Nonchalant hästägare?!

Kingsland89

Trådstartare
Vet inte om tråden hamnat rätt!
Har en vän som har en häst som hon tävlat ganska flitigt med (Stått sen 3 månader tillbaka). Det finns bara vissa saker jag blir så less på och jag har försökt ta upp det med henne men hon skrattar bara bort det jag försöker säga till henne och skyller på annat. Ska ge lite exempel:

Mellan tävlingarna rider hon knappt och bara dagen innan kan hon sätta upp en bana hemma i paddocken och hoppa han trött för att dagen efter åka ut på hopptävling. Dette medför en häst som kastar av henne, vägrar ut sig etc. Hon tycker det är konstigt att han inte vill hoppa, för det gjorde han ju så bra i våras. han vägrade även i paddocken emellan åt och då bestraffa hon hästen med ordentliga ryck i tyglarna(pelhambett) och sparkar i sidorna. :eek:
Hon verkar inte se sammbandet till VARFÖR hästen inte vill hoppa.

När vi tränade under våren då jag hade mitt halvblod så var hon vädligt nonchalant och lyssnade inte på tränaren vilket resulterade i farliga och okontrollerade hoppträningar. Känslan jag får är att visa upp sin häst men inte bli duktigare, pengarn i sjön med andra ord. Detta är en väldigt fin häst och det vet hon om med bra hoppteknik! Men hopptekniken har han ingen nytta av så länge han inte utnyttjar den! :cool:

Det ska bli intressant att se hur hon sätter igång han igen då han stått i 3 månader. Känner jag henne rätt blir det tävling ganska snart efter hon satt igång han. Det gör mig bara ont att se hur en häst behandlas på detta sättet :(

Det finns så mycket mer att berätta som har med vara hästhållningen i sig att göra. Detta är främst hur man ska försöka få en nonchalant hästägare att börja lyssna och förstå sin häst så det funkar ridmässigt?!
 
Sv: Nonchalant hästägare?!

Usch vad jag tycker sånt här är hemskt att läsa. I min klubb har vi en liknande (fast de går sjukt bra för dom). Hon rider kanske varannan dag i 10 minuter i alla gångarter, och hästen är 19 år. Hon tävlar på 140 nivå och kan numera inte träna för någon tränare då hon är för "bra" och ligger på samma nivå som tränarna. HELT SJUKT!!!! Hon kan gå ut och grina och skrika om hon har haft ett nerslag i en 135, jag fattar verkligen inte hur hon tänker..

Det är svårt att veta hur en sån människa ska få in nånting i huvudet, men eran/hennes tränare bör ju kunna hjälpa till med att lägga upp ett träningsschema. Och om hästen har stått, antar att den vart skadad, så bör en veterinär hjälpa henne med hur hon ska sätta igång hästen, och hon kanske förstår att hon har ridit "fel" och belastat hästen på fel sätt så att den blir skadad. Svårt sånt där...
 
Sv: Nonchalant hästägare?!

Tycker minst sagt lika illa om ryttaren du beskriver! Men hon har åtminstonde vett att rida mellan tävlingarna vilket denna tjejen jag känner inte har alls , bara dagen innan:(

Denna tjejen rider bara upp till 1 meter, startat 110 en gång då jag själv var med och tävlade. Då åkte hon av ordentligt på andra hindret och har sen dess inte startat den höjden igen, ett klokt beslut!

Hästen förövrigt är fullt friskt (som jag kunde se med blotta ögat senast jag såg han). Att hon inte ridit han senaste är för att hon inte orkat, det varit för kallt eller för mörkt. Bara undanflykter och har slutat försöka få med henne när jag själv rider trots väder :)

Det enda tränaren sagt är att hon ska hålla sig på väldigt låga hinder och stärka upp hans självförtoende. Efter det slutade hon träna och nu rider hon i princip inte alls...

En dag kommer han gå tyvärr gå sönder. 7 år, påbörjad utbildning som 5 åring. Han är lika mycket utbildad som en 4 åring pga av hennes sätt att tänka kring upplägg av utbildning. Viktigaste är inte en hållbar, trevlig oh välutbildad häst :crazy:
 
Sv: Nonchalant hästägare?!

Åh, varför ska sånna människor ha häst???? Finns det någon som har pratat med henne om hennes sätt att "ta hand" om sin häst? Hon låter inte så kunnig, och om man har en unghäst och är okunnig brukar man försöka ta hjälp om man har lite vett..
 
Sv: Nonchalant hästägare?!

Hon är arbetsam och noga med skötsel runt hästen, mockning etc.(vilket hon också börjat strunta i och överlåtit på en annan tjej flera dagar i veckan)
Men själva hästhantering och ridningen är inte alls lika viktig, väldigt synd :(
 
Sv: Nonchalant hästägare?!

Jaa, vet inte riktigt vad jag ska säga... Antingen prata med henne och ifrågasätta om hon tycker att hennes sätt att ta hand om hästen lönar sig på tävling etc, och för hästens egen skull. Eller vara tyst och hoppas att poletten trillar ner för henne någon gång.
 
Sv: Nonchalant hästägare?!

Hon är arbetsam och noga med skötsel runt hästen, mockning etc.(vilket hon också börjat strunta i och överlåtit på en annan tjej flera dagar i veckan) Men själva hästhantering och ridningen är inte alls lika viktig, väldigt synd :(

Jag får intrycket att denna tjejen mår psykiskt dåligt?

Mitt tips är att fråga hur hon mår och säg att du finns där om hon behöver prata. Ta inte upp hennes skötsel och ridning ut av hästen när du frågar, eller om hon kommer senare och vill prata om hon inte själv tar upp hästen.
 
Sv: Nonchalant hästägare?!

När du säger att hon mår psykiskt dåligt så kan det kanske finnas en bakomliggande orsak till varför det blivit som det blivit med hästen också.

Jag tror aldrig någon egentligen frågat hur hon mår, inte ens jag fastän jag frågar alla andra i min omgivning hur dom mår.
Anledningen till varför jag inte gjort det är för att denna tjejen sprudlar av energi och alltid är glad...
Men kanske är det bara utåt och att hon innerst inne inte alls mår bra.

Fester är prio 1 nu för henne vilket inte lockar mig och eftersom hon inte rider längre så träffas vi ytterst sällan, pratar inte heller.

Men du har gett mig en riktig tankeställare!
 
Sv: Nonchalant hästägare?!

Det finns en del ryttare i sveriges topp som knappt rider sina hästar mellan meetings... tyvärr
 
Sv: Nonchalant hästägare?!

Vet en ponnyryttare som red ungefär så fast hon red men sjukt hårt vissa dagar, lät hästen stå en vecka osv. Kunde se ut såhär: dag 1: hoppträning, dag 2: vila, dag 3: vila, dag 4: vila dag 5: promenad 5 minuter dag 6: ut och galoppera som en galning i skogen tills hästen var helt slut. dag 7: tävling osv. Gick lixom runt, ingen dressyr, inga "lugna" dagar utan bara vila och riktigt hård ridning. Hästen slutade med kotledsinflamation på alla 4 plus något mer i benen så de fick ta bort den.

Fattar inte att folk har häst om de inte kan ta hand om dem. Det är okej att ställa av en häst pga olika orsaker men då kan man inte förvänta sig att man ska kunna tävla under denna period, och absolut inte att det ska gå bra. Suck!
 
Sv: Nonchalant hästägare?!

Hon har inte klart för sig vad en häst behöver eller hur en häst ska tränas för att må bra. synd om hästen. Tyvärr brukar det inte hjälpa att prata sådana hästägare till rätta för de är inte intresserade av att lyssna. De "vet" redan allt. Först när de inser att de har mycket att lära är de mottagliga.
ibland kan det funka om en tränare (känd då förstås) pratar med dem. Någon som de har lite respekt för.
 
Sv: Nonchalant hästägare?!

Hon har inte klart för sig vad en häst behöver eller hur en häst ska tränas för att må bra. synd om hästen. Tyvärr brukar det inte hjälpa att prata sådana hästägare till rätta för de är inte intresserade av att lyssna. De "vet" redan allt. Först när de inser att de har mycket att lära är de mottagliga.
ibland kan det funka om en tränare (känd då förstås) pratar med dem. Någon som de har lite respekt för.


Precis känslan av att hon inte vill lyssna och vet allt är vad jag får. Dagens tränare är B-tränare. Förra året red vi för en A-tränare som kom 2 ggr månaden. Det var likadant då också fast det var en mycket kompetent tränaren så tog hon inte in allt.

Samtidigt som man inte vill att hästen ska skada sig så hoppas man på att han ska visa några tecken på smärta etc tydligt att hon måste kolla upp det och få sig en tankeställare.

Usch, det finns så många hästar som far illa :mad:
 
Sv: Nonchalant hästägare?!

Bortskämda snorvalpar säger jag bara *ggrrr*

Föräldrarna köper en snordyr häst till sin dotter som är van att få allt, & aldrig behövt hjälpa till med något i livet.
Dom har noll självinsikt, då föräldrarna aldrig ställt krav el. kritiserat dom................curlingföräldrar.

Dessa hästar tar snabbt slut & slutar oftast med slakt eller triangelmärkning. Innan dess försöker dom klaga hos säljaren för att häva köp, då hästen inte mtsvarade deras förväntningar. För det är ju inget fel på DERAS ridning ?!

Har en unghäst till salu nu, dock inte snordyr *ler* Men jag har avfärdat alla sådana kandidater som bara varit ute efter en tävlingsklar unghäst, vilket han inte är i mitt tycke..................långt ifrån. Min filosofi är skynda långsamt då denna herre är mkt. stor.

Hör ofta om 200 000:- ponnyer som unga flickor fått bara för att tävla, som tagit slut inom ett år el. är helt förstörda ridmässigt.

Tyvärr så har fler idag hästar som inte borde, än för 20-30 år sedan. För att inte prata om alla dessa köpare som vill ha hästen på foder el. kanske avbetalning om du har tur. Varför köpa häst när man inte har råd ???? Hur ska man då klara alla andra kostnader som det innebär för hästen.

Skulle själv ALDRIG komma på tanken att svara på en annons där hästen är "TILL SALU", för att fråga om fodervärd el. avbetalning. Vill man ha det så får man leta under sådana rubriker......... ny rubrik borde finnas med "häst till avbetalning".
 
Sv: Nonchalant hästägare?!

Den absolut vanligaste bakomliggande orsaken till de flesta vanvårdsfallen är psykiskt sjuka människor som inte orkar ta hand om sina djur, trots detta älskar dom djuren lika mycket som alla andra. Nu är ju detta inte ett skräckscenario men orsaken är nog lika ofta psykisk ohälsa/sjukdom.

Det varkar ju som denna tjejen inte vill prata om hur hon sköter sin häst, jag undrar då om hon egentligen vet hur hon borde göra, men inte orkar. När du då påpekar fel och brister viftar hon bort det för att döva sitt dåliga samvete.

Anledningen till varför jag inte gjort det är för att denna tjejen sprudlar av energi och alltid är glad...

Om jag går till mig själv så hatar jag att prata om mina känslor och hur jag mår, jag tycker det är apjobbigt, generande osv. jag vill inte visa mig svag inför andra människor. Jag vet att det inte är till min fördel men jag fungerar så, alla har inte den självkännedomen.
Jag har mått pissdåligt i perioder men mörkat det för ALLA i min omgivning även mina närstående. Dvs utåt sett är jag glad och sprudlar av energi, men jag tar mig knappt ur sängen på morgonen...


Så om du ger denna tjejen en möjlighet att prata ur sig och må bättre kanske det leder till att hästen få det bättre utan att du behöver klanka ner på hennes hästhållning, och som hon ser det på henne.
Tänk på att det kan vara lättare för vissa att prata med någon som man inte är så bundis med men ändå kan lita på.
 
Sv: Nonchalant hästägare?!

Jag tycker att det låter som en tjej som egentligen har tröttnat på ridningen, men inte vågar/kan erkänna det för sig själv alternativt föräldrarna. Jag har tyvärr inget råd att ge men vi får hoppas att hon tar en medryttare eller säljer hästen. Ibland är det bra med avbrott från en så tidskrävande sport som ridning.
 
Sv: Nonchalant hästägare?!

Jag har en bekant som resonerar ungefär likadant som den TS pratar om. En vuxen hästägare som rider på helgerna från oktober - april. Hon vill ju inte rida när det är mörkt. Paddocken är belyst, men hon vill inte rida själv och eftersom ingen annan vill rida där så får hästen stå under veckorna. För ett par år sedan bytte hon stall och den ridbanan var inte klar. Det resulterade i att hästen inte reds från september - mars öht. Hon påstår att hon älskar sin häst och att han mår så bra så, men hon har inte en aning om vad en häst behöver för att må bra. Det är så sorgligt.
 
Sv: Nonchalant hästägare?!

Fast hinner man inte/inte orkar så mår ju hästen faktiskt inte dåligt av att skrota i hagen. Det blir säkert tråkigt, men det är ju inte direkt djurmisshandel. Sen går man igenom olika faser i livet, speciellt när man är ung. Ibland är intresset stort och ibland lite mindre. Jag hade en period där det var roligare att festa än att vara i stallet, jag ''red ner'' hästen i kondition och busade mest bara runt med honom några dagar i veckan ist för att träna. Han tyckte det var dökul och blev en riktig livsnjutare (dvs lat haha :p). Att gå från en dag med supertrimmad tävlingshäst till att nästa stå lång tid är ju inte bra, man måste ju ''rida ner'' hästen i kondition (alltså att den tappar den allra värsta tävlingskondtionen menar jag om någon nu inte förstod).
TS exempel är inte heller bra, sånt är ju verkligen inte hälsosamt så där håller jag med om att det är lite sorgligt.

Måste väl tillägga innan jag blir påhoppad att de dagar jag inte var i stallet så mockade och fixade pappa allt. Plus pussade på hästen som han tyckte om minst lika mycket som jag gjorde så det gick ingen nöd på min häst.
 
Sv: Nonchalant hästägare?!

Fast hinner man inte/inte orkar så mår ju hästen faktiskt inte dåligt av att skrota i hagen.
Speciellt nyttigt är det inte för hästkroppen att gå i hagen under vardagarna (ca 6 timmar) och sen bli riden i full fart och timmar under helgerna. Hela den perioden när hästen stod helt i ett halvår toppades med att när ridningen startade igen så var det inte fråga om igångsättning, utan ridning som vanligt direkt. Det är inte god omvårdnad av en häst.
Det blir säkert tråkigt, men det är ju inte direkt djurmisshandel. Sen går man igenom olika faser i livet, speciellt när man är ung.
40+ hästägare som hävdar att hästen är det bästa hon har och att intresset är på topp.
Ibland är intresset stort och ibland lite mindre. Jag hade en period där det var roligare att festa än att vara i stallet, jag ''red ner'' hästen i kondition och busade mest bara runt med honom några dagar i veckan ist för att träna. Han tyckte det var dökul och blev en riktig livsnjutare (dvs lat haha :p).
Det är en helt annan sak tycker jag. Du lade ju allt på en lägre nivå så att det blev balans för hästen. Att gå för fullt för att sedan stå i ett halvår, för att sedan gå för fullt direkt igen är en annan sak och inte genomtänkt i mina ögon.
Jag har också perioder när jag lägger intensiteten i träningen på en lägre nivå. Det har nog de flesta, men då handlar det ändå om att hästen får röra på sig och bli stimulerad. Mindre intensitet i ridningen, samt mycket promenader, markarbete osv. Hästar har ju behov av stimulans speciellt den kalla mörka perioden när de inte kan beta och inte rör sig lika mycket i hagen.
Om man har så lite intresse att man vill tillgodose hästens behov tycker jag man ska skaffa sig en intresserad medryttare eller sälja sin häst.
 
Sv: Nonchalant hästägare?!

Kan du inte ge henne en julklapp, det finns väl en bok som heter något i stil med Utbildning av den unga hopphästen?

Annars tror jag inte du kan få henne att lyssna, faktiskt! :mad:
 
Sv: Nonchalant hästägare?!

Jag tror tyvärr att det inte finns mycket att göra, möjligen säga ifrån på skarpen tillsammans med flera andra i stallet men då kan det lätt bli en otrevlig stämning och hon hamnar i försvarsställning istället. Hon verkar tyvärr vara den typen av människa som bara skyller ifrån sig och är tvärsäker på att allt står rätt till oavsett om hon vet ifall så är fallet eller inte, det finns gott om sådana personer i hästvärlden tyvärr. Ibland är det hästarna som drabbas och ibland människans stallkompisar, i ditt fall är det både och då du måste stå och se på hur dåligt hästen mår.
Lite mer ödmjukhet skulle inte skada bland hästfolket ...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 877
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 039
Senast: tuaphua
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 442
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp