Nödbroms för feg matte - gagbett?

Jag tycker faktiskt det är extremt sällan jag stött på någon häst som inte fungerat på tränsbett av något slag.
Däremot har jag mött en otrolig massa ägare som anser att hästen inte gillar en massa olika bett.
I samtliga fall har hästen antingen varit felutbildad eller ridits så att man triggar fel muskelkedjor och får reaktioner som inte är önskvärda. Har man bara utbildat dem och ryttare så går de betydligt bättre på träns än stång.
Men många ryttare vill ha quickfixes.

Hur en häst ska svara på handen är ngt man måste skola dem i. Det görs tyvärr alldeles för sällan.

Jag är bara bekymrad över att när det kommer till sadlar är vi numer väldigt insatta i att det är sällan en häst är lik en annan. Men så fort man kommer till munnen är alla hästar lika och du som ryttare är felet.

Jag håller inte med om att det är så.
 
Jag är bara bekymrad över att när det kommer till sadlar är vi numer väldigt insatta i att det är sällan en häst är lik en annan. Men så fort man kommer till munnen är alla hästar lika och du som ryttare är felet.

Jag håller inte med om att det är så.

En sadel fyller ju en väldigt annan funktion än bettet och har en väldigt mycket större anläggningsyta.

Vi ska givetvis se till att betten passar storleksmässigt. Jag är helt medveten om att vi idag dessutom avlat fram en hel del dåliga munnar sas. De är små och känsliga och har inte samma rum för bett eller tänder(vilket ger bettfel etc).
Men det hindrar inte att ett väl tillpassat tränsbett brukar funka på i stort sett alla individer.

Sen att hästarna kan ha utbildats felaktigt, som det låter som i TS fall, är en sak. Och att man då medvetet kanske väljer att skola om dem på stång eller annat för att det bara inte går att få tillräcklig respons på annat är också en annan sak. Men då ska man vara medveten om det och inte skylla på att hästen anatomiskt skulle ha behov av annat bett.
Det är vi människor som utbildat dem fel och sabbat dem.

Sen går ju väldigt många hästar med felgjorda tandjobb och ger därför en stum känsla. Det är tyvärr mer vanligt än ovanligt idag. Där kan stång hjälpa till att maskera problemet.
Likt det kan maskera fel utbildning.

Som sagt har jag aldrig mött en häst som eg haft såna stora synpunkter på bettet i sig. Däremot har det varit felutbildade.
Och det är så pass vanligt att man som ägare/ryttare inte behöver skämmas eller känna sig sämre än alla andra bara för att man kommer till insikt om det.

Det finns hästar som kan gå med felgjorda trutar, dåligt anpassade bett och kass ridning utan att visa större symptom alls. Och det finns de som det räcker att man har ngt gram för mkt i någon hundradel för att de ska balla ur. Så att ens häst har mer symptom än andra behöver inte betyda att man är sämre ryttare/ägare än de vars hästar inte visar större obehag.
Där håller jag med om att hästar är olika. Det är också olika hur länge felridning sitter kvar när man börjat träna om dem.
Men det beror inte, i de allra flesta fall, på att de måste välja specialbett.
 
Jag förstår inte riktigt var du vill komma/vad du vill poängtera @tuaphua

Att något tränsbett (de finns ju trådsmala till tjocka, ett otal material, ledat, inte ledat, med låsning, utan låsning, anatomiskt, mullen osv osv osv) alltid passar en hästmun kan nog alla enas om. Alltså det går att hitta ett bett som rent anatomiskt passar.

Det går nog även med lite "trix" (lyft bettet, baucher, d-ring, parerstänger, tungfrihet osv) att hitta ett tränsbett som lägger trycket främst där hästen föredrar (laner/tunga osv)

Men sen då - oavsett om en häst är felutbildad eller ej, menar du sen att alla hästar tycker om tränsbett?

För om hästen så har ett bett som anatomiskt funkat bra - så om hästen av en eller annan anledning inte tycker om det bettet, då är det ju inte bra för den hästen ändå?

Tex så finns det ju mer än en häst som trivs bättre på hack än på tränsbett. Och då utan att det beror på att den har anatomiskt knepig mun eller är minsta knepig att rida på bett. Men den föredrar hack. Finns hästar som går bäst utan nosgrimma osv. Dvs där det enbart handlar om hästens tycke och smak.
 
@Alexandra_W Jag har haft lite liknande problem, min tråd ligger under ridning.;) Hur som så provade jag idag med att rida med en repgrimma som är gjord för just ridning,billig kornblå och finns på Hööks.... Hade vanligt träns med bett över. Vilken skillnad kan jag säga!!! Hade inga problem att stoppa honom idag och när han provade hänga sig på så gjorde jag bara ett uppresande tygeltag och släppte lite på bettygeln (red med dubbla tyglar) och då skärpte han sig på ett helt annat sätt än han gjort tidigare. :banana:
 
En sadel fyller ju en väldigt annan funktion än bettet och har en väldigt mycket större anläggningsyta.

Ah, men just mindre anläggningsyta ger större verkan, så med andra ord är det viktigare att ett bett passar munnen än en sadel passar ryggen.

Vi ska givetvis se till att betten passar storleksmässigt. Jag är helt medveten om att vi idag dessutom avlat fram en hel del dåliga munnar sas. De är små och känsliga och har inte samma rum för bett eller tänder(vilket ger bettfel etc).
Men det hindrar inte att ett väl tillpassat tränsbett brukar funka på i stort sett alla individer.

Jag tror inte vi har avlat fram sämre munnar generellt. Jag tror vi blivit mer medvetna.

Nu med mer erfarenhet vet jag att jag red min förra häst på ett bett hon aldrig riktigt tyckte om (tränsbett i olika storlekar och tjocklekar) och hon fick lida rätt mycket för att jag och andra ansåg att det låg i lydnaden snarare än bettets utförande.

Det gör jag helst inte om.

Ett "Quick fix" i detta sammanhang hade antagligen varit att hitta ett bett (med eller utan rotation och nacktryck) som hon gillat. Varför anses det som något fel? Det kan jag verkligen inte förstå.

Troligen är det för att betten har ryktet att vara skarpt och tvingande. Kan man bara inte se det för vad det är, ett bett som ger hästen det den behöver i lugn och ro?
 
@Alexandra_W Jag har haft lite liknande problem, min tråd ligger under ridning.;) Hur som så provade jag idag med att rida med en repgrimma som är gjord för just ridning,billig kornblå och finns på Hööks.... Hade vanligt träns med bett över. Vilken skillnad kan jag säga!!! Hade inga problem att stoppa honom idag och när han provade hänga sig på så gjorde jag bara ett uppresande tygeltag och släppte lite på bettygeln (red med dubbla tyglar) och då skärpte han sig på ett helt annat sätt än han gjort tidigare. :banana:

Går fint med vanlig repgrimma också. Man fäster bara tyglarna på sidan som man ska ha dem om man hade bett. :)
 
Ah, men just mindre anläggningsyta ger större verkan, så med andra ord är det viktigare att ett bett passar munnen än en sadel passar ryggen.



Jag tror inte vi har avlat fram sämre munnar generellt. Jag tror vi blivit mer medvetna.

Nu med mer erfarenhet vet jag att jag red min förra häst på ett bett hon aldrig riktigt tyckte om (tränsbett i olika storlekar och tjocklekar) och hon fick lida rätt mycket för att jag och andra ansåg att det låg i lydnaden snarare än bettets utförande.

Det gör jag helst inte om.

Ett "Quick fix" i detta sammanhang hade antagligen varit att hitta ett bett (med eller utan rotation och nacktryck) som hon gillat. Varför anses det som något fel? Det kan jag verkligen inte förstå.

Troligen är det för att betten har ryktet att vara skarpt och tvingande. Kan man bara inte se det för vad det är, ett bett som ger hästen det den behöver i lugn och ro?

Att det skulle vara mindre viktigt med passande bett håller jag verkligen inte med om. I sadeln ska vi lägga vår vikt. Handen kan man lätta av i.
Dock tycker jag det är lika viktigt med passande utrustning i både bett och på ryggen.

Och jo vi har avlat fram sämre munnar sen vi började föra in fullblod i halvblodsaveln. Vi har idag fått fram munnar/huvuden i fullblodsstrl med halvblodsstrl på tänder etc i många fall.
De små munnarna är svårare att hitta bett som passar iom plattare gommar. Munnarna är också mer svårarbetade för tandis iom att det är svårare att få plats med verktygen i dem och det kräver mer sedering för att inte käklederna ska ta stryk då man ska försöka arbeta i de trånga trutarna.
Sen har aveln också gett lite fler bettproblematik(alltså bett som i hur man biter ihop).
Det har alltså skett en förändring på senare år som tandisar som varit aktiva en längre tid själva kunnat märka av.

Och med quickfix menar jag att man vill ha snabba resultat och då får halvdana såna.
Jag har sällan sett hästar som vågar släppa ut halsen ut manken och gå ergonomisk på stång. Sällan som i snudd på aldrig.
Så jag ser uppbetsling för att lösa såna här problem som ibland nödvändigt. Men då bara för att ta sig förbi en korrigeringsbit och sen får man utbilda när man hittar en kommunikationskanal.
Hade man fått bra resultat med stång hade jag inte sagt ett pip.
Men jag tycker det är synd när folk lurar sig själva. Eller blir lurade av andra.
TS verkar ju medveten om att det här är en korrigeringsgrej och inte en permanent lösning.
 
Jag förstår inte riktigt var du vill komma/vad du vill poängtera @tuaphua

Att något tränsbett (de finns ju trådsmala till tjocka, ett otal material, ledat, inte ledat, med låsning, utan låsning, anatomiskt, mullen osv osv osv) alltid passar en hästmun kan nog alla enas om. Alltså det går att hitta ett bett som rent anatomiskt passar.

Det går nog även med lite "trix" (lyft bettet, baucher, d-ring, parerstänger, tungfrihet osv) att hitta ett tränsbett som lägger trycket främst där hästen föredrar (laner/tunga osv)

Men sen då - oavsett om en häst är felutbildad eller ej, menar du sen att alla hästar tycker om tränsbett?

För om hästen så har ett bett som anatomiskt funkat bra - så om hästen av en eller annan anledning inte tycker om det bettet, då är det ju inte bra för den hästen ändå?

Tex så finns det ju mer än en häst som trivs bättre på hack än på tränsbett. Och då utan att det beror på att den har anatomiskt knepig mun eller är minsta knepig att rida på bett. Men den föredrar hack. Finns hästar som går bäst utan nosgrimma osv. Dvs där det enbart handlar om hästens tycke och smak.

Jag har aldrig mött en häst som har haft såna negativa känslor kring bett faktiskt. Även om det sagts om dem.
Så nej - hittills har jag inte behövt anse att en häst inte kan gå med bett.

Just tränsbett har ju sina fördelar i utbildning av hästen. Det ger vissa signaler som triggar vissa muskelkedjor. Så jag tycker nog man ska försöka använda det i den mån det går. För hästens skull.
Och då menar jag inte bara mentalt för hästen, utan för hästens fysik.

Varför jag tar upp det är för att jag blir lite trött på att hästar ska tillskrivas en massa egenskaper och man ska hitta på förklaringar som är så mycket mer tilltrasslade och svåra än vad sanningen är.
Det är sällan ett dressyrproffs har hästar som kräver specialbett. Det är ingen slump att det kommer mer hos gemene man eller hoppryttare. Och det är inte i munnen på hästen förklaringarna sitter.
 
Och jo vi har avlat fram sämre munnar sen vi började föra in fullblod i halvblodsaveln. Vi har idag fått fram munnar/huvuden i fullblodsstrl med halvblodsstrl på tänder etc i många fall.

.

Fast då pratar du om en enda ras (eller två då om man ska vara nogräknad).

Har du någon dokumentation jag kan läsa om detta?
 
Jag har aldrig mött en häst som har haft såna negativa känslor kring bett faktiskt. Även om det sagts om dem.
Så nej - hittills har jag inte behövt anse att en häst inte kan gå med bett.

Just tränsbett har ju sina fördelar i utbildning av hästen. Det ger vissa signaler som triggar vissa muskelkedjor. Så jag tycker nog man ska försöka använda det i den mån det går. För hästens skull.
Och då menar jag inte bara mentalt för hästen, utan för hästens fysik.

Varför jag tar upp det är för att jag blir lite trött på att hästar ska tillskrivas en massa egenskaper och man ska hitta på förklaringar som är så mycket mer tilltrasslade och svåra än vad sanningen är.
Det är sällan ett dressyrproffs har hästar som kräver specialbett. Det är ingen slump att det kommer mer hos gemene man eller hoppryttare. Och det är inte i munnen på hästen förklaringarna sitter.

Fast jag nämnde inte negativa känslor ang hästen som föredrog hack. Jag talade om en häst som fungerade finfint på bett men ändå allra helst föredrog att gå bettlöst. När jag skrev tänkte jag på min arabvalack. Funkade finfint på tränsbett, men fick han välja så var det bettlöst, då trivdes han allra bäst. Han var en sån du kunde rida i grimma, med halsrem, med bett - med vad du ville. Otroligt enkel och okomplicerad så. Men fick han välja, då gick han bettlöst.

Båda exgaloppörerna undvek jag tränsbett på i situationer där de kunde tänkas bli pepp och glada i hatten. Helt enkelt för det är ganska dumt att kicka in reflexer från löpkarriären i det läget, tyckte jag ;P Nån av mina unghästar, jag har glömt vilken, tyckte det här med att ha bett i munnen (bara ha det) var det äckligaste som fanns. Honom red jag in på bettlöst, sen fick han ridas på bettlöst med ett tränsbett i munnen bara, sen dubbla tyglar. Resten av livet red han på tränsbett i alla lägen och var väldigt trevlig och mjuk på det. Men om jag där tragglat med att jo vi ska lära oss med tränsbettet här nu, så kunde man åtminstone i teorin ha skapat negativa associationer man nu slapp. (Ja man kunde såklart väntat med inridningen med och sett om han 6 mån senare skulle tyckt att bett var en bättre ide, men det har nackdelar det med)

Så jag kan nog se ganska många gånger där det under en period är mer gagn för hästen, inklusive muskler, att använda något annat än tränsbett. Sen om det är halsring, repgrimma, hackamore eller en annan typ av bett än rent tränsbett är ju högst individuellt.

Men jag tror på att inte låsa sig vid en väg till målet, utan whatever works och som hästen är bekväm/tillfreds med är likvärdigt.

Däremot är vi helt ense om när det handlar om ren korrigering, eller som du (bra uttryckt!) skrev, hitta en fungerande kommunikationsväg, så man kan börja reparera och få ett på sikt bättre resultat och en fungerande normalbetsling.
 
Missat den här. Ringbett - vad är det?

Bettlyftare så nej, men jag provade clipsen på micklemet. Tänkte det kunde vara trevligt för den tjocka tungan att ta bort lite av trycket på den och lägga det över näsan istället.
Det var säkert trevligt för henne, men det var också turen jag kunde ridit i grimma lika gärna. Hon lyssnade sämre än på samma bett (ett vanligt tredelat eggbett, det på bilden) utan clipsen. Antar bettlyftare etc ger samma effekt, eller?

Inte provat baucherbett alls än då jag väntar på att det jag beställd ska anlända butiken - vilket verkar dröja :/

Ringbett:
http://tabystallofoder.mamutweb.com/Shop/Product/Ringbett-125-cm/Z122230

:)
 
Vad ger det för funktion/inverkan? Tror aldrig jag ens sett ett sånt förr?

ringen är ju rörlig och avhjälper dels tungfifflande/tungan över bettet och den stoppar även många hästar från att "bita sig fast" eller pulla för hårt.

tror det finns lite trådar om det här sedan tidigare om du söker. :)
 
ringen är ju rörlig och avhjälper dels tungfifflande/tungan över bettet och den stoppar även många hästar från att "bita sig fast" eller pulla för hårt.

tror det finns lite trådar om det här sedan tidigare om du söker. :)

Ah. Då skulle den troligen fungera som ett helt vanligt bett här då? (Eftersom hon inte gör något av de sakerna)
 
Ah. Då skulle den troligen fungera som ett helt vanligt bett här då? (Eftersom hon inte gör något av de sakerna)

Ah, då missförstod jag dig kanske. fick för mig att hästen kunde bli stum och stark, vilket jag tycker ganska väl motsvarar en "pullare".
jag upplever att stumma/starka hästar blir lättare att reglera på ringbett.
 
Ah, då missförstod jag dig kanske. fick för mig att hästen kunde bli stum och stark, vilket jag tycker ganska väl motsvarar en "pullare".
jag upplever att stumma/starka hästar blir lättare att reglera på ringbett.

Jag vet inte? Vi kanske talar om samma sak med olika ord? För mig är en pullare en häst som ligger på men även försöker öka. Pulla för mig är när de ideligen försöker dra åt sig mer tygel, för att komma loss och dra iväg i högre fart?

Min dam varken sticker, tar bettet eller försöker rycka åt sig längre tygel. Utan hon blir just stum och tung. "Håller emot" kanske man kan säga, men utan att dra emot. Jag kan ju rida på lös tygel utan att vi försvinner iväg i fjärran. Men det blir ingen ridning, ingen kommunikation mellan mun och hand för munnen är stum och ohörsam.

Men det är möjligt att vi talar om samma sak i realiteten bara använder olika ord?
 
Fast då pratar du om en enda ras (eller två då om man ska vara nogräknad).

Har du någon dokumentation jag kan läsa om detta?

Nej, jag vet ingen sån.
Min info kommer av egen erfarenhet och av vänner som är tandisar, vet och kollegor som är tränare. Vi ser alla den "trenden".
Jag har en sån häst själv också, lite mer extrem än de flesta kanske. Men bra som exempel.
Han var och är mkt känslig i truten. Och på honom valde jag därför att rida med dubbla tyglar och grimma eller repgrimma. Han var felskolad och hade smärtminnen. Så IOM att han kunde braka iväg ville man ha ngt man kunde ta tag i för att bryta bockserier eller stegringar utan att behöva ta så mkt i truten. Dels för hans skull och för att man själv riskerade livet annars.
Sånt får man göra ibland på extremfall.
Det jag vänder mig mot är att man förväxlar utbildningsmissar med att hästen skulle ha behov av annat bett. Och även att stång så gärna sätts in(hack givetvis inräknat då det är en stång). Och att man sen fastnar i det.

En häst som blir stum hade jag ridit dressyr på tills jag anser den gå att rida ut på. Så den lär sig av med att hänga i underhalsen.
Förmodligen hade man fått rida den böjd en del för att lära den av med att aktivera de felaktiga muskelkedjorna och gå in i opåverkbarhet.
 
Fast jag nämnde inte negativa känslor ang hästen som föredrog hack. Jag talade om en häst som fungerade finfint på bett men ändå allra helst föredrog att gå bettlöst. När jag skrev tänkte jag på min arabvalack. Funkade finfint på tränsbett, men fick han välja så var det bettlöst, då trivdes han allra bäst. Han var en sån du kunde rida i grimma, med halsrem, med bett - med vad du ville. Otroligt enkel och okomplicerad så. Men fick han välja, då gick han bettlöst.

Båda exgaloppörerna undvek jag tränsbett på i situationer där de kunde tänkas bli pepp och glada i hatten. Helt enkelt för det är ganska dumt att kicka in reflexer från löpkarriären i det läget, tyckte jag ;P Nån av mina unghästar, jag har glömt vilken, tyckte det här med att ha bett i munnen (bara ha det) var det äckligaste som fanns. Honom red jag in på bettlöst, sen fick han ridas på bettlöst med ett tränsbett i munnen bara, sen dubbla tyglar. Resten av livet red han på tränsbett i alla lägen och var väldigt trevlig och mjuk på det. Men om jag där tragglat med att jo vi ska lära oss med tränsbettet här nu, så kunde man åtminstone i teorin ha skapat negativa associationer man nu slapp. (Ja man kunde såklart väntat med inridningen med och sett om han 6 mån senare skulle tyckt att bett var en bättre ide, men det har nackdelar det med)

Så jag kan nog se ganska många gånger där det under en period är mer gagn för hästen, inklusive muskler, att använda något annat än tränsbett. Sen om det är halsring, repgrimma, hackamore eller en annan typ av bett än rent tränsbett är ju högst individuellt.

Men jag tror på att inte låsa sig vid en väg till målet, utan whatever works och som hästen är bekväm/tillfreds med är likvärdigt.

Däremot är vi helt ense om när det handlar om ren korrigering, eller som du (bra uttryckt!) skrev, hitta en fungerande kommunikationsväg, så man kan börja reparera och få ett på sikt bättre resultat och en fungerande normalbetsling.

Det är en ganska stor % av de som anses inte gilla bett som är araber.
Det är ju en jävla känslig ras som kräver sin hand. Den har oftast inte en vanlig hobbyryttare. Inget konstigt med det!
Sen har de ju lätt att både göra rätt och göra fel med sin exteriör. Och IOM att de är så överrörliga och snabba visar de ju lätt om de inte är helt till freds.
Hack är ju dels bettlöst och de slipper handen om de inte är skolade korrekt och ryttaren kanske inte är lika snabb som en arab. Sen är ju hack en stång. Den maskerar en hel del IOM att den verkar framåt/nedåt.

Just hack och stång brukar man hävda att de hästarna trivs bäst på.
Rider ett DUKTIGT proffs med vana av känsliga trutar dem brukar de inte bry sig alls om vilket bett de har. Om de inte rent av går bättre på träns.

Man får använda vad man vill. Men man bör vara medveten om varför och vilket resultat man får.
 
Nej, jag vet ingen sån.
Min info kommer av egen erfarenhet och av vänner som är tandisar, vet och kollegor som är tränare. Vi ser alla den "trenden".
Jag har en sån häst själv också, lite mer extrem än de flesta kanske. Men bra som exempel.
Han var och är mkt känslig i truten. Och på honom valde jag därför att rida med dubbla tyglar och grimma eller repgrimma. Han var felskolad och hade smärtminnen. Så IOM att han kunde braka iväg ville man ha ngt man kunde ta tag i för att bryta bockserier eller stegringar utan att behöva ta så mkt i truten. Dels för hans skull och för att man själv riskerade livet annars.
Sånt får man göra ibland på extremfall.
Det jag vänder mig mot är att man förväxlar utbildningsmissar med att hästen skulle ha behov av annat bett. Och även att stång så gärna sätts in(hack givetvis inräknat då det är en stång). Och att man sen fastnar i det.

En häst som blir stum hade jag ridit dressyr på tills jag anser den gå att rida ut på. Så den lär sig av med att hänga i underhalsen.
Förmodligen hade man fått rida den böjd en del för att lära den av med att aktivera de felaktiga muskelkedjorna och gå in i opåverkbarhet.

Var ska du rida dressyren? Jag har ingen ridbana och vi har varit isolerade på gården i snart två månader.

Underhals går hon inte med dock, går fint bli stum i alla halspositioner.
 
Det är en ganska stor % av de som anses inte gilla bett som är araber.
Det är ju en jävla känslig ras som kräver sin hand. Den har oftast inte en vanlig hobbyryttare. Inget konstigt med det!
Sen har de ju lätt att både göra rätt och göra fel med sin exteriör. Och IOM att de är så överrörliga och snabba visar de ju lätt om de inte är helt till freds.
Hack är ju dels bettlöst och de slipper handen om de inte är skolade korrekt och ryttaren kanske inte är lika snabb som en arab. Sen är ju hack en stång. Den maskerar en hel del IOM att den verkar framåt/nedåt.

Just hack och stång brukar man hävda att de hästarna trivs bäst på.
Rider ett DUKTIGT proffs med vana av känsliga trutar dem brukar de inte bry sig alls om vilket bett de har. Om de inte rent av går bättre på träns.

Man får använda vad man vill. Men man bör vara medveten om varför och vilket resultat man får.

Missade du att han var helt oproblematisk på tränsbett. Väldigt trevlig mun, precis som man vill ha dem. Inte rädd om den, inte avknäppt och inte stretig. Fin ärlig kontakt, följde bettet, lika lätt länga som korta halsen på osv.

Dvs en helt oproblematisk en. Som ändå var lyckligast på bettlöst. Du sätter likhetstecken mellan trivs bäst utan bett och problem med bett. Jag tig honom som ex just för han INTE hade minsta problem med bett men ändå föredrog bettlöst. Ungefär som att jag allra helst dricker pepsi men tycker mycket om Cola med.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 010
Senast: Lipperta
·
Utrustning Hästen har tjock tunga, köttiga läppar och väldigt låg gom. Har provat lite olika tränsbett och hon föredrar ett tredelat eggbett, eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 140
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Hej! Jag har en 6-åring som den här våren har varit lite extra busig på uteritterna. Han är väldigt känslig och mjuk i munnen så jag...
Svar
9
· Visningar
1 077
Senast: Jojo
·
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 372
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp