Bukefalos 28 år!

Nödutgång?

Om jag inte minns fel beror det på hur stort stallet är. För jag antar att du med "nödutgång" menar ytterligare utgång där man kan evakuera djur :)
 
Hej hej! Någon som vet om det är obligatoriskt med nödutgång i alla stall ?

Vet att om man bygger nytt stall/ bygger om befintligt stall så är det en del byggnadstekniskt kopplat till brandskydd som skall följas, bland annat så innebär det nödutgång och måttangiven flyktväg. Detta går att hitta via jordbruksverkets hemsida. Vet inte hur kraven är för äldre stall. Borde rimligtvis vara samma?

Som stallägare skulle jag kolla upp det med de som försäkrar hästar och gård/stall.

När jag nytecknade gårdsförsäkring så hade jag besök av ombud som gick igenom byggnader och påpekade några ändringar. Bland annat får man inte ha en vanlig radio i stallet (samma brandcell som hästarna). Utan det ställdes krav på "ute elsäkerhet" för att försäkringen skulle täcka vid en brand.
 
Om jag inte minns fel beror det på hur stort stallet är. För jag antar att du med "nödutgång" menar ytterligare utgång där man kan evakuera djur :)

Ja, tror det beror på antal boxar? Jag har 3 och behövde inte ha två utgångar. Valde dock att ha det ändå!

Det bör vara en dörr på båda kortsidorna som är så breda och höga att alla hästar fint kan gå igenom.
 
Jag pratade med länsstyrelsen i Malmö. Har 50 m2, 2 boxar, 3m bred port. Jag behövde inte ha ha någon nödutgång.

Nu har jag dörr ut fr ena boxen, 1,20 bred, men den kommer man ju bara åt ena hästen genom. Vi ändrade oss om utformningen men det kändes som att när dörren redan var inköpt (fyndpris) och inritad kunde vi lika gärna sätta dit den. Vill man bygga om nångång är det lätt att ta bort boxinredningen, smälla upp en vägg, och använda den halvan till förråd. Då är det bra med en dörr.
 

Liknande trådar

Hur är klimatet hos er på eran ridklubb/i eran förening? Säger alla hej till alla? Hjälper man varandra? Har ni stallvärdar och/eller...
Svar
4
· Visningar
2 006
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej, Finns det någon här som har erfarenhet av UPH Academy, Vessigebro, de har yrkesutbildningar som man betalar för, tex Equicoach...
Svar
1
· Visningar
369
Senast: ameo
·
Gnägg Hej! Jag är jätteintresserad av att se hur era hästars hovar ser ut både från sida och underifrån. Kan vara fram eller bak, skor eller...
Svar
8
· Visningar
488
Senast: warg
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 197
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp