"Normalt slitage"?

Jag börjar fundera på vad det är för företag som säljer en sadel utan att ens tvätta upp den ordentligt? Jag håller med övriga att det ser riktigt misshandlad ut. Nu när du vet att modellen passar kanske du ska googla efter sadlar av samma märke och modell för att se vad du hittar.
 
Ännu en sak: Ser jag fel, eller är den snedriden?
_20190228_085434.JPG
 
Jag börjar fundera på vad det är för företag som säljer en sadel utan att ens tvätta upp den ordentligt? Jag håller med övriga att det ser riktigt misshandlad ut. Nu när du vet att modellen passar kanske du ska googla efter sadlar av samma märke och modell för att se vad du hittar.

”Tvätta upp” är väl knappast problemet utan sadeln är i skicket att bossorna är spruckna och riskerar gå sönder, samt massor med sömmar i de vanligtvis oerhört tåliga delarna på sadelns sömmar är spruckna och uppluckrade och i väldigt dåligt skick.

@domesticus
 
Amerigo och Cobra mfl har sk flytande bossor, vilket innebär att dom i princip bara är fastsydda i fram och bakant. Det gör att om ryttaren sitter snett så flyttar sig bossan. Det är väldigt bekvämt för hästen om ryttaren sitter hyffsat rakt men om ryttaren sitter väldigt snett så blir ju inte resultatet så bra..
 
Amerigo och Cobra mfl har sk flytande bossor, vilket innebär att dom i princip bara är fastsydda i fram och bakant. Det gör att om ryttaren sitter snett så flyttar sig bossan. Det är väldigt bekvämt för hästen om ryttaren sitter hyffsat rakt men om ryttaren sitter väldigt snett så blir ju inte resultatet så bra..

Tror han sa att de nya modellerna var bättre med detta. Jag panikköpte min begagnad efter att mina hade blivit stulna och det var varken rätt modell eller årtal talade sadelmakaren om för mig 😂 Jag köpte en CC och fick en Alto 🙄
 
Tycker inte att det ser ut som något större fel på den faktiskt mer än att den är smutsig. Helt omöjligt att se om en sadel är sned baserat på en bild som inte är tagen spikrakt. Beror helt på ålder och vad den använts till om slitaget är normalt. Att det kan behövas en översyn av sömmarna och bossorna på en äldre sadel måste räknas som normalt.
 
Nu har jag varit med den hos "min" sadelmakare. Han var inte jätteimponerad över skicket och svor en del ramsor över "klåpare" som hade sytt i den, med fel tråd och på fel sätt, så att skinnet hade gått sönder :angel: Han bedömde den dock som fullt räddningsbar :) Det jag tyckte mig se som snedhet i sitsen fäste han inte så mkt vikt vid, dock var bossorna ordentligt snedsuttna, vilket ju dock kan åtgärdas med en omstoppning. Bommen bedömde han också som rak :) I nuvarande skick tyckte han att jag skulle pruta ordentligt. Jag prutade typ lagningskostnaden (han tyckte dock att jag skulle ha lagt mig betydligt mkt lägre med tanke på nuvarande skick, men det kändes lite väl :o), vilket företaget/säljaren godtog. Nu ska jag bara prova ordentligt över helgen så att jag vet mer säkert att den funkar på hästen!

Tack för eran input! :heart
 
Jo, men jag förväntas betala frakt + returfrakt (ca 600 kr) och då den passade riktigt bra på min ganska svåra häst och jag i sådana fall bara skickar tillbaka den pga att den är trasig, så känns det lite tråkigt 🙂
Lite svårt att säga utan att veta modell, men det ser ut som att en sadelmakare har droppat bossorna, stoppat om och sen slarvat lite när han fäst bossorna vid sadeln igen. Tråkigt att det blev revor i materialet pga detta, men bossorna kan man iaf be en sadelmakare sy dit snyggt i samband med nästa omstoppning. Och en rejäl skrubb/smörj gör jag alltid på nyinköpta sadlar.
Passar den verkligen så bra, och om priset ändå är ok, så skulle jag behålla. Sadeln passar bra nu för att stoppningen också matchar. Nytt exemplar kan ha helt annan balans i stoppningen och dessutom ha bossorna sydda i annan höjd än denna.

Föreslå lite prisavdrag för lagning av söm hos sadelmakare?

..edit..äh missade resten av tråden..ignorera mitt svar.
 
”Tvätta upp” är väl knappast problemet utan sadeln är i skicket att bossorna är spruckna och riskerar gå sönder, samt massor med sömmar i de vanligtvis oerhört tåliga delarna på sadelns sömmar är spruckna och uppluckrade och i väldigt dåligt skick.

@domesticus
Absolut men ja tänke mer generellt att företaget inte kändes så seriöst om dom inte ens tvättar sadeln innan dom säljer den vidare vilket tyder på att det kanske va mer än ett vanligt missförstånd med skicket på sadeln.
 

Liknande trådar

Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
4 981
Senast: Guldaskig
·
Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
268
Senast: Entourage
·
Utrustning Jag har råkat ha handbromsen dragen på transporten hela vintern. Tanken var inte att den skulle stå, utan faktiskt användas, men av...
Svar
5
· Visningar
509
Senast: Loma
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
330
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Världscupsfinalerna
  • OS i Paris 2024 (dressyr)

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp