Han är riden sedan augusti 2012. Oj, insåg nu när jag skrev det att det är ju inte så länge!![]()
Nej det är det ju verkligen inte...tiden går så fort
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Han är riden sedan augusti 2012. Oj, insåg nu när jag skrev det att det är ju inte så länge!![]()
Nej det är det ju verkligen inte...tiden går så fortTänkte på det här om dagen att mitt "föl" hunnit bli 14 månader
![]()
Han låter ju urmysigDet låter ju som att han trivs prima med sitt jobb. Är du säker på att du får tillbaka honom sen då?
Usch då, det lät inte kul med skadad sena. Hoppas det läker fint nu då.
Härligt med träningar som går bra!Här rullar det på som vanligt. Det har regnat lite i veckan och det var verkligen välbehövligt. Var iväg och tränade i måndags och det gick riktigt bra. Bara jag får alla bitar på plats så funkar det ju liksom
Har börjat bli sugen på att hitta ett nytt träns till honom så jag tröttnat lite på de vi har (lyxproblem). Utbudet i xfull är ju dock inte massivt direkt. Har ni några tips på svarta dressyrinspirerade träns i bra läderkvalité? Har tittat lite på pstränsen för jag gillar tanken med det anatomiska men de finns ju inte i xfull.
Duktiga ni är!Som lovat kommer en film från idag
Inte skrivit här på ett tag, haft en period med krångel vid hämtning i hagen och extrem tittighet, men magnesium i fodret och en viloperiod verkar ha hjälpt. Och nu är det kurs i helgen! Hjälp! Jag är jättenervös.
min häst (bild i tråden) var skittråkig när han var nyinriden. Kallats lilla snigel hur länge som helst. Har ridits väldigt sporadiskt sedan inridningen,är inte förrän nu senaste6v jag ridit "ordentligt". I början av den här perioden var han också snigel, men om man är tydlig för dem att skänkel betyder att vi ska gå lite kvickt upplever jag att de blir ärtigare. Nu för tiden skrittar han på riktigt bra, men man får påminna honom ibland. Använder då skänkel och röst, reagerar han inte petar jag med spö.Hej allaHar en lite fråga. Glimten är ju en väldigt snäll och otroligt positiv häst. Men har lite problem med hans motor periodvis särskilt på banan. Där har han det ju väldigt jobbigt med galoppen som är stor! Han orkar knappt ett helt varv på volten och det gäller även när jag longerara
Jag brukar få galoppera brevid och hjälpa till
Han har ju precis börjat hitta formen i skritt och trav och han jobbar så fint! Så vet ju att allt detta är jobbigt för honom. Rider få pass på banan och inte långa heller för att han ska tycka det är ok att jobba.
Men han har även ojämn motor ute då han gärna springer fram både här och där, men om kompisen hamnar för långt bakom så dör han heltoch dessvärre är kompisen lite feg och gillar att ligga bakom....Trist för ha vi lite draghjälp vid sidan så får han en jäkla fart =) Hmm jag är ovan vid detta då min förra häst var en riktig raceråtta som alltid ville springa och var alltid med på allt. Men som sagt tror att detta kan komma med styrkan och hoppas och tror att han ska bli mer framåt och jämnare i sitt driv. Men ni som haft bruksnordisar eller har, är dom lite långsamma i unga år?? Har ju inte haft en Nordsvensk innan och han är ju ung och grön. Har haft unga hästar innan men vill höra era erfarenheter, vet ju att alla hästar är olika men vill kolla om det är lite genetiskt coolare dessa hästar
Lite förvirrat inlägg men hoppas ni förstår vad jag menar.
min häst (bild i tråden) var skittråkig när han var nyinriden. Kallats lilla snigel hur länge som helst. Har ridits väldigt sporadiskt sedan inridningen,är inte förrän nu senaste6v jag ridit "ordentligt". I början av den här perioden var han också snigel, men om man är tydlig för dem att skänkel betyder att vi ska gå lite kvickt upplever jag att de blir ärtigare. Nu för tiden skrittar han på riktigt bra, men man får påminna honom ibland. Använder då skänkel och röst, reagerar han inte petar jag med spö.
I alla gångarter ber jag om ett friskt tempo, rider 20-40 min "varje" dag,nästan bara på ridbana. Han "dör" inte lustmässigt av det så länge man varierar träningen, inte nöter hundra varv utan gör halter, volter, övergångar. Hellre korta krävande pass både psykiskt och fysiskt än långa utdragna segpass, då orkar varken han eller jag hålla gnistan uppe. Nu är han bara lilla snigel tills jag påminner om att han är ridhäst och ska ha friskt tempo.![]()