Bukefalos 28 år!

Vad tycker ni om detta hö?

A

afsana

Ja vad tycker ni om dettahö?
Torrsubstans 84
Smältbart råprot. 27
Energi 7,6
Kalcium 1,9
Fosfor 1,3
Magnesium 0,7
Kalium 13,9
Dessa värden är g/kg foder.
När jag använde detta hö (räknat på 7 kg hö/dag) i en foderanalys fick jag fram att det innehåller mycket energi, lite protein. Vad ska jag ge för att få mer protein och behövs det till en 15-årig ponny?
 
Sv: Vad tycker ni om detta hö?

Detta höet har en extremt låg proteinhalt, så jag förstår att du får det resultatet i foderprogrammet. Själv hade jag försökt byta ut det om det gick. Men mina hästar kräver väldigt mycket. Troligen behövs det även till din ponny men det är individuellt och också beroende på hur mycket han arbetar.

Men lusern hade inte varit fel att komplettera med, snällt mot magen och går bra att byta ut höet emot om ponnyn behöver mer protein. Du kan också komplettera med foder som soja eller Krafft protein.
 
Sv: Vad tycker ni om detta hö?

Jag hade oxå försökt att få tag i ett annat hö pga den låga proteinkvote. Kommer bli krångligt och dyrt att få en balanserad foderstat.
 
Sv: Vad tycker ni om detta hö?

Som ovan, det är lite protein i. Skulle du byta ut 1,5-2 kg av höet mot lucern funkar det, men det blir ju lite dyrare. Går de att byta höet mot ett proteinrikare hö vore det bra, annars kan man som sagt byta ut en del mot lucern eller lägga till proteinrikt kraftfoder, tex lite Krafft protein. (Väldigt proteinrikt, ca 330 g smrp har jag för mig så du kanske bara skulle behöva ½ kg om dagen eller så utöver höet. ) Räkna lite, kraffts foderanalyser finns på nätet, hippos går också att hitta där tror jag, säkert många fler märken. Så kan du prova lite olika kombinationer. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 651
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 082
Senast: Ise
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 017
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 631
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bilsätesskydd
  • Barmarksdrag/canicross
  • Avliva aggressiv hund

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp