Nosework-tråden

Igår hade vi "tävling" på kursen. Frej och jag fick 0 fel och 50 poäng :D.

Utomhussöket var svårt. Det var mellan tre väggar så att vi sökte som i en kvadrat. Det var bara det att det var ett stort glapp mellan ena väggen och porträtten, och där bad jag inte ens Frej att söka. Naturligtvis låg gömman där på marken och inte mot någon av väggarna ;). Det kom också gående några suspektaungdomar i mörkret som Frej måste vakta för. Klarade inte detta sök.

Behållarsöket- kartonger gick prickfritt. Markerade rätt kartong tydligt efter bara några sekunder.

I inomhussöket marksökte Frej väldigt. Gömman satt på baksidan av ett papper på en anslagstavla. Vi lyckades inte med detta sök. Behöver träna mer på höga gömmor!

Fordonssöket gick bra! Fordonen var en stängd släpkärra och en spark. Frej hittade gömman på sparken utan större åthävor :)

Han vill dock fortfarande gärna äta upp doftbärarna...
 
Min hund har slutat löpa men kursen är avslutad. Idag börjar dock mina privata träningar som kompensation för vad vi missat. Ska bli spännande. Vi har gjort mer eller mindre dagliga sök på egen hand, men det ska bli kul att se vad tränaren säger, säkerligen har jag missat en del saker...
 
Var på första privata NW-träningen igår. Jag tänkte att vi kommer får lära om en massa saker, men istället fick vi en massa beröm av min tränare :o Blev så stolt över min hund som sökte så metodiskt och fint, vi har bara varit på den första NW-träffen och sedan började hon löpa och då har vi bara tränat hemma för oss själva. Jag har varit på kursträffar utan hund och fått mkt bra tips som jag kört på hemma. Det har gett resultat bevisligen :) Min hund söker både högt och lågt och hon är stensäker på doften. Fick tom avsluta med några sök där jag inte visste själv vart källan fanns. Sista gången gick min hund rakt fram till källan men jag markerade inte, korkad matte, hon sökte sedan av resten av "rummet" och gick tillbaka till källan igen och visade jättetydligt att "Matte SER du inte att HÄR ÄR DEN???" och först då fattade tröga matte :p Så uthållig här hon ju då bevisligen.

Däremot har jag gjort ett fel som fyllt på använda topsar med nytt hydrolat (gömmer avklippt bomullstops i påsklämmor eller magnetburkar). Visste inte att en inte fick göra så. Bevisligen har min hund fattat grejjen ändå, men såklart blir det lättare för henne när matte gör rätt i alla led ;)

Ang min köksincident så har jag ju sprejat hela mattan med ättika och vatten + golvet under mattan, köksbänken och lådorna. Mattan hänger ute nu på vädring i några dygn. Sen hoppas jag vi kan börja gömma i köket igen om nån vecka...
 
Däremot har jag gjort ett fel som fyllt på använda topsar med nytt hydrolat

Hoppsan :o Det har jag gjort med. Lär ju inte vara någon skillnad att jag har mina tops i avklippta sugrör... Nåväl, ska sluta med det nu. Har massor av sugrör och tops kvar så det är inte precis något större problem att klippa nytt.

Kul att ni fick beröm :).
 
Hoppsan :o Det har jag gjort med. Lär ju inte vara någon skillnad att jag har mina tops i avklippta sugrör... Nåväl, ska sluta med det nu. Har massor av sugrör och tops kvar så det är inte precis något större problem att klippa nytt.

Kul att ni fick beröm :).

Det blir tydligen en felaktig doftbild om en återanvänder gamla doftkällor.
 
Hej!
Jag är helt ny inom Nosework men vill sätta igång, men jag har 1000 frågor. Vart börjar jag? Bör jag gå en kurs det första jag gör eller är det lätt att börja hemma? Vad behöver jag då som ett bra "startkit" om jag ska börja hemma? Är det någon bok jag bör läsa innan?
Hur har ni gjort med belöningen då ni har lärt in doften? Min hund är inklickad så det skulle funka att klicka honom, men då är jag rädd att fokuset hamnar på mig (som nämndes tidigare i tråden). Och om han får välja är leksak bättre än godis. Men då nämnde någon att det kan bli problem om hunden för mycket uppe i varv då den ska söka, vilket han lätt blir vid lek.
 
Hej!
Jag är helt ny inom Nosework men vill sätta igång, men jag har 1000 frågor. Vart börjar jag? Bör jag gå en kurs det första jag gör eller är det lätt att börja hemma? Vad behöver jag då som ett bra "startkit" om jag ska börja hemma? Är det någon bok jag bör läsa innan?
Hur har ni gjort med belöningen då ni har lärt in doften? Min hund är inklickad så det skulle funka att klicka honom, men då är jag rädd att fokuset hamnar på mig (som nämndes tidigare i tråden). Och om han får välja är leksak bättre än godis. Men då nämnde någon att det kan bli problem om hunden för mycket uppe i varv då den ska söka, vilket han lätt blir vid lek.

Börja med en (bra!) kurs. :)
När du fått en bra start är det lättare att träna vidare själv - och kanske med träningskompisar du fått genom kursen - utan att råka hamna alltför snett, men i början är det ganska mycket att tänka på.

Vill du ha en bok rekommenderar jag Nylund och Lindhes Nosework - allt du behöver veta (obs att titeln är lik andra, det är inte samma bok om det inte matchar ;)).

Det hänger inte på belöningar eller markeringar var fokus hamnar och vad hunden lär sig, det är hur man använder verktygen som är avgörande. Det finns massor med underliga vidskepelser i nosvärlden, och det är inte så att det finns någon Magisk Kastteknik eller Hunden Ska Minsann. De lär sig som de lär sig, genom att du har fungerande belöningar och god timing. (Det här är en hyfsat stor del av vad jag menar med en bra kurs, om det bara finns Ett Rätt Sätt att belöna hunden och klicker är förbjudet så hade jag dragit öronen åt mig rätt kraftigt tex.) Gör det som funkar bäst för just er. :up:
 
@Ssofie_

Jag håller med de andra om att det är bra att börja med en grundkurs :). Har man tur kan man få träningskamrater också. Ärligt talat tycker jag att det ofta är direkt tråkigt att lägga gömmorna själv, men det är jätteroligt att leta efter andras gömmor.
 
Annat att komma ihåg. Det är och ska vara roligt - både för förare och hund. Så bästa sättet att träna handlar om en känsla och inte om att följa ett facit (så @Monstermom har rätt - igen).

Och ja, eucalyptus är en stor doftbild, men genom att träna på hydrolatet kan du träna med olika människor i hela Sverige. Och det är roligt!
 
Ärligt talat tycker jag att det ofta är direkt tråkigt att lägga gömmorna själv,

Vad är det som gör det tråkigt? Jag tycker det är spännande att försöka förutse hur doften kommer att bete sig och vilka mönster man utmanar hos hunden, och sen jämföra det med vad man ser i söken.

Edit! Försöker inte "rätta" dig alltså (det är minsann inte tråkigt! :rage:) utan blev nyfiken. :o
 
Vad är det som gör det tråkigt? Jag tycker det är spännande att försöka förutse hur doften kommer att bete sig och vilka mönster man utmanar hos hunden, och sen jämföra det med vad man ser i söken.

Edit! Försöker inte "rätta" dig alltså (det är minsann inte tråkigt! :rage:) utan blev nyfiken. :o
Det kan vara en idé till en kurs/klinik - särskilt för oss med små hundar när det handlar om höga gömmor.

Jag gav nästan upp när vi på vår första öppna träning på en annan klubb stötte på en gömma som var satt högt för att tvinga upp en lat schäfer. Gömman satt på 180 ovanför ett element - för oss blev det en lukt mitt på golvet med en kägla som kom i princip rakt ovanifrån.
 
Det kan vara en idé till en kurs/klinik - särskilt för oss med små hundar när det handlar om höga gömmor.

Jag gav nästan upp när vi på vår första öppna träning på en annan klubb stötte på en gömma som var satt högt för att tvinga upp en lat schäfer. Gömman satt på 180 ovanför ett element - för oss blev det en lukt mitt på golvet med en kägla som kom i princip rakt ovanifrån.

Element är jättesvåra! Där ska man generellt låta bli att gömma, i alla fall tills man fått hunden att njuta av själva letandet...

180 över ett element... Det är ju inte precis mycket doft som går under den gömman. Vilka hundar hittade det? O_o
 
Element är jättesvåra! Där ska man generellt låta bli att gömma, i alla fall tills man fått hunden att njuta av själva letandet...

180 över ett element... Det är ju inte precis mycket doft som går under den gömman. Vilka hundar hittade det? O_o
Typ inga. Jag kunde utifrån min hunds beteende gissa. Under golvet kunde den inte sitta i taket skulle den synas.

Jag tror (numera) på att mängdöva på lättare gömmor.
 
Börja med en (bra!) kurs. :)
När du fått en bra start är det lättare att träna vidare själv - och kanske med träningskompisar du fått genom kursen - utan att råka hamna alltför snett, men i början är det ganska mycket att tänka på.

Vill du ha en bok rekommenderar jag Nylund och Lindhes Nosework - allt du behöver veta (obs att titeln är lik andra, det är inte samma bok om det inte matchar ;)).

Det hänger inte på belöningar eller markeringar var fokus hamnar och vad hunden lär sig, det är hur man använder verktygen som är avgörande. Det finns massor med underliga vidskepelser i nosvärlden, och det är inte så att det finns någon Magisk Kastteknik eller Hunden Ska Minsann. De lär sig som de lär sig, genom att du har fungerande belöningar och god timing. (Det här är en hyfsat stor del av vad jag menar med en bra kurs, om det bara finns Ett Rätt Sätt att belöna hunden och klicker är förbjudet så hade jag dragit öronen åt mig rätt kraftigt tex.) Gör det som funkar bäst för just er. :up:

Tack så mycket för ett utförligt svar :) Det låter vettigt att vänta till det finns någon nybörjarkurs så vi får vänta... Jag har sökt mycket efter kurser men det tråkiga här uppe i Umeå är att jag har tur om det kommer ut en kurs i halvåret vilket gör det svårt att sålla bra/dåliga kurser. Men jag får väl ha lite is i magen.
Till vidare kanske jag beställer boken så jag har lite kött på benen då vi väl kan dra igång.
 
@Ssofie_

Jag håller med de andra om att det är bra att börja med en grundkurs :). Har man tur kan man få träningskamrater också. Ärligt talat tycker jag att det ofta är direkt tråkigt att lägga gömmorna själv, men det är jätteroligt att leta efter andras gömmor.

Verkar som att alla är överens om att en grundkurs är bra att börja med, vilket jag även trodde.
Så jag får bara ha is i magen och invänta någon kursstart. Men jag vill börja NU :banana:
 
Vad är det som gör det tråkigt? Jag tycker det är spännande att försöka förutse hur doften kommer att bete sig och vilka mönster man utmanar hos hunden, och sen jämföra det med vad man ser i söken.

Edit! Försöker inte "rätta" dig alltså (det är minsann inte tråkigt! :rage:) utan blev nyfiken. :o

Det är svårt att ha is i magen och vänta ut en riktig markering utan att hjälpa Frej när jag själv vet var gömman är. Jag tror dessutom att Frej vet skillnaden på när jag vet var gömman är och när jag inte vet det.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Dethär blir bara kort för min pojkvän komme snart. Men jag vill bara berätta en sak och dela med mig till ni här som kanske tycker att...
2
Svar
27
· Visningar
2 267
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 728
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 490
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 444
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp