Nordkorea?

Sv: Nordkorea?

Nu tror jag att du skjuter en aningen fel.

Det största felet som jag ser var att två jättar satt i sandlådan och delade upp världen omkring sig.

Väst eller Öst är precis lika illa i det avseendet, vid en ockupation föreskriver folkrätten att målet är att återge det ockuperade landet självstyre och att det ockuperade landet ska förbli intakt.

Där har både Öst och Väst gjort sig skyldiga till många fel... Jag tänker inte försvara vare sig Öst eller Väst i det avseendet.
 
Sv: Nordkorea?

Nu tror jag att du skjuter en aningen fel.

Det största felet som jag ser var att två jättar satt i sandlådan och delade upp världen omkring sig.

Väst eller Öst är precis lika illa i det avseendet, vid en ockupation föreskriver folkrätten att målet är att återge det ockuperade landet självstyre och att det ockuperade landet ska förbli intakt.

Där har både Öst och Väst gjort sig skyldiga till många fel... Jag tänker inte försvara vare sig Öst eller Väst i det avseendet.

men du kan nog inte neka till att öst hade betydligt svårare att överlåta kontrollen till det lokala landets befolkning. i europa tog det ju från 1945 till 1989:rofl:
 
Sv: Nordkorea?

Beror på hur du ser det, det hölls val under Sovjettiden.

Visserligen hade dom bara ett parti men så mycket skiljer det ju inte mot tex USA som endast har haft två partier sedan tidernas begynnelse, nåja nästan i alla fall - i båda fallen handlar det mer om personval än att välja partier.

Jag är fortfarande inte ute efter att glorifiera vare sig Öst eller Väst... Både USA och Sovjet har ställt till mycket elände i omvärlden och stuckit sin näsa där den inte borde vara. För du har väl inte glömt bort Grisbukten och Iran-Contras affären för att nämna en del av USAs bravader ?
 
Sv: Nordkorea?

Beror på hur du ser det, det hölls val under Sovjettiden.

Visserligen hade dom bara ett parti men så mycket skiljer det ju inte mot tex USA som endast har haft två partier sedan tidernas begynnelse, nåja nästan i alla fall - i båda fallen handlar det mer om personval än att välja partier.

Jag är fortfarande inte ute efter att glorifiera vare sig Öst eller Väst... Både USA och Sovjet har ställt till mycket elände i omvärlden och stuckit sin näsa där den inte borde vara. För du har väl inte glömt bort Grisbukten och Iran-Contras affären för att nämna en del av USAs bravader ?

jodå det hölls val, men det dröjde till 1987 innan valresultatet slog igenom. de kommunistiska stridsvagnarna och politrukerna var tvugna att gå i kk först;)

grisbukten var väl att jämföra med nedslagningen av arbetarprotesterna i berlin 53 och iran-contra ja ta vad du vill grekland, frankrike för att nämna två länder där kommunistiska ambitioner stoppades, mer eller mindre våldsamt.sedan har viju ungern, prag 68 etc etc,
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nordkorea?

Den ryska stridsvagnsproduktionen gick inte i KK, dom hade fortfarande hur mycket stridsvagnar som helst...

Många av dem har idag byggts om, T90 bygger ju på ett T72 chassi som moderniserat. Så moderniserat att T90 C idag är världens bästa stridsvagn.

Ryssarna har idag inget äldre än T80 - stridsvagnstillverkningen går fortfarande bra :D

Hur eller hur så kvarstår faktum att både USA och Sovjet har misskött sig å det gruvligaste i världspolitiken - personligen litar jag inte på vare sig ryssar eller jänkare där.
 
Sv: Nordkorea?

Den ryska stridsvagnsproduktionen gick inte i KK, dom hade fortfarande hur mycket stridsvagnar som helst...

Många av dem har idag byggts om, T90 bygger ju på ett T72 chassi som moderniserat. Så moderniserat att T90 C idag är världens bästa stridsvagn.

Ryssarna har idag inget äldre än T80 - stridsvagnstillverkningen går fortfarande bra :D


Hur eller hur så kvarstår faktum att både USA och Sovjet har misskött sig å det gruvligaste i världspolitiken - personligen litar jag inte på vare sig ryssar eller jänkare där.

Nja jag vet inte det, de tjeckiska besättningar som fick tillfälle att prova klagade på en hel del.

t9o;an bygger på en 40 år gammalt chassi......

Ryssarna har alltid tagit fram bra vapen. och i stora mängder men med undermålig kvalitet.
det började med t34;an en revolutionär konstruktion som kunde produceras i stora antal, men man behövde ett ratio om minst ett till tio för att knäcka de tyska vagnarna. man hade även svårigheter med den gamla IV som med erfarna och skickliga tyska besättningar trots det lyckades slå ut tusentals av de ryska vagnarna. Som kuriosa. ryssarna använde i början inte ens radio utan signalflaggor...

Dagens konventionella strider kommer att kräva extremt hög teknologi.
Både vapenmässigt, pansarmässigt(aktivt pansar) och data mässigt
Visst har USA misskött sig, varit ootroligt naiva när man lät frankrike droppa svarte petter (vietnam) i knät på dem.
Men kommunisterna (Kina o cccp) har ett betydligt digrare cv.

nästan 50 års ockupation o förtryck av öst o centraleuropa.
diger inblandning i de terrororganisationer som verkade här för 30 år sedan.
Angreppskrig i Korea, försök till utvidgning på bla BRD;s bekostnad för att inte tala om Tibet, mongoliet etc etc:cool:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nordkorea?

Jag är inte insatt alls i det som pågår där borta, men ser artiklar om en eventuell attack mot usa.

Varför är nordkorea "arga"?
Blir det krig?

Hur kommer det påverka oss?

:o

Men lite åter till ursprungsfrågan....

Det är alltid en risk att angripa eller bli överlägsen en ärftlig monarki där statschefen är utsedd av gud (eller någon motsvarighet)

Man hyllar Reagan för att han vann det kalla kriget genom kapprustning, men det kunde lika gärna gått annorlunda. Dvs att Sovjet ställd inför faktum att man förlorat gått till attack för att dra med sig alla andra i undergången. Nu var Gorbatjov klokare än så.

Sadam var inte klok nog att ge sig i ett krig som alla visste att han skulle förlora. Sen kan han varit galen nog eller levt i en bubbla som sa att han skulle vinna, men likväl så blev det krig.

Kim den tredje av Nord-Korea behöver inte ha någon realistisk verklighetsuppfattning och starta krig av den anledningen, eller så kan han bara vara fast besluten att dra med sig andra i undergången.

Eller så är de som de enväldiga Karolinerna. En erövrar, en bygger upp och den tredje står det med en massa fiender och en armé som han funderar vad han ska göra med...
 
Sv: Nordkorea?

var inte elak den brädar ju i alla fall en centurion...

Faktum är att Leopard 2 länge hade världsrekordet på att skjuta mot mål på tid under gång, 6 mål på under en minut på varierande avstånd.

Detta rekordet är idag slaget av just T90 C som då lyckades skjuta 7 mål på 54 sekunder.

Jag skulle påstå att T90 C är överlägsen allt annat i dagsläget.

T90 C kan bekämpa en amerikansk M1 på 5000 meter medan M1 måste ner på ca 2000 meter. T90 har en mängd olika skydd som kompletterar pansaret, sthora som stör ut ir-styrda robotar, störningsmedel mot laserstyrda vapen, väldigt låg värmesignatur, en ny generation av integrerat reaktivt pansar, motmedel mot grg/rpg/p-skott (sensorer upptäcker den inkommande rsv-granaten och avfyrar en egen granat som spränger sönder motståndarens rsv-granat), en särskild färg som absorberar radarvågor - kort sagt väldigt mycket pang för pengarna.

Det är lätt att klanka ner på ryssarna, men faktum kvarstår att dom var först ut i rymden, ingen bygger lika stora flygplan, ingen har byggt lika stora helikoptrar, ingen bygger lika stora bärraketer... och det är idag ryska rymdfarkoster som sköter merparten av all trafik till och från internationella rymdstationen - så helt tappade bakom en vagn är dom ju uppenbarligen inte.

Vad gäller terrororganisationer, så vem utbildade och beväpnade talibanerna ? Den grönögda och två meter långa Usama Bin Laden blev tränad av CIA - det var en "back-fire" som heter duga :D

Vem skeppade ner tonvis med nervgas till Saddam Hussein om inte USA.

Vem låg bakom att diktatorer som Anastasio Somoza Debayle fick makten ?

Vet du förresten hur uttrycket "bananrepublik" kom till ? Det var så att CIA agerade under täckmantel av United Fruit Company och bla annat störtade den demokratiskt valda regeringen i Guatemala :grin:

Sovjet och USA är precis lika god kålsupare båda två, ingen av dem är särskilt mycket bättre än den andre.

Men nu har vi kommit långt bort från Korea...
 
Sv: Nordkorea?

Låt se, ska vi ta dom i kronologisk ordning efter Alexander ?

Som sagt var så är jag inte intresserad av att försvara Sovjet, det enda jag säger är att USA inte är särskilt mycket bättre.

För många länder i vår omvärld så har man fått balansera på en knivsegg för att inte riskera att stöta sig med antingen USA eller Sovjet. Båda två har skamlöst ägnat sig åt att störta demokratiskt valda regeringar och ersätta dessa med korrupta diktatorer.

Enda skillnaden är att Sovjet har haft en mer direkt approach medan USA ofta har verkat i det dolda genom tex CIA.

Men frågar du offren i Nicaragua, Chile, El Salvador eller Guatemala så kommer dom att säga att kulorna gjorde ont även om dom betalades med US-dollar...
 
Senast ändrad:
Sv: Nordkorea?

Vem invaderade Afghanistan först och roade sig 25 år i landet?

Skulle gissa på det brittiska imperiet.

Sen har ju "afganinstan" varit föremål för en och annan erövrare innan dess. Men om vi tänker västerländsk historia. Engelsmän.

Hur så?
 
Sv: Nordkorea?

Förra gången det begav sig så var i princip hela världen inblandad, tom Sverige hade ett fältsjukhus i Pusan.

Hade det inte varit för att Truman till sist satte strypkoppel på Macarthur så hade det mycket väl kunnat sluta med ett globalt kärnvapenkrig.

Mot slutet hade vi Nordkorea och Kina understödda av Sovjet på ena sidan och Sydkorea, USA, Storbritannien, Frankrike, Australien, Nederländerna m.fl. på den andra sidan och Macarthur ville då sätta in kärnvapen :eek:

Så vi får hoppas att det finns någon med mer hjärnceller än muskler som kan få till stånd förhandlingar även denna gången.

Någon gång vill jag kunna se ett enat Korea, men det kräver eftergifter från båda sidor vilket inte har skett sen Korea delades mellan USA och Sovjet 1945.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej! Jag undrar om ett privatlån kan påverka mig i mina fortsatta studier, där jag alltid tar fullt CSN. Om jag har tolkat det rätt så...
Svar
1
· Visningar
359
Senast: lil-sis
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 351
Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 033
Senast: MiaMia
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 888
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp