Nosework-tråden

Nu närmare det sig för vårt första DP.
Står i valet och kvalet över om jag även ska anmäla DP för lagerblad.

Började lära in lagerblad förra veckan. Hunden har förstått doften och markerar på den både vid behållaresök och inomhussök. Har ej testat ute och fordon än.

Eukalyptus sitter klockrent i alla 4 moment så det är jag väldigt säker på att han klarar.

DP anordnas på samma ställe som vi går kurs på,så det kommer inte finns så mycket störningar som om vi hade åkt på ny plats
 
Idag har jag kört första söket hemma. Såkul och hon blev så glad när jag plockade fram handsken, hon förvånade mig med att klockrent klarade av att sitt och vänta. :up:
Första gömde jag så att hon såg det, man hörde hur hon slog på sin näsa och letade. :D
Andra gömman var lite dum, hon fixade inte att sitta kvar när jag gick utom synhåll, så ville inte trassla med det utan satte för kompost gallret.
Tyvärr kom hon av sig lite med bortplockande av gallret innan hon kunde få kommande, så hon glömde av sig vad hon letade efter. Fick prova att knacka och backa, tog lite tid (men hon var duktig och satte upp tassarna på soffan för att "checka av") den med.

Tänkte köra senare i veckan med bara ett finger, först att hon får se mig och sedan att hon får vänta runt hörnan!
Så himla kul grej! Längtar tills vi kan köra små kongbitar i stallet.:love: :bump:
 
Är så glad att jag har nosework att ta till med konvalescent unghund. Men sitta och vänta medan jag gömmer är väldigt svårt just nu. Och sedan blir hon så ivrig att hon glömmer slå på nosen. Sötnosen!
 
Skriver även här! Ascot klarade sitt doftprov för eukalyptus idag! Han var så duktig :love:. Matte var dock något seg och uppfattade inte Ascots markering direkt :o. Som tur har jag en hund som inte störs det minsta av att matte inte fattar och vill gå vidare utan Ascot han markerar igen :love:.

Nu ska jag leta tävlingar!
 
Jag funderar på om vi ska anmäla till DP 5/12.
Det kommer inte att vara något här i Värmland på ett bra tag sen... Ett i slutet av januari, men då har jag styrelsehelg i Stockholm.

Ivan är riktigt säker, och Billy skulle nog också klara ett DP om han bara fick träna lite själva DP-situationen. Jag är helt värdelös på att träna på kartong-/behållarsök eftersom jag tycker att det är tråkigt :cautious:

Ivan, rätt snabb och säker vid det här laget:

Och Billy, som inte har tränat lika mycket som Ivan:
 
@Silver Girl Gör du det hemma? Min valp klarar bara av att vänta om jag är inom synhåll, syns jag inte är det försvårt. Så jag sätter ett kompostgaller i dörröppningen när vi ska köra ett sök.
Det är ju trots allt rätt bra stadga som behövs. :)
 
@Silver Girl Gör du det hemma? Min valp klarar bara av att vänta om jag är inom synhåll, syns jag inte är det försvårt. Så jag sätter ett kompostgaller i dörröppningen när vi ska köra ett sök.
Det är ju trots allt rätt bra stadga som behövs. :)
Jag gör det hemma. Sätter henne bakom hörnet och upprepar "stanna" hela tiden. Funkar i vanliga fall men svårare nu när hon är understimulerad. Men går om jag bestämt var jag ska sätta doften och är snabb.
 
Igår var jag och Garibaldi (beauceron, 10.5 år) i Älmhult och gjorde doftprov för eukalyptus. Lite nervöst för vi har enbart tränat på hemmaplan, aldrig på något för honom okänt ställe. Han var rätt distraherad av lokalen och människorna i början men han är tack och lov doftsäker och har en tydlig frysmarkering så när han väl kom igång och började jobba så hittade han lätt rätt kartong så nu är vi godkända! :bump:
23847546_10155167625544537_2527991958453528560_o.jpg
 
Finns det någon bra sida med instruktioner om man skulle vilja testa hemma, bara som kul aktivering, men inte har råd med kurs?
 
Finns det någon bra sida med instruktioner om man skulle vilja testa hemma, bara som kul aktivering, men inte har råd med kurs?
Googla på "nosework specialsök bukefalos" så kommer du få upp en hel del tips. Annars så har jag för mig att man hittar mer om man söker på specialsök än om man söker på nosework. Rätt lite info på nätet, därför har jag Nosework boken. :)
 
Å jag vill så gärna tävla nu när vi har gjort doftprovet men hittar ju ingen tävling inom ett rimligt avstånd från Stockholm :(. Inte ens för ett av sökmomenten.

Tydligen ska man bo nära Skellefteå, Gällivare etc. om man vill tävla. :down:
 
Puttar liv i den här tråden! :)
Vi började kurs igår, Sid 7 månader och jag. Han verkar tycka att det är toppen, såklart man får ju godis rätt enkelt såhär i början :angel:
Jag har gått kurs med min äldsta för några år sedan, men han funkade inte så bra i själva kursmiljön att vi aldrig gick klart och sedan kom av oss. Däremot brukar jag gömma tepåsar som han får leta rätt på, också godis såklart. Han tycker ju att det är superkul så jag planerar att köra med honom också, men utan kurs då. :)
 
Vi har också börjat gå kurs och tycker det är superroligt båda hund och ägare. Åkte till Ikea och spenderade sådär 400 kr på att ordna en urvalsbana när det mest är något man använder för att lära in doften. Blev kanske lite väl uppspelt. :D

Så nu gör vi det och lite rumssök. Har testat behållarsök på kursen men inte varit iväg och tiggt några pizzakartonger ännu.
 

Bifogade filer

  • 20180128_104021.jpg
    20180128_104021.jpg
    221 KB · Visningar: 46

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär blir bara kort för min pojkvän komme snart. Men jag vill bara berätta en sak och dela med mig till ni här som kanske tycker att...
2
Svar
24
· Visningar
1 820
Senast: Whirlie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 402
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 246
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp