Norrköping

Nebraska

Trådstartare
Det kommer nog bli att tillbringa ett par dagar i Norrköping. Mottager gärna tips på vart man bor och äter hyggligt. Och vilka ställen man bör undvika. Gärna förslag på vad man kan göra och se också.
 
Äta: Texas steakhouse - Kungsgatan
Göra: ta en promenad genom fabrikslandskapet.
Bo: Grand hotell, Centric hotell.
 
Det kommer nog bli att tillbringa ett par dagar i Norrköping. Mottager gärna tips på vart man bor och äter hyggligt. Och vilka ställen man bör undvika. Gärna förslag på vad man kan göra och se också.
Bo: Hotell President eller Lamp Hotell
Äta: Asken, Enoteket, Fiskmagasinet, La Uva, Meze eller Saliga Munken
Göra: Arbetets Museum, Visualiseringscenter, gå runt Strömmen, Loppis på Himmelstalund, promenera i Industrilandskapet, kolla in Knäppingsborg, Norrköpings konstmuseum
 
Arbetets museum, speciellt om Alvas arbete där, och promenad i Industrilandskapet tipsar jag också om som göra-alternativ.
Industrilandskapet_by_ulf.jpg


images
 
Vilka datum är det?

Skriver under på Lamp Hotel. Äta på Östgöta kök nya torget, shoppa gott samtidigt i delikatessen i samma lokal, äta på Burgers and bangers, eller Härlig Pasta som båda ligger bara ett par meter från hotellet, Burgers på hotellgården tom. Se Industrilandkskapet, börja botanisera genom knäppingsborg och gå vidare genom Louis De Geer-kvarteren och upp mot/ stadsmuseet, titta på kacha (prisbelönt ny arkitektur, ett vanligt ovanligt hus som folk bor i som står i vattnet och så arbetets museum - både stadsmuseet och arbetets museeum har finfin shopping. Cinema/Visualiseringscentrum- (tänkte kolla daumen där om det var något bra just då).

Vill ni se strutsgård, sara leandermuseum, ta skärgårdstur ska ni sikta österut om stan, en heldagstur är inte så svår att knåpa ihop där.
 
Pappa Grappa kanske? Då restaurangen, inte matbaren. Jättefin mat och hur mysigt som helst. Eller kanske Athena, grekisk restaurang. Också jättemysigt!
Athena...är liksom...en pizzeria med ett par grekiska rätter på menyn. :crazy:
Pappa grappa är liksom inte på samma planet, här snackar vi krog med smaklökar - den kan jag rekommendera också. Liksom Enoteket - också prisbelönt italiensk krog också med smak. Pappa grappa ligger i anslutning till knäppingsborg, ett kvarter från The Lamp Hotel, Burgers and Bangers o Härlig Pasta. Enoteket ligger i industrilandskapet. Alla centralt alltså.
Urban goat måste jag lägga till i listan av besöksvärda krogar. Och saliga munken.
 
Burgers and bangers! :love:
Knäppingen har jag iof. bara ätit på en gång, men det var så gott!

(Perfekt för mig som jobbar men inte bor i stan att få nya tips på restauranger) :)
 
Athena...är liksom...en pizzeria med ett par grekiska rätter på menyn. :crazy:
Pappa grappa är liksom inte på samma planet, här snackar vi krog med smaklökar - den kan jag rekommendera också. Liksom Enoteket - också prisbelönt italiensk krog också med smak. Pappa grappa ligger i anslutning till knäppingsborg, ett kvarter från The Lamp Hotel, Burgers and Bangers o Härlig Pasta. Enoteket ligger i industrilandskapet. Alla centralt alltså.
Urban goat måste jag lägga till i listan av besöksvärda krogar. Och saliga munken.
Så ser inte jag på Athena. Tycker deras grekiska mat är fantastiskt god! Sen håller jag med om att Pappa Grappa är på en annan nivå. :) Enoteket har jag varit på en gång och tyckte det var alldeles för högljutt och rörigt så det beror ju på vad man föredrar.
 
Ett lugnt ställe med god, vällagad mat med varierad meny och som gärna kan sno ihop goda cocktails.
 
Jag vidhåller vid Härlig Pasta (fixar lätt allt från gluten till vegan utan att för den sakens skull servera sallad, utan gör m a t), eller nämnda pappa grappa.
 
Och om man vill ha ett alternativ till italiensk?
Varken Härlig Pasta eller Pappa har italiensk profil, däremot har sistnämnda sin grund i medelhavseuropeisk mat.
En hittills inte nämnd krog är Durkslaget. Mysig miljö, god mat, kan dock vara lite 'sorlig' miljö och är det en kväll då det är match i parken är det knökfullt och ganska hög volym, annars brukar det vara trivsamt. Ligger i anslutning till industrikvarteren, inte långt alls från museée-kvarteren.
Vila är en annan krog, med utsikt över motala ström och strömparken - en klassisk norrköpingsmiljö är restaurang Vila. En typ 3-rättersrestaurang som kan vara lite partyparty ibland, ffa helger. Mycket drinkar och cocktails.

Sen finns det en uppsjö av krogar utöver de som nämnts här. Gå in på länken nedan och fråga om det är någon specifik du undrar över:
http://www.upplev.norrkoping.se/ata/restauranger/
 

Liknande trådar

Fritid Det är nu klart att jag flyttar till Åland. Ska jobba i Kastelholm. Letar bostad och har ställt hunden i kö på hunddagis i Jomala. Nu...
Svar
4
· Visningar
618
Senast: Otherside
·
Fritid Vi tänker oss kanske till Åland i slutet av augusti :). Ingen av oss har varit där, så vi tar tacksamt emot alla tips! Vad gör man, vad...
Svar
0
· Visningar
178
Fritid Vi ska ha Sverige-semester i år som börjar i Norrköping och sen har vi två nätter att ta oss till Torekov - vad har ni för guldkorn/tips...
Svar
8
· Visningar
592
Senast: Tajger
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 172
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp