nina 83, har nu rätt hö och rätt analys

N

Natural

Har fått ordning på ett och annat och undrar om du vill hjälpa mig denna gång!

Använder nu samma hö till dessa hästar:

varmblodig travarhingst 480 kg (väldigt nätt i typen)
medelhårt arbete
svårfödd

Valack minishettis/shettis korsning (Liten sak iallafall
130 kg
lätt-normalt arbete
lättfödd

Gotlandsruss sto
300 kg
lätt-normalt arbete
mittemellan lätt- och svårfödd (medelfödd?)

höets värden är:

torrsubstans:84%
smältbart protein: 39 g/kg
energi: 7.3 MJ/kg
Ca: 3.3 g/kg
P: 1.8 g/kg
Mg: 1.2 g/kg
Kalium: 13.7 g/kg

Tusen miljoner tack!
 
Ja nu blev det ju mkt bättre! ;) Tror du att du kan skriva ned tidigare foderstat för hästarna? Även vilka fodermedel du vill använda! :)
 
Tidigare foderstat hmmmm

Hästarna har bara gått på bete och nu får dom enbart hö i väntan på foderstat. Alla hästarna går i lösdrift också!

Jag använde förra vintern en blanding av krossat korn, betfor, vetekli, mineraler, men hade då ingen aning om beräknad foderstat och andra värden ;) Det var nog helt tokigt om man skulle räknat på det ;)

Jag har också tidigare använt krafft groov men läste i hästfynd att det som sitter runt pelletsen för att hålla ihop den, går inte att bryta ner så lätt så det "avfallet" fastnar istället på insidan av tarmarna???

Så då ville jag inte ha det längre, du kanske har en annan teori om pelleterat foder?

Det beror väl helt på hur foderstaten kommer att se ut men jag gillar att använda rena naturfodermedel för det känns mest rätt.

Men sätt till allt nödvändigt som behövs så får vi väl se =)=)=)
 
Foderstat varmblodshingst:

10 kg hö
0.6 kg lusern hackat strå
1.5 kg korn
0.2 kg vetekli
1 dosmått fosforbalans

MJ 96
SMRP 610
CA 42
P 29,4
MG 14,4

Smrp/Mj: 6,3
Ca/P: 1,4
Ca/Mg: 2,9

Räknat med 50% tillägg för arbete, 10% för hingst, 10% för ras och 10% för svårföddhet. Blev ca 96 MJ. Något vitamintillskott lär behövas (t.ex. Chevinal). Lusernet kan du ge i hackat strå form, det är Kraffts lusernprodukt du ska ha. Fosforbalansen görs av Eclipse Biofarmab, och 2 kg (1 dosmått väger 10 g och innehåller 2,5 g fosfor) kostar 156 kr på Granngården. Du kan även köpa Chevinal där. Kornet kan du ge som kross, bara det väger 1 kg så är värdena desamma.

Foderstat minishetlandkorsning:

3 kg hö
0.3 kg lusern hackat strå
0.1 kg vetekli
1/2 dosmått fosforbalans

MJ 24,45
SMRP 149
CA 12,65
P 8,6
MG 4,4

Smrp/Mj: 6
Ca/P: 1,47
Ca/Mg: 3

Räknat med 5% tillägg för ras, 25% för arbete. Litet avdrag för lättföddhet, men 5% blir bara 1 MJ och han hamnade mittemellan. :smirk: Hackat strå ska du ge även här för att i detta fall öka på strågivan(så ponnyn får mer att ätam dock är ponnyn låångt över minimumgivan) samt proteinet.

Foderstat gotlandsruss:

5.5 kg hö
0.5 kg lusern hackat strå
0.2 kg vetekli
1/2 dosmått fosforbalans

MJ 46
SMRP 289
CA 25
P 14,5
MG 7,6

Smrp/Mj: 6,26
Ca/P: 1,7
Ca/Mg: 3,27

Har räknat med 5% tillägg för ras och 25% för arbete.

Hoppas du blir nöjd med dessa foderstater. :smirk: Om du ger Chevinal till hingsten kan du ge en liten skvätt till ponnysarna också!

MVH Nina
 
Tack så hemskt mycket!!!! =)=)=) Du är duktig, ska genast dra o inhandla foder =)=)=)=)=)=) :) :) :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har fått min första hö ensilage analys, har svårt att tolka den, finns säkert många experter som kan hjälpa mig med detta här :-) ...
Svar
7
· Visningar
2 173
Senast: mackan
·
Foder & Strö Nu har vi fått värdet på årets hösilage enligt nedan. Jag undrar om detta hö skulle passa att kombinera med Krafft Pluss Protein som...
2
Svar
33
· Visningar
4 839
Senast: Gavi
·
Foder & Strö Jag har ett halvblod på ca 550 kg till lättare ridning. Hur många kg grovfoder behöver hon äta? Ska jag komplettera med kraftfoder...
Svar
6
· Visningar
862
A
Foder & Strö Ja vad tycker ni om dettahö? Torrsubstans 84 Smältbart råprot. 27 Energi 7,6 Kalcium 1,9 Fosfor 1,3 Magnesium 0,7 Kalium 13,9...
Svar
3
· Visningar
929
Senast: heidi maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp