Normalhull?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare jjeg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 67
  • Visningar Visningar 3 516
J

jjeg

Har suttit och läst lite olika trådar här , men hittade ingenting om just detta ;)...vad anser ni är NORMALHULL!Om jag drar med handen utefter revbenen med ett lätt tryck så känner jag revbenen...
Dom 2 senaste åren vid just dena tidpunkt på våren så tycker jag att min häst tappat hull...fäller dessutom vinterpäls nu.

Sv: Normalhull?

Jag tycker "min" häst är i lagom hull när jag inte ser revbenen, men kan känna konturerna av dem med handen när jag drar.

för mig är bra hull när man ej kan se revbenen, men känna dem lite när man stryker med handen;)

lundborg skrev:
för mig är bra hull när man ej kan se revbenen, men känna dem lite när man stryker med handen;)

Tycker jag var ett bra svar:smirk:

Sen är det ju lite olika från häst till häst hur de är byggda. Hade ett varmblod för några år sedan, han tappade alltid hullet i samband med fällningen och blev så öm i huden.....

Jjeg du kan ju ge pröva att ge pållen lite lusernpellets om den tappar för mkt hull och mer grovfoder förstås.....;)

Enligt en engelsk hästbok som jag har så ska du kunna se vart det sista revbenet slutar men inte kunna se de enskilda revbenen. Jag tycker dock att du ska kunna känna revbenen under ett försvarligt lager fett, dock utan att "sticka" ner fingrarna. Min häst ser inte tjock ut men det finns inte en chans att känna något revben, då det är lite efter individ.

Mén jesus...han får så mycket mat redan ;) Men han är aldrig nöjd heller.... ett riktigt matvrak ;)
Per dag:
10 kg torrhö
3 liter krafft grund
8 dl betfor ( innan blötläggning)
Sen får han b-vitamin och vetegroddolja nu i samband med fällningen...
Har länge funderat på att låta han få fri tillgång till hö ...MEN jag tror han skulle äta tills han sprack ;)
Men vad är "normalt" grovfodergiva...Kan ju knappast ge mer av krafft...Eller är det någon duktig här på foderstatsberäkning som kan hjälpa mig...dom program jag provat har inte varit bra...då skulle min häst svultit ihjäl ;)

hejsan!

När man drar med handen över magen tycker inte jag att man ska känna revbenen. jag anser att din häst har tappat mkt hull. Min häst fäller också vinterpäls nu, det gör nästan alla hästar. Så det är inget att vara orolig för. vad har du för häst? hur hög i manken? hur mkt mat ger du din häst?

man ska känna revbenen när man stryker med handen men man ska inte se dom..de sa min vetrinär till mig känner man inte revbenen så är hästen tjock...

jag kanske har fått fel uppgifter?

vad är de för ras,vikt m.m

jjeg skrev:
Men vad är "normalt" grovfodergiva...
De rekommendationer som finns är MINST 1 kg ts/100 kg häst (men det är liiite). Det är betydligt bättre att ge 1,5-2 kg ts/100 kg häst om man nu inte kan ge fri tillgång. 1 kg ts motvarar ungefär 1,2 kg hö.
jjeg skrev:
Eller är det någon duktig här på foderstatsberäkning som kan hjälpa mig...dom program jag provat har inte varit bra...då skulle min häst svultit ihjäl ;)
De program som finns räknar med att man har en normalhäst, men vem har det? Vill du hjälp kan du PM:a över höanalysen så ska jag kolla lite...

Glömde det här med hullet... Jag liksom roterar med handen över revbenen på hästen och kan jag då känna revbenen under lite lagom med hull så är det bra. Kan man inte känna revbenen pga av hullet så är den klart för rund. Om man ser revbenen genom skinnet så är den för mager...
//marti

Senast ändrad:

:o Mina hästar äter minst 15-20 kg hö och ensilage var /dag nu när det varit så kalllt,(så gott som fri tillgång) inte så mkt kraftfoder och inte så mkt betfor...

men det är ju oxå lite olika både på häst/arbete....

som sagt vad en del hästar är tunnare i typen och andra kraftigare...
en del är lättfödda andra svårfödda....;)

Jag vet att en del bara äter och äter och växer o växer, bli fetare och fetare, har haft en sån.....ha ha:D
men en del lär sig tillslut, du kanske skulle testa att ha honom på fri tillgång.......;)

En frieserhingst...7 år rids nästan varje dag.Han väger då säkert 700kg ..Höanalys har vi inte ...Vi gör vårt hö själva och har förra sommaren sått om alla ängarna.Vad jag ger för mängder ser ni i inlägg 8.

Jag tror han är ganska normalhull....det är bara det att jag tycker själv han tappat lite...om jag stryker känner jag inte revbenen, men med lite tryck så känner jag dom...han är ca 170 hög...tycker oxå han är lite "loj " ;) ...Men det har han alltid varit...det kanske hör till rasen......eller så har han svultit i alla år han varit hos mig ...;)...nej det får vi väl ända inte hoppas...För han har aldrig varit mager eller tunn överhuvudtaget...

jjeg skrev:
En frieserhingst...7 år rids nästan varje dag.Han väger då säkert 700kg ..Höanalys har vi inte ...Vi gör vårt hö själva och har förra sommaren sått om alla ängarna.Vad jag ger för mängder ser ni i inlägg 8.
:o Åh, vad avis jag blir, nämligen min drömhäst........får väl se om det blir en friser om några år.....när de andra hästarna blivit gamla:smirk:

Han är säkert superfin som han är, hingstar tappar ju hullet lättare, när stona börja brunsta......ha ha om han nu går i närheten av någon förstås....;)

Jag tycker att min är i normalhull när jag knappt kan känna revbenen, hon tappar vikt så lätt. Just nu kan jag se revbenen.

jjeg skrev:
Jag var på läger med John Moore i 5 dar. Han hade bjudit in Dr. Gary Potter som är proffessor och specialíst inom hästens fysiologi och utställningsdomare och westerndomare m.m m.m´. Han lärde oss att se och känna på hästen om den var i bra hull. Det låter som att din häst är i bra hull men du förebygg gärna nu på våren. Det är bättre att ha lite att ta av när fällningen sätter i gång.10 kg hö låter lite lite om man säger så. Om han blir lite öm i huden så kan jag rekommendera foderjäst (b-vitamin) Och lusernpellets. Foder jästen är dessutom billig och smaklig. Lycka till.

Har tänkt att nästa vinter ge mer grovfoder .....Den kallaste tiden januari - marsch
Finns det något man kan ge ... när dom är så loj vid fällning...Det är nästan så att han är lite deppig...varje år vid denna tid .....
Sen vad ska man ge för att få hästen "piggare"..
Han får b-vitamin och vetegroddsolja...

jjeg skrev:
Har tänkt att nästa vinter ge mer grovfoder .....Den kallaste tiden januari - marsch
Finns det något man kan ge ... när dom är så loj vid fällning...Det är nästan så att han är lite deppig...varje år vid denna tid .....
Sen vad ska man ge för att få hästen "piggare"..
Han får b-vitamin och vetegroddsolja...

Njae det är ju B-vit man ger vid fällningen så nåt mer kan du nog inte göra. Möjligtvis att du ber VET. ge den en spruta med vitaminer istälelt - kan ge mer effekt!

Om hästen verkar tappa (samtidigt som den blir "loj") - varför ger du den inte mera mat? :confused: Jag skulle öka hömängden med ett par kg och/eller köpa lusern.

Dessutom tycker jag verligen INTE att din stora häst får mycket mat. Tvärtom. Ganska LITE för hans storlek, dessutom är han ju en HINGST. (de kräver mera)
10kg hö till en sån häst är LITE, tycker jag.

Vad gäller hans hull - tappar han över rygg och rumpa? Men ändå behåller storlek på magen? (päronformad dvs "bukig")
I så fall kan det vara höet som har låga värden av PROTEIN vilket brukar visa sig såhär på vårkanten i hästens hull.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 016
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 530
Senast: Edla
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 358
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 760
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka