Normalt att tappa känseln vid klämskador?

annaponny

Trådstartare
Efter att ha klämt handen har jag som ett stort blåmärke i vilket jag i stort sett helt har tappat känseln. Det känns bedövat och har inte gått över nu sedan i onsdags. Jag hade ett förband över det de första dagarna och märkte det alltså först igår. Någon som har varit med om något liknande?
 
Efter att ha klämt handen har jag som ett stort blåmärke i vilket jag i stort sett helt har tappat känseln. Det känns bedövat och har inte gått över nu sedan i onsdags. Jag hade ett förband över det de första dagarna och märkte det alltså först igår. Någon som har varit med om något liknande?

Ja. Föll av en ponny för sisådär tjugo år sedan. Har ingen känsel i knäet fortfarande. Någon mindre nervskada, skulle jag tro. Är det handen kan det ju vara lite knepigt. Det kan komma tillbaka. Min man skar upp fingret rejält, och var hade en domnad känsla i uppemot ett år. Sen gick det om. Vissa mindre nervskador kan läkas.
 
Det kan vara läge att söka läkare!
Det är viktigt att ha känsel i sin hand.
Det går att operera vissa skador på nervbanor, det kan vara värt att göra det i vissa fall. Jag har gjort det vid en handskada.
Låt en läkare avgöra!
 
Om känselbortfallet kvarstår efter att svullnaden lagt sig (och det är ett större område eller på något sätt orsakar besvär) tycker jag att du skall söka läkare. Så länge som skadeområdet är svullet är det nog svårt att säga särskilt mycket om någonting neurologiskt.
 
Jag har lyckats tappa känseln i höger underben (ytkänseln) av bara några timmar i 6 cm klackar... Nerv i kläm... Är 4 år sedan... Samtidigt har jag nästan fått tillbaka all känsel i brösten efter bröstlyft... Nerver är luriga... Skulle nog söka vård om handen blev skadad spec för ev framtida men (försäkringsärende)...
 
Efter att ha blivit av med yttersta delen av tummen så sa läkarna att det kommer att ta tid innan nervändarna hittar varandra. Jo det tog år, flera år. Nu 17 år senare har jag nästan full känsel.
 
Jag har också tappat känseln på områden ett par gånger; när jag blev trampad på benet av en häst, och när jag fick ett grimskaft runt tummen. På båda ställena är det helt tillbaks nu, men det tog en bra stund (månader).
 
Är det inte bättre att du ställer samma fråga till vården?
Har frågat min mamma, som är läkare. Hon hade dock inte så mycket att säga om det, så det är nog egentligen bra om jag kontaktar någon mer.

kl, typ
Tack för alla svar! kan också förtydliga att det bara gäller ett blåmärke på sidan av handen under lillfingret. Såhär:
r9ijhd.jpg


(Insåg också för sent att jag är i fel forum då jag räknas som ungdom :p. Moderator får flytta tråden om hen känner ett behov av det ;).)
 
Min sambo tappade känseln i ett finger när han bar tunga kassar vid ett tillfälle.. Sjukvårdsupplysningen ville mena på att det var "normalt" och att känseln förmodligen skulle komma tillbaka. Det tog flera månader, men till slut fick han tillbaka känseln faktiskt. Det kändes lite hopplöst för honom ett tag. Det var ju en rätt retsam "skada" liksom och inte så kul för en gitarrspelare som honom..
 
Efter att ha klämt handen har jag som ett stort blåmärke i vilket jag i stort sett helt har tappat känseln. Det känns bedövat och har inte gått över nu sedan i onsdags. Jag hade ett förband över det de första dagarna och märkte det alltså först igår. Någon som har varit med om något liknande?

Jag "fastnade" i ett snöre för många år sedan och det drogs åt så pass hårt att jag tappade känseln i nästan 2v. Var inne på vc och kollade upp det men fick svaret att avvakta.
 
Det värsta med nervskador är inte att man tappar känseln, det värsta är om nerverna får spunk av skadan och man utvecklar CRPS. Det är fruktansvärt smärtsamt och det blir nästintill omöjligt att använda kroppsdelen pga smärtan.

Jag tycker att du ska söka läkarhjälp omgående @annaponny

/TW med CRPS i hela armen efter ett hästbett i armbågen för 14 år sedan vilket i ett senare skede utvecklade sig till central sensitivisering i hela kroppen vilket innebär nervsmärtor i hela kroppen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 999
IT & mobiler Håller på att tappa det helt. Har haft en Huawei 20 Pro i över 4 år, det är den bästa mobilen jag haft och jag hade köpt en sån igen...
2
Svar
22
· Visningar
1 276
Senast: Rie
·
IT & mobiler Inatt dog min telefon. Den låg på ett bord som den alltid gör nattetid men i morse tändes inte skärmen. Det blir bara lite olikfärgade...
2
Svar
29
· Visningar
1 554
Senast: Lingon
·
Kropp & Själ Jag har ju nyligen genomgått vad som blev en större bukoperation där en (förhoppningsvis) godartad, stor tumör togs bort. Att det rörde...
Svar
12
· Visningar
881
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp