Bukefalos 28 år!

Nötfärs, gammal?

Fast köttfärsen i detta fall var ju inte utgången, sista förbrukningsdagen skulle ju vara idag ;)

Den ska hinna frysas ner, den har blivit hanterad med händerna, den ska tinas upp och den ska tillagas.

Om man steker den idag och slänger den i frysen så har du löst problemen och den kan ligga där, redo för tacos i evigheter ;).
 
Precis detta var min poäng tidigare! Bäst-före är INTE detsamma som sista förbrukningsdatum! Det var ett gigantiskt misstag att ens börja med det där (fullständigt onödiga) märkningen med bäst-före en gång i tiden! Bäst-före handlar om smak och kvalitet, medan sista förbrukningsdatum handlar om livsmedelssäkerhet och risk för (ibland med dödlig utgång) sjukdom!
Jag menade inte att det är samma sak, tog det bara som ett exempel för att visa vad jag menade med 4°C istället för 8°C. Det är ju precis som att färsen håller längre i frys än i kylskåp, dvs skillnad på gradantal. Bakterierna lär ju inte föröka sig lika fort i 4 grader som 8?
 
Oh ja, och de måste sätta ett bäst före datum för att det ska finnas. Finns saker som typ aldrig blir för gamla känns det som, men ändå sitter det ett bäst före datum på dom.
Hade själv ett mjölpaket som gick ut, röd mjölk från Arla, den gick över en vecka efter bäst före datumet, men den hann inte bli dålig. Luktade och höll koll på den när jag hällde upp i teet.
Grädde är en sån där sak jag hört att även om den passerat bäst före datum och börjat sura, så är den perfekt att ha i t ex våffelsmet.

Lite OT kanske. :angel:

You've just proven my point ;).
 
Den ska hinna frysas ner, den har blivit hanterad med händerna, den ska tinas upp och den ska tillagas.

Om man steker den idag och slänger den i frysen så har du löst problemen och den kan ligga där, redo för tacos i evigheter ;).
Men varför i hela friden pillar man i färsen med händerna? :D
Öppna paketet, dela upp med en kniv, plocka upp i påse (som man gör när man plockar upp hundskit), tryck till, slå en knut och rakt in i frysen.
 
Jag menade inte att det är samma sak, tog det bara som ett exempel för att visa vad jag menade med 4°C istället för 8°C. Det är ju precis som att färsen håller längre i frys än i kylskåp, dvs skillnad på gradantal. Bakterierna lär ju inte föröka sig lika fort i 4 grader som 8?

Jag har aldrig hört om köttfärs som märkts med 8 grader, inte ens i Sverige. Fläskfärs står det till och med 2 grader på ibland (varierar efter t.ex. fetthalt). Däremot tror folk fortfarande att de ska ha den temperaturen hemma i kylskåpet!
 
Jag har aldrig hört om köttfärs som märkts med 8 grader, inte ens i Sverige. Fläskfärs står det till och med 2 grader på ibland (varierar efter t.ex. fetthalt). Däremot tror folk fortfarande att de ska ha den temperaturen hemma i kylskåpet!
Ah, jag tolkade det som att mat i Sverige var märkt efter just 8 grader.
I kylen här hemma är det 3 :D
 
Jag (som ändå är uppväxt på landet och definitivt inte pjåskig med datum) tycker nog att köttfärs är lite lurigt. Jag kan tycka att färs som jag köpt med god datum-marginal och packat om och fryst kan lukta lite konstigt när jag steker den trots att det borde vara safe.
 
Jag (som ändå är uppväxt på landet och definitivt inte pjåskig med datum) tycker nog att köttfärs är lite lurigt. Jag kan tycka att färs som jag köpt med god datum-marginal och packat om och fryst kan lukta lite konstigt när jag steker den trots att det borde vara safe.

Generellt så är det (oftast) inte bacilluskerna som till exempel ger tråkig lukt eller färg, som gör folk sjuka :). Om du hanterat köttet som du beskriver, så ska (läs: om alla led i produktionen gjort sitt jobb) det mycket till för att göra dig sjuk :).

Edit:
Folk verkar dessutom ha extremt svårt att släppa den där myten om att man inte blir sjuk om det ser bra ut/luktar ok/smakar fint. Förruttnelsebakterier dör man oftast inte av. Listeria dödar folk gång på gång. Den luktar inget, den smakar inget. Den växer vid lååååga temperaturer (även i kylskåpet) och dör inte när man fryser ner dem. Plus att det bara ska några få rackare till (inte x antal tusen), för att katastrofen i ditt kylskåp ska vara ett faktum.


...

Till alla:
Speciellt folk med nedsatt immunförsvar eller sjukdom borde verkligen vara mer noga med hur de hanterar sina livsmedel. Jag nämner det igen: Jørn A Rullepølser... och den skandalen är med 100 % säkerhet varken den första eller sista i sitt slag :(.
 
Senast ändrad:
Kött med kort datum som blir fryst ner i god tid är inte samma sak som utgången köttfärs ;).
Som jag käkat massor av genom åren utan att magen exploderat, det enda som hänt är att det aldrig hänt nånting alls och jag går efter "ser det bra ut och luktar bra så ÄR det bra.
 
Som jag käkat massor av genom åren utan att magen exploderat, det enda som hänt är att det aldrig hänt nånting alls och jag går efter "ser det bra ut och luktar bra så ÄR det bra.

Ska jag verkligen behöva förklara för dig ännu en gång (!) att det inte handlar om lite lös mage, utan om att folk faktiskt dör som ett direkt resultat av de här sakerna?
 
Lite OT men, jag tycker bäst-före datum är superbra eftersom det betyder att affären sätter halva priset och rear ut massor med varor innan de passerar datumet/samma dag som datumet är. Vi handlar varje dag och fyndar mycket på det viset. :angel::cool:
För att inte tala om vad man kan fynda på matsmart på det viset! Önskar så att jag inte var så feg för bäst före-datum :D
 
Ska jag verkligen behöva förklara för dig ännu en gång (!) att det inte handlar om lite lös mage, utan om att folk faktiskt dör som ett direkt resultat av de här sakerna?
Tjôta på du, jag kommer iallafall att gå på lukt och utseende samt tillaga anrättningarna vid en temperatur som garanterat tar död på precis vad som helst.

*Undrar om det ligger nån Volvo-mörad grävling i diket ikväll så det finns nåt att slänga på grillen i helgen?* :p
 
Du är bara modig när det gäller de farliga datummärkningarna :D?

;)
Jag tänkte svara att jag inte är lika orolig över fryst, men insåg att jag inte ens fryser ner bröd och äter efter bäst före. Sjukt ologisk, jag vet! :D Men köttet är platt och kommer stekas direkt ur frysen :up:

Hur är det förresten med ursprungsland på köttet, tenderar svensk köttfärs att vara mindre riskabelt än diverse utländskt sett till bakterier? Jag äter bara svenskt själv och har väl möjligtvis en falsk trygghet däri också :p
 
Tjôta på du, jag kommer iallafall att gå på lukt och utseende samt tillaga anrättningarna vid en temperatur som garanterat tar död på precis vad som helst.

*Undrar om det ligger nån Volvo-mörad grävling i diket ikväll så det finns nåt att slänga på grillen i helgen?* :p

Som jag redan skrivit: jag skiter ganska mycket i vad du äter. Men sprid inte ut farliga myter som att de vore fakta på nätet är du snäll.

Dessutom kan du inte ta död på allt farligt ens om du förkolnar maten i ugnen i fem timmar på 250 grader. Men det blir ju nästan off topic i just den här tråden, eftersom den handlar om en annan sida av saken.
 
Ja jag gör inget fancy utan steker på som det är bara. I med lite inlagd paprika och kokt ris och rör ihop, omnomnom! :d Blir dock lite mycket kalorier så köttfärs är inget jag brukar ta fram dagen före iom att det äts om jag råkar ha lite extra kalorier över någon dag :)
Gissar på att riset är kokat innan? Tror inte jag provat att göra något sådan, jag brukar göra köttfärssås, inte heller så fancy tycker jag. :p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 312
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 698
Senast: Saigon
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 116
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 368
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp