Norsk ryttare varnas för spöslag i Falsterbo

Borde blivit avstängd från tävlingar månader framåt, fruktansvärt dåligt beteende och var rent plågsamt att se på. Är benet så svagt att man måste misshandla hästen så kanske man inte bör rida alls och det borde hon upptäckt innan tävlingen, var ju knappast första gången hon red sen benet läkt. Dessutom när hon själv sätter hästen i en dålig situation, dålig stil.

Var iallafall positivt att hon blev kallad så snabbt till domaren så att folk fick reda på att något faktiskt hände efter ett sånt beteende.
 
Borde blivit avstängd från tävlingar månader framåt, fruktansvärt dåligt beteende och var rent plågsamt att se på. Är benet så svagt att man måste misshandla hästen så kanske man inte bör rida alls och det borde hon upptäckt innan tävlingen, var ju knappast första gången hon red sen benet läkt. Dessutom när hon själv sätter hästen i en dålig situation, dålig stil.

Var iallafall positivt att hon blev kallad så snabbt till domaren så att folk fick reda på att något faktiskt hände efter ett sånt beteende.

Det var likadant under båda rundorna dessutom?! I samma kombination. Jag blev helt paff när hon kom in och gjorde om samma sak en gång till.
 
Jag tittade på hennes ritt från Grand Prix klassen på fredagen igen och redan där hade hon ju problem, hon kom knappt igenom tvåkombination, trekombinationen gick bättre men på sista hindret tog hon tyglarna i en hand och gav hästen ett rapp, slutade på 16 fel :crazy:
Kommentatorn sa någon gång att hon inte kunde gå ordentligt och därför inte stegade mellan hindren.
Hur kan man då tänka att man ska kunna rida runt på den här nivån? Och hur kan man få starta egentligen? Och starta i bägge rundorna? Norge låg väl redan hopplöst sist i alla fall om man nu ska ställa upp för laget :banghead:
Holland hade för övrigt ett ekipage som stannade ut sig i första rundan och den ryttaren valde att inte starta andra rundan, Holland vann med bara tre ryttare
Det pratas mycket om att hästen ska vara väl förberedd och tränad för uppgiften samma borde väl gälla ryttaren?
Här sitter mängder med barn och tonåringar och följer Falsterbo tävlingarna och ser att detta är helt ok man får bara en liten varning :mad:

Det har för övrigt startats en namninsamling tydligen för att straffet ska skärpas
https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/fei-om-sposkandalen-i-falsterbo-kommer.htm
 
Jag läste att hon fick en tillsägelse efter fredagens ritt av stewards då hon straffade hästen efter att hon gått ut från banan
 
Jag läste att hon fick en tillsägelse efter fredagens ritt av stewards då hon straffade hästen efter att hon gått ut från banan
Det där med att straffa en häst när man kommer ut från banan skulle rendera omedelbar avstängning

https://www.skrivunder.com/hardare_...repade_sporapp_pa_tavling?utm_source=fb_share

Efter händelserna så gick hon ut offentligt och bad om ursäkt samt skyllde det på att hon var svag i benet efter en fraktur, nu finns det bevis på att hon har behandlat hästen på samma sätt tidigare år utan att hon innan hade varit skadad så detta verkar vara ett normaliserat beteende hos henne.
 
Det var likadant under båda rundorna dessutom?! I samma kombination. Jag blev helt paff när hon kom in och gjorde om samma sak en gång till.
Ja jag blev också helt paff, verkade publiken också bli. Vilket gör hennes ursäkt ganska löjlig, om hon nu visste att benet inte hade styrkan nog, varför gå in igen på banan och upprepa det.

En sån otroligt snäll häst har hon iallafall, önskar att sådana ryttare fick hästar som inte var lika förlåtande.
 
Senast ändrad:
Aj då. :/ Inte bra. :( Vart finns det beviset? Jag sökte efter länkar..
Klippen är ej längre tillgängliga :crazy:
Ursäkten klingar ihåligt och än ihåligare är väl Ground Juryns och FEIs ickeagerande?
FEI vill samtidigt skärpa reglerna i fälttävlan
https://www.hippson.se/artikelarkivet/falttavlan/fei-vill-skarpa-spo-och-blodregeln.htm

men i hoppning är det ok att piska hästen över en trekombination :confused: två gånger samma dag O_o
och bara man lovar att det inte händer igen så får man en liten muntlig fy på dig.

Skäms FEI och vilka det nu var i Ground Juryn

Jag får det till 7 slag med vinklat spö :cry:
Ja och det var bara i den rundan :crazy:
 
Helt sjukt att hon bara fick lite aja-baja :eek: Såna här stunder skäms jag nästan för att vara hoppryttare, när sånt här dyker upp. Inte konstigt då att folk som inte är så insatta tror att "vi" plågar hästarna och tvingar dem att göra saker de inte vill.
I mina ögon skulle det enda vettiga ha varit att bryta ritten omedelbart för ryttaren och stängt av fortsatt tävlande, åtminstone under Falsterbo. Om det nu var pga tidigare skada (vilket inte stämmer med att hon gjort lika förr) så är hon ju uppenbarligen inte i skick att tävla på den nivån.
 
Har tittat på klipp från hennes ritter för något år sedan och tyvärr framkommer samma sak flera gånger även då.
 
I mina ögon skulle det enda vettiga ha varit att bryta ritten omedelbart för ryttaren och stängt av fortsatt tävlande, åtminstone under Falsterbo.
Nu var det ju sista dagen och sista klassen på Falsterbo så det var ju sluttävlat för den helgen.
Jag undrar om hon är påtänkt för Ryttar-VM
 
Har tittat på klipp från hennes ritter för något år sedan och tyvärr framkommer samma sak flera gånger även då.
Ja och ändå så räcker det med att hon ber om ursäkt och lovar att det aldrig ska hända igen till Ground Jury så kan hon tävla vidare nästa helg om hon vill :crazy:
 
Jag hade tyckt det varit intressant att höra vad dom andra ryttarna har att säga efter en sådan ritt, alltså om dom ifrågasätter när dom ser dålig behandling av hästar eller om dom inte lägger sig i och bara sköter sitt.

Får hoppas det hjälper med namninsamlingar och att det inte tystas ner så att dom måste agera. Man undrar ju vad gränserna ligger för att en ryttare ska stängas av, typ om dom måste gå av och skjuta hästen eller vad.

Sådana här ryttare gör ju inte att man direkt kan njuta av den här sporten. Det får inte vara så lätt att komma undan dålig behandling av hästen. Både älskar och hatar den här sporten ibland.
 
Men så Hemskt! Gör en människa så inför internationell publik väcker det ju mer än en tanke! :eek::mad::rage:
Enligt en kommentar på tidningen ridsports Facebook sidan fick hon ett gult kort i april 2013 för Abuse of horse. Det har funnits klipp där hon tydligen gör liknande men som nu är borttagna. Så det här verkar ju helt klart vara ett regelbundet beteende av ryttaren. Ändå får hon bara en varning för hon lovar att det aldrig ska hända igen :banghead: Det har ju redan hänt för många gånger :mad:
 
Absolut att de skulle delat ut ett gult kort åt henne. Ground Juryn borde skämmas!!!

Gult Kort får man för;
Abuse of Horse GRs Art. 142 & 169.6.2 and/or Eventing Rules Art. 526

FEIs GR Kapitel IV

Article 142 - Abuse of Horses
1. No person may abuse a Horse during an Event or at any other time. “Abuse” means an action or omission which causes or is likely to cause pain or unnecessary discomfort to a Horse, including, but not limited to:
(i) To whip or beat a Horse excessively;
(ii) To subject a Horse to any kind of elect.. osv.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Många av de aktuella VM-ekipagen lyser med sin frånvaro när masterlistorna publicerats för årets Falsterbo Horse Show. Samtidigt blir...
Svar
0
· Visningar
295
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Imorgon är det äntligen dags för publiken att återvända till Falsterbo Horse Show efter två års uppehåll. Invigningshelgen bjuder på...
Svar
0
· Visningar
208
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I somras blev King Edward historisk som tredje hästen att gå felfri genom ett OS. Nu laddar ekipaget för en ny säsong – där flera...
Svar
0
· Visningar
256
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ryttarfamiljen Gulliksen från Norge är som vanligt på plats under Falsterbo Horse Show. Pappa, dotter och son slåss om placeringarna i...
Svar
0
· Visningar
242
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp