Nosework-tråden

Å är så glad! Jag ock Ascot kom med på tävlingen Vårnosen som går i april! Var otroligt högt söktryck så var mkt osäker på om vi skulle få plats, men det fick vi :banana::banana::banana:.

Tävlingen är i alla moment så nu får vi ta och börja träna utomhussök!
 
Sitter själv och hoppas på plats på NoseWork-kursen detta året. Hunden är helt tokig med allt som har med nosande att göra, så får hoppas det blir en del NoseWork-träning nu. :D
 
Var på träning i går som gick upp och ner. Först en snygg frysmarkering uppåt mot en hög gömma. Hon har inte fattat att man får ställa sig på bakbenen.
Sedan åt hon upp nästa möbeltass och fick för sig hon skulle börja krafsa i stället för att frysa. Så nu får vi köra snusdosor och annat icke ätbart ett tag och befästa frysmarkeringen igen.
 
Idag fick vi testa på urvalsbana på kursen, samt några olika sök med urvalsbaneliknande placering. Sedan började vi arbeta med startsignal och gjorde då flera korta sök som skulle vara enkla. Sid var jätteduktig idag men oj så trött på slutet!
Var och shoppade lite små magnetburkar och liknande också :D
 
Hej i tråden. Som verkar rätt vilande. Men nosworkandet kanske är i full gång?

Jag går grundkurs med min hund nu och det funkar hyfast. Eller ja, själva jobbandet på kursen har gått jättebra hittills. Svårt att vänta medan de andra hundarna kör dock.
 
Har mest haft nosework som lite aktivering, mycket bra att kunna ta till i värmen i somras. Men nu är vi faktiskt anmälda till ett doftprov i november, då det dök upp ett nära. Så nu ska vi träna lite på allvar ett tag.


Vad kul! Lycka till med det :)

Risken finns att antingen jag eller Frej kommer att tröttna på nosworken då det är ungefär det enda vi kan göra/matten har motivation för tillfälligtvis, men jag hoppas att vi lyckas hålla i det. I så fall lär vi också göra doftprov så småningom.

Läste att din hund käkat upp möbeltassen vid något tillfälle. Misstänker starkt att min hund kommer lyckas äta upp en del sugrör...
 
Fick hänga på ett träningsgäng idag. Fem sök där fyra gick bra. Av dessa var tre kartongsök (jag fick göra två extra som övning) som alla gick bra. Och jag har två träningar till inbokade innan doftprovet så just nu känns det bra.
 
Här har vi varit upptagna med att träna, och har gått på NW-kursen som vi hade tur att få komma in i (stor brist på NW-instruktörer!)

Så långt så har grabben varit riktigt taggad på att både träna och visa upp vad han kan, och hittills en av dom bästa i "klassen"! Rätt så skönt sen efter alla andra saker vi har testat (agility, rallylydnad, osv.), där han har tröttnat snabbt och mest verka uttråkad efter kanske fem minuter, att nu äntligen hitta något där det känns som att han faktiskt har riktigt kul. :D Med NoseWork är han igång, 100% motiverad och helt inne på det så länge som man kör! Idén är att efter kursen ta och köra doftprovet.
 
Här har vi varit upptagna med att träna, och har gått på NW-kursen som vi hade tur att få komma in i (stor brist på NW-instruktörer!)

Så långt så har grabben varit riktigt taggad på att både träna och visa upp vad han kan, och hittills en av dom bästa i "klassen"! Rätt så skönt sen efter alla andra saker vi har testat (agility, rallylydnad, osv.), där han har tröttnat snabbt och mest verka uttråkad efter kanske fem minuter, att nu äntligen hitta något där det känns som att han faktiskt har riktigt kul. :D Med NoseWork är han igång, 100% motiverad och helt inne på det så länge som man kör! Idén är att efter kursen ta och köra doftprovet.

Visst är det kul när man hittar hundens "grej"!
 
I måndags var vi på fjärde kurstillfället. De andra hundarna på kursen är två unga jaktlabradorer, en tik och en hane, en nioårig pumihane och en strävhårig taxtik.

Labradortiken löpte men det var inga problem för någon av oss, inte ens för matten till labradorhanen som övervägde att åka hem pga löptiken. :)

Hur som helst så var labradortiken i fråga den mest underhållande hunden i måndags, fast kanske inte för hussen :angel: Vi hade ett antal föremål utspridda och det var ju meningen att hundarna skulle leta reda på doften, men denna vilda dam skulle bara leka med alla saker först :rofl: Var nog bara 1-2 saker som gick riktigt sönder, men lite tillknycklade blev fler.

Frej skällde lite mindre denna gång och var duktig att söka :) När han söker är han tyst men när vi väntar blir han otålig och hans första lösning på alla "problem" är skall.
 
Visst är det kul när man hittar hundens "grej"!

Ja visst är det? :love: Han får t.om komplimanger av instruktören hur jättebra han markerar doften.

Det blev lite "parkour" när han ivrigt letade efter doften under utomhussöksträning. Känns mycket som om att NoseWork har gett honom mer självförtroende; Agility och rallylydnad var mest tråk för honom och en hel del "tjat" från mig, men nu grejar han uppdragen, han (plus jag) har kul, får använda instinkterna rasen är avlad för, och dessutom får massvis med beröm och godis. :D

-Klipp-

Frej skällde lite mindre denna gång och var duktig att söka :) När han söker är han tyst men när vi väntar blir han otålig och hans första lösning på alla "problem" är skall.

När man har tråkigt så får man ju säga ifrån! ;)

Jag har tur att min grabb är tyst, men i början av kursen drog en hel del och ville in på banan hela tiden. Nu har han lärt sig att man får fint sitta och vänta på sin tur. :)
 
@Puffindog Jo, det förstås, klart man måste säga till :D Alla hundar på kursen har ljudat en del till och från, men jag tror bara det är min som tar i från tårna och överröstar instruktören :laugh: Så det är bra att han lugnat sig lite.

Körde ett pass här hemma nyss. Gömde först fem väldigt lätta. Tog paus och gömde fem till. Skulle gömma fem till men efter två gånger till vägrade Frej att sitta kvar och vänta utan störtade fram och flög på mig (förmodligen för att stjäla möbeltassen). Har hänt tidigare också... Är osäker på om han blir trött eller lessnar eller bara blir busig. Ska prova att köra lite kortare nästa gång.
 
Varit iväg på träning idag. Sammanlagt fem sök och hon hittade alla. Hade lite svårt att markera på behållare hängande i snören då hon har frysmarkering. När hon ville placera nosen så började den gunga. Efter två försök hoppade hon runt och tittade på mig i stället. Fick så klart belöning!
Blev lite trött på fjärde söket och markerade lite på chans så när hon hittat den tog vi en paus och tog femte söket efter att de andra var klara. Då var hon på igen.

Är så nöjd med att vi var på ett helt nytt ställe och vi kunde gå rakt in, sätta på "nosework-scarfen", ge kommando och hon jobbade koncentrerat. Trots hästbajslukt!
 
@Silver Girl Är hästbajs extra mumsigt? :D Kul att hon var duktig!

Ikväll hade vi avslutning på grundkursen. Vi började med inofficiellt doftprov. Frej var klockren! Jag tyckte inte att han verkade särskilt koncentrerad, men när han hittade eukalyptuskartongen, backade han direkt undan och tog ögonkontakt. Fortsatte med att tassmarkera medan jag sa markerat.

Han var duktig i övrigt också. Men just den fina markeringen i början kändes så himla bra :love:

Annars idag så sökte vi doftgömmor vid olika stationer; ett gäng trattar, några kartonger, "doftprovkartongerna", uppochnervända plastnätlådor, bägare och tegelstenar med hål i. Tegelstenarna var svårast!

Vi fick också gå var och en och leta efter doftgömmor på väggen. Jättekoncentrerad duktig hund!

Eventuellt börjar vi fortsättningskurs om två veckor, men jag har inte helt bestämt mig då det finns risk för att Frej kommer operera sitt ben igen (och vi då missar tre av fyra kurstillfällen...).

Jättekul idag i alla fall!
 
@Silver Girl Är hästbajs extra mumsigt? :D Kul att hon var duktig!

Hästbajs av en viss "färskhetsgrad" är jättegott!

Var på ny träning i går. Då jag varit lite under isen sista dagarna var hon lite understimulerad och blev övertaggad och markerade lite här och där på vinst och förlust. Satte inte på näsan. Men jag vet ju varför det blev så, så räknar med att det blir bättre nästa gång.
 
Har provat lite nw med Totoro, mest för att ha något att ta till när jag är tröttare än han (vilket är alltför ofta i ärlighetens namn :angel:). Introducerat doften i ett pass, provat att gömma en doftburk en gång, och i söndags provade jag ett par rejäla rumssök för att se hur han hanterar det. Bra, skulle jag säga! :up:

Varierar sökhöjd hyfsat (lite markbunden men kan lämna), väldigt fin sniffrekvens, lämnar gamla gömmor utan problem. Men har svårt att söka sig fram till källan (verkar som han blir upphetsad av att ha fått korn på doften så han tappar förnuftet lite :laugh:), virrar runt lite i området utan att komma ihåg var han varit och inte (han är ju inte fullt fyra månader gammal än så det är ingen kritik mot honom utan bara en observation! :up:), och jag måste verkligen komma ihåg att rasta honom ordentligt innan vi startar så det inte blir en association att kissa i söken... Men kolla in den (pyttelilla :angel:) spontana frysmarkeringen vid gömma två! :love:


(Där var tre gömmor i hallen och fyra i gästrummet, verkar som ett par av de senare inte kom med i filmen men han hittade alla i alla fall - efter ett tag, det tog nog drygt tio minuter hela övningen, om än några minuter gick åt till kisspölen.)
 
Doftprov idag. Gick tyvärr inte så bra. Hon gjorde en kort markering som jag missade och då blev hon otålig och började putta och krafsa på flera kartonger och jag hade ingen aning om vilken som är rätt.

Vi har frysmarkering, och sista tiden när vi har tränat lite mer så har hon ibland gjort väldigt korta markeringar och när jag missar så blir hon osäker och börjar markera/putta/krafsa lite överallt med "avstängd" nos. Nu måste jag bestämma mig om jag ska träna mer på befintlig markering för att få den tydligare eller byta till något annat som jag har lättare att tolka, som sittmarkering.
 
Doftprov idag. Gick tyvärr inte så bra. Hon gjorde en kort markering som jag missade och då blev hon otålig och började putta och krafsa på flera kartonger och jag hade ingen aning om vilken som är rätt.

Vi har frysmarkering, och sista tiden när vi har tränat lite mer så har hon ibland gjort väldigt korta markeringar och när jag missar så blir hon osäker och börjar markera/putta/krafsa lite överallt med "avstängd" nos. Nu måste jag bestämma mig om jag ska träna mer på befintlig markering för att få den tydligare eller byta till något annat som jag har lättare att tolka, som sittmarkering.

Bättre lycka nästa gång! Frej och jag har inte provat något officiellt doftprov än men ska väl ifall att vi vill tävla någon gång.

Dock så bitmarkerar han på både sugrör och möbeltassar så jag måste se till att jag hinner läsa av honom innan han gör det :cautious:
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Dethär blir bara kort för min pojkvän komme snart. Men jag vill bara berätta en sak och dela med mig till ni här som kanske tycker att...
2
Svar
27
· Visningar
2 259
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 520
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 480
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 421
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp