Nosework-tråden

Varit på "pay-n-sniff" idag. Var riktigt roligt och hunden var duktig.

Först var det två utomhussök. Ett vid högar av träpallar och stenplattor, och ett längs en vägg. Trots vinden tog hon dem ganska snabbt. Sedan var det ett fordonssök utomhus, där blev hon lite distraherad men hittade rätt efter en liten stund.
Fjärde söket var i ett litet stall med två boxar. Det gick inte alls. Hon ville bara äta hästbajs, och kunde inte ställa om nosen till eukalyptus, så vi bröt.

Efter en paus var det fyra sök till. Två behållarsök som var plåtburkar och påsklämmor. Plåtburkarna gick bra, men på påsklämmorna markerade hon först så snabbt att jag missade. Sedan tyckte hon ju att hon redan visat så hon blev frustrerad och började plocka upp klämmorna i munnen.
Efter det kom ett fordonssök inomhus och ett sök på ett gäng stolar, och hon tog båda fint, men märktes att hon började bli trött.

Kommer definitivt åka på flera av dessa även om det är en bit bort. Fler sök, färre deltagare och billigare än en tävling.
Det där lät ju ultimat! Vilken del av Sverige fanns detta? :)
 
Vi var iväg på CR idag för första gången :)
Lite ostrukturerat organiserat vilket störde mig, men bra träning.
Fört utomhus sök som vi bommade på. Tror kanske hon hade hittat den om vi fått söka en stund till, men tiden tog slut.
Inomhussöket var lite i svåraste laget tycker jag (vi klarade inte det heller) då det var i ett fullproppat förråd med massa störningsdofter som ridkläder och svettiga skridskor.
Sista söker var kartonger och där markerade hon två gånger på kartongen bredvid den med doft i, så tror att det lurades med drag från garagedörren.

Nöjd hund och väldigt uthållig i sina sök, så jag är också nöjd :)
 
Jag tror jag ger upp tävlandet innan jag ens börjat. Reservplats 76 på den andra tävlingen jag anmält till, 50 platser :cry: (lottning)

Så tråkigt! Var i Sverige finns ni?
Vi har kommit med på alla tävlingar vi anmält oss till utom en, och då var vi inte med i SNWK (eller jo, vi var med men jag hade missat fylla i att jag ville tävla för SNWK). Sen jag fixade det har vi kommit med 🥰
 
Så tråkigt! Var i Sverige finns ni?
Vi har kommit med på alla tävlingar vi anmält oss till utom en, och då var vi inte med i SNWK (eller jo, vi var med men jag hade missat fylla i att jag ville tävla för SNWK). Sen jag fixade det har vi kommit med 🥰
Skåne, verkar vara galet svårt att komma med på tävlingar här. Ska gå med i SNWK men denna senaste var en brukshundklubb som arrangerade.
 
Skåne, verkar vara galet svårt att komma med på tävlingar här. Ska gå med i SNWK men denna senaste var en brukshundklubb som arrangerade.

Så tråkigt. För få tävlingar för antalet tävlande då. Var det lottning? Annars har jag lyckats bra när jag ställt klockan och verkligen anmält mig på minuten 😅😝
 
Så tråkigt. För få tävlingar för antalet tävlande då. Var det lottning? Annars har jag lyckats bra när jag ställt klockan och verkligen anmält mig på minuten 😅😝
Jag har bara anmält mig till tävlingar med lottning. Har redan ställt alarm på nästa tävling som öppnar 28 februari och är turordningsbaserad :D
 
Skulle varit på träningsträff idag med ett gäng jag aldrig träffat förut, men vädret satte stopp.
Det har funkat rätt dåligt att träna själv hemma, men tänkte att jag skulle ge det ett nytt försök :) Gjorde behållarsök med påsklämmor :idea: Först ett sök i hallen, som hon tog ganska fort när hon väl slog på näsan. Sen ett i badrummet som gick superlätt.
Tänkte köra ett lite svårare, som skulle få henne att tänka lite högre, så tredje söket blev i soffan. Det tyckte hon var lite svårt, men lyckades till slut :D Avslutade med ett lätt sök i badrummet. Nöjd hund som somnade på mina ben efteråt!
 
Igår var vi på träningstävling till förmån för cancerfonden. Arrangören var snäll och gjorde filmer om alla ekipage, Vi satte 3 sök av 4, det är pyramiden vi missar då jag tror att det är den första lådan hon är intresserad av. Och sen borde jag nog sagt markera direkt på muggarna för när jag tittar på filmen är hon rätt tydlig i den det är. Supernyttigt och så måste vi träna markeringar mer för att det ska bli säkrare när hon hittar.
 
Idag har Ebba och jag tävlat klass 2 för första gången. Två gömmor i varje sök, och både eukalyptus och lagerblad. Vi hittade alla åtta gömmorna inom tiden. Hon är såå jäkla bra, den här hunden!
Dock ingen supersvår tävling, inga galet svåra gömmor. Men ändå - så bra!!
Tyvärr var det inofficiell träningstävling, men ändå. 😁
 
Idag har Ebba och jag tävlat klass 2 för första gången. Två gömmor i varje sök, och både eukalyptus och lagerblad. Vi hittade alla åtta gömmorna inom tiden. Hon är såå jäkla bra, den här hunden!
Dock ingen supersvår tävling, inga galet svåra gömmor. Men ändå - så bra!!
Tyvärr var det inofficiell träningstävling, men ändå. 😁
Idag har Ebba och jag tävlat klass 2 för första gången. Två gömmor i varje sök, och både eukalyptus och lagerblad. Vi hittade alla åtta gömmorna inom tiden. Hon är såå jäkla bra, den här hunden!
Dock ingen supersvår tävling, inga galet svåra gömmor. Men ändå - så bra!!
Tyvärr var det inofficiell träningstävling, men ändå. 😁

Slutade på en tredjeplats fick jag veta idag.
Vet inte hur många som var med dock, men sjukt nöjd alltså 🥰
 
Jag har precis börjat med nosework sedan en månad tillbaka och jäklar vad kul det är!
Går en nybörjarkurs med sista tillfället nästa vecka. Vi har introducerat och jobbat med behållarsök och inomhussök vilket går väldigt bra.
Försöker träna i olika miljöer med olika behållare och doftgömmor både högt, lågt, gömda osv.

Hur har ni börjat introducera utomhus- och fordonssök? Bara kört på och gått ut när hunden börjar fatta grejen eller på något annat sätt?
Tyvärr kommer jag inte kunna gå fortsättningskursen där just dessa två saker tas upp så jag får träna själv.
 
Nu har jag anmält till en TSM med först till kvarn precis när den öppnade, får se om det hjälper, sen fick jag en tjänsteresa till en internationell konferens inställd pga coronaviruset och dagen jag skulle åkt är det en tävling i TEM inomhus som de oväntat öppnat anmälan till igen pga många avhopp, så hoppas på plats på den, har även fått plats på tre summit träningstävlingar :D
 
Var på kurs ikväll. För en vecka sen var vi på träning på samma ställe, och då gick söken inte särskilt bra, men var supernöjd då hon var glad och hade svansen uppe hela tiden :)

Denna veckan var det som att poletten trillat ner ett ordentligt snäpp dock! Först två utomhus sök som hon tog direkt :love:
Sen en övning i närsök som när vi körde den förra veckan hon bara klarade 1/5. Idag klarade hon 3/4 och sökte superfint på den hon inte klarade! Så kul :bump:
 
Yay Jag fick plats på TEM Inomhus :) Några tips inför första officiella tävlingen?

Åh vad roligt!
Glöm inte tvåmeterskoppel till tävlingsplatsen ifall du brukar ha längre.
Och ha kul! Det kommer gå fint. Försök att inte stressa upp även om de säger "30 sekunder kvar" utan sök vidare och ta det lugnt.
 
Åh vad roligt!
Glöm inte tvåmeterskoppel till tävlingsplatsen ifall du brukar ha längre.
Och ha kul! Det kommer gå fint. Försök att inte stressa upp även om de säger "30 sekunder kvar" utan sök vidare och ta det lugnt.
Tack för tipset:) Jag ska tjata på min kompis som ska göra ett långkoppel till mig, men än så länge söker jag med det vanliga som är 1,80 :)
 
Tack för tipset:) Jag ska tjata på min kompis som ska göra ett långkoppel till mig, men än så länge söker jag med det vanliga som är 1,80 :)

Perfekt, då behöver du inte oroa dig för att glömma byta och så (sjukt lätt hänt 😅).
Jag är avundsjuk - vill också tävla!
Hoppas kunna tävla i slutet av april så länge min hund är frisk och karensen på smärtstillande över.
 
Jag och Humla var iväg och tränade igår, med en kvinna vi träffat på senaste NW-kursen. Frågade Ebbe in hon ville träna ihop, då Humla inte är rädd för hennes hund kändes det som en bra matchning :rofl:

det fick så bra! Trots attvi bara körde utomhus och det blåste rätt ordentligt (två stora svagheter hos oss) så gick hon lysande! Vi körde fem sök med två eller tre gömmor i varje, och flera stycken hittade hon superlätt! Och kunde få henne att fortsätta söka efter varje gömma :) Fick tyvärr bara det mest misslyckade försöket på film, så sparar beviset till nästa träning :angel:
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Dethär blir bara kort för min pojkvän komme snart. Men jag vill bara berätta en sak och dela med mig till ni här som kanske tycker att...
2
Svar
27
· Visningar
2 267
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 723
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 490
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 442
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp