Nordkorea?

Sv: Nordkorea?

KL


alltså monarki eller annat whatever...
VAD ÄR det egentligen som pågår nu?!
OCH hur påverkar det oss?!

skulle tro att manhar problem att hålla kontrollen och försöker därför att hålla folkets fokus på den lede fi istället för att stålla berättigade krav
 
Sv: Nordkorea?

KL


alltså monarki eller annat whatever...
VAD ÄR det egentligen som pågår nu?!
OCH hur påverkar det oss?!

I värsta fall, Poltava. Men att Kim den tredje har möjlighet att dra med några miljoner i fallet. Det vore lite chansartat att skicka en missil, men en atombomb får plats på en liten roddbåt. Det gäller bara att ha lite tid att ro till rätt ställe.


I bästa fall så kan vi fortsätta betrakta Nord-korea som ett lite större Gaza.
 
Sv: Nordkorea?

Jo, han är en idiot... men det innebär inte att alla andra också måste bete sig som knäppskallar.

Det långsiktiga målet måste vara att ena Korea igen, trots att dom har varit 2 länder sedan 1945.

Hela problematiken kan inte skyllas på enbart Nordkorea.

Vi har ju tex general Choi Hong Hi, kanske mest känd för att ha uppfunnit den ursprungliga Tae Kwon Do när han satt i japanskt fångläger.

Han verkade hela tiden för ett enat Korea, men det slutade med att han tvingades i landsflykt (från Sydkorea) och blev tvungen att bosätta sig i Kanada. Man tom ändrade om hela Tae Kwon Do systemet till den bleka sportvariant som representerades via World Tae Kwon Do Federation, medan det ursprungliga systemet levde kvar genom International Tae Kwon Do Federation.

Hans historia är tyvärr inte ensam, det finns flyktingar även från Sydkorea.

Även om läget i Syd är långt mycket bättre än i Nordkorea så är det ingen idyll. Sydkorea har haft perioder med militärlagar, militärkupper, undantagstillstånd, förbud mot politisk verksamhet och har i årtionden styrts av militären.

Nordkorea vill ena Korea genom att utplåna Sydkorea - Sydkorea vill ena Korea genom att utplåna Nordkorea. Någon måste börja föra en dialog och kompromissa. Nästan så att västvärlden skulle isolera båda länderna till dess att dom kommer fram till en lösning, ungefär som när en ny påve ska väljas :D

Koreas delning är en sann tragedi och inget annat.

Om Kim Jong Un´s farfar får väl sägas att han är en av de ytterst få som har vågat sig på att lura Stalin - Stalin lär ska ha varit motståndare till att anfalla Sydkorea, men att farfar Kim lurade Stalin att Mao minsann var med på det hela så då fogade sig Stalin :D

Så med facit i hand så verkar det bara ha varit Kim Jong Il som inte blev en fullständig vettvilling av de tre Kim...
 
Sv: Nordkorea?

I värsta fall, Poltava. Men att Kim den tredje har möjlighet att dra med några miljoner i fallet. Det vore lite chansartat att skicka en missil, men en atombomb får plats på en liten roddbåt. Det gäller bara att ha lite tid att ro till rätt ställe.


I bästa fall så kan vi fortsätta betrakta Nord-korea som ett lite större Gaza.

Tidiga atombomber var stora tingestar, Little boy som fälldes över Hiroshima var 3 meter lång och vägde 4½ ton. Men sen gick ju utvecklingen framåt.

En modern atombomb behöver alls inte vara särskilt stor, det finns taktiska kärnladdningar som ryms i en artillerigranat.

Frågan är ju vad det är som Nordkorea har lyckats få till...

Sen finns det ju även bomber som är STOOOORAAA, den största som nånsin har byggts är ju ryska "Tsar" http://www.youtube.com/watch?v=p9Fu_827cvw

Men då handlar det ju om vätebomber som då oftast är byggda med Litiumdeuterid och man använder då en vanlig atombomb som utlösare.

Little boy var bara på 16 kiloton medan Tsar var på 57 Megaton - 10 ggr mer än alla sprängämnen som användes under 2:a världskriget :eek:

Oavsett vad så är förmodligen det lättaste sättet att packa den ombord en liten snabbgående båt och sedan köra rätt in i en hamn och detonera bomben, alternativt ta den på en segelbåt och smyga sig in. USA har ju väldigt god kontroll över sitt luftrum från NORAD i Chayenne Mountain så sjövägen är enklare.
 
Sv: Nordkorea?

Tidiga atombomber var stora tingestar, Little boy som fälldes över Hiroshima var 3 meter lång och vägde 4½ ton. Men sen gick ju utvecklingen framåt.

En modern atombomb behöver alls inte vara särskilt stor, det finns taktiska kärnladdningar som ryms i en artillerigranat.

Frågan är ju vad det är som Nordkorea har lyckats få till...

Sen finns det ju även bomber som är STOOOORAAA, den största som nånsin har byggts är ju ryska "Tsar" http://www.youtube.com/watch?v=p9Fu_827cvw

Men då handlar det ju om vätebomber som då oftast är byggda med Litiumdeuterid och man använder då en vanlig atombomb som utlösare.

Little boy var bara på 16 kiloton medan Tsar var på 57 Megaton - 10 ggr mer än alla sprängämnen som användes under 2:a världskriget :eek:

Oavsett vad så är förmodligen det lättaste sättet att packa den ombord en liten snabbgående båt och sedan köra rätt in i en hamn och detonera bomben, alternativt ta den på en segelbåt och smyga sig in. USA har ju väldigt god kontroll över sitt luftrum från NORAD i Chayenne Mountain så sjövägen är enklare.

jag tror knappast att ens lillen i nordkorea vill testa den möjligheten.
(samtidigt tror jag att en "smutsig" bomb både ligger inom den tekniska och praktiska räckvidden för nordkorea. den tar visserligen mer plats men plats finns det ju i en gammal lastbåt.)

för tom. han inser att USA skulle svara hårdare än de gjorde i afganistan och det med världsamfundets godkännande.
 
Sv: Nordkorea?

Nordkorea har redan provsprängt flera kärnladdningar, dom har alltså kommit förbi "smutsig bomb".

Iofs blir en insmugglad kärnladdning ganska smutsig ändå eftersom det blir en markexplosion där eldklotet vidrör marken och därför ger upphov till stora mängder radioaktivt stoft men jag antar att du inte menade på det viset.

Pratade med en person för några år sen som hade goda "kontakter" i Ryssland, detta var då under den stora kollapsen. Han trodde att det skulle räcka med 10-15 miljoner på den tiden för att köpa en kärnladdning :grin:

Vad gäller vedergällning så är det svårtolkat, jag tror inte att vare sig Kina eller Ryssland ställer sig bakom ett utplånande av Nordkorea utan i såna fall blir det sannolikt en insats med konventionella stridskrafter i syfte att avsätta Kim Jong Un och ställa honom inför rätta.

Men ärligt talat så är situationen svårtolkad och den skrämmer mig ärligt talat.

Du vet väl att Putin har tagit upp nya stora projekt för att ersätta de föråldrade interkontinentala robotarna ?

Han letar ju efter en arvtagare till SS18 Satan, den största ICBM som någonsin har byggts - detta MIRV-vapen tog 10 kärnstridspetsar på vardera 0,8 Megaton + 40 st attrapper (dvs luftförsvaret får då 50 st inkommande kärnladdningar varav 10 är riktiga). Ryssarna har dock ansett det vist att behålla 40-80 st "Satan" av de ursprungliga 308 st byggda fram till minst 2020 då en ersättare ska finnas redo.

Förutom dessa så har dom tex 70 st Topol-M...

Så det största hoppet som jag ser det ligger snarare till Kina än till USA, vi får verkligen hoppas att kineserna lyckas tala allvar med lill-Kim - för annars kan utvecklingen bli riktigt läskig.

Det är inte riktigt läge för några vansinnigheter modell Bush-administrationen nu, här kravs det hjärna och skicklighet vid förhandlingsbordet snarare än stora muskler.
 
Sv: Nordkorea?

skulle tro att manhar problem att hålla kontrollen och försöker därför att hålla folkets fokus på den lede fi istället för att stålla berättigade krav

Japp ! Förmodligen är det så.

Och USA och Sydkorea hjälper honom med detta genom att införa sanktioner och svara på hoten med ännu mera hot, vilket får det Nordkoreanska folket att sluta sig bakom lill-Kim.
 
Sv: Nordkorea?

– Vi förväntar oss att alla parter visar maximalt med ansvar och återhållsamhet och att ingen går över den gräns där det inte längre finns någon återvändo, säger Grigorij Logvinov på det ryska utrikesdepartementet till Interfax.
 
Sv: Nordkorea?

Japp ! Förmodligen är det så.

Och USA och Sydkorea hjälper honom med detta genom att införa sanktioner och svara på hoten med ännu mera hot, vilket får det Nordkoreanska folket att sluta sig bakom lill-Kim.

det är egentligen tragikomiskt. härom året när nordkorea erhöll stora mängder ris från usa som nödhjälp så skeppades riset till sydkorea där det lastades om till mindre enheter. från continers till pall + att man tömde ut allt ris på ett betonggolv, slängde de amerikanska plastsäckarna och hälde riset i nordkoreanska jutesäckar, allt för att av mottagarna skulle förstå att det kom från den store satan i väst. maskinpolerat långkornigt ris...
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej! Jag undrar om ett privatlån kan påverka mig i mina fortsatta studier, där jag alltid tar fullt CSN. Om jag har tolkat det rätt så...
Svar
1
· Visningar
371
Senast: lil-sis
·
Hemmet Som rubriken säger - jag vill utöka räckvidden på mitt Wi-Fi, helst både inne i huset och så att det räcker ut till stallet. Har idag...
Svar
5
· Visningar
338
Senast: Monimaker
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 432
Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 046
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp