Nordsvenskar och kallblodstravare del 9!

Min förra nordsvensk var inte så förtjust i jobb i början. Jag vet väl inte exakt hur det lossnade, men det var väl kombinationen bättre kondition och högre förståelse för vad jag ville i takt med att han blev vuxen. Jag löslongerade honom jättemycket så han fick upp flåset, flera gånger i veckan. Mycket galopp så han satte muskler som hjälpte ridningen också. Buslongering med tvärnit, vända, galopp i andra varvet så han "vaknade". I ridningen massor med övergångar där jag var petnoga med att få respons direkt, aldrig sitta och trycka utan att få ett svar. Han gick över till att bli nästan explosiv istället. :p Så då fick vi byta taktik och åter göra honom lite mindre känslig... Vet inte riktigt hur Dacke är, men det funkade på min häst. :)

Tack för tipsen!

Min är 16 år i år.. Känns rätt kört ibland att få honom att ändra sina tankebanor. Han gillar att löslongeras, och busar till det emellanåt, men oftast så hamnar han på en volt runt mig i trav och galopperar något varv när jag ber om det innan han saktar av till trav igen.
Man kan inte riktigt anklaga honom för att vara en extrovert busig häst, men introvert busig. Med det syftar jag på att om han hade varit människa hade han haft en väldigt torr humor.

När jag rider jobbar jag alltid med att försöka få respons direkt, men det går sådär. Han bill ha lite betänketid innan det händer saker.
Skyller nog mest på att jag inte är en speciellt duktig ryttare, som egentligen tycker om att sitta och ta det hyfsat lugnt på hästryggen. Inte en framgångsrik kombination kanske, lite för lika varandra. ;)

Har i alla fall efter mycket tänkande fram och tillbaka tagit det tunga beslutet att lämna tillbaka ponnyn jag haft på foder, inser att mitt liv är för osäkert för att det ska fungera med två hästar. En häst räcker. Känns så trist då jag verkligen tycker mycket om den lilla hästen, men samtidigt så insåg jag att jag blev tvungen att välja mellan att ha kvar henne och Dacke. Och valet var enkelt, skulle aldrig någonsin sälja Dacke.
Så i slutet av sommaren åker ponnyn bort från oss. :(

Det positiva för mig med det är att jag får mer tid för att träna Dacke igen och vi kommer börja träna för en AR-tränare. Det negativa för Dacke med det är att jag får mer tid för att träna Dacke igen och vi kommer börja träna för en AR-tränare. ;)
 
Någon som har bra tips på hur man kan få en energisparande och allmänt arbetsskygg häst lite mer välvilligt inställd till arbete, eller iaf till att röra på benen lite snabbare?
Eller är det bara att ge upp och vara nöjd med att vi i alla fall tar oss framåt till slut?

Nu är jag inte helt insatt i hur du jobbar med din häst men jag tycker att sådant där brukar släppa lite med bättre kondition. Ungefär som med unghästar, när de blir starkare orkar de mer (även sådant som man kanske hellre hade sett att de inte orkar...) och längre.

Har du provat att rida galoppintervaller i brant backe? Det blev min arbetsskygga ponny ruskigt pigg av. Fullt ös medvetslös en kort bit, skritt, fullt ös osv. Funkar såklart på slät väg också men brant backe brukar vara roligare.

Hur rider du på bana? Det kan hjälpa att skritta igång och sedan ta galopp direkt innan trav så att den liksom gånger igång i början av passet.

Ett annat knep är att rida mycket start och stopp. Typ rida stora slalombågar runt koner och varannan i skritt och varannan i galopp. Eller rakt spår bredvid konerna och varannat mellanrum skritt och vartannat trav. Eller skritt-h.galopp-skritt-v.galopp. Då kan man strunta i hur det ser ut och bara rida på framåt, utan framåtbjudning brukar det ändå inte bli så mycket mer.

Jag brukar helt enkelt tänka att jag är ett litet ponnybarn som rider ut i skogen utan övervakning, då brukar det bli fart :p
 
Nu är jag inte helt insatt i hur du jobbar med din häst men jag tycker att sådant där brukar släppa lite med bättre kondition. Ungefär som med unghästar, när de blir starkare orkar de mer (även sådant som man kanske hellre hade sett att de inte orkar...) och längre.

Har du provat att rida galoppintervaller i brant backe? Det blev min arbetsskygga ponny ruskigt pigg av. Fullt ös medvetslös en kort bit, skritt, fullt ös osv. Funkar såklart på slät väg också men brant backe brukar vara roligare.

Hur rider du på bana? Det kan hjälpa att skritta igång och sedan ta galopp direkt innan trav så att den liksom gånger igång i början av passet.

Ett annat knep är att rida mycket start och stopp. Typ rida stora slalombågar runt koner och varannan i skritt och varannan i galopp. Eller rakt spår bredvid konerna och varannat mellanrum skritt och vartannat trav. Eller skritt-h.galopp-skritt-v.galopp. Då kan man strunta i hur det ser ut och bara rida på framåt, utan framåtbjudning brukar det ändå inte bli så mycket mer.

Jag brukar helt enkelt tänka att jag är ett litet ponnybarn som rider ut i skogen utan övervakning, då brukar det bli fart :p

Just nu är konditionen sådär, men vanligtvis så brukar den vara bra. Rider och kör ut mycket, galoppintervaller ett par dagar i veckan och långa travturer. Men även om konditionen är på topp så saknas arbetsmoralen, vilket betyder att han inte har några problem att galoppera från punkt A till punkt B. Kan fatta galopp från skritt utan problem, när han känner att det finns ett syfte, såsom att hinna snabbt till punkt B. Galopperar ofta i branta backar, det gillar han. Dock gillar han inte att gå nedför igen och galoppera igen, efter ett par gånger ledsnar han och trilskas med att gå ned..
Men ber man honom om att arbeta med övergångar eller liknande ute så ser han inget syfte med det och energin som han nyss hade försvinner.

På ridbanan så finns ingen energi från början.. I bra perioder så har han hyfsat lätt för galoppen och att arbeta, men i andra perioder går det trögt. Antar att min ridning hindrar honom där.

Tack för tipsen, ska testas! :D

Tur han är söt i alla fall.
 
Testade lite mer dressyrtrömkörning idag och det gick finfint. :) Provade med annan tömsättning för att få bättre signaler till böjning/ställning. Med normal tömsättning på ytter och sedan innertömmen antingen från gjorden till bettet, vidare till handen, eller från gjorden, till bettet, till gjorden igen och sedan till handen. Fick en helt annan respons och ställning, hästen sökte sig mer till bettet med längre kliv. Det var mycket lättare att då hålla ett rejält stöd på ytter, vilket behövs, och låta innertömmen löpa mer fritt genom bettet.

Har varit sugen på en bra tömkörningsgjord länge och får nog slå till snart. Upplevde genast ett behov av att kunna variera höjden på tömmen, nu kan jag bara fästa ganska högt eller i tömringen. Så kul att hon blivit så pass stark nu att vi kan trava på en del på volt och börja nosa på formen.
 
Är bortrest denna vecka, utan hästarna. :(

Men det blev sommarvilla för Dacke i sommar, första gången någonsin för honom när jag har haft honom. Han verkar nöjd, förhoppningen är att han ska få lite mer positiv energi till träning när vilan är slut. Kanske lite vildhäst-energi.. Ömskedröm, ja.
Ponnyn ger honom energi, men osäker på om jag kommer ha kvar ponnyn efter sommaren, och då är jag orolig för att Dackes energi försvinner igen.

Någon som har bra tips på hur man kan få en energisparande och allmänt arbetsskygg häst lite mer välvilligt inställd till arbete, eller iaf till att röra på benen lite snabbare?
Eller är det bara att ge upp och vara nöjd med att vi i alla fall tar oss framåt till slut?
Vet inte om det hjälper men... En häst som var lite slö och loj körde vi galoppintervaller med kompis. Lät honom vinna hela tiden och peppade massor. Han blev väldigt mkt piggare och gladare. Hade väl iofs dels att göra med att kondisen blev bättre och han orkade mer, men han tyckte det var superskoj när han fick vinna galopprejsen!
 
Vet inte om det hjälper men... En häst som var lite slö och loj körde vi galoppintervaller med kompis. Lät honom vinna hela tiden och peppade massor. Han blev väldigt mkt piggare och gladare. Hade väl iofs dels att göra med att kondisen blev bättre och han orkade mer, men han tyckte det var superskoj när han fick vinna galopprejsen!

Min har tyckt det varit fantastiskt sedan jag tog hem ponnyn, rida ut med handhäst har gett honom en massa energi. Ponnyn fick heller aldrig komma framför hans bog för mig, vilket gjorde att han i praktiken alltid vann. Kanske det han uppskattade. :)
Red dock inga rena galoppintervaller med ponnyn, det gjorde dom båda lite för vild. Ponnyn bockar och lever rövare på sidan när vi galopperar mycket, och Dacke gillar inte näst hästar busar för mycket så då blir han sur. Och det gillar inte jag.. :)

Men det var en bra idé, som fungerar bra!
Dock ska jag nu tyvärr lämna tillbaka ponnyn, så vi får klara oss på egen hand igen. Har tyvärr ingen annan i stallet som rider eller kör, så har inget ridsällskap.
 
Lillbus på vår första träning. :) English trail på en för oss ny anläggning. Superfint ställe, och vad härligt att även med sin unghäst kunna njuta av omgivningarna. Jag brukar få sådan prestationsångest för träning men detta var så grymt avkopplande! Stod olika hinder uppställda som man kunde greja med själv. Tränaren kom förbi och hjälpte till om det behövdes och gav lite tips och handfast hjälp. Vi skrittade mest men travade lite också för att liva upp humöret. :)

Vi skrittade och travade över "bro", vände i en fyrkant, backade i L och provade grinden. Hon är inte rädd för repet men det är svårt att göra sista manövern och stänga. :p Så kul att vara ute på äventyr med en såhär bussig häst!
img-0484.JPG
 
Blev en tur till sjön i värmen idag, med lite fikapaus vid ridhuset också. Supermysigt! På vägen dit passerade vi en stor vattenpöl som hon parkerade i och skvätte mer oss med lervatten. Sååå roligt att leka med vatten! I sjön rengjorde hon oss, rejält. :D inte nog med det, hon körde värsta snorkeln och doppade huvudet ända upp till ögonen och höll huvudet under vatten ganska länge. Flera gånger. :p Frustade sedan supernöjt. Man får skratta mycket med denna häst. :D
 
Har varit några dagars vila men igår löslongerade vi och hoppade några skutt. Pigg madame som gärna hittade galoppen. :) Hon älskar att få sträcka ut lite. Idag red vi ut själva i skogen, det har vi inte gjort så mycket. Men det gick utmärkt trots att de sköt mycket på skjutbanan i närheten. Inte så dum miljöträning. Tog flera busiga galopper också till damens stora förtjusning. :D Övade lite mer på dressyren nu när vi red själva. Halter, ryggning, ställning, flytta för skänkel. Hon är ambitiös och lär sig snabbt. :)
 
Så svårt.. Hovslagaren är bortrest denna vecka och idag upptäckte jag att Dackes hov gått sönder. :(
Är så svårt att avgöra om det är så akut att han inte kan vänta en vecka tills hovis kommer hem igen, eller om jag måste försöka hitta någon innan dess. Är svårt att hitta en hovis som kommer ut så akut och dessutom är duktig, vill helst inte att någon annan än min vanliga rör hans hovar. Hon är så bra!

Detta är det jobbigaste med att vara hästägare, behöva ta alla beslut själv. :(
 
Jag läser mycket o kommenterar inte lika mycket, men det är kul att följa er allihop.

Vår kallblodsherre går från klarhet till klarhet. Vi tävlar LA nu i Sportkörning, är kvalade till MSV, men definitivt inte redo för det än. Möjligt i dressyren - där fick vi 55,5 straff sist (ca 67%), men skulle vilja närma mig 50 straff först än mer. Första LA fick vi 63,5, andra 61,5 och så tredje 55,5, så det går ju helt klart åt rätt håll. Nästa helg ska vi åka till Kil och tävla vår fjärde LA fullständiga.

I maraton och precision har vi dock stor utvecklingspotential. Maraton behöver vi båda lära oss att vi får plats även när det känns trångt, vår vagn är inte helt optimal, ny står på önskelistan men plånboken tillåter det inte riktigt än. Nuvarande känns ganska stor på alla vis. Ska se om vi kanske kan korta avståndet till honom något i den o bli något kortare. Magnus måste också lära sig att man kan svänga och springa samtidigt. Och jag måste lära mig att hitta de långa snälla vägarna. Efter att ha kört shettis är det lite omställning som sagt.

I precisionen går det ok med maratonvagnen men när vi kör med giggen har vi ner en massa bollar. Sist fick vi även tidsfel. Körde fram lite för mkt tror jag. Har inte riktigt hittat balansen där. Giggen är så svår i precision! Hjulen är så stora så måste igenom så mycket längre än jag tror. Sen är den så mkt bredare än där man sitter, det är ju alla, men i maratonvagnen sitter jag ju själv i mitten och det är lättare att centrera sig i konerna då. Men övning ger färdighet!

Har också börjat rida mer och min osäkerhet släpper vartefter! Så himla skönt! Magnus är så himla bussig på alla sätt och vis, bara min kropp som måste lära sig det.

19990145_10154711226955544_4144174698653690151_n.jpg

Här körde vi barndomsgrannarnas dotter när hon gift sig.

19665581_10154679535250544_8683516161662224239_n.jpg

Fint med gigg men svårt att köra precision. :D

19146171_10154619940490544_5976570003985300883_n.jpg

Från tävlingen i Rättvik. Här var känslan så bra, tyvärr följde den inte med hela vägen in på banan, men ändå nöjd med tävlingen. :)

Himlans roligt är det iallafall med en häst som verkligen är med på allt! (Förutom vattenhinder, det kommer bli utmaningen i Kil :D)
 
Äntligen!!! :banana: :love: :D :laugh: :bump:
4.jpg

6.jpg


VIlken pärla till häst alltså! :love: Hon har vilat nästan helt från körning i två månader. Igår sladdade vi ridbanan och idag fick vi rockarden körduglig med nya däck bl.a. Otålig är jag, så den skulle testat direkt. Uppvärmning med de lösa skaklarna, sen dags att hoppa i rockarden. Allt gick fantastiskt bra, vi tog en runda i skogen där jag också satte mig i vagnen. Vi kände på traven, upp- och nedförsbackar och gjorde halt i nedförsbacke (utan passagerare). Hon är så otroligt duktig i alla moment och älskar verkligen att dra, vad kul hon hade! På väg att bli en fantastisk allroundhäst detta här. :love:
 
Vi har tävlat! Diskade i båda klasserna men det gör inget för hon skötte sig så bra. I trail at hand missade jag och bromsade inte i tid så vi hamnade för långt ut från bommarna som vi skulle backa tillbaka mellan. I uppsugen trail funkade inte grinden men det var så nära att jag kunde stänga den! Vi har tränat på det en enda gång och då var det svårt så jag är jättenöjd. Hon var lugn och trevlig och skötte sig jättefint hela dagen.

Vi har även för första gången galopperat ute i skogen. Det var stort eftersom hon kan protestera något oerhört mot skänkar (kollas regelbundet av veterinär, inget fel) och jag helt enkelt inte vågat prova i rädsla för att inte reda ut det ensam i skogen på enorm yta.
 
Kul med tävling @Cilva :) Synd på diskningen men härligt att känslan var bra.

Vi har varit ute med vagnen idag igen. :love: Det går verkligen hur bra som helst. Nästa gång ska jag träna mer på själva anspänningen och frånspänningen och bara göra det en massa gånger. Och stå stilla. Kräver viss träning... Hon brukar vara lugn att spänna för men så fort jag börjar backa undan så vill hon gå. Bättre på ridbanan, sämst på stallplanen. Har lite träning framför oss. :)
 
Sagt och gjort, idag tränade vi på lydnaden. Var dock bara på ridbanan och där går det alltid bäst. Även om banan inte är jättestor kunde vi trava på en stor oval och det här är sååå kul! Blir alldeles taggad på körträning framöver, på en bana med tränare. Och terränghinder! :D Fröken älskar vattenpölar så få ner henne i ett vattenhinder vore inget problem, frågan är om hon vill gå därifrån. :p Har aldrig gjort något sådant innan men hästen älskar att dra och jag trivs bra i vagnen så det vore ju jättekul att utvecklas där med tiden. :)

Bara spånar och drömmer nu såklart, just nu handlar det bara om att tycka om uppgiften och få henne att känna sig trygg i alla lägen. :)
 
img-0489.jpg


Första gången med två i vagnen. :) Full träning nu inför körprovet om en månad.
Så vacker häst!
Hoppas körprovet går bra. :)

Nu har jag lämnat tillbaka den fantastiska lilla ponnyn och Dacke och jag är ensamma igen. Känns inte alls bra, trots att jag vet att det var det enda logiska att göra. Saknar henne..

Men Dacke håller på att skrittas igång igen efter sommarvilan i alla fall, det känns bra att komma igång igen med honom. Ska nog komma igång med markträningen igen också, tror det kan behövas då jag fick höra att han stuckit iväg i trav när en stallkompis skulle leda honom till betet..
Inte likt honom, så jag antar att han blivit lite väl mycket som en vildhäst nu under betet. Han beter sig fint med mig, men mot andra kan han bli lite jobbig. Så några dagar med parelli-träning vore nog bra igen. :)
 
@parellikusken Tack. :) Drygt med hästar som faller in i vildhästlivet sådär. :p Men det reder sig nog!

Vi tränade inför körprovet igår. En lättare kälke och en rejäl timmerkälke som använts mycket på gården förr. Vi gick en kortis i skogen med den lätta. Hemma krånglade det lite med byte av kälke så vi fick stå och hänga lite - bra träning då man ju annars går direkt från stall till vagn, eller från vagn till stall. Den tunga kälken gick också bra att dra men visst fick hon ta i lite. ;) Så vi tog bara ett varv på ridbanan så fick det vara bra sen. Någon form av oljud bryr hon sig verkligen inte, det skar nästan i öronen när vi gick förbi lite grovt grus... Det enda vi egentligen behöver träna på är halterna, mycket fokus på att vänta nu!

Ska köra mer med den lätta kälken och även lägga på ett litet lass med små träd, vilket är ungefär vad man brukar dra på körprovet.
Vi är också anmälda till en körträning för tränare i sportkörning om någon vecka för att få miljöträning och träningshjälp. :) Sen är det träning inför premieringen på plats, och slutligen premiering och körprov! Sen blir det en lite längre vila för damen. :)
 
Körprov avklarat med 23 av 25 poäng vilket är mer än väl godkänt. :) Halterna var utmärkta! exteriört 39 poäng och klass 1 vilket nog hade blivit högre om hon varit lite smalare. Men klass 1 är inte så dumt det heller. :D Var supernervös för körningen men både kusk och häst skötte sig utmärkt så jag är jättestolt över oss två nybörjare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp