Nötfärs, gammal?

gul_zebra

Trådstartare
Nötfärs, sista förbruksningsdag idag, oöppnad förpackning som legat i kylskåpet sen köp - visst borde jag väl kunna skära upp och frysa in portioner av den som jag kan plocka av några veckor framåt ändå?
Mvh skitnojig :p
 
Nötfärs, sista förbruksningsdag idag, oöppnad förpackning som legat i kylskåpet sen köp - visst borde jag väl kunna skära upp och frysa in portioner av den som jag kan plocka av några veckor framåt ändå?
Mvh skitnojig :p

Du är mer safe om du steker den först och fryser in den efteråt :). Om du fryser den och tar upp den senare så ska den ju tinas först (i kylskåpet och för guds skull inte i rumstemperatur!) och så kan det ju dessutom lätt hända att den ligger en extra dag i kylen och så... Ja, du fattar min poäng, kanske ;)?

Köttfärs är extremt superduperjätte-viktigt att man inte överskrider sista förbrukningsdag på! Det handlar inte om ett bäst före datum!

Halvt on topic: jag fattar inte varför Sverige lever kvar i forntiden omkring temperaturkrav på livsmedel (8 grader :yuck::nailbiting:) när resten av oss har 5 grader som absolut maxtemperatur!
 
Du är mer safe om du steker den först och fryser in den efteråt :). Om du fryser den och tar upp den senare så ska den ju tinas först (i kylskåpet och för guds skull inte i rumstemperatur!) och så kan det ju dessutom lätt hända att den ligger en extra dag i kylen och så... Ja, du fattar min poäng, kanske ;)?

Köttfärs är extremt superduperjätte-viktigt att man inte överskrider sista förbrukningsdag på! Det handlar inte om ett bäst före datum!

Halvt on topic: jag fattar inte varför Sverige lever kvar i forntiden omkring temperaturkrav på livsmedel (8 grader :yuck::nailbiting:) när resten av oss har 5 grader som absolut maxtemperatur!
Men om sista förbrukningsdag är satt efter 8°C, då borde det väl vara lugnt att äta den nån dag senare om man har exempelvis 4°C i sin kyl hemma (förutsatt att man köpt färsen när den var nymald och inte med en halva-priset-ät-idag-prislapp.

@gul_zebra : Jag hade lätt fryst in och ätit vid ett annat tillfälle. Så länge man ser till att tillaga den så snart som möjligt efter att den kommit ut ur frysen, borde det inte vara några problem. Jag har haft en vana att göra sådär sen jag började äta kött igen, och på sju år har jag hunnit med rätt många portioner utan att bli dålig :p Att köpa kött med kort datum och frysa in är ju rena guldgruvan för en studentekonomi
 
Har precis stått och portionerat upp den, känner bara ett stort ooooooork på att steka också :p En timme i (kallt) vattenbad gör ju susen för upptining annars så slipper jag ta fram dagen innan, borde inte det gå bra?
 
Men om sista förbrukningsdag är satt efter 8°C, då borde det väl vara lugnt att äta den nån dag senare om man har exempelvis 4°C i sin kyl hemma

Köttfärs har alltid kort hållbarhet. Malet kött är ett paradis för farliga bakterier. Hur kallt det än är i ditt kylskåp så är hållbarhetstiden kort-kort.

(förutsatt att man köpt färsen när den var nymald och inte med en halva-priset-ät-idag-prislapp.

Sista förbrukningsdag ändrar sig ju inte alltefter när du köpt det?

Så länge man ser till att tillaga den så snart som möjligt efter att den kommit ut ur frysen, borde det inte vara några problem.

Det ska iaf tinas först. Plus att folk ofta får för sig att rumstemperatur är jättepraktiskt att tina i :eek:.

Jag har haft en vana att göra sådär sen jag började äta kött igen, och på sju år har jag hunnit med rätt många portioner utan att bli dålig :p

Det innebär ju inte att @gul_zebra kommer klara sig den här gången eller att du inte blir sjuk nästa gång. Om det inte varit massa bakterier i din köttfärs när du köpte den, så är det ju färre som kan formera sig. Det kan man ju hoppas på varje gång man chansar, men du kan aldrig vara säker på att inte bli sjuk om du inte följer anvisningarna som är satt efter att x antal bakterier inte hinner komma upp i ett så stort antal att du blir sjuk förutsatt att allt annat är bra nog. Som t.ex. temperaturen i ditt kylskåp och transporten hem från butiken.

Att köpa kött med kort datum och frysa in är ju rena guldgruvan för en studentekonomi

Det gör jag också ofta :up:! Kött med kort datum som blir fryst ner i god tid är inte samma sak som utgången köttfärs ;).
 
Har precis stått och portionerat upp den, känner bara ett stort ooooooork på att steka också :p En timme i (kallt) vattenbad gör ju susen för upptining annars så slipper jag ta fram dagen innan, borde inte det gå bra?

Hade inte varit det minsta orolig om det gällde en biff :D. Men köttfärs och annat kött med stor yta tillgänglig för luft (typ påläggsskinka) ska man inte leka med :).

Halvt on topic igen: mitt arbete hade varit tusen gånger lättare om inte "bäst-före" hade uppfunnits :D :D :D. Fullständigt omöjligt att ändra folks tankegångar omkring "sista förbrukningsdatum" eftersom den där jäkla "bäst-före"-stämpeln på allt mellan himmel och jord har urvattnat konceptet med datummärkning :D :D!
 
Har precis stått och portionerat upp den, känner bara ett stort ooooooork på att steka också :p En timme i (kallt) vattenbad gör ju susen för upptining annars så slipper jag ta fram dagen innan, borde inte det gå bra?
Om du ska t ex göra köttfärs, så behöver man inte ens tina den. Bara att lägga direkt i stekpannan och låta den ligga och steka lite på ena sidan, sen vänder man den och skrapat bort lite från ovansidan. Tycker det går fortare att göra så än att först tina färsen och sen steka den. :)
Har inga jättebra knep för att tina köttfärs, jag brukar antingen lägga den i kylskåpet dagen före eller så blir det micron.
 
Om någon vill läsa en rysare till kvällskaffet så kan ni googla på "Jørn A Rullepølser" eller bara "Listeria monocytogenes" ;).
 
Nu kanske de är i frysen redan? Men vi maler själva å gör fyrkantiga platta paket av färsen. Så tunna som de går och de tinar supersnabbt då mot en klump.
 
Köttfärs har alltid kort hållbarhet. Malet kött är ett paradis för farliga bakterier. Hur kallt det än är i ditt kylskåp så är hållbarhetstiden kort-kort.

Sista förbrukningsdag ändrar sig ju inte alltefter när du köpt det?

Det ska iaf tinas först. Plus att folk ofta får för sig att rumstemperatur är jättepraktiskt att tina i :eek:.

Det innebär ju inte att @gul_zebra kommer klara sig den här gången eller att du inte blir sjuk nästa gång. Om det inte varit massa bakterier i din köttfärs när du köpte den, så är det ju färre som kan formera sig. Det kan man ju hoppas på varje gång man chansar, men du kan aldrig vara säker på att inte bli sjuk om du inte följer anvisningarna som är satt efter att x antal bakterier inte hinner komma upp i ett så stort antal att du blir sjuk förutsatt att allt annat är bra nog. Som t.ex. temperaturen i ditt kylskåp och transporten hem från butiken.

Det gör jag också ofta :up:! Kött med kort datum som blir fryst ner i god tid är inte samma sak som utgången köttfärs ;).
Det jag menade var att om datumet är satt för vad som gäller vid 8°C och jag lägger den direkt i 4°C, då lär det ju kunna ligga någon dag längre. Men om den redan legat i 8°C i tre dagar så bör den tas om hand direkt. Precis som med ägg, där bäst före-datumet är baserat på rumstemperatur men i kylskåp håller dom betydligt längre. Hänger du med på mitt resonemang?

Jag brukar tina rakt i stekpannan eller i micron precis innan stekning :) Känns säkrast så.

Som sagt, jag skrev att jag gjort så och att jag hittills aldrig blivit sjuk. Om hon vill göra detsamma är det upp till henne :)

Fast köttfärsen i detta fall var ju inte utgången, sista förbrukningsdagen skulle ju vara idag ;)
 
Halvt on topic igen: mitt arbete hade varit tusen gånger lättare om inte "bäst-före" hade uppfunnits :D :D :D. Fullständigt omöjligt att ändra folks tankegångar omkring "sista förbrukningsdatum" eftersom den där jäkla "bäst-före"-stämpeln på allt mellan himmel och jord har urvattnat konceptet med datummärkning :D :D!
Oh ja, och de måste sätta ett bäst före datum för att det ska finnas. Finns saker som typ aldrig blir för gamla känns det som, men ändå sitter det ett bäst före datum på dom.
Hade själv ett mjölpaket som gick ut, röd mjölk från Arla, den gick över en vecka efter bäst före datumet, men den hann inte bli dålig. Luktade och höll koll på den när jag hällde upp i teet.
Grädde är en sån där sak jag hört att även om den passerat bäst före datum och börjat sura, så är den perfekt att ha i t ex våffelsmet.

Lite OT kanske. :angel:
 
Det jag menade var att om datumet är satt för vad som gäller vid 8°C och jag lägger den direkt i 4°C, då lär det ju kunna ligga någon dag längre. Men om den redan legat i 8°C i tre dagar så bör den tas om hand direkt. Precis som med ägg, där bäst före-datumet är baserat på rumstemperatur men i kylskåp håller dom betydligt längre. Hänger du med på mitt resonemang?

Jag brukar tina rakt i stekpannan eller i micron precis innan stekning :) Känns säkrast så.

Som sagt, jag skrev att jag gjort så och att jag hittills aldrig blivit sjuk. Om hon vill göra detsamma är det upp till henne :)

Fast köttfärsen i detta fall var ju inte utgången, sista förbrukningsdagen skulle ju vara idag ;)

Precis detta var min poäng tidigare! Bäst-före är INTE detsamma som sista förbrukningsdatum! Det var ett gigantiskt misstag att ens börja med det där (fullständigt onödiga) märkningen med bäst-före en gång i tiden! Bäst-före handlar om smak och kvalitet, medan sista förbrukningsdatum handlar om livsmedelssäkerhet och risk för (ibland med dödlig utgång) sjukdom!
 
Hade inte varit det minsta orolig om det gällde en biff :D. Men köttfärs och annat kött med stor yta tillgänglig för luft (typ påläggsskinka) ska man inte leka med :).

Halvt on topic igen: mitt arbete hade varit tusen gånger lättare om inte "bäst-före" hade uppfunnits :D :D :D. Fullständigt omöjligt att ändra folks tankegångar omkring "sista förbrukningsdatum" eftersom den där jäkla "bäst-före"-stämpeln på allt mellan himmel och jord har urvattnat konceptet med datummärkning :D :D!
Hörrudu inte dissa min bästa vän bäst före-datum, den typen är awesome! Jag litar inte på mitt bristfälliga luktsinne så jag går alltid efter bäst före, med undantag för ägg :D

Om du ska t ex göra köttfärs, så behöver man inte ens tina den. Bara att lägga direkt i stekpannan och låta den ligga och steka lite på ena sidan, sen vänder man den och skrapat bort lite från ovansidan. Tycker det går fortare att göra så än att först tina färsen och sen steka den. :)
Har inga jättebra knep för att tina köttfärs, jag brukar antingen lägga den i kylskåpet dagen före eller så blir det micron.
Ja jag gör inget fancy utan steker på som det är bara. I med lite inlagd paprika och kokt ris och rör ihop, omnomnom! :d Blir dock lite mycket kalorier så köttfärs är inget jag brukar ta fram dagen före iom att det äts om jag råkar ha lite extra kalorier över någon dag :)

Om du absolut inte orkar steka @gul_zebra, så gör som @Amha säger :). Och frys in i pyttesmå portioner, så att nedfrysningen går fort! Du har ju också pillat på den nu, så det är extra viktigt att den fort blir ordentligt fryst!
Absolut! Tyckte jag plattade till något (heja full frys :p) men ska kila ut i köket och platta till lite extra :p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 849
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 631
Senast: Saigon
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 064
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 349
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp