Normalt att tänka på döden?

Monkie

Trådstartare
Jag är inte deprimerad eller har annan känd psykisk ohälsa. Möjligt odiagnostiserad Adhd, men högfungerande. Jobbar heltid, har sambo och två barn, köar för IVF = framtidstro. Men! Jag tänker ofta att döden är en utväg när jag tycker saker är jobbigt, även lite jobbigt - som att min sambo är lite sur eller att jobbet är jobbigt.

Jag skulle aldrig begå "ett riktigt" självmord, utan funderar på sätt att dö som verkar naturligt - för mina anhörigas skull. Jag har kommit på två olika sätt som jag ganska ofta fantiserar om. Jag har också funderat på att boka gravplats och städar tex garderober för att underlätta för mina anhöriga om jag dör.

Jag har tänkt att jag kanske borde söka hjälp för detta samtidigt som jag inte ser det som ett problem utan som en bra lösning. Tänker också att det förmodligen är ganska naturligt att fundera såhär men är lite osäker. Vågar inte fråga mina vänner med risk för att de ska tycka att jag är sjuk. Är rädd för att söka vården i och med att jag köar för IVF, tror inte vi blir godkända om jag planerar att dö. Jag planerar två parallella liv, ett där vi renoverar och får barn, fixar terrasser och så vidare. Samtidigt planerar jag att dö snyggt och när det liksom kan passa bra för alla andra och om jag blir med barn så kommer det inte bli av inom en 18-års period.

Känner mig rätt nöjd med livet men känner mig ganska säker på att jag vill dö så fort jag känner att det passar övriga familjen. Som sagt känner jag mig inte alls deprimerad, möjligen en känsla av att ingenting är superkul. Kanske kan man säga att jag inte vill dö men jag vill inte leva heller. Det hade nog varit ganska skönt att få somna in. Det känns jäkligt otacksamt och hemskt att uttrycka dessa tankar, det finns massa människor som har det sämre än mig på många vis. Jag känner mig som en dålig människa som inte vill leva och skäms mycket över mina funderingar!

Min fråga är nu, är det normalt/vanligt att tänka såhär? Tänker fler som jag? Bör jag söka någon form av hjälp? Går sånt här över eller tänker alla såhär?
 
För mig låter det inte normalt jag har iallafall aldrig tänkt så. Men jag är bara en person att jämföra med så kan inte svara från ett större perspektiv och det är svårt att svara på om du bör söka hjälp eller inte.
 
Samtidigt planerar jag att dö snyggt och när det liksom kan passa bra för alla andra

Min fråga är nu, är det normalt/vanligt att tänka såhär? Tänker fler som jag? Bör jag söka någon form av hjälp? Går sånt här över eller tänker alla såhär?

Första stycket; Din död kommer aldrig någonsin, ever att "passa bra" för dina anhöriga.

Andra stycket; Nej, det är inte normalt att planera sin död och allt omkring den samtidigt som man planerar en framtid, barn osv, så ja du bör söka hjälp.
 
Jag har själv tänkt på döden som en utväg, speciellt under tonårstiden när det var som jobbigast. Har även nu på äldre dar tänkt på det, men samtidigt skrämmer det mig lite. Inget vet riktigt vad som väntar på andra sidan, jag vet vad jag har nu och dö det kommer jag göra ändå, så just nu tänker jag att döden kan vänta tills den kommer av sig självt.
För egen del känns det bättre att försöka göra livet till det bästa jag kan utefter mina förutsättningar jag har. Något jag själv hade önskat när jag gick omkring och bar på dessa tankar är att jag hade pratat med en psykolog eller någon utomstående som jag kunde prata fritt med och kände förtroende för, men jag kom aldrig iväg till.
Jag får känslan att det är bra att bolla med någon som kan hjälpa en tänka i andra banor och även hjälpa förstå varför dessa tankar uppstår.

Jag vet med mig själv att jag ofta tänker på saker, saker som jag senare aldrig kommer göra, men ändå är tankarna där. Jag tror inte det är fel att prata med någon som förstår och kan hjälpa.

Känner mig något luddig, men vet inte riktigt hur jag ska beskriva det jag tänker i ord. Hoppas att det var till någon hjälp om än något luddigt kanske. :heart
 
Tack för svar! @Gnist Nej passa bra förstår jag att det inte kommer göra såklart, men som just nu tillexempel passar det ganska dåligt av olika skäl.
 
Jag har själv tänkt på döden som en utväg, speciellt under tonårstiden när det var som jobbigast. Har även nu på äldre dar tänkt på det, men samtidigt skrämmer det mig lite. Inget vet riktigt vad som väntar på andra sidan, jag vet vad jag har nu och dö det kommer jag göra ändå, så just nu tänker jag att döden kan vänta tills den kommer av sig självt.
För egen del känns det bättre att försöka göra livet till det bästa jag kan utefter mina förutsättningar jag har. Något jag själv hade önskat när jag gick omkring och bar på dessa tankar är att jag hade pratat med en psykolog eller någon utomstående som jag kunde prata fritt med och kände förtroende för, men jag kom aldrig iväg till.
Jag får känslan att det är bra att bolla med någon som kan hjälpa en tänka i andra banor och även hjälpa förstå varför dessa tankar uppstår.

Jag vet med mig själv att jag ofta tänker på saker, saker som jag senare aldrig kommer göra, men ändå är tankarna där. Jag tror inte det är fel att prata med någon som förstår och kan hjälpa.

Känner mig något luddig, men vet inte riktigt hur jag ska beskriva det jag tänker i ord. Hoppas att det var till någon hjälp om än något luddigt kanske. :heart
Tycker det är svårt att veta vem man kan prata med, familjen känns fel. De kommer bli oroliga. Vården känns fel i och med att de för journaler. Jag är också "känd" inom psykiatrin (inte som patient) och vill inte söka som patient. Kompisar vill jag inte heller utsätta, om jag dör av fritt val eller i en olycka kommer de kanske alltid klandra sig själva och undra om de kunde rått mig annorlunda. Svårt att veta vem man ska prata med! Det är ju absolut inte akut heller, jag har en mysig kväll med min sambo just nu, ändå finns tankarna här.
 
Sök dig till en terapeut som kan hjälpa dig att bena i den där fantasin.
Kanske ska undersöka om det finns någon som har avtal med regionen men inte samma journalsystem.

Har terapeuter anmälningsplikt till socialen/vården om de misstänker suicidplaner? Det är ju det jag har men inte just nu. Vill absolut inte riskera LPT!
 
Jag tänker ofta att döden är en utväg när jag tycker saker är jobbigt, även lite jobbigt - som att min sambo är lite sur eller att jobbet är jobbigt.

Jag har kommit på två olika sätt som jag ganska ofta fantiserar om. Jag har också funderat på att boka gravplats och städar tex garderober för att underlätta för mina anhöriga om jag dör.

Jag ser det inte som ett problem utan som en bra lösning.

Känner mig [...] ganska säker på att jag vill dö så fort jag känner att det passar övriga familjen. Det hade nog varit ganska skönt att få somna in.

Jag tycker att ovanstående låter oroväckande. Hur länge har du funderat såhär? Har det blivit värre? Att överhuvudtaget tänka att ens död kan "passa" ens familj känns depressivt.
 
Kanske ska undersöka om det finns någon som har avtal med regionen men inte samma journalsystem.

Har terapeuter anmälningsplikt till socialen/vården om de misstänker suicidplaner? Det är ju det jag har men inte just nu. Vill absolut inte riskera LPT!

Präst eller dylik medmänniska kanske skulle kunna var något om du är orolig för LPT? Vårdintyg kan bara skrivas av läkare.
 
Kanske ska undersöka om det finns någon som har avtal med regionen men inte samma journalsystem.

Har terapeuter anmälningsplikt till socialen/vården om de misstänker suicidplaner? Det är ju det jag har men inte just nu. Vill absolut inte riskera LPT!
Socialen har nog inget med självmord att göra om det inte är barn inblandade. Vården - ingen aning! Men betraktar du dig som suicidal?
 
Låter inte som normala tankar tycker jag.
Prata med diakon eller präst om du inte vill söka i vården.
Har själv fått stor hjälp så även fast jag inte har nån tro. De pratar inte om nån tro om man inte vill.
Jag har gått ur kyrkan då jag inte är troende. (Men funderar på att gå med igen så att jag kan ha min begravning i kyrka.) Om jag går med igen kan jag tänka mig att ta kontakt, känns bra att det är utom vården.

Känns lite konstigt att kontakta dem innan jag gått med bara!
 
Jag har gjort det från och till när jag mått dåligt. Speciellt under tiden jobbet var hemskt och hästen bröt benet.
Kom hela tiden fram till att jag ville lösa saker innan dock då jag inte vill lämna en massa skit till familjen.
Så hästen skulle vara såld, bilen avbetald mm

Så jo, jag kom aldrig fram vilket sätt jag skulle göra det på då jag ville vara säker på att jag skulle dö o inte överleva med men..
 
Nä, det låter inte "normalt" utan som något du bör söka hjälp med att reda ut. Inom kyrkan ska man kunna få snabb hjälp/stöd, men det fungerar lite sådär ibland (vet jag av erfarenhet).

Men är det tankar du verkligen planerar att agera efter? Eller är det mer "skönt att tänka på" en alternativ utväg?
Om du verkligen tänker dig att du kommer fullfölja de planerna när det "passar" (vilket det ju aldrig gör egentligen) så tycker jag verkligen du ska söka hjälp asap och försök att skjuta åt sidan tankar på att vara till besvär/störa/osv. Behöver du vård så behöver du vård, tänker jag.
 
Jag tror inte det är vanligt att tänka på döden/att dö på det sättet. När jag mår bra vill jag leva! när jag däremot inte mått bra i perioder har jag haft återkommande tankar om att vilja dö och vården tar ganska allvarligt på såna tankar, särskilt när man börjat fundera på hur man vill dö - så sök hjälp innan det blir värre
 
Jag har gått ur kyrkan då jag inte är troende. (Men funderar på att gå med igen så att jag kan ha min begravning i kyrka.) Om jag går med igen kan jag tänka mig att ta kontakt, känns bra att det är utom vården.

Känns lite konstigt att kontakta dem innan jag gått med bara!
Jag är inte med i kyrkan men har fått hjälp ändå.
Både med sorgegrupp och på neonatalen.
Man kan ju tex ringa jourhavande präst på 112.

Tycker det känns fel mot ett ev framtida barn att du planerar att dö. Varför ska du då skaffa barn?
 
Kanske ska undersöka om det finns någon som har avtal med regionen men inte samma journalsystem.

Har terapeuter anmälningsplikt till socialen/vården om de misstänker suicidplaner? Det är ju det jag har men inte just nu. Vill absolut inte riskera LPT!
Med tanke på hur svårt det är att få vård ö.h.t. vid en konstaterad depression så tror jag att LPT är det minsta du behöver oroa dig för. Du har inte ens en depressionsdiagnos.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 506
Senast: miumiu
·
L
  • Artikel
Dagbok Dethär kanske låter konstigt efter som att iprincip alla vet att jag har försökt att ta själv mord flera gånger. Men jag är SKIT RÄDD...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 375
Senast: cirkus
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
779
Senast: Rosett
·
Samhälle Dumpen är en organisation som letar reda på pedofiler som man har kontakt med via tex chattar. Efter detta brukar man stämma träff då...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
16 931
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp