Norrländska bilister, dubbdäck och plötsligt inte vinterväglag

Bukefalos 30 år!

Milosari

Trådstartare
Jag har insett att jag inte alls har koll på detta; När sista datum för dubbdäck passeras kan det ju fortfarande vara vinterväglag i norra delen av landet. Dvs man får inte byta till sommardäck. Men hur gör man när snön smälter eller om man behöver köra söderut över en helg? Måste man byta däck omgående eller finns det lite dispensmöjlighet? Jag har såklart googlat men blir faktiskt inte klokare. Det låter helt orimligt att man måste byta stup i kvarten eller för kortare resor men så fyrkantigt är det kanske?

Står väl att det är ok om det förväntas vara vinterväglag. Många söderifrån åker ju norröver för skidåkning till påsk, då byter man ju självklart inte innan även om påsken är i april.

Kan bekräfta det ovan, det är bara att informera att man ska norrut.

Själv bor jag ”bara” i Dalarna (dvs fortfarande i södra halvan av landet) och byter aldrig till sommardäck innan mitten av april. Och då ska väderleksrapporten visa stabila plusgrader resten av månaden - annars väntar jag. Det är liksom inget ovanligt att det kommer snö här i april (även om den inte blir långvarig) och minusgrader på nätterna är standard.

Det är nog få år jag har bytt innan 15:e och har absolut aldrig akutbytt så fort det blivit varmare utan vill som sagt vara helt säker på att det inte kommer bakslag. Aldrig varit problem här i alla fall.

Sen är det väl fullt möjligt att de har mer frekventa kontroller av sånt längre söderut, där vädret är stabilare på våren, men ska man norrut är det i regel helt lugnt att informera om det. Bor personen dessutom i norra delen av landet lär det ju vara rätt uppenbart att hen ska hem dit igen. :)

I teorin ska man köra på vinterdäcken till jobbet på morgonen när det är kallt och hem på sommardäcken när det är varmt. Vilket man så klart inte gör, inte heller går man upp tidigare för att kolla om det var kallgrader den här morgonen eller inte för att sätta på rätt däck...

Här är det väl i praktiken så att de som bor i stan eller typ längs E4 byter så länge det inte är helt kasst väder och får ta något bakslag om det blir en frostnatt. Medan de som bor mer i inlandet eller ute i skogen har vinterdäcken tills det är isfritt på varje liten skuggfläck.

Men då riskerar man att få böter, för det är ju på eftermiddagen de står ute i solen och gör de rutinartade kontrollerna dagarna efter 15:e. Att det finns småvägar där det är svallis i någon skuggig kurva på morgonen räknas inte då eftersom det var en annan resa.

Tycker det är så dumt att varje höst tjata om att man ska byta däcken i tid, medan det varje vår ska hetsas att man hellre ska köra lagligt än säkert. Längre norrut och upp mot fjällen tror jag det funkar bra för att man inte är ute och gör de där idiotiska rutinkontrollerna?

Jag har kört bil i mer än 40 år, och aldrig stött på poliser som specifikt checkar att bilarna kör på rätt sorts däck.

Bortsett fenomenet fjällstugebytardagar förståss, där sörlandet haft vår i veckor medan fimbulvinter råder vid trädgränsen på höglandet. Då finns ju riktade kontroller på vägen upp för att försäkra sig om att folk förstått hur deras destination ser ut.

Jag har insett att jag inte alls har koll på detta; När sista datum för dubbdäck passeras kan det ju fortfarande vara vinterväglag i norra delen av landet. Dvs man får inte byta till sommardäck. Men hur gör man när snön smälter eller om man behöver köra söderut över en helg? Måste man byta däck omgående eller finns det lite dispensmöjlighet? Jag har såklart googlat men blir faktiskt inte klokare. Det låter helt orimligt att man måste byta stup i kvarten eller för kortare resor men så fyrkantigt är det kanske?
I lagstiftningen finns uttrycket "råder vinterväglag eller sådant kan befaras". Dvs du behöver inte byta till sommardäck för en tur söderöver eller för att det är tö på förmiddagen. När du ska hem så kan det "befaras att det råder vinterväglag".

Så det är inte ens en en fråga om polismannnens välvilja. Om du kan befara vinterväglag så får du köra med dubbdäck.

I fjol så va de sommarväglag överallt utom min gård å de 200m kommun prio 2 ut till större grusvägen 😅 där skippade de att plocka sista gången de snöade så va typ 20cm slask 🫠

Jag brukar byta till sommardäck i månadsskifte april/maj (men i år lär det bli tidigare!). Det kommer många dagar när det är varmt och torrt men alla vet ju att det kommer komma snö igen. Skulle jag åka långt söderut skulle jag väl byta till sommardäck om väderprognosen såg bra ut och E14 inte var hal och sen byta tillbaka om det behövs när jag kom hem, mest för att jag inte vill slita dubben hur mycket som helst i onödan.

15 april är ju en väldigt märklig gräns, en stor del av landet kan ju i princip aldrig byta innan (och en del söderifrån tror det är en bra idé att köra till fjällen på sommardäck bara för att 15 april passerat). I Västernorrland var det ju några med dubbdäck som fick böter för ett par år sen trots att det var varning för snö, nu är väl det extremt ovanligt men den idiotiska gränsen gör ju att folk får bråttom att sätta på sommardäck fast det kommer vara halt.

Västernorrland var det ju några med dubbdäck som fick böter för ett par år sen trots att det var varning för snö
Just den gången pudlade de väl, tror jag, när det bevisligen hade snöat bara någon dag efter?
Men de säger själva att de accepterar om det finns konkret prognos om snöfall inom få dagar. Men inte för sådant som allmänt sen snösmältning, eller vetskapen att det statistiskt kommer bli frostnätter. Och som sagt inte att det rent faktiskt var is på något ställe längs vägen när man körde in till stan på morgonen.

Om de inte envisades med att ha dessa kontroller så skulle det liksom inte vara något problem, för här finns inte någon problematisk mängd folk som inte sköter sin däckhantering på ett förnuftigt sätt.

Det märkligaste med däckreglerna är att "övergångsperioden" dvs då både dubbat och sommardäck är lagliga, är så olika lång vår och höst. På hösten har man från första oktober till första december på sig att byta däck, på våren ska det klämmas in inom två veckor. Och bor man då typ i Mellansverige eller uppåt är det ju sällan aktuellt att byta förrän det börjar närma sig den 15:e ändå, och då ska ALLA in till däckverkstaden omedelbart när prognosen säger plusgrader. Hur har man egentligen tänkt när dessa regler sattes?

Det märkligaste med däckreglerna är att "övergångsperioden" dvs då både dubbat och sommardäck är lagliga, är så olika lång vår och höst. På hösten har man från första oktober till första december på sig att byta däck, på våren ska det klämmas in inom två veckor. Och bor man då typ i Mellansverige eller uppåt är det ju sällan aktuellt att byta förrän det börjar närma sig den 15:e ändå, och då ska ALLA in till däckverkstaden omedelbart när prognosen säger plusgrader. Hur har man egentligen tänkt när dessa regler sattes?
Ja, det tänkte jag också på! Och det är ju sällan det är nödvändigt med vinterdäck i september, medan andra halvan av april oftast är nödvändigt i norra delen av landet. Så det är konstigt att det är ok att byta till dubbdäck tidigt på hösten men jättebråttom att ta av dem. Sista april vore mycket rimligare än 15de.

Just den gången pudlade de väl, tror jag, när det bevisligen hade snöat bara någon dag efter?
Men de säger själva att de accepterar om det finns konkret prognos om snöfall inom få dagar. Men inte för sådant som allmänt sen snösmältning, eller vetskapen att det statistiskt kommer bli frostnätter. Och som sagt inte att det rent faktiskt var is på något ställe längs vägen när man körde in till stan på morgonen.

Om de inte envisades med att ha dessa kontroller så skulle det liksom inte vara något problem, för här finns inte någon problematisk mängd folk som inte sköter sin däckhantering på ett förnuftigt sätt.
Ja ena gången pudlade de, då var det många som fått böter. Andra gången var det bara ett par och så vitt jag vet revs inte dessa.

Ja det är ju jättedumt att ens ha kontroller när det borde vara ok med dubbdäck. Men om lagen sa ett annat datum så slapp folk stressa och noja. Böterna för att köra med dubb är ju inte så höga så jag har valt att inte ens fundera över det, jag kör med dubb så länge jag anser att det behövs (hellre böter än trafikolycka). Tror dock risken är minimal för böter pga det i västra Jämtland.

Folk verkar mer oroliga för att få böter pga dubbdäck än pga fortkörning, märkligt nog. Det senare är ju betydligt dyrare.

Egentligen borde man ha tre uppsättningar däck. Sommar, odubbad vinter och dubbad vinter. Så kan man slänga på odubbad vinter i absoluta början och slutet på säsongen - och ffa köra på vinterdäck ända in i maj om det krävs. Men nä, jag har inte hostat upp pengar för det.

Däremot skulle jag utan knot hosta upp de förhållandevis lindriga böter som är för att ha dubbdäck när det är förbjudet. Jag har extremt sällan bytt ”i tid”. So far har jag aldrig blivit kontrollerad och således aldrig fått böter. Det är heller inget som polisen prioriterar att kolla för att kolla. Så om man ”bara” undviker åka på gata med dubbförbud eller orsaka en trafikolycka ska det mycket till om man ska få böter för dubbdäck innan en bra bit in i maj här.

I natt ska det för övrigt vara tre minusgrader.

Stort tack för alla svar! För mig som bor i södra Skåne har det liksom aldrig varit något jag funderar på innan, 15/4 är det garanterat vår här. Och någon snö kommer definitivt inte i oktober, en normal vinter dröjer det till december innan första snöflingan faller. Det är helt galet att reglerna inte är lite mer flexibla när landet är så långt. Jag är mycket klokare och ganska glad över att bo där jag bor där friktionsdäck är fullt tillräckligt.

Stort tack för alla svar! För mig som bor i södra Skåne har det liksom aldrig varit något jag funderar på innan, 15/4 är det garanterat vår här. Och någon snö kommer definitivt inte i oktober, en normal vinter dröjer det till december innan första snöflingan faller. Det är helt galet att reglerna inte är lite mer flexibla när landet är så långt. Jag är mycket klokare och ganska glad över att bo där jag bor där friktionsdäck är fullt tillräckligt.
Det räcker att du kommer upp till norra Skåne/södra Småland så kan vädret och väglaget vara annorlunda. Jag väntade med att byta från dubbdäcken till för ett par dagar sedan.

Jag tror nyckelordet är "tänkt". Man har helt uppenbart överhuvudtaget inte ägnat sig åt den aktiviteten.

Vi brukar inte byta såhär tidigt men vi bytte faktiskt i helgen på ena bilen. Den andra har fortfarande vinterdäck vilket gör att vi kan ju ta den om det verkar vara halt när vi vaknar. Dock har den nog mest vinterdäck för att sommardäcken inte behagat anlända ännu.
Men, det är tidigt för oss. Vi brukar alltid ha kvar däcken efter den 15e för från oss och milen ut till e4 kan det vara isigt. Däremot e4 har ju varit bar länge.

Jag tycker reglerna är flexibla?
Är det vinterväglag så får du ha dubbdäck. Inget snack om saken.

Tack för påminnelsen i den här tråden förresten, hade helt glömt datumet så måste åka o byta däck för här är det absolut inte vinterväglag.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat

Omröstningar