Nötfärs, gammal?

Ni kan så mycket spännande! Varför ska vin ligga ner? Vad är skillnaden mellan lagringsvin och vanligt 69-kronorsvin?


Vin som är gjort för att lagras smakar bäst efter x antal år liggandes i vinkällare. 69-kronors vin kallar jag konsumtionsvin, det kan lika gärna drickas direkt. Dock går de flesta viner att lagra 3-5 år utan problem och vinner på det. Jag tycker det är synd att så många aldrig ens smakat ett moget vin utan att vi numer dricker omogna viner. Ett lätt sätt är att kolla vinets färg. Ett rött omoget vin drar mot blårött, medan ett moget har tegelfärg. Håll glaset vinklat mot ett vitt papper och studera "kanten" på vinet. Ett vitt vin blir oftast mer mättat i färgen med stigande ålder.
Lådviner är svavlade mycket hårdare för att hålla och mår inte bra av lagring.
Att lufta vinet är också en viktig sak för en bra upplevelse, häll gärna upp på karaff ett par timmar innan (fråga på bolaget). Rätt tillbehör är a och o, samt rätt temperatur. Ett för varmt vin är inte roligt, ett för kallt blir smaklöst. Retzina kan bara drickas i Grekland, det smakar pyton en kylig sommardag när man inte längre är nykär utan nydumpad.

När man ber om hjälp, berätta vad ni ska äta, inte vad ni vill dricka. Amarone är överskattat, Barolo är ljuvligt.
 
Finns säkert massor med saker som lever i oss och som vi inte vet ett dugg om än så varför bry sig? Vi är alla en del av ett ekosystem annars så skulle vi dels vara odödliga och dels samlas på hög efter att vi dött eftersom vi aldrig skulle gå i förruttnelse och brytas ned.

En dag ska vi alla dö,,,,,,,,och alla andra dagar ska vi inte dö. :)
Min sambo såg någon faktafilm av något slag för en tid sedan och blev helt chockad av att det fanns så mycket andra djur som bor i oss :p när den var slut berättade han att han alltid sett på sig själv som en egen individ, tills då.

@hagel risgrynsgröt, är det också en sån grej man ska vara försiktig med? :o tänkte på ris a la maltan till julen t.ex :p
 
Har den stått upp (med naturkork) hade jag inte velat dricka den :crazy:
Efter förra årets badplatsrensningar hade jag vin till midsommarfesten. Grannen och jag pimplade och det funkade utmärkt och var ju lagrat långt ner i dyn. Vilka sorter det var hade vi inte den blekaste aning om, men vi blev på pickalurven iallafall. :p

Starköl från sjöbotten har jag också fått upp flera gånger och den är drickbar om bara burken inte är sönderrostad och läcker. :d
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 861
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 631
Senast: Saigon
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 064
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 349
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp