Nosework-tråden

Gud vad jag spammar tråden, men vi har tävlat idag igen!
Idag fick vi tredje och sista diplomet i TSM och är därmed uppflyttade till Klass 2.
En tredjeplats i behållarsöket och 5a totalt av 61 starter. Hon är så bra!
Imorn får hon vila, då drar jag till Mydog själv 😅😝
 
Spontananmälde Frej till tävling den 22 & 23/2. Det är lottad platsantagning och egentligen vill jag nog bara tävla ena dagen då jag antagligen behöver fixa både skjuts och hjälp 😬. Så jag får fundera på om jag ska ta tillbaka ena anmälan.

Tänkte i alla fall att träningslusten kanske kommer tillbaka med något att träna inför.
 
Vad kul att det fanns en noseworktråd :) Vips är en dvärgpinscher på snart 4 år som älskar nose work. Igår gjorde vi doftprovet på eukalyptus och klarade det på 7,28 sekunder 😍
82443352_10158000155396228_7098933108895907840_n.jpg


Idag var vi och tränade fordonssök på skördetröskor :)

83011365_2632961310153053_4285039822692679680_n.jpg


83322262_2632959493486568_7385682198071869440_n.jpg


82934731_2632959210153263_7020782450913574912_n.jpg
 
Ni som tävlar: Tävlar ni för Svenska Noseworkklubben för att enklare få plats på tävlingar? Jag anmälde till en TSM NW1 och fick reservplats 47(lottning) :grin: Tävlar för min "vanliga" klubb och inte för SNWK(som är arrangerande klubb)
 
Ni som tävlar: Tävlar ni för Svenska Noseworkklubben för att enklare få plats på tävlingar? Jag anmälde till en TSM NW1 och fick reservplats 47(lottning) :grin: Tävlar för min "vanliga" klubb och inte för SNWK(som är arrangerande klubb)
Jag tävlar för antingen SNWK eller Brukshundklubben, beroende på vilken klubb som arrangerar, för att lättare komma med på tävling :) Jag har hittills anmält till fyra tävlingar och har kommit med på alla (har dock bara startat på två av dem).
 
Ni som tävlar: Tävlar ni för Svenska Noseworkklubben för att enklare få plats på tävlingar? Jag anmälde till en TSM NW1 och fick reservplats 47(lottning) :grin: Tävlar för min "vanliga" klubb och inte för SNWK(som är arrangerande klubb)
Jag tävlar för min brukshundklubb. Har hittills kommit med på alla tre tävlingar jag anmält till, men ingen av dem var arrangerad av SNWK. Just häromkring är nog inte SNWK så aktiv, så jag har inte tänkt på det. Nosework är inte min huvudsakliga gren, så jag anmäler bara till närliggande tävlingar och ganska få. Kan man tänka sig åka längre och vill tävla mer är det väl en annan sak.
 
Jag skulle så gärna vilja börja köra NW med Nora men vet inte hur jag ska börja. Har hittat en del billiga starter-kit. Är de bra att börja med? Vad ska jag tänka på?
 
Jag skulle så gärna vilja börja köra NW med Nora men vet inte hur jag ska börja. Har hittat en del billiga starter-kit. Är de bra att börja med? Vad ska jag tänka på?

Gå en kurs 😁
Finns bra onlinekurser om du inte vill gå en på plats någonstans. Jag var alldeles för nojig för att göra fel för att göra det helt själv 😂 skulle jag skaffa en hund till nu hade jag dock vågat lära in doft själv, men förmodligen ändå gått någon kurs😁
 
Ni som tävlar: Tävlar ni för Svenska Noseworkklubben för att enklare få plats på tävlingar? Jag anmälde till en TSM NW1 och fick reservplats 47(lottning) :grin: Tävlar för min "vanliga" klubb och inte för SNWK(som är arrangerande klubb)

Jag tävlar för SNWK.
 
Gå en kurs 😁
Finns bra onlinekurser om du inte vill gå en på plats någonstans. Jag var alldeles för nojig för att göra fel för att göra det helt själv 😂 skulle jag skaffa en hund till nu hade jag dock vågat lära in doft själv, men förmodligen ändå gått någon kurs😁
Och @Bapelsin, skulle jag själv gått onlinekurs hade jag tittat på Rackarungarnas. Susanne som har det verkar vara så himla bra 😍
 
Ikväll var vi på NW-träning hos hon vi gått kurserna för :) Är supernöjd!

Först två supersvåra utlmhussök (det första klarade ingen, och det andra tog Humla och en av de andra hundarna varsin gömma på efter mycket om och men) Det var ju inte lyckade sök på så sätt att de hittade ska gömmor, men blev så glad över Humlas inställning, nosen var igång hela tiden, hon gav inte upp, och klättrade tom upp på saker utan att jag bad henne :love:

Sen körde vi ”behållarsök” inomhus. Först två sök med dolda gömmor i Duplo-figurer. Båda klarade vi snabbt. Sen ett dolt sök i toarullar. Där blev hon tyvärr skrämd av en av de andra hundarna som började vrålskälla, men jag är så glad att hon efter det kunde fortsätta söka rätt direkt på (vi flyttade gömman till andra änden av lokalen för att slippa den aggressiva hunden) och hittade gömman supersnabbt! Så stolt över min fantastiska hund :love:

På söndag gör vi vår första ”tävling”. Clear round med tre sök (alla förutom fordon tror jag :angel: ) Hoppas och tror att vi klara behållarsöket, resten blir på erfarenhetskontot :)
 
Ikväll var vi på NW-träning hos hon vi gått kurserna för :) Är supernöjd!

Först två supersvåra utlmhussök (det första klarade ingen, och det andra tog Humla och en av de andra hundarna varsin gömma på efter mycket om och men) Det var ju inte lyckade sök på så sätt att de hittade ska gömmor, men blev så glad över Humlas inställning, nosen var igång hela tiden, hon gav inte upp, och klättrade tom upp på saker utan att jag bad henne :love:

Sen körde vi ”behållarsök” inomhus. Först två sök med dolda gömmor i Duplo-figurer. Båda klarade vi snabbt. Sen ett dolt sök i toarullar. Där blev hon tyvärr skrämd av en av de andra hundarna som började vrålskälla, men jag är så glad att hon efter det kunde fortsätta söka rätt direkt på (vi flyttade gömman till andra änden av lokalen för att slippa den aggressiva hunden) och hittade gömman supersnabbt! Så stolt över min fantastiska hund :love:

På söndag gör vi vår första ”tävling”. Clear round med tre sök (alla förutom fordon tror jag :angel: ) Hoppas och tror att vi klara behållarsöket, resten blir på erfarenhetskontot :)

Heja heja! Ett bra sök innebär ju inte alltid att hunden hittar gömman, så jag förstår absolut att du är stolt och nöjd!
Hon har verkligen fattat galoppen nu 😍
 
Vi går kurs 2, igen. Så det är mycket repetitioner. Vilket visserligen är bra för hanen har börjat fullmarkera när han tycker att han är "nära" nog.
 
Jag tror jag ger upp tävlandet innan jag ens börjat. Reservplats 76 på den andra tävlingen jag anmält till, 50 platser :cry: (lottning)
 
Varit på "pay-n-sniff" idag. Var riktigt roligt och hunden var duktig.

Först var det två utomhussök. Ett vid högar av träpallar och stenplattor, och ett längs en vägg. Trots vinden tog hon dem ganska snabbt. Sedan var det ett fordonssök utomhus, där blev hon lite distraherad men hittade rätt efter en liten stund.
Fjärde söket var i ett litet stall med två boxar. Det gick inte alls. Hon ville bara äta hästbajs, och kunde inte ställa om nosen till eukalyptus, så vi bröt.

Efter en paus var det fyra sök till. Två behållarsök som var plåtburkar och påsklämmor. Plåtburkarna gick bra, men på påsklämmorna markerade hon först så snabbt att jag missade. Sedan tyckte hon ju att hon redan visat så hon blev frustrerad och började plocka upp klämmorna i munnen.
Efter det kom ett fordonssök inomhus och ett sök på ett gäng stolar, och hon tog båda fint, men märktes att hon började bli trött.

Kommer definitivt åka på flera av dessa även om det är en bit bort. Fler sök, färre deltagare och billigare än en tävling.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär blir bara kort för min pojkvän komme snart. Men jag vill bara berätta en sak och dela med mig till ni här som kanske tycker att...
2
Svar
24
· Visningar
1 800
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 382
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 240
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp