nordsvenska hingstar!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare misterhultspyret
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 7 441
Sv: Re: nordsvenska hingstar!

KungTulle skrev:
För några år sedan var det en ingående artikel om just Benuslinjen i tidningen Hästen. ( om jag hittar den återkommer jag).

/ Kung Tulle
Jag tycker Benus-linjen behöver lyftas fram lite mer så hur går det med letandet?

KungTulle skrev:
Med detta menar jag den tunga/stora typ av nordsvensk som avlades fram under 1930-40 talet för att konkurera med ardenner och traktor. Dessa hästar har bla kluvet kors liksom ardennerhästen.

Den ursprungliga typen av nordsvensk är ganska liten och lätt i jämförelse. Den typ som vi idag bara ser hos ganska få bruks, men välding ofta hos den nordsvenska travaren.

Du vill ha exempel:

traktor: Rolex 1937, Omen 1941, Bonus 1844, Helmon 1930, Sand 1888, Bergakung 1883, Vätte 1909,

lätt: Belltino 1918,Ask 1943, Leon 1396, Urkund 1906,

Exemplen baserad på bilder av hingstar i stamböckerna, jag har inte hunnit gå igenom mankhöjder, skenbensomfång mm.

Kung Tulle

ps/ det verkar som om du protesterar mot allt jag skriver.

Hallå där din tok. Du glömde Granat............

Sv: nordsvenska hingstar!

Intressanta diskussioner här. Att jag inte sett detta förut…

Jag har kanske missat något. Men jag har då aldrig sett ett kluvet kors på en nordsvensk. Kan du ge exempel på var du har hittat detta? Vad är det mer, förutom kluvet kors, som kännetecknar din traktortyp?

Skulle också vara intressant och höra vad du tycker om följande hingstar som påverkat aveln mycket de senaste åren och lämnat många bra avkommor. Ta till exempel Faxe, Egal, Obelisk och Ynar. Vad är de för typ på dem enligt dig?

Skulle vara kul att se en bild på din nordsvensk som du anser vara av mer ursprunglig typ än vad många av dagens avelshingstar och ston är.

Skulle även vara intressant att få läsa artikeln om Benus.

//en som nog har en traktornordsvensk om man resonerar som du

åke skrev:
Hallå där din tok. Du glömde Granat............
Granat hör definitivt till de lättare hingstarna liksom Vind och Don, enligt mitt tycke. Jag kan hålla med Kung Tulle om att en del nordsvenskar är alltför tunga. Vad ska vi med de tunga till när allt färre kör tungt och allt fler rider sina nordsvenskar? En del avkommor efter de norska hingstarna blir lättare eftersom de har mer utpräglat blandat upp med kallblodstravarna.

Atle skrev:
Granat hör definitivt till de lättare hingstarna liksom Vind och Don, enligt mitt tycke. Jag kan hålla med Kung Tulle om att en del nordsvenskar är alltför tunga. Vad ska vi med de tunga till när allt färre kör tungt och allt fler rider sina nordsvenskar? En del avkommor efter de norska hingstarna blir lättare eftersom de har mer utpräglat blandat upp med kallblodstravarna.

Ja, jag har grubblat lite på storleken på nsv. Antingen så har jag vant mig vid ardenner hästarna eller så var jag väldigt liten då vi själva hade nsv. För visst har dom blivit mindre och smäckrare. Jag kan inte alltid säga att en nsv. är en stor stark arbetshäst längre. Det tycker jag är lite synd.

(knapplån)

Eftersom vår ena nordsvensk var efter Kym - Benus och på 3-års premiering ansågs vara mycket lik Benus är det här förstås kul att läsa och jag är förstås också intresserad av den där artikeln om någon lyckas gräva fram den.

Men jag blir också nyfiken på om Kym satte några spår i aveln? Det har ju gått några år så det borde finnas facit nu... Vår andra nordsvensk var efter Brio, och han var väl då väldigt använd, men hur "gick det sedan"? Jag är inte riktigt säker, men tror hennes morfar hette Myntus???

Den här länken hittade jag i alla fall en del info på:
http://www.borglin.se/nordsvensk/
(Det tog mig en god stund att inse att det inte hjälpte att klicka på texterna i raden utan att de bara tog fram en ny rad med valbara alternativ, men så korkade är väl inte ni?!)

Lena_B skrev:
Men jag blir också nyfiken på om Kym satte några spår i aveln? Det har ju gått några år så det borde finnas facit nu... Vår andra nordsvensk var efter Brio, och han var väl då väldigt använd, men hur "gick det sedan"? Jag är inte riktigt säker, men tror hennes morfar hette Myntus???
Kym är far till Wångenhingsten Dävert som i sin tur är far till Wångenhingsten Integral. Där står hingstlinjen från Steinrugg och stampar. Integral har fått två godkända söner men båda står i Norge och används i liten omfattning.

I Norge finns det två stora omdanare av dölen, Brimin och Gjestar. Om jag minns rätt är Brimin farfar till Gjestar. Det roliga med Integral är att han är den ende som går tillbaka till Brimin i rakt nedgående led utan att ha med Gjestar.

I svensk avel var Brio helt dominerande för 20 år sedan men det har i stort sett gått helt tillbaka till förmån för Gjestarblodet. Brio är en svensk motsvarighet till Gjestar men om man tittar på de hingstar som går tillbaka på Brio är det inte så många som används frekvent i aveln. Därför skulle jag tro att Brioblodet tappar ännu mer mark i framtiden.

Den länken du hänvisar till har lagt upp de olika hingstlinjerna i en matris som gör det mera lättöverskådligt. Det finns också en text under "övrigt" och där under "läsvärt" som varit publicerad i tidningen Hästen om just släktskapet mellan de olika hingstarna.

Min förhoppning är att de mer udda hingstlinjerna tas bättre till vara och där ligger Benuslinjen bra till med bara en hingst i aveln, för att återknyta till tråden.

Senast ändrad:

vad menas med kluvet kors?

är det när hästarna är vältränade och har päronrumpa?

frågar en helt ovetande :confused:

elis,

Atle skrev:
Den länken du hänvisar till har lagt upp de olika hingstlinjerna i en matris som gör det mera lättöverskådligt. Det finns också en text under "övrigt" och där under "läsvärt" som varit publicerad i tidningen Hästen om just släktskapet mellan de olika hingstarna.
Den här och den här menar jag.

Intressanta diskussioner här. Att jag inte sett detta förut…

Jag har kanske missat något. Men jag har då aldrig sett ett kluvet kors på en nordsvensk. Kan du ge exempel på var du har hittat detta? Vad är det mer, förutom kluvet kors, som kännetecknar din traktortyp?

Skulle vara kul att se en bild på din nordsvensk som du anser vara av mer ursprunglig typ än vad många av dagens avelshingstar och ston är.

Jag har en tvååring efter Ene-Blacken med kluvet kors... ska fixa bild...

På tal om Udd som skenar...:crazy: har ni nått förslag på lugn hingst som kan matcha ett sto med lite hetare temperament?

vad menas med kluvet kors?

är det när hästarna är vältränade och har päronrumpa?

frågar en helt ovetande :confused:

elis,

10208529.jpg
[/url][/IMG]
Syns ine så bra på denna bilden då han vilar på ena benet. Men någonting så här.
(Min kallblodstravare & jag känner KT privat)

Elveligutten är lugn och fin. Otroligt trevlig häst. Kanske vore nåt för ditt sto? Med tanke på temperamentet då, vet ju inget om henne förutom det, så han kanske inte alls passar..?

Elveligutten är lugn och fin. Otroligt trevlig häst. Kanske vore nåt för ditt sto? Med tanke på temperamentet då, vet ju inget om henne förutom det, så han kanske inte alls passar..?

Det vart Vätte till henne o Pilot till ett annat sto vi har... hoppas det blir två fina föl nu:)

stjäl traden da det verkar vara mycker folk här som vet saker om den nordsvenska stammen
jag letar efter info om min kuse, avkommor osv hitta inf om avkomma till bellinda har hennes mamma Bonny i min ägo nan som vet mer om hennes stam eller avkommor ni kna pm till mig
BIlbo 22065156 Ht,brun född 06
f: vikt 1907 m.Bellinda 22-94-0212
mf:Centrum1821 mm: Bonny
mmf:Hebbe 1735 mmmf:Binge 1658
mer finnes i efterlysning här pa buke

[img=http://img386.imageshack.us/img386/2408/pict3042hx0.th.jpg]

Här har ni en bild på Balder, vår nordsvensk e Belltino.

Det är en jättetrevlig häst, som vi har stor glädje av hela familjen. Min man använder honom lite i skogen, och när snön kom fick han hjälpa oss att ploga :)

Han är visad i Norra Ljunga med 39 poäng. Hans bror, också efter Belltino, fick 40 poäng.

Belltino själv har exteriörpoäng 9 8 8 8 8 = 41 poäng, och på bruksprovet fick han 10 9 10 9 9 = 47 poäng.

Informationen om olika hingstar, samt premieringar, aktiviteter o dyl får vi genom vårt medlemsskap i nordsvenska hästen.

För att se fler bilder på Balder kan du kolla på min sida :rofl:

Liknande trådar

Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
150
Senast: corzette
·
Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
1
· Visningar
463
Senast: Rosett
·
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 319
Senast: Murray
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En nordsvensk hingst försvann under söndagen utanför Boden. Fyra dagar senare fortsätter letandet, och ägaren är hoppfull om att hitta...
Svar
1
· Visningar
675
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?