Nödbroms för feg matte - gagbett?

Alexandra_W

Trådstartare
Nya fröken är en snäll och välartad sak, men kan bli väldigt "stum" när hon blir spänd, och kan bli stark när hon är peppad. Jag ska redan från början klargöra att "problemet" till 99% nog sitter mentalt hos mig, jag är helt enkelt lite rädd att hon ska pipa iväg med mig och litar inte riktigt på henne. Mest troligt skulle hon inte göra det, utan om jag "tog i ordentligt" så skulle bromsarna funka fint. Jag är alltså ute efter en nödbroms som kan fungera som "trygghetsnapp" för mig medan vi lär känna varandra mer och jag lär mig att jag kan lita på henne.

Jag har inte provat jättemycket bett på henne, för att lista ut vad hon helst vill ha. Hon är inte så kinkig, men hon har väldigt tjocka läppar, tjock tunga osv så jag har tänkt se vad hon trivs bäst på. Hon gick på tvådelat vid köp men det gjorde alla hästarna där, de hade samma bett. Jag har mest ridit på ett tredelat eggbett hon tycks tycka om. Har provat ett pelham för att kunna ha nödbromsen men hon tyckte inte om det. Ska prova ett rakt eggbett och ett vanligt tvådelat och jmf med det tredelade, men det är separat från nödbromsfrågan.

Har ridit med graman för att kunna använda den som nödbroms vid behov (när jag blir feg) och det fungerar fint förutom att jag tycker det tar för lång tid med eftergiften och hon ibland regerar på just det.

Men eftersom hon (mest troligt) egentligen inte är några problem på tränsbett, hon är bara inte så superkänslig som mina tidigare, så är en fundering att prova ett tredelat gag, och rida med två tyglar. Jag har dock skytt gagbett/hissbett som pesten tidigare. Men när jag läser på, så med två tyglar verkar det kunna vara en ganska sjysst lösning för att inte störa hästen mer än nödvändigt eller ge henne något hon tycker är för skarpt, men samtidigt ha en nödbroms. Och där man blixtsnabbt kan ge eftergift på bromsen - samtidigt som den inte inverkar alls om man inte tar i "gagtygeln". Tänker jag fel?

Enda nackdelen jag kan komma på är att gag inte lär funka med Micklem-tränset så jag måste byta ut det.
 
Jag provade sånt vanligt gag på ardenner/nordisen jag red. Han var snäll till 90% men kunde få för sig att sticka. Så jag red med två tyglar och efter att ha fått använt nödbromsen 2-3 gånger behövde jag bara plocka lite med den tygeln för att påminna honom när han började fjanta sig Vetskapen av att den fanns där gjorde ju mig lugnare och mer säker också.

På travaren jag rider nu har jag ibland ett stångbett, rider då också med två tyglar och använder bara skarpa delen när det verkligen behövs. Använder den när jag rider ut med barn t.ex. då travaren blir het och barnen tycker han är otäck när han fjantar sig.
 
Vilken mundel var det på det?

Provade både ett tredelat (jag tycker eg inte om ledade stångbett men mer än en häst tycker annat än de borde) och ett oledat mullen mouth.

Hon har lite plats därinne, tjocka läppar, tjock tunga osv - så jag försöker se lite om hon vill ha tryck på tungan eller ej, tryck på lanerna eller ej osv.
 
Kanske en lite väl "simpel" lösning men...
Herr Häst har pipit iväg ordentligt med mig vid ett tillfälle, med tillhörande bockserie som avslutning :grin:
(Ja, jag satt märkligt nog kvar!)
Men även "till vardags" kan han vara stark och göra försök till att pipa iväg ibland. Det som funkat på honom är ett Stübben 3-delat D-ringsbett med Lock-Up. Även om han visar tendenser till något, hinner jag alltid bromsa upp innan "det bryter ut". Dessutom är det bettet godkänt i dressyr :D
Så ja, det får väl bli mitt tips till dig...
 
Kanske en lite väl "simpel" lösning kanske men...
Herr Häst har pipit iväg ordentligt med mig vid ett tillfälle, med tillhörande bockserie som avslutning :grin:
(Ja, jag satt märkligt nog kvar!)
Men även "till vardags" kan han vara stark och göra försök till att pipa iväg ibland. Det som funkat på honom är ett Stübben 3-delat D-ringsbett med Lock-Up. Även om han visar tendenser till något, hinner jag alltid bromsa upp innan "det bryter ut". Dessutom är det bettet godkänt i dressyr :D
Så ja, det får väl bli mitt tips till dig...

Det står (alltså ett lock up i ngn form) på listan över potentiella saker att testa sen. Men tills vi sas hittat vårt bett, så vill jag ha den där bromsen.

Men hur funkar den som funkar bra på lock up på rakt bett? Jag har ett sånt jag ska prova på damen sen, men det är så himla olika hur de funkar. Men inbillar mig att en som är ohörsam på ett rakt inte bryr sig så särdeles om ett lock up?
 
Det står (alltså ett lock up i ngn form) på listan över potentiella saker att testa sen. Men tills vi sas hittat vårt bett, så vill jag ha den där bromsen.

Men hur funkar den som funkar bra på lock up på rakt bett? Jag har ett sånt jag ska prova på damen sen, men det är så himla olika hur de funkar. Men inbillar mig att en som är ohörsam på ett rakt inte bryr sig så särdeles om ett lock up?

Det vet jag tyvärr inte, Herr Häst trivs på rakt bett också. Men alltså jag tror att det borde funka bättre än med vanligt rakt iaf, då bettet är som ett vanligt 3-delat, tills du behöver bromsen. Och om inte annat blir det som en "överraskning" i munnen på den, så den hinner "stanna upp" någon sekund. Men som sagt, jag vet inte exakt, då min funkar bra på både 3-delat och rakt...
 
Jag tänker att mental träning för ryttaren är en bättre lösning än att meckla med olika bett. ;)

Vad är det som får dig att tro att hon helt plötsligt skulle dra iväg?
 
Jag tänker att mental träning för ryttaren är en bättre lösning än att meckla med olika bett. ;)

Vad är det som får dig att tro att hon helt plötsligt skulle dra iväg?

Inget annat än att jag varit borta från ridningen i två år och är ringrostig, har en ryggskada och inte bör trilla av och därför blir rädd för att trilla av, och att det är en ny häst jag inte känner än, som det är massor med power i och som jag (iom ringrostigheten) inte riktigt känner jag har styrkan att rida ihop riktigt än. (Med styrka menar jag då bålstabilitet osv, inte råstyrka i armarna).

Så - mentala tvångstankar i mitt huvud. Men både jag och häst är betjänta av att jag inte sitter och nojar i undertempo eller med en handbroms i, utan faktiskt vågar lätta av och låta henne gå utan att noja över "tänk om hon...". Hon har alltså inte gjort någon ansats att sticka eller så, men just då hon kan bli stum och tung, i kombination med mycket häst och mycket power för ringrostig matte, så räcker det för att jag ska börja noja. Och det förstör för både henne och mig.

Så den där mentala träningen kommer av sig själv med tiden, när jag lär mig lita på henne, får tillbaka lite ridsjälvförtroende osv. Men det är bättre för båda om vi kan komma till att jag vågar låta henne gå, vågar rida osv och inte åker med handbroms i i lustempo bara ;)

Jag är alltså fullt medveten om att det är en mental napp för mig, och jag räknar den kallt som övergående.
 
Inget annat än att jag varit borta från ridningen i två år och är ringrostig, har en ryggskada och inte bör trilla av och därför blir rädd för att trilla av, och att det är en ny häst jag inte känner än, som det är massor med power i och som jag (iom ringrostigheten) inte riktigt känner jag har styrkan att rida ihop riktigt än. (Med styrka menar jag då bålstabilitet osv, inte råstyrka i armarna).

Så - mentala tvångstankar i mitt huvud. Men både jag och häst är betjänta av att jag inte sitter och nojar i undertempo eller med en handbroms i, utan faktiskt vågar lätta av och låta henne gå utan att noja över "tänk om hon...". Hon har alltså inte gjort någon ansats att sticka eller så, men just då hon kan bli stum och tung, i kombination med mycket häst och mycket power för ringrostig matte, så räcker det för att jag ska börja noja. Och det förstör för både henne och mig.

Så den där mentala träningen kommer av sig själv med tiden, när jag lär mig lita på henne, får tillbaka lite ridsjälvförtroende osv. Men det är bättre för båda om vi kan komma till att jag vågar låta henne gå, vågar rida osv och inte åker med handbroms i i lustempo bara ;)

Jag är alltså fullt medveten om att det är en mental napp för mig, och jag räknar den kallt som övergående.
Har du testat att bromsa henne med halsrem? Min fuxfröken var inte förtjust i något annat bett än vanligt tredelat, men svarade bra om man tog i martingalen eller en lös halsrem.
 
Har du testat att bromsa henne med halsrem? Min fuxfröken var inte förtjust i något annat bett än vanligt tredelat, men svarade bra om man tog i martingalen eller en lös halsrem.

Mja, indirekt. Jag har ju halsrem för min egen skull. Hon bekymras inte om man tar i den.
 
Synd, det är en handbroms jag gillar! W sket fullständigt i den, handbromsen på honom var ett kombibett med långa skänklar, men så långt ska du nog inte behöva gå ;)

Haha, nej då kommer vi bara kunna gå baklänges ;)

Lillen bromsade fint på halsrem med. Inte för den nånsin behövde nån nödbroms, men ändå.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 010
Senast: Lipperta
·
Utrustning Hästen har tjock tunga, köttiga läppar och väldigt låg gom. Har provat lite olika tränsbett och hon föredrar ett tredelat eggbett, eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 135
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Hej! Jag har en 6-åring som den här våren har varit lite extra busig på uteritterna. Han är väldigt känslig och mjuk i munnen så jag...
Svar
9
· Visningar
1 076
Senast: Jojo
·
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 372
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?
  • Födda -21

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp