Bukefalos 28 år!

Nonchalant häst

RebeccaJoli

Trådstartare
Jag vill börja med att säga att jag aldrig skyller på hästen. Jag anser att man som ryttare inte ska skylla på materialet, utan jobba för att hitta en lösning på problemet.

Men, faktum är att vissa hästar är mer rädda om sig än andra.

Jag har en liten fullblodsdam som verkligen älskar att hoppa. När jag fick henne var hon väldigt tittig, och jag tror det bidrog till att hon hoppade stort och sällan rev. Nu är hon modigare, vilket såklart är bra eftersom det är något jag eftersträvat. Något jag inte planerat att få på köpet är dock att hon inte bryr sig om hon drar med sig en bom eller två :cool:

Nu måste jag ju hitta en lösning på det här problemet. Hon hoppar kanonfint när hon väl tar det på allvar, men så bestämmer hon sig för att det inte gör så mycket att bommarna flyger och far mellan varven. Har ni några bra tips på övningar man kan göra? Några tips på vad man ska tänka på?

Jag försöker ha en bra galopp, ha henne på bakbenen och komma rakt på hindret. Det är lättare när vi kommer ur sväng eller går svårare vägar, för då kräver det mer av min ridning. När det blir långa galoppsträckor är det svårare att hålla ihop henne och hon blir mer på bogarna. Detta är något som behöver tränas mer på såklart. Finns det annat som kan underlätta? Vad ska jag tänka på?
 
Sv: Nonchalant häst

Hur gammal är hästen? Hur mkt riden vs hur mkt hoppad?
Min ponny var VÄLDIGT orädd om sig som unghäst och taxerade ganska ojämnt. Han hoppade ALLTID men brydde sig inte så mkt om hur han kom över hindret. Ibland blev det lite farligt att sitta på eftersom han hoppade ur alla möjliga och omöjliga lägen vilket ibland gick bra och ibland helt åt skogen. Lösningen för honom var egentligen främst tid. När han blev starkare, taxerade bättre och mer mogen i huvudet gick det mkt bättre. Han slutade slarva när han blev starkare och orkade mer.

Jobba på din häst styrka och se till att han/hon kan bära sig i en bra galopp även på galoppsträckor. På din beskrivning låter det lite som att hästen dels blir lite ivrig på längre galoppsträckor och då blir lite flack. Då krävs det att både du och hon är starka och kan balansera upp galoppen bra. Träna mkt med galoppbommar, gymnastikhoppning och stärkande markarbete. Se till att du kan rida i en bra galopp på långa distanser utan hinder först, eller med låga hinder/galoppbommar. Oftast blir det ju mindre nonchalanta om man höjer ribban ett par hål men då blir det också farligare ifall man inte får till det. Man behöver ju kunna hoppa lågt också s.a.s.

Jag vet inte om mitt svar hjälper dig så mkt men lite reflektioner i alla fall. Jag tror att ditt problem kommer att bli mindre i takt med att hästen blir starkare och mer lydig.

Mvh JV
 
Sv: Nonchalant häst

Tillägger lite :)

Hur mkt är hästen utbildad i dressyren?

Tempoväxlingar är a och o för en hopphäst. Samla allt vad du orkar och rid sedan framåt ur det och upprepa flera gånger. Du måste kunna samla även på raka linjer, inte bara små volter och du måste kunna öka även på böjda spår. Galoppfattningar i skritt och trav är kanon för att stärka.
Skolor och förvänd galopp likaså.

Intervallträning är superkul för både häst och ryttare och hjälper hästen att orka i hoppningen.

Cavaletti är skitbra. Gärna på böjt spår med bommarna upphöjda i innerkant. Växla mellan att rida an i innerkant och samla = hästen får lyfta lite extra på benen och att rida i ytterkant så att hästen får länga sig där bommarna är lägre.

Hjälphinder/hjälpbommar kan vara bra på de långa distanserna så att hästen får sina slarvfel där istället men ni slipper tokigheterna på det lite större hindren = bra för självförtroendet.

Träna på linjer i alla former och att ändra antalet galoppsprång på dessa. Både du och hästen blir bättre på avståndsbedömningen och samtidigt lär du dig vilka distanser som passar er, hur du ska rida på de svårare distanserna och vad som händer när du länger vs kortar galoppen.

Jag kanske mest kommer med uppenbara påståenden men ngt kanske kan vara till hjälp :)

Lycka till!
 
Sv: Nonchalant häst

Tack för ditt svar!

Tror dina tips är värdefulla och tror du har rätt i ditt resonemang!
Hästen är 8år, men har inte hoppat så mycket innan jag köpte henne. Jag har haft henne i sedan dec 2010.

En tanke som slagit mig är att vi numera kommer rätt oftare, eftersom hon börjar lära sig vad det hela går ut på såklart, det kanske gör att hon inte känner att hon behöver ta i lika mycket som om hon kommer för nära eller för långt ifrån? Det kräver ju mer om man inte kommer rätt liksom?

Vissa språng blir så jäkla bra, hon kan dra upp både fram och bakben om hon bara vill, och det är ju lite frustrerande, hade hon alltid varit slapp i benen så är det ju en sak, men nu vet jag ju att hon kan om hon vill :D
 
Sv: Nonchalant häst

Där tror jag faktiskt att du har en viktig poäng. En häst som kommer fel tar ju i för kung och fosterland för att rädda situationen (om den har lite insikt) medan en häst som kommer rätt klarar sig med ganska enkla språng. Det är en avvägningssak för hästen HUR mkt den måste ta i och förhoppningsvis lär sig din häst det. En del hästar bryr sig inte ifall de slår sig lite medan andra helt enkelt tar lite tid på sig att lära sig.

En sak som dock påverkar oavsett vilken typ av häst man har är just styrkan. En häst som är trött kanske helt enkelt inte orkar ta i det där lilla extra för att komma runt felfritt medan en riktigt vältränad häst kommer runt lättare eftersom denne inte behöver ta i på samma sätt.

Styrke- och konditionsträning är ju superviktigt för att undvika mjölksyra och för att hästen ska kunna fokusera även när den är varm s.a.s. Så oavsett häst så tror jag att man höjer prestationsnivån med en bra kondis och allmänstyrka. Du har ju bara haft hästen i knappt ett år så det kommer med tiden om du är konsekvent och noggrann. Vad säger din tränare om det hela? Några teorier/planer?

Mvh JV
 
Sv: Nonchalant häst

Svarar på detta oxå :D Hon är relativt välutbildad i dressyren tycker jag, som ju såklart är lite partisk :D

Vi tränar på att gå i en högre form, och mer samling. Hon kan alla grunder, tex öka minska tempo, öppna, sluta, skänkelvikning i alla gångarter, förvänd galopp osv. Men önskar ha henne ännu stadigare i en hög form (hon går i form men nickar lite vilket såklart inte är ok då det drar ner dressyrpoängen :D).

Ska skriva ut alla dina tips och träna träna träna :) Tack så mycket!
 
Sv: Nonchalant häst

Hopptränare har jag precis bytat pga flytt tyvärr, har bara hunnit träna för honom ett par gånger. Har haft problem med att hon rusat mot hindren innan, vilket resulterat i att jag bromsat in i hindret och vi kommit på tok för nära. Det har vi dock fått bukt med, därav min teori att nu när vi kommer rätt så slappar hon till lite. Jag har inte hunnit diskutera mina teorier angående hennes rivningar med honom än, men imorgon på träningen tänkte jag höra med honom vad han tror.

Dressyrtränaren vill att hon ska bli mer bärig. Hon är byggd i nedöfrsbacke vilket gör samlingsmomentet svårt, men det har blivit bättre iaf :) Så hon är inne på samma spår som dig, att jag behöver få mer samling helt enkelt.

I terrängen är det inga bekymmer, där är hon inte alls lika nonchalant.
 
Sv: Nonchalant häst

Okej, kan det vara så att hon utbildningsmässigt kan genomföra alla rörelser för lätt klass men att styrkan inte riktigt finns där? Jag tror att när hästen blir starkare och med välbalanserad och kan lägga vikten på bakbenen även i galopp på rakt spår så är det här problemet ur världen. När du har hästen lätt i framdelen och vikten bak så kommer sprången att bli bättre. Nu när hästen inte längre rusar mot hindren måste hon ju istället bära sig väl och suga tag i hindret men utan att ändra rytmen och tempot. När detta sker kommer ni att komma rätt på hinder och få en bättre språngkurva. Åtminstone är det min teori ;) Lycka till!
 
Sv: Nonchalant häst

Tycker din teori låter mycket vettig!! Tack så mycket för alla bra tips. Uppdaterar när vi tränat lite mer på styrkan :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 653
Senast: Askur2017
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 156
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 467
Senast: zarmino
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 442
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp