Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Calvaro
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 001
  • Visningar Visningar 183 225
Men hallå! Nu har det varit tyst här alldeles för länge! :p;)

L vilar denna veckan och eventuellt nästa vecka, så jag har inte så mycket att rapportera om, mer än att jag är rätt kör- och ridsugen :)

Jag kan berätta att som väntat fungerar min häst bra som ridskoleponny för nybörjade och ridrädda, inte fullt lika bra som ridskolehäst för de lite mer avancerade. Han är rätt långsam, inte så arbetsvillig, utan just energisparande.
På hopplektionerna travar han snällt mot hindren och en liten bit innan saktar han fint ned till skritt och skrittar snällt över innan han travar igen. Igår fick han applåder för att han travade över en gång, det tror jag han gillade. :)

I ridhuset trivs han bäst vid läktaren där de sitter folk som han kan mysa med, även i stallet gör han sitt bästa för att folk ska uppmärksamma honom och mysa med honom.
Och det fungerar bra, han står i ponnystallet, så medan barnen pysslar med ponnysarna får min häst uppmärksamhet av föräldrarna. ;)

Han verkar trivas bra med sitt nya jobb som ridskoleponny, vilket känns skönt.
Hans arbetskollega (ridläraren, tillika min nära vän) ringer mig dagligen för uppdateringar av hur det går. :)

Saknar honom, men nu är det bra att jag inte har honom här då jag är konvalicent efter gårdagens operation i fotleden. Hade en senskada efter att inopererade skruvar i samband med en fraktur hade skavt sönder den. Så är nu blockhalt och hoppar på kryckor i sex veckor. Bra att inte behöva tänka på hur jag ska lösa det med hästen i alla fall.

Han låter ju urmysig :love: Det låter ju som att han trivs prima med sitt jobb. Är du säker på att du får tillbaka honom sen då? ;)

Usch då, det lät inte kul med skadad sena. Hoppas det läker fint nu då.

Idag har min fått gå på volter i både trav och galopp och det gick super. Nu har han äntligen börjat få lite bättre bjudning och fråga istället för att kännas så himla introvert och okontaktbar när det blir jobbigt/han inte förstår. Jättehärligt, dessutom gick han och frustade och verkade helnöjd när jag skrittade av. Ett sånt där guldkornspass!

Han låter ju urmysig :love: Det låter ju som att han trivs prima med sitt jobb. Är du säker på att du får tillbaka honom sen då? ;)

Usch då, det lät inte kul med skadad sena. Hoppas det läker fint nu då.

Han är verkligen urmysig. <3

Han är en såndär häst som älskar uppmärksamhet och kan stå och bli myst med hur länge som helst. Han älskar barn och andra små varelser, som katter som han kan gosa in mulen i.
Den gången jag sett honom må som allra bäst och verkligen leva ut sig själv var när vi förra året stod uppstallad på en ridskola och typ tio barn omringade honom och ville mysa allihop. Då lyste hela han av välmående.

Verkar som om han skulle kunna få fortsatt anställning på ridskolan nästa år, men det är inte aktuellt från min sida. :)

Parellikusken: Skönt att det funkar så att du kan koppla av och bli bra efter op.
Kan tänka mig att han får många föräldrar att bli sugna på att börja rida med !

Senast ändrad:
Här rullar det på som vanligt. Det har regnat lite i veckan och det var verkligen välbehövligt. Var iväg och tränade i måndags och det gick riktigt bra. Bara jag får alla bitar på plats så funkar det ju liksom :)
Har börjat bli sugen på att hitta ett nytt träns till honom så jag tröttnat lite på de vi har (lyxproblem). Utbudet i xfull är ju dock inte massivt direkt. Har ni några tips på svarta dressyrinspirerade träns i bra läderkvalité? Har tittat lite på pstränsen för jag gillar tanken med det anatomiska men de finns ju inte i xfull.

Här rullar det på som vanligt. Det har regnat lite i veckan och det var verkligen välbehövligt. Var iväg och tränade i måndags och det gick riktigt bra. Bara jag får alla bitar på plats så funkar det ju liksom :)
Har börjat bli sugen på att hitta ett nytt träns till honom så jag tröttnat lite på de vi har (lyxproblem). Utbudet i xfull är ju dock inte massivt direkt. Har ni några tips på svarta dressyrinspirerade träns i bra läderkvalité? Har tittat lite på pstränsen för jag gillar tanken med det anatomiska men de finns ju inte i xfull.
Härligt med träningar som går bra!:) Apropå träns så testade jag ett PS träns på Glimten häromdagen och kan säga att dom är mkt stora i storleken. Jag testade ett Cob och det var nästan stort så när som på pannband och nosgrimma då :-P men pannband går ju att byta till vad man vill och nosrimman lär ju vara större på fulltränsen. Tycker verkligen om hur dom satt på. Kändes bra! Men som sagt inte lätt när man har ett kort och brett huvud....Annars kan man ju köpa ett i full och om det är pullback så kan man byta remmen till en längre om det är där problemet ligger då vill säga? :)

10326369_749515718425930_1985645599_a.jpg
10362097_588765381230570_241670395_a.jpg

Senaste dagarna tror jag den där berömda poletten trillat ner. Han fixar volter i både trav och galopp, gör övergångar när jag ber om dem, fattar svåra galoppen även på ridbana med lite stöd från mig. Tror det beror både på att han fått lite mer vana och att jag tuffat till mig lite, istället för att "oj nu svängde hästen hehe hoppsan" så är jag mer "...men vi skulle ju fortsätta rakt fram så vi gör en volt jajjemensan och travar vidare mot kortsidan jag siktade på från början". Är så mesig med honom, han är ju min bebis. Men senaste dagarna har han i alla fall känts lite mer "färdig" att rida, och stått med öronen framåt då jag kommer med sadeln. Kul!

Har inte skrivit här på några dagar trots att jag faktiskt ridit prinsen ett pass. Och så skäller jag på er andra att det var tyst, fy på mig :D

I måndags red vi ett pass på ridbanan hemma, första gången på ett par månader, och passet bestod väl av både toppar och dalar. Han har lite svårt att hålla fokus när det händer grejer omkring och just när vi red var det ytterligare ett ekipage på ridbanan och det pågick grejer omkring som han hellre ville titta på, men det är sådant vi måste lära oss. Och galoppfattningarna är väl inget att hänga i granen heller, men han försöker och är mer följsam nu än han har varit tidigare så helt missnöjd kan jag inte vara ändå.

Idag har vi haft en nära-döden-upplevelse. På väg ut på en ridtur, precis på grusvägen hemma, blir vi omkörda av stallkamrater på väg till träning. När bilen passerat och trailern är på väg om blir L skitskraj och vänder ut rumpan varpå bilen stannar (tack! för det) och L sätter av i full rulle och skrapar av mig ut med sidan på bilen så jag dyker framlänges och landar på magen framför bilen. Tack gode gud att bilen stannade!

När L vände ut rumpan trodde jag att vi var körda :nailbiting: Jag trodde att han skulle fördärva sig på trailern och att jag skulle bli överkörd :crazy: Jag hann tänka att nu är det slut. Men otroligt nog klarade vi oss båda utan skråmor. Eller, ja, jag fick lite skrubbsår på ena smalbenet, men det räknas knappt.

Efter att jag konstaterat att både jag och L faktiskt var ok gav vi oss faktiskt ut på en sväng ändå och fick oss lite terapi när vi mötte både bilar, bussar och bilar med släp. Det gick faktiskt rätt bra ändå med tanke på den skakiga starten. Inser att vi måste träna mer på trafikmöten för att bli tryggare ute på tur. Men shit vad skakis jag blev idag. Jag hoppas att vi aldrig hamnar i samma situation igen.

Inte skrivit här på ett tag, haft en period med krångel vid hämtning i hagen och extrem tittighet, men magnesium i fodret och en viloperiod verkar ha hjälpt. Och nu är det kurs i helgen! Hjälp! Jag är jättenervös :crazy:.

Inte skrivit här på ett tag, haft en period med krångel vid hämtning i hagen och extrem tittighet, men magnesium i fodret och en viloperiod verkar ha hjälpt. Och nu är det kurs i helgen! Hjälp! Jag är jättenervös :crazy:.

Det kommer säkert att gå bra :) Och vad är det värsta som kan hända egentligen? Hoppas att ni får med er massa nytt och inspiration :)

Och en rapport sedan vill vi ha!

Hej alla :) Har en lite fråga. Glimten är ju en väldigt snäll och otroligt positiv häst. Men har lite problem med hans motor periodvis särskilt på banan. Där har han det ju väldigt jobbigt med galoppen som är stor! Han orkar knappt ett helt varv på volten och det gäller även när jag longerara ;) Jag brukar få galoppera brevid och hjälpa till :) Han har ju precis börjat hitta formen i skritt och trav och han jobbar så fint! Så vet ju att allt detta är jobbigt för honom. Rider få pass på banan och inte långa heller för att han ska tycka det är ok att jobba.
Men han har även ojämn motor ute då han gärna springer fram både här och där, men om kompisen hamnar för långt bakom så dör han helt :( och dessvärre är kompisen lite feg och gillar att ligga bakom....Trist för ha vi lite draghjälp vid sidan så får han en jäkla fart =) Hmm jag är ovan vid detta då min förra häst var en riktig raceråtta som alltid ville springa och var alltid med på allt. Men som sagt tror att detta kan komma med styrkan och hoppas och tror att han ska bli mer framåt och jämnare i sitt driv. Men ni som haft bruksnordisar eller har, är dom lite långsamma i unga år?? Har ju inte haft en Nordsvensk innan och han är ju ung och grön. Har haft unga hästar innan men vill höra era erfarenheter, vet ju att alla hästar är olika men vill kolla om det är lite genetiskt coolare dessa hästar ;) Lite förvirrat inlägg men hoppas ni förstår vad jag menar.

Hej alla :) Har en lite fråga. Glimten är ju en väldigt snäll och otroligt positiv häst. Men har lite problem med hans motor periodvis särskilt på banan. Där har han det ju väldigt jobbigt med galoppen som är stor! Han orkar knappt ett helt varv på volten och det gäller även när jag longerara ;) Jag brukar få galoppera brevid och hjälpa till :) Han har ju precis börjat hitta formen i skritt och trav och han jobbar så fint! Så vet ju att allt detta är jobbigt för honom. Rider få pass på banan och inte långa heller för att han ska tycka det är ok att jobba.
Men han har även ojämn motor ute då han gärna springer fram både här och där, men om kompisen hamnar för långt bakom så dör han helt :( och dessvärre är kompisen lite feg och gillar att ligga bakom....Trist för ha vi lite draghjälp vid sidan så får han en jäkla fart =) Hmm jag är ovan vid detta då min förra häst var en riktig raceråtta som alltid ville springa och var alltid med på allt. Men som sagt tror att detta kan komma med styrkan och hoppas och tror att han ska bli mer framåt och jämnare i sitt driv. Men ni som haft bruksnordisar eller har, är dom lite långsamma i unga år?? Har ju inte haft en Nordsvensk innan och han är ju ung och grön. Har haft unga hästar innan men vill höra era erfarenheter, vet ju att alla hästar är olika men vill kolla om det är lite genetiskt coolare dessa hästar ;) Lite förvirrat inlägg men hoppas ni förstår vad jag menar.
min häst (bild i tråden) var skittråkig när han var nyinriden. Kallats lilla snigel hur länge som helst. Har ridits väldigt sporadiskt sedan inridningen,är inte förrän nu senaste6v jag ridit "ordentligt". I början av den här perioden var han också snigel, men om man är tydlig för dem att skänkel betyder att vi ska gå lite kvickt upplever jag att de blir ärtigare. Nu för tiden skrittar han på riktigt bra, men man får påminna honom ibland. Använder då skänkel och röst, reagerar han inte petar jag med spö.

I alla gångarter ber jag om ett friskt tempo, rider 20-40 min "varje" dag,nästan bara på ridbana. Han "dör" inte lustmässigt av det så länge man varierar träningen, inte nöter hundra varv utan gör halter, volter, övergångar. Hellre korta krävande pass både psykiskt och fysiskt än långa utdragna segpass, då orkar varken han eller jag hålla gnistan uppe. Nu är han bara lilla snigel tills jag påminner om att han är ridhäst och ska ha friskt tempo. :)

min häst (bild i tråden) var skittråkig när han var nyinriden. Kallats lilla snigel hur länge som helst. Har ridits väldigt sporadiskt sedan inridningen,är inte förrän nu senaste6v jag ridit "ordentligt". I början av den här perioden var han också snigel, men om man är tydlig för dem att skänkel betyder att vi ska gå lite kvickt upplever jag att de blir ärtigare. Nu för tiden skrittar han på riktigt bra, men man får påminna honom ibland. Använder då skänkel och röst, reagerar han inte petar jag med spö.

I alla gångarter ber jag om ett friskt tempo, rider 20-40 min "varje" dag,nästan bara på ridbana. Han "dör" inte lustmässigt av det så länge man varierar träningen, inte nöter hundra varv utan gör halter, volter, övergångar. Hellre korta krävande pass både psykiskt och fysiskt än långa utdragna segpass, då orkar varken han eller jag hålla gnistan uppe. Nu är han bara lilla snigel tills jag påminner om att han är ridhäst och ska ha friskt tempo. :)

Skönt att höra att fler har lite samma problem =) har samma tänk och metod som dig, med friskt tempo. Och be först med skänkel röst och funkar inte det så har jag oxå börjat peta med spöt. Men nu har han ibland börjat att sparka mot spöt i galoppen ;) Lite bekväm just i den gångarten där det är jobbigt! Men jag rider bara vidare och korrigerar framåt. Han är ju jättefin till stora delar <3 Så som sagt man får väl ge honom mer tid att stärka sig så ha orkar lite längre pass. Har säkert för höga krav då min förra var äldre och mkt längre i sin utbildning och otroligt arbetsvillig och nästa för het, så det är ju lite kontrast... Så som sagt mer tid så är jag säker på att han kommer hitta en bra motor med.

Och jag tror inte heller att det är rastypiskt att dom är sega/långsamma men kanske att iom att dom är lite tryggare/coolare än halvbloden som jag är van vid. Så är nordisarna kanske så att dom tänker lite innan dom fräser iväg. Glimten tänker alltid om han är rädd för nått, och han bromsar nästan alltid när han är osäker istället för att springa ifrån det farliga. Och det har säkert lite att göra med hur han funkar i ridning och arbete.
Men idag var han superfin när jag longerade och han jobbade så otroligt fint =) han är verkligen fin när han jobbar som han ska.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
1
· Visningar
476
Senast: Rosett
·
Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
169
Senast: corzette
·
Avel Årets första föl nedkom igår kväll lite tidigare än väntat (bf 7 mars). Pigg liten krabat med bläs och två vit strumpor 💕 Svårt att se...
Svar
2
· Visningar
427
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka