Nötfärs, gammal?

Min kyl-frys är 30+ - år och kommer från grannen när dom renoverade köket. Den är lagad med fogskum, silvertejp och montageskruv och kylen går LÄTT att använda som frys den också. Dom gjorde bra skit förr. :D

Min frysbox är en babyblå från 50-talet... :devil: men den ryker nu, den är för liten så jag utnyttjar inte utrymmet där den står helt. Givetvis kommer jag att lägga ut den på Blocket, jag bor ju i rockabilly-land :rofl:
 
Kan man verkligen döda virus genom kokning? Jag har trott att det var hepatit och bakterier från eventuellt avloppsvatten man vattnat hallonen med som man kokade bort, men virus går väl egentligen inte att döda?
 
Min frysbox är en babyblå från 50-talet... :devil: men den ryker nu, den är för liten så jag utnyttjar inte utrymmet där den står helt. Givetvis kommer jag att lägga ut den på Blocket, jag bor ju i rockabilly-land :rofl:
Det gjordes mycket "bra skit" förr, jag har lagat butikskylar från 50-talet och det som pajar på dom är fläktmotorn till aggregatet, då ska man ha i åtanke att dom gått non-stop dygnet runt och är bara glidlagrade. Dom går även att ta isär och svarva nya oljebronschbussningar till och sen går dom lika länge till. DET kallar jag kvalitet. :down:
 
Kan man verkligen döda virus genom kokning? Jag har trott att det var hepatit och bakterier från eventuellt avloppsvatten man vattnat hallonen med som man kokade bort, men virus går väl egentligen inte att döda?
Nja, döda kanske inte är rätt ord men man oskadliggör det i alla fall eller vad man ska säga. Det är främst norovirus man är rädd för när det gäller hallon, ett tag var det rekommenderat att koka importerade frysta jordgubbar pga hepatit men den rekommendationen är borttagen.

Kolla livsmedelsverkets sida, det står där. Folkhälsomyndigheten också.
 
Kan man bära på maskarna men inte bli drabbad ändå eller hur fungerar det? Fortfarande nojjig.
Då är man ju drabbad men det gör ingenting. Såvitt jag läste så är det bara farligt när de går ut i musklerna och kryper in i dem. När de väl har satt sig där så sitter de där de sitter och gör ingen skada (tills du blir uppäten av något djur, då händer inget alls för djuret, eller en människa, som kanske dör. För det verkade bara vara farligt för människor.) Så har du inte märkt det så har du inte fått det (eller så gör det inget). Det är praktiskt taget omöjligt att du skulle ha det.
 
Nja, döda kanske inte är rätt ord men man oskadliggör det i alla fall eller vad man ska säga. Det är främst norovirus man är rädd för när det gäller hallon, ett tag var det rekommenderat att koka importerade frysta jordgubbar pga hepatit men den rekommendationen är borttagen.

Kolla livsmedelsverkets sida, det står där. Folkhälsomyndigheten också.
Då har ändå Finland haft en epidemi med a-hepatit p.g.a. utländska, frysta jordgubbar så sent som 2013...
 
Nu kunde ju färsen lika väl ha varit köpt samma dag som jag frågade ;)
(Det var den inte men den har legat oöppnad i kylskåpet :D)

Nope ;) det var ganska tydligt att den hängt i ditt kylskåp tyckte jag. Men jag gillar inte köttfärs som inte är mald samma dag egentligen (även om man tyvärr måste köpa det ibland numera).

Så med visst obehag och motstånd köper jag numera transporterad köttfärs med längre hållbarhet, men jag steker/fryser den fortfarande samma dag.
 
Min frysbox är en babyblå från 50-talet... :devil: men den ryker nu, den är för liten så jag utnyttjar inte utrymmet där den står helt. Givetvis kommer jag att lägga ut den på Blocket, jag bor ju i rockabilly-land :rofl:
Hade jag inte bott i en liten etta så hade du haft en köpare här! :love:

Nope ;) det var ganska tydligt att den hängt i ditt kylskåp tyckte jag. Men jag gillar inte köttfärs som inte är mald samma dag egentligen (även om man tyvärr måste köpa det ibland numera).

Så med visst obehag och motstånd köper jag numera transporterad köttfärs med längre hållbarhet, men jag steker/fryser den fortfarande samma dag.
Jo absolut, jag menade mer att rent teoretiskt så hade den lika gärna kunnat hänga i butiken samma tid som den hängt i mitt kylskåp. Om jag då hade köpt färsen när jag skrev tråden så hade jag rent teoretiskt kunnat köpa och frysa in samma dag ;) Den har ju inte legat i det öppna utan i en obruten förpackning. Och den kommer inte från Ica heller :p
 
Hade jag inte bott i en liten etta så hade du haft en köpare här! :love:


Jo absolut, jag menade mer att rent teoretiskt så hade den lika gärna kunnat hänga i butiken samma tid som den hängt i mitt kylskåp. Om jag då hade köpt färsen när jag skrev tråden så hade jag rent teoretiskt kunnat köpa och frysa in samma dag ;) Den har ju inte legat i det öppna utan i en obruten förpackning. Och den kommer inte från Ica heller :p

Hade funkat om inte jag varit nervig för kött nära utgångsdatum :p speciellt köttfärs, så då skulle jag inte köpt den :D (vet att de flesta andra inte är det såklart och tvekar inte ett ögonblick för att köpa mejeriprodukter dagen de går ut om jag ska använda dem. Eller senast, att använda kardemumma två år efter att bäst före passerat. Trots att jag fått larver i en burk chili en gång.)
 
Hade funkat om inte jag varit nervig för kött nära utgångsdatum :p speciellt köttfärs, så då skulle jag inte köpt den :D (vet att de flesta andra inte är det såklart och tvekar inte ett ögonblick för att köpa mejeriprodukter dagen de går ut om jag ska använda dem. Eller senast, att använda kardemumma två år efter att bäst före passerat. Trots att jag fått larver i en burk chili en gång.)
Då är vi fler som inte hade köpt :p Jag brukar kolla efter så bra datum som möjligt, gammal skada från att ha handlat med en yrkesskadad mamma som kan gräva i hundra år för att få färskaste brödet. Men med köttfärsen kom jag av mig och kollade bara vikten av någon anledning.
Jag hade däremot inte köpt mejeriprodukter som går ut samma dag alldeles oavsett om jag ska använda de, det är jag kinkig med. Kryddors datum däremot existerar knappt i min värld :p
 
Lonkero!
LonkeroSingle.jpg

Klassisk hytt-dricka på färjan!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 861
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 631
Senast: Saigon
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 064
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 349
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp