Bukefalos 28 år!

Nödbroms för feg matte - gagbett?

  1. Jag gillar annars gramanen som broms (vet att du redan använder den men...) Beror iofs. lite på va de gör när de far iväg, men drar de upp huvudet och sticker får man ju lite kontroll där med.

  2. Till frågan om gag säger jag varför inte? Det är ju i bett och munnhåle utrymme lätt att få så likt det vanliga gränsbettet som hon gillade (?). Visst det har sina dåliga sidor och fick jag välja vad mina hästar tycker om så skulle jag valt ett annat bett MEN nu är de ju dom som bestämmer och inte jag på den här punkten. Har bytt från att bry mig till principen: Fungerar det så fungerar det, rid le och va glad.
 
Jag har martingal som nödstopp på min, skarpare bett fungerar inte för han är för känslig, men en martingal som är liiite för kort är perfekt, han fäller upp halsen som ett teleskop när han blir rädd/inte vill sakta ner i galoppen ute osv.
 
Nya fröken är en snäll och välartad sak, men kan bli väldigt "stum" när hon blir spänd, och kan bli stark när hon är peppad. Jag ska redan från början klargöra att "problemet" till 99% nog sitter mentalt hos mig, jag är helt enkelt lite rädd att hon ska pipa iväg med mig och litar inte riktigt på henne. Mest troligt skulle hon inte göra det, utan om jag "tog i ordentligt" så skulle bromsarna funka fint. Jag är alltså ute efter en nödbroms som kan fungera som "trygghetsnapp" för mig medan vi lär känna varandra mer och jag lär mig att jag kan lita på henne.

Jag har inte provat jättemycket bett på henne, för att lista ut vad hon helst vill ha. Hon är inte så kinkig, men hon har väldigt tjocka läppar, tjock tunga osv så jag har tänkt se vad hon trivs bäst på. Hon gick på tvådelat vid köp men det gjorde alla hästarna där, de hade samma bett. Jag har mest ridit på ett tredelat eggbett hon tycks tycka om. Har provat ett pelham för att kunna ha nödbromsen men hon tyckte inte om det. Ska prova ett rakt eggbett och ett vanligt tvådelat och jmf med det tredelade, men det är separat från nödbromsfrågan.

Har ridit med graman för att kunna använda den som nödbroms vid behov (när jag blir feg) och det fungerar fint förutom att jag tycker det tar för lång tid med eftergiften och hon ibland regerar på just det.

Men eftersom hon (mest troligt) egentligen inte är några problem på tränsbett, hon är bara inte så superkänslig som mina tidigare, så är en fundering att prova ett tredelat gag, och rida med två tyglar. Jag har dock skytt gagbett/hissbett som pesten tidigare. Men när jag läser på, så med två tyglar verkar det kunna vara en ganska sjysst lösning för att inte störa hästen mer än nödvändigt eller ge henne något hon tycker är för skarpt, men samtidigt ha en nödbroms. Och där man blixtsnabbt kan ge eftergift på bromsen - samtidigt som den inte inverkar alls om man inte tar i "gagtygeln". Tänker jag fel?

Enda nackdelen jag kan komma på är att gag inte lär funka med Micklem-tränset så jag måste byta ut det.
Hej
Om du är ute efter en sk nödbroms, så är ett rakt eggbett väldigt milt! Jag skulle testa med ett kimblewick bett och ha tygeln i nedersta hålet eller ha två tyglar! Som "vanliga " bett så har även kimblewick bett olika varianter alltså två delat, tre delat osv... Men det är bara att testa sig fram. Lycka till :)
 
Provade kimblewick igår. Sämst hittills, gick övht inte att rida på :/ Bromsa gick för all del, men det var det enda som gick.

Så jag har sökt tredelat gag i butikerna i närområdet idag men inte hittat. Får skicka efter. Har införskaffat smal bridong, baucher och Waterford så får vi se så länge
 
Har du kollat upp Wilkie-bett (inte helt säker på vad de heter på svenska!)? Det är som ett mini/fusk gag, jag gillar att ha det som fegbroms.
 
Jag har provat pessoa på min som nödbroms under igångsättning. Gick inte utan var bara full fart med huvudet nere vid bogen istället..

Graman är den bästa nödbromsen. Mem den vill man ju inte ha på alltid.
Halsremmen är dock vår livräddare, tryggt att ha ngt att hålla i och stör inte ridningen i övrigt :). Ett snällare bett är också bra, dvs rakt eller låsbett så att man kan ta ordentligt i tygeln utan att bettet viker sig och gör ont.
Martingal fungerar också bra då hon slår upp huvudet. Man får ngt som drar ner henne igen genom den.
 
Jag har provat pessoa på min som nödbroms under igångsättning. Gick inte utan var bara full fart med huvudet nere vid bogen istället..

Graman är den bästa nödbromsen. Mem den vill man ju inte ha på alltid.
Halsremmen är dock vår livräddare, tryggt att ha ngt att hålla i och stör inte ridningen i övrigt :). Ett snällare bett är också bra, dvs rakt eller låsbett så att man kan ta ordentligt i tygeln utan att bettet viker sig och gör ont.
Martingal fungerar också bra då hon slår upp huvudet. Man får ngt som drar ner henne igen genom den.

Halsring har jag alltid. Billig livförsäkring liksom ;) Och som du säger bättre hålla i den än i munnen om det blir livat.
 
Just nu går hon på tredelad bridong. 10 mm tunn. Hon tycker om den, den får plats i munnen och hon kan svälja (dvs det ser inte ut som hon har fått rabies och dreglet rinner) och avspänt svarat hon fint på den. Dock så när hon ångar på struntar hon komplett i det whatsoever. Och det är nog där utmaningen ligger, att hitta något som ger den extra kontrollen när den behövs men samtidigt upplevs snäll nog när det är avspänt.
 
Just nu går hon på tredelad bridong. 10 mm tunn. Hon tycker om den, den får plats i munnen och hon kan svälja (dvs det ser inte ut som hon har fått rabies och dreglet rinner) och avspänt svarat hon fint på den. Dock så när hon ångar på struntar hon komplett i det whatsoever. Och det är nog där utmaningen ligger, att hitta något som ger den extra kontrollen när den behövs men samtidigt upplevs snäll nog när det är avspänt.
Har du testat ett låsbett? T ex tredelade sprengers dager är väldigt trevligt och milt. Mycket snällare än pessoa magic tredelade som har en stor kantig port.
Med lätt kontakt är det som vilket bett som helst och då man tar i det så blir det rakt.
Så får man en mer direkt kontakt mot vanliga ledade.
Finns tydligen som gag också. Kan vara bra att ha på 2 tyglar i så fall.
 
Har du testat ett låsbett? T ex tredelade sprengers dager är väldigt trevligt och milt. Mycket snällare än pessoa magic tredelade som har en stor kantig port.
Med lätt kontakt är det som vilket bett som helst och då man tar i det så blir det rakt.
Så får man en mer direkt kontakt mot vanliga ledade.
Finns tydligen som gag också. Kan vara bra att ha på 2 tyglar i så fall.

Jag har inte provat men ser inte varför de ska ge önskad effekt när hon inte lyssnar på vanligt rakt? Alltså att hon skulle lyssna på rakt bara för att det "går från tredelat till rakt". Men jag kan tänka fel?

Ska prova ett pewee dock. Fortfarande rakt. Men tunt.
 
Jag har inte provat men ser inte varför de ska ge önskad effekt när hon inte lyssnar på vanligt rakt? Alltså att hon skulle lyssna på rakt bara för att det "går från tredelat till rakt". Men jag kan tänka fel?

Ska prova ett pewee dock. Fortfarande rakt. Men tunt.
Min lyssnar inte för fem öre på helt raka bett, är som en helt annan häst (till det sämmre) och det bara på platt mark i skritt och trav :/. Så är nog att låsbett ger eftergift så fort hästen slutar streta emot/ryttaren drar som gör att hon går så bra med dom.

Är i alla fall värt att testa om du har en bett utprovning i närheten. Man måste ju inte köpa ett för 500kr för att testa :p. (Jag gjorde det men hade väldigt tur att hästen tyckte om och lyssnade på det :p).
 
Min lyssnar inte för fem öre på helt raka bett, är som en helt annan häst (till det sämmre) och det bara på platt mark i skritt och trav :/. Så är nog att låsbett ger eftergift så fort hästen slutar streta emot/ryttaren drar som gör att hon går så bra med dom.

Är i alla fall värt att testa om du har en bett utprovning i närheten. Man måste ju inte köpa ett för 500kr för att testa :p. (Jag gjorde det men hade väldigt tur att hästen tyckte om och lyssnade på det :p).

Finns ju minst en sida där man kan hyra en uppsjö olika bett i 30 dagar och prova. Har dock äntligen hittat ett tredelat gag så väntar på det först. För ja det börjar bli dyrt det här...
 
Finns ju minst en sida där man kan hyra en uppsjö olika bett i 30 dagar och prova. Har dock äntligen hittat ett tredelat gag så väntar på det först. För ja det börjar bli dyrt det här...
aha :) visste jag inte, tycker att det är lagom innovativt att man kan hyra/prova i vissa butiker :p.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 018
Senast: Lipperta
·
Utrustning Hästen har tjock tunga, köttiga läppar och väldigt låg gom. Har provat lite olika tränsbett och hon föredrar ett tredelat eggbett, eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 193
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Hej! Jag har en 6-åring som den här våren har varit lite extra busig på uteritterna. Han är väldigt känslig och mjuk i munnen så jag...
Svar
9
· Visningar
1 081
Senast: Jojo
·
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 384
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp