No show avgifter på restaurang

Ja, om man har ett konstant högt tryck in så blir det fler omsatta gäster med drop-in. Men också mer svårplanerat med personal och råvaror och vissa gäster kommer dissa restaurangen helt och hållet. Kanske de gäster man gärna vill ha.

Vid vissa (oftast) tillfällen vill jag definitivt ha en bokad plats på en specifik restaurang och inte jaga runt som en dåre med ett sällskap för att hitta ett just-nu ledigt bord, eller stå och vänta på ett dylikt. Andra tillfällen kan det vara helt okej att vandra runt och hitta ett bra ställe, när man är själv är eller bara två.

Många restauranger kör en mix där de tar emot bokningar på en delmängd av borden och drop-in på en annan delmängd, för att kunna balansera bra.
Ja det är ju framför allt ställen som Visby och Åre under högsäsong där bokningarna riskerar att minska rotationen, ställen där de kan räkna med ett högt tryck oavsett. Jag kan också se fördelarna med att ha ett bokat bord vid många tillfällen men ogillar att det blivit svårare att bara slinka in någonstans.
 
Jag har faktiskt undrat varför det INTE finns. För mig känns det lika naturligt som att jag får betala vid anda besök som avbokas för sent. 1 dygn är fullt rimligt för mig men har alltså aldrig stött på det. Jag varken äter eller fikar mycket ute men vi bokar alltid bord vid AW även med ett fåtal personer. Jag gillar den tryggheten och hade helt klart varit beredd att betala för den vid ändringar mindre än 1 dygn innan.
 
Min irritation kring resturanger ar mer kring hur manga som ar fullbokade, och att det ar mycket svarare an det brukade vara att bara dyka upp pa dorren och kunna fa ett bord!
Gor det svart att planera nagot mer spontant, och for storre grupper (6-8 och mer typ) ar det ofta jattesvart att fa plats om du inte bokar minst 2 veckor i forvag - kanns trakigt, och indikerar till mig att det finns rum for fler resturanger, ekonomiska svarigheter till trots!
Jag uppskattar verkligen en av favoritrestaurangerna som vägrar boka mer än halva lokalen, eller om det var 1/3, med kommentaren att de ville ha plats för spontana gäster :).
 
Vad tycker ni om det? Tror det är mest ett storstadsfenomen. Innebär är att restaurangen tar betalt om man inte avbokar en viss tid innan. Har sett allt från 200 kronor till 500 kronor per bokad gäst. Jag förstår att no show är problematiskt för restauranger som förbereder råvaror och kanske tar in extra personal vid en fullbokad restaurang och har egentligen inget problem med det så länge det är rimlig summa och man har möjlighet att avboka iallafall samma dag några timmar innan.

Däremot har jag stött på någon restaurang som tar saftigt betalt om man inte avbokat minst 20 dagar innan. Här pratar vi alltså om en vanlig middagsbokning inte bröllop, konferensmiddag eller liknande där jag kan förstå att man har
kostnader lite längre i förväg. De restaurangerna får inte min bokning tycker det är oskäligt. Likadant har jag sett nån restaurang som debiterar en summa efter eget gottfinnande enligt avtalsvillkoren den restaurangen hoppar jag också över att boka på. Det kan ju bli lite vilka summor som helst och det är väl dessutom oskäligt avtalsvillkor.

Har ni stött på detta? Hur ställer ni er till en sån här avgift?
Jag både förstår det och inte. Om det gäller stora sällskap och bröllop och liknande så känns det ju väldigt rätt att behöva betala vid sen avbokning (säger jag som en sommar tillsammans med släkten försökt proppa i oss 200 pilgrimsmusslor från ett avbokat bröllop, på en vecka, som en farbror drabbats av).

Men samtidigt skulle jag aldrig i livet boka bord på ett ställe som tog en avgift om jag avbokade 20 dagar eller två dagar innan och var typ 2-4 personer. Så himla fascinerad av mat är jag inte. Eller snarare tycker det är mer sällan än önskat som de lagar bättre mat än jag kan få hemma.

Att som någon skrev ovan hålla på och boka tre restauranger "för att man inte vet vad man vill äta den dagen" låter ju rent bortskämt och skämmigt, lär ju inte etablera några allergier från dag till dag liksom. Vet man inte kan man väl gå runt och leta restaurang.

Själv avskyr jag ens att behöva boka bio i förväg så förstår inte grejen med bokning helt. Om det inte gäller födelsedag då tex.
 
Själv avskyr jag ens att behöva boka bio i förväg så förstår inte grejen med bokning helt. Om det inte gäller födelsedag då tex.

Handlar nog dels om personlighet men också om andra förutsättningar. Att ta sig in till stan är ett projekt rent transportmässigt (tidsmässigt, logistiskt och ekonomiskt), så att sedan stå där och inte få ungefär det man önskade känns inte som en fantastisk grej. Oavsett om det är film eller mat eller annan aktivitet. Då vill man ju istället avstå hela klabbet från början om man hade vetat att det inte gick att få den dagen.
 
Det är sällan en restaurang har ett bord tomt från 18 till de öppnar till 20 när det är bokat för middagsgäster. Då sätter man en drop-in där som kommer vid 18, eller ett gäng som bara vill ta ett eller två glas (med info att de måste lämna senast 19:45). Eller så börjar de boka in så att bord x alltid är för förbokningar och y för drop-in. Vanligtvis räknar man en sittning till 2-3 timmar, så det kan se tomt ut men kommer man tillbaka 20 min senare så är många bord fulla.

Bara ytterligare en kommentar på att man nekas drop men ser tomma bord. Det är inte alltid antalet bord i en restaurang är det som sätter gränsen för hur många gäster man tar emot en specifik kväll. Ibland har man kökspersonal som blivit sjuka och går på lägre kapacitet i köket, eller i serveringen - eller så har man brist på råvaror och kan inte erbjuda fler platser med en acceptabel nivå på menyn och då säger seriösa krögare nej till drop-gäster för att att ha en chans att ge bokade gäster en bra upplevelse. Mindre seriösa säger istället alltid ja, och skapar missnöjda gäster genom långa väntetider och en ohållbar situation för personalen som får hantera både extrem stress och missnöjet, men kortsiktigt mer intäkter den kvällen.

Att ha en viss del bord som drop-in ger ofta den flexibilitet som man måste ha för att tackla olika slags problem utan att kunder ska behöva gå hem missnöjda efter en sittning. Som åtgärd funkar att helt stänga för drop-in, och då kan en hel sektion tomma drop-bord finnas, trots att restaurangen går på sin absoluta maxkapacitet för den kvällen i övrigt.
 
Här i stan finns en restaurang som är liten och mycket populär. Man måste boka månader i förväg. Om man avbokar mindre än 72 timmar i förväg får man betala 1000 kr/pers. Det gäller även om sällskapet kommer men nån uteblir t.ex. pga sjukdom. Den restaurangen kan ha hur god mat som helst men inte en chans att jag går dit! Inte en chans!
Det är väl då man får ringa och snällt informera om att man åkt på magsjuka, men kan komma och äta ändå om man annars blir betalningsskyldig. Så kan de ju få välja själva hur de vill ha det… :angel:
 
Lite löjligt blir det ibland. jag skulle boka bord för en AW - och blev informerad om att de hade en minimum nota på 1 000 kr per person. För en AW, på ett ställe där huvudrätterna kostade 200-400 kr. :confused: Så jag sa att vi inte skulle störa och bokade bord tvärsöver gatan istället.
 
Lite löjligt blir det ibland. jag skulle boka bord för en AW - och blev informerad om att de hade en minimum nota på 1 000 kr per person. För en AW, på ett ställe där huvudrätterna kostade 200-400 kr. :confused: Så jag sa att vi inte skulle störa och bokade bord tvärsöver gatan istället.
Megalyx-AW! Många har ju hyfsade erbjudanden på AW så en rejäl rätt inkl ett glas och en öl till efter har ofta landat på under 300 kr. För mig är AW en såndär enklare restauranggrej man gör till hyfsat pris, så det låter helt barockt.

Det enda jag har varit med om är att det krävts att alla beställt en huvudrätt, vilket också är lite tokigt just när det gäller AW, då graden av hunger kan variera. (Jag gillar inte när man måste beställa huvudrätt eftersom jag emellanåt gärna väljer att beställa 2-3 förrätter istället - men kan tänka att det aldrig är ett problem väl på plats)
 
Megalyx-AW! Många har ju hyfsade erbjudanden på AW så en rejäl rätt inkl ett glas och en öl till efter har ofta landat på under 300 kr. För mig är AW en såndär enklare restauranggrej man gör till hyfsat pris, så det låter helt barockt.

Det enda jag har varit med om är att det krävts att alla beställt en huvudrätt, vilket också är lite tokigt just när det gäller AW, då graden av hunger kan variera. (Jag gillar inte när man måste beställa huvudrätt eftersom jag emellanåt gärna väljer att beställa 2-3 förrätter istället - men kan tänka att det aldrig är ett problem väl på plats)
Så gör jag ibland med. Inga huvudrätter som säger wow för mig men 2-3 förrätter låter kanoners.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Megalyx-AW! Många har ju hyfsade erbjudanden på AW så en rejäl rätt inkl ett glas och en öl till efter har ofta landat på under 300 kr. För mig är AW en såndär enklare restauranggrej man gör till hyfsat pris, så det låter helt barockt.

Det enda jag har varit med om är att det krävts att alla beställt en huvudrätt, vilket också är lite tokigt just när det gäller AW, då graden av hunger kan variera. (Jag gillar inte när man måste beställa huvudrätt eftersom jag emellanåt gärna väljer att beställa 2-3 förrätter istället - men kan tänka att det aldrig är ett problem väl på plats)
Sällan har 'barockt' använts så passande! Det blir verkligen en typisk barock-AW om alla ska förlusta sig för minst tusen spänn!

I övrigt har jag inte stött på fenomenet mer än att en krögare skrev om det på Instagram för några dagar sedan. Kändes ju oerhört rimligt när man såg det ur hennes perspektiv. Sen kanske det inte behöver vara så att man måste boka av flera dagar i förväg, men om man är ett större sällskap tycker jag absolut att det är rimligt att man avbokar i god tid.
 

Liknande trådar

Mat Jag förstår inte varför folk blir upprörda av att tex restauranger tar ut en avgift om man har bokat bord och inte dyker upp utan att...
Svar
3
· Visningar
346
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp