nordsvenska hingstar!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare misterhultspyret
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 7 441
Sv: nordsvenska hingstar!

Kl.

Vår icke godkända hingst efter Bellman ( Victor alltså) fyller 22 år i vår.

Inte så många år kvar rent krasst räknat att ha honom som fullgod rid och körhäst alltså.

Därför började vi leta efter ett lämpligt sto till honom under våren 08 och hittade ett b-premierat sto som haft föl innan och som hade ett TREVLIGT lynne. ( Samt en stam som inte var allt för nära besläktat med honom.).

Vi hittade:

Donetta e. Fas 1747 u.Dolly 21642 (Åsa-Prinsen148/Docka 21155). Donetta är född 1992 och är en mycket trevlig häst, oerhört snäll. Enda hanteringsproblemet är att hon gärna backar ut väldigt snabbt när man ska lasta henne, men hon står fint när hon väl är inne och åker i transporten. Donetta är 156 cm i mankhöjd. Och har enligt premieringsprotokollet en mycket god rastyp.

Sagt och gjort i början av maj 08 var hon högbrunstig och de bägge släpptes på bete tillsammans.

Så här gick det:

TorTjejabiglove.jpg

Och "Tant Tjeja" konstaterades vara dräktig i juli och under den tidiga hösten såg hon ut så här!

Donetta15okt2008.jpg

I början av april kommer det om allt går väl ett litet föl som om en sisådär 3-4 år kan "ta över" Victors plats som min ridhäst här hemma.

Jo jag är medveten om att Victor inte är godkänd ( så fölet kan inte premieras eller reggas i huvudstamboken), men han var bara 1 poäng från godkännande som 3 åring så helt usel är han inte ( Och vi har verkligen försökt hitta ett sto som kompletterar honom så att det kan bli en trevlig avkomma). Och jag vill efter att ha haft honom här i över 10 år nu väldigt gärna ha ett föl efter honom. Och Donetta är ju såpass ung att hon kan ha många föl till, funderar på att köra henne till Belltino sen :angel:.

/KT

Liknande trådar

Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
150
Senast: corzette
·
Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
1
· Visningar
463
Senast: Rosett
·
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 319
Senast: Murray
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En nordsvensk hingst försvann under söndagen utanför Boden. Fyra dagar senare fortsätter letandet, och ägaren är hoppfull om att hitta...
Svar
1
· Visningar
675
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?