Noja över gula blommor i hagen ...

Bellafjella

Trådstartare
Att det finns giftiga växter som man bör se upp med i hagarna vet ju säkert alla. Det som fångat mitt intresse just nu är det här med "Stånds" som verkar vara en riktig plåga i t ex England där upp mot 1000 hästar dör varje år. :eek:

Vi har en del gula växter i våra hagar och en del är ganska lika varandra och vissa kan säkert misstas för just stånds i fall man inte vet riktigt till 100 % hur dessa ser ut.

Jag ägnade en eftermiddag åt att noga gå igenom hagarna och kolla efter misstänkta växter och hittade faktiskt en planta med stånds som jag genast grävde upp. Den såg ut så här: (detta är dock inte min bild men den såg ut exakt så)

Bild042.jpg


Bladen syns inte riktigt men de är väldigt flikiga.

Men runt omkring detta enda exemplar fanns det andra gula växter som påminner lite om stånds men jag kan inte lura ut vad det är för något. Det växer lite här och där och påminner en hel del om ölandstok. Kan det vara nån typ av förvildad "tok"? Eller vad är det?

Ser ut så här:

Bild041.jpg


Bladen är inte flikiga utan ser ut så här:
Bild043.jpg


Någon som har nån idè? :)
 
Sv: Noja över gula blommor i hagen ...

Har funderat hur de ser ut.... bra bild!

Livsfarlig blomma för hästarna. Om man ser en så gör som ts, gräv upp!

Hästarna äter den inte när den "lever" men kan äta den torkad. Om den torkar koncentreras giftet och den blir ännu farligare! Det räcker att de trampar ner en i hagen så den dör för att de ska kunna göra fel. Eller i hö.

Usch! Läskig blomma! Borde vara lag på att gräva upp och förstöra här i Sverige också men antar att inte tillräckligt många hästar strukit med än...
 
Sv: Noja över gula blommor i hagen ...

ser ut som Johannesört, men den är ganska låg, ca:20 - 30cm.
 
Sv: Noja över gula blommor i hagen ...

ser ut som Johannesört, men den är ganska låg, ca:20 - 30cm.

Ahhh, tack! Jag tror du har rätt! :)

Kollade lite bilder på Johannesört på nätet och det verkar stämma.

Jaha, kanske därför våra pållar är så lyckliga och bekymmerslösa då - jag menar det står ju att denna ört är ett suveränt medel mot t ex depressioner! :D

Man kan visst krydda brännvin också med den så användningsområdet är brett. :)
 
Sv: Noja över gula blommor i hagen ...

Det räcker att de trampar ner en i hagen så den dör för att de ska kunna göra fel. Eller i hö.

Ja usch! Det är väl det som är det största problemet i t ex England - att dessa växter finns där de tar hö/hösilage och att det är därför så många hästar får den i sig. :crazy:
 
Sv: Noja över gula blommor i hagen ...

Jaha, kanske därför våra pållar är så lyckliga och bekymmerslösa då - jag menar det står ju att denna ört är ett suveränt medel mot t ex depressioner! :D

:eek:, Johannesört är INTE bra för hästar alls!! Det kan ge fotosensibilitet (ljuskänslighet) och kan även ge leverpåverkan!
Vi "sanerar" våran lösdrift regelbundet vartefter johannesörten växt upp.
Det står massor om denna växt i denna tråd:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=793805&highlight=giftiga+v%E4xter
 
Sv: Noja över gula blommor i hagen ...

:eek:, Johannesört är INTE bra för hästar alls!! Det kan ge fotosensibilitet (ljuskänslighet) och kan även ge leverpåverkan!
Vi "sanerar" våran lösdrift regelbundet vartefter johannesörten växt upp.
Det står massor om denna växt i denna tråd:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=793805&highlight=giftiga+v%E4xter

Det stämmer att Johannesört är giftig " i mycket stora" mängder, dock brukar hästarna naturligt undvika denna växt, jag har aldrig stött på nån förgiftning av Johannesört, lite sunt förnuft skadar inte, tänk på att frön från giftiga växter kan blåsa in i alla hagar, man kanske ska börja glasa in alla beteshagar i framtiden,:rofl:
 
Sv: Noja över gula blommor i hagen ...

Brukar undvika ja, men har de väl fått smak på något udda så fortsätter de gärna. Någon av våra hästar gillar J-ört, har massa blommor som är avkapade. Gissar att det är en av de inackorderade då hennes mule blev helt sårig och röd över bara en natt typ. Jag vill iaf inte riskera att de blir sjuka, vet jag att en växt är olämplig så är det inget problem för mig att försöka få bort dom så gott det går.
 
Senast ändrad:
Sv: Noja över gula blommor i hagen ...

Ja jag har läst den tråden och är medveten om att Johannesört inte är så bra - men jag bara skämtade lite i all allvarlighet. :)

Nu är det så att även om Johannesört inte är så lämpligt för dem att äta så är den trots allt inte lika jäklig som stånds och dessutom har vi den utspridd över mycket stora områden på våra naturbeten tilsammans med en massa andra växter/örter. Jag vet faktiskt inte hur det skulle gå till att få bort dem utan att hyra in några hundratal människor som gräver upp allt tills det liknar bombade minfält. :)

Våra hästar rör dem inte och har hela tiden tillgång på gott om bra gräs.

På vintern i vinterhagarna när gräset tryter har de tillgång till grovfoder större delen av dagen och bryr sig inte om dem då heller.

Stånds är det en annan femma med - det räcker att de blir nedtrampade och vissnar för att den beska smaken ska försvinna men samtidigt är de lika giftiga för det :eek:
 
Sv: Noja över gula blommor i hagen ...

Ja jag har läst den tråden och är medveten om att Johannesört inte är så bra - men jag bara skämtade lite i all allvarlighet. :)

Nu är det så att även om Johannesört inte är så lämpligt för dem att äta så är den trots allt inte lika jäklig som stånds och dessutom har vi den utspridd över mycket stora områden på våra naturbeten tilsammans med en massa andra växter/örter. Jag vet faktiskt inte hur det skulle gå till att få bort dem utan att hyra in några hundratal människor som gräver upp allt tills det liknar bombade minfält. :)

Våra hästar rör dem inte och har hela tiden tillgång på gott om bra gräs.

På vintern i vinterhagarna när gräset tryter har de tillgång till grovfoder större delen av dagen och bryr sig inte om dem då heller.

Stånds är det en annan femma med - det räcker att de blir nedtrampade och vissnar för att den beska smaken ska försvinna men samtidigt är de lika giftiga för det :eek:

Samma här, det skulle inte gå att plocka bort alla, samt de är inte så farliga som stånds, idègran och ekollon. Har de bara gott om bete, så ratar de Johannesörten
 

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 527
Senast: skuggi
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 841
Senast: skuggi
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 516
Senast: As_Vegas
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
5 756
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp