Bukefalos 28 år!

Hjälp med analys

Doran

Trådstartare
Jag har ett halvblod på ca 550 kg till lättare ridning. Hur många kg grovfoder behöver hon äta? Ska jag komplettera med kraftfoder?

Torrsubstans 75.1 %
Råprotein 84 g/kgTs
Smältbart Råprotein 48 g/kgTs
OE (Omsättbar Energi) 9.8 MJ/kgTs
Hästberäkningar -----
Råprotein 63.1 g/kg Foder
Smältbart råprotein 36 g/kg Foder
OE (Omsättbar Energi) 7.4 MJ/kg Foder
Kalcium 5.1 g/kgTs
Fosfor 2.0 g/kgTs
Magnesium 1.7 g/kgTs
Kalium 8.7 g/kgTs
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med analys

Man rekommenderar 1.5 kg TS/100 kg häst så i ditt fall hade det varit bra om hästen kan få 11 kg om dan.

Du har högt av kalcium så du behöver nån form av tillskott av fosfor och kanske lite magnesium.
Kvoten kalcium/fosfor bör ligga mellan 1,2-1,8 och din är 2,55.
Kvoten kalcium/magnesium bör ligga mellan 1,5-3,0 och din är 3,0.

Vetekli och linfrökaka innehåller mycket fosfor.
 
Sv: Hjälp med analys

Utifrån det så skulle jag nog ge 12 kg/dag. Då blir proteinet ok men det är något extra energi vilket kan vara bra om hon är åt det svårfödda hållet.
Börja där och se sen utifrån det om du behöver öka alternativt lägga till något annat.
:)
 
Sv: Hjälp med analys

Fick precis reda på att hon åt upp till 40 kg om dagen innan. Fri tillgång
 
Sv: Hjälp med analys

Då är ju frågan vad det var för värden i det höet, ditt hö ligger ju något högt i energi men testa, fungerar det på fri tillgång med ditt hö och hon håller sig i fin form är det bara att köra på! :) Mina hästar har också fri tillgång och jag tycker mig se stor skillnad i deras mående sen de fick fritt, mycket mer tillfreds och avstressade! :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 562
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 623
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
709
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
914
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp