Nöjd med ditt stall och omgivningen?

Stackare, inte kul att få kusen skadad för det är dåliga stängsel. Har själv gått och satt i eltråd själv innanför ett taggtrådstängsel som stallägaren tyckte skulle vara kvar :crazy:. Sen tröttnade jag efter div oliktänkande vi hade så jag flyttade. Dröjde väll bara en månad så var taggtråden borta och ett fint elstängsel på plats *fnys*.

Tyvärr är det nog så också att många stall är inte speciellt trevliga på olika sätt. Syrran har tex haft en olycksdrabbad väg i sitt letande efter stall. (otrevlig stämmning, fuktiga stall där det runnit fukt på väggarna om kvällen (resulterade i en sjuk häst), dammigt så hästen hostade pga att alla utom hon använde sågspån (inte kutter) som strö :eek:, eller vad sägs om att få betala fyra gånger så mycket som stall i närheten för att ha hästen på bete...)

Jämför man med det så har jag ändå drömläge, även om inte allt är optimalt!

Hoppas du hittar ett trevligt bra stall du också till slut!
 
Men tror du att allt finns att få utom rimligt avstånd (som borde gå det med ) så låter det ju som om jag ska hålla hoppet uppe
Ja, särskilt 3,5 mil utanför Uppsala, oavsett åt vilket håll det är. För så långt bort finns även ridvägar.

Åt vilket håll är det?
 
dammigt så hästen hostade pga att alla utom hon använde sågspån (inte kutter) som strö
Sågspån ger inte dammig miljö. Det måste varit något annat.

Jag har haft sågspånsbäddar i 10 år nu, och inte dammar då det. Jag föredrar sågspån före kutterspån, dels för att det dammar mindre och dels för att det inte far runt så dant och fastnar i man och svans på hästarna.
 
Min pappa har haft ett litet sågverk.
Jag märkte då att det förutom spånet du beskriver (råspån) även bildas fint damm som ser ut som råspånet, men är mkt "flygigare".
Och jag har märkt att de som strör med "dammet", de har REJÄLT dammigt!
 
Nej du!!!! Knutby det nästan värdlsberömda sammhället ligger äver det åt fel håll. Men kopparberg är åt någorlunda rätt håll om jag inte är helt fel ute ;)
 
Ja, inte vet jag men nu hostar hästen igen och det är dammigt i luften också säger hon. Det kanske är så som kopparberg säger också att det finns olika typer av spån?

Men jag säger inte heller att det inte kan vara någonting annat. Men flytta på hästen vill hon i alla fall. Inte kul med hostande häst vare sig det kommer från dammigt stall eller annat. (den har inte hostat när vi haft den hemma)
 
Jag står idag i ett mindre stall (8 hästar). Bra hagar, bra boxar och vettigt folk. Mitt jobb ligger på vägen mellan mitt hem och stallet, så från jobbet är det ca 3 km och hemifrån ca 1 mil. Jag åker alltid direkt till stallet efter jag har jobbat, så jag tjänar massor med tid och bensinpengar :).
Vi har ungefär en kvällsjour i veckan, mockar och gör i ordning vår egen hästs mat, men resten tar stallägaren hand om (såsom fodring, täckesbyten och utsläpp på morgonen samt lunchfodring).
Ridvägarna är bra, men vi saknar paddock vilket är väldigt frustrerande då det heller inte finns någon inom ridavstånd :crazy:.
Vi har varmvatten men ingen spolspilta, ingen uppvärmd sadelkammare eller annan ”lyx” för oss hästmänniskor. Miljön är i alla fall väldigt lugn och hästarna är harmoniska och verkar trivas väldigt bra :)!

Nu ska jag dock flytta min häst till ett annat stall som kommer att kräva lite mer jobb från min sida, men som ger mig lite mer ”lyx” också :idea:.
Det kommer vara lika många hästar, boxarna är jättestora och hagarna är bra. Det finns spolspilta med varmvatten, uppvärmd sadelkammare, toalett och sist men inte minst RIDBANA :d. Plus att jag kommer ha tillgång till samma ridvägar som i nuvarande stall.
I nuläget har jag alltså ca en jour i veckan men kommer att få 3 i nästa stall vilket blir lite jobbigare, men det uppvägs av fördelarna.
Nu hoppas jag bara att hästen kommer att trivas lika bra på det nya stället som i det nuvarande.
Jag får ett par kilometer längre resväg också, men eftersom sambon och jag letar hus så hoppas vi på att hitta något i samhället nära det nya stallet. Det skulle spara ännu mer bensin och tid. :banana:

Hitta stall som passar på alla sätt är inte lätt, men hittills har jag inte hamnat på något ställe som varit katastrof. Och jag har ändå varit i rätt så många stall genom åren. När man läser hur vissa har det så inser man att man har haft tur...
 
Ett och annat exemplar av häst kan väl vara allergisk mot just spån också?

Vet att i allafall Dalviks kvarn säljer sk dammsuget spån, vilket ska funka till tom sk hosthästar.
 
Jag har den stora lyxen att ha ett eget stall. Men innan det har jag haft hästarna inhyrda på både bra och dåliga ställen. Ska man ha den lilla extra lyxen och samtidigt ha fler än en häst måste man ha den stora plånboken också.
Nu ser jag hästarna i hagen från köks fönstret och har ca 50 meter till stallet, där jag "härskar" alldeles ensam. Har funderat på att bygga ut och ta inhyrningar, mest för att jag ska få lite sällskap. Men än så länge är det bara på "funderar" stadiet.
Nackdelen med eget stall är alla passningar med fodringar, in - ut släpp osv. (skulle kanske vara bra med en inhyrning trots allt!?)
Hästarna bryr sig inte om du är sjuk, de vill ju ha mat och komma ut ändå.
Semester - kan jag knappt stava till.
Tur att man har några snälla vänner som kan ställa upp då och då, speciellt om man far i väg på tävling.
Det är ju för sorgligt att man har en häst rädd sambo - ingen hjälp därifrån inte.
På sin höjd kan han ge hästarna mat om han slipper gå in till dom. Men han är en utmärkt chafför!!
 
kanske det?! Fast hon tål kutterspån för det har hon stått på förut utan problem.
Kan ju vara någonting annat också.
 
Probemet är att man inte gör det!
Ett kollektivstall där ingen har tid att sätta på täcken på morgonen innan man far till jobbet. Tyvärr så hjälper inte pengar i det fallet.

Om du är fullkomligt övertygad att det inte går att lösa med pengar kanske du förhandlar i fel "valuta"? Man kanske kan tänka sig att åka ut 5 min tidigare om du i gengäld tar x extrapass i veckan, åtar dig snöskottning, städning av sadelkammare och/eller foderrum, inköp av saltstenar, tvätt av täcken... Det måste väl finnas NÅGONTING du kan erbjuda som gör det värt att ta på sig lite extra besvär för de andra???
 
Jo, det har du nog rätt i!
Kan hända det är fel valuta :D, när jag kommit in lite mer i gänget och ser vilka rutiner som dom andra har så kan jag kanske få fram ett byta av något slag. Hade faktiskt inte tänkt på det så mycket!
 
Är detta för mycket begärt?
- Jag tycker inte det är mycket begärt.


* Hyffsat nära till stallet (hade 1,4 mil enkel resa innan och det var långt att åka varje gång)
- jag har 2 mil enkel resa. men det tar mig endast 15-29 min att köra till stallet så det spelar mig ingen roll.

* Trevlig stämning i stallet för mig OCH hästen.
- det är jättefin stämning hos oss. alla är så snälla och söta och ställer upp för varann.

* Hyffsade fodringstider och att hästarna kommer ut i tid på morgonen.
- morgonfodring 5.30-6.00, då kommer de även ut till hagen, sista fodring omkring 22.00. Fri tillgång hö ute.

* Sen är det mitt "stora" krux nu. Jag vill ha täcke på kusen i hagen men inte i stallet över hela natten. Nu sätter dom inte på täcke utan man får låta dom stå inne hela natten med utetäcket. Min kille har problem med ryggen och måste ha täcke ute. Men får skav på bogarna trots bogskydd och så.
- de täcken man vill ha på/av hästen, det fixar den som släpper ut/tar in.

* trevliga hagar och några ridvägar är ju inte fel heller.
-superfina ridvägar. vinterhage helt ok, sommarhagen :love:.
 
Trevligt, men det är ju allderless för långt bort! Kan inte du ta och vika kartan en bit så det hamnar åtmindstånde ett par mil närmare :idea:

Som det är nu så verkar det fungera rätt bra faktiskt. Han går med täcke på hela nätterna om det inte är på helgen eller att jag har morgonutsläpp för då tar jag på täcket själv på morgonen.
men nu är det ju snart dax för täcket att vara kvar i stallet och låta vårsolen skina på hela pållen! Det ska bli skönt. :)
 
Jag är verkligen helnöjd med "mitt" stall. Det är 8 hästar i ett litet, äldre stall och bra folk utan massa tjafs. Det finns paddock och manege inom 300 m, fina hagar, ridvägar osv. Det tar mig ca 10-15 min att köra hit och det är helt OK.

Det fodras 4 ggr om dagen varav 2 ggr fodras av dom som bor här, morgon och eftermiddag tar vi i stallet hand om. Det funkar bra och vi hjälps alltid åt när det behövs. På morgonen tar vi ut hästarna en dag i veckan enligt ett schema. Det tar ganska lång tid, ca 1 h, för vi ger kraftfoder, hö i hagen, ställer ut lunchhöt för att underlätta för dom som fodrar lunch (om det inte regnar) och så byter vi täcken. På kvällen ska man helst ta in sin egen häst men har man varit där tidigt kan man skriva upp sig på tavlan och be om hjälp.

Eftermiddagshöt ger vi vid 16.00-tiden och det brukar alltid vara någon i stallet vid den tiden och då ger man hö till alla hästar. Vi betalar en kallhyra på 550:-

Man gör alltså hyfsat mycket själv men vet att man kan be om hjälp om det skulle behövas och det tycker jag betyder mycket. Dessutom trivs både jag och min häst!
 

Liknande trådar

L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 271
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 282
Senast: QueenLilith
·
Anläggning Ägaren till vår medryttarhäst ska byta stall och då jag och dottern är de som rider hästen mest (äldre häst som inte går alla dagar) får...
2
Svar
24
· Visningar
2 498
Senast: mackan
·
Anläggning Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver...
2
Svar
21
· Visningar
2 559
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp