratar med som jobbar med detta och är bolagets representanter inte vet? Och man får olika svar varje gång man pratar med dem. Jag blir galen på detta:crazy:
 
Sv: Ni som uppgraderat Folksam ridhäst till tävling

På min första connemara lades reservationen enkom på höjningen av livvärdet (det var det jag ändrade). Och det var just Folksam.
 
Sv: Ni som uppgraderat Folksam ridhäst till tävling

Fick svar idag

Hej

Tack för ditt mail.

Jag måste börja med att be om ursäkt för att du fått så olika svar och kan
förstå att du känner osäkerhet i denna
fråga.

Vi har nu tagit upp denna fråga på vårat möte och kommit fram till att Alla
hästar som det löses tävlingslicens för
skall försäkras som Ridhäst -Tävling. Denna information kommer vi också gå
ut med åt alla berörda på hästkontoret. Så
att alla säger samma sak. Det är givetvis jätteviktigt att det blir rätt.

Det tillförs ingen reservation för att du gör denna ändring till
Ridhäst-Tävling.
Önskar du denna ändring direkt från idag eller vill du återkomma när du vet
ni kommer till tävling under detta
försäkringsår? På så vis kan du behålla din nuvarande premie fram tills
dess.

Med vänlig hälsning
Folksam
Xxxx Xxxxxxxx


Ringe för att ändra till tävling men den behövde ju inte jag som tävlade så lite...hahaha! Berättade för hon jag pratade med om vad som gällde och hon tackade för upplysningen :p

Höjningen blev från 689kr till 802kr per månad så det var ju inte så farligt. Korsningshäst 11 år med A1 liv 40 000 och A1 vetvård 100 000.
För denna höjning ingår dessutom buköppning ytterliga 50 000 på max vetbeloppet och rehab extra (medicin, alternativbeh, sjukbeslag 1000kr per självriskperiod samt 5500 nödslakt och destruktion) så det k änns inte söm ändringen var så jättedum ändå :)
 
Sv: Ni som uppgraderat Folksam ridhäst till tävling

jag har också fått konflikterande svar, och det sista svaret du fått ang. vad de bestämt på "mötet" blir ju löjligt, dels för att det bestäms på ett "möte" isåfall, och dels för att hästlicens ju krävs på även lokal tävling nu sen 2012 dvs alla tävlingar även om det handlar om lokal och hästen tävlas en gång om året typ på en sån.

jag hoppas verkligen få ett brev i brevlådan från dem som tydligt förklarar vad som gäller ;)
 
Sv: Ni som uppgraderat Folksam ridhäst till tävling

*kl*

Jag är helt novis på tävlingar men har en dotter som nu börjar bli klar att ge sig ut och tävla lite med sin nya ponny. Men den har vad jag förstått livstidslicens. Måste man då automatiskt ha försäkring ridhäst tävling för att det ska gälla? (har tävlat en del med tidigare ägare)
Eller är det en annan sak och man måste ändå lösa någon speciell tävlingslicens varje år?

Tog över folksam-försäkring när jag köpte henne och har aldrig haft folksam förut.

Ursäkta om jag verkar mer än lovligt korkad men jag har alltid bara varit hobbyryttare.
 
Sv: Ni som uppgraderat Folksam ridhäst till tävling

Det står på folksamshemsida (såg det för ett par veckor sedan) att tävlingsförsäkringen är för de som löser tävlinslicens. Jag antar att det blir omöjligt att administrera och avgöra vad som anses som att tävla annars.
 
Sv: Ni som uppgraderat Folksam ridhäst till tävling

Med tanke på att tävlingarna som sådan väl registrerad i tävlingsdatabasen antar jag åtminstone, så lär det vara tävlande som är den springande punkten, inte om lan löst licens.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 915
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 356
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 464
Senast: zarmino
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 607

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp