Nosework-tråden

Nu har jag en fråga till er som är duktiga på detta.

Nora verkar ha fattat grejen och hon nosar rätt på behållaren ganska fort (eller jag vet inte vad som är fort/långsamt). Men hur vet jag att det är eukalyptusen hon nosar efter? Jag menar, hur vet jag om hon kopplar samman lukten på tussen hon får lukta på innan med lukten i behållaren? Hur vet jag att hon inte bara har fattat att ”om jag hittar behållaren får jag godis”?. Och hur vet jag att det inte är godiset hon luktar efter och hittar, och där råkar behållaren också vara?

Tacksam för svar så vi kan fortsätta träna, det här tyckte Nora var jättekul! Men jag vill gärna lära in rätt från början 😊
Har du godis på samma ställe som doften? Varför då i så fall?

Hon ser ut att ha fattat att det ör behållaren hon letar efter, sen om hon letar doft eller inte är svårt att säga. Jag hade nog börjat med en urvalsbana istället. Och ta bort smellern innan, utan försöka lära in en rutin för att hon vet när hon ska börja söka.

Vill/kan du inte gå kurs tycker jag verkligen du ska beställa boken som @BornAgain tipsade om. Den är pedagogisk och bra och tar upp i läsningen steg för steg :)
 
Idag var vi iväg och tränade med vår träningskompis för första gången på länge, det var superkul!
Blev extra glad då Humla klarade en svårare störning än jag sett henne göra förut. Vi var nämligen utanför en skola, och då kom det ett barn (mitt under pågående sök) och sätter sig i en sandlåda 10 m bort. Humla bara jobbade på vilket jag tyckte var grymt :bump:

Anmälda till en tränignstävling i augusti, så det ska bli kul med :)
 
Har du godis på samma ställe som doften? Varför då i så fall?

Hon ser ut att ha fattat att det ör behållaren hon letar efter, sen om hon letar doft eller inte är svårt att säga. Jag hade nog börjat med en urvalsbana istället. Och ta bort smellern innan, utan försöka lära in en rutin för att hon vet när hon ska börja söka.

Vill/kan du inte gå kurs tycker jag verkligen du ska beställa boken som @BornAgain tipsade om. Den är pedagogisk och bra och tar upp i läsningen steg för steg :)

Jag läste Agrias nosework-guide och där stod det att man skulle göra det. Det är därför jag frågar här också för jag antar att det finns olika sätt och jag vill såklart göra så rätt jag kan från början.
Ska beställa boken 😊

Vad är en urvalsbana?

Vi bytte från köket till vardagsrummet idag.

 
Jag läste Agrias nosework-guide och där stod det att man skulle göra det. Det är därför jag frågar här också för jag antar att det finns olika sätt och jag vill såklart göra så rätt jag kan från början.
Ska beställa boken 😊

Vad är en urvalsbana?

Vi bytte från köket till vardagsrummet idag.

När vi lärde in på kursen hade vi inte godis i doften, därav lite främmande för mig.

Först belönade vi vi att de luktade på burken när man höll fram den. Efter ett tag hade vi två burkar, en med doft och en utan (var noga med att aldrig ha doft i den doftfria burken!) och belönade direkt hunden nosade på rätt burk.

När detta funkar kan man göra urvalsbana. Då tar du exempelvis uppochnervända krukor, saltströare eller andra behållare du har som är exakt lika och som kan gömma doft, och låter hunden söka till den hittar den med doft i. Lämpligt att börja med tre stycken och jobba sig till fler. På detta sätt kan du etablera ett sökkommando och sen gå vidare till att gömma behållaren mer eller mindre på andra platser :)

tillagt: kollade på din video nu, och hon ser ju verkligen ut att leta! Vill du kan du ju bara testa att ta bort godisen och se om det funkar ändå. Gör det det så kan du börja gömma behållaren med :) Bra dock att vänja bort att ge henne doften i början av söket och hitta ett annat sätt att börja, ifall du nån gång skulle vilja komma ut och tävla så får du inte ha egen doft med :) och det är ju lättare att ändra det nu i början än senare om du kommer på att du vill ut på andra ställen eller träna i grupp :)
 
När vi lärde in på kursen hade vi inte godis i doften, därav lite främmande för mig.

Först belönade vi vi att de luktade på burken när man höll fram den. Efter ett tag hade vi två burkar, en med doft och en utan (var noga med att aldrig ha doft i den doftfria burken!) och belönade direkt hunden nosade på rätt burk.

När detta funkar kan man göra urvalsbana. Då tar du exempelvis uppochnervända krukor, saltströare eller andra behållare du har som är exakt lika och som kan gömma doft, och låter hunden söka till den hittar den med doft i. Lämpligt att börja med tre stycken och jobba sig till fler. På detta sätt kan du etablera ett sökkommando och sen gå vidare till att gömma behållaren mer eller mindre på andra platser :)

Vilket jättebra svar, tack!
Ska testa din variant 😊
 
Har du godis på samma ställe som doften? Varför då i så fall?

Hon ser ut att ha fattat att det ör behållaren hon letar efter, sen om hon letar doft eller inte är svårt att säga. Jag hade nog börjat med en urvalsbana istället. Och ta bort smellern innan, utan försöka lära in en rutin för att hon vet när hon ska börja söka.

Vill/kan du inte gå kurs tycker jag verkligen du ska beställa boken som @BornAgain tipsade om. Den är pedagogisk och bra och tar upp i läsningen steg för steg :)

För att pairing gör hunden motiverad och ger en belöningsplacering så nära doftkällan som det bara går och hunden får omgående utdelning för hittad doft.
Jag tränar i 9/10 fall med pairing. Jag får en supermotiverad hund som lär sig att belöningen bara kommer nära doftkällan och inte enbart ifrån mig eller någon annanstans dvs ingen hund som markerar för långt ifrån doftkällan.
Det är så jag lärt mig på kurs och det är också så många elitekipage i USA tränar :)
Det känns rimligt och har fungerat bra för alla tre hundar.
Använder mjukost då det går att kleta överallt och uppskattas otroligt mycket av alla hundar (även den svårbelönade och svårmotiverade whippeten blir skitglad av det).
 
Vilket jättebra svar, tack!
Ska testa din variant 😊
Fortsätt med godis vid doftkällan till hon känns säker i olika miljöer med olika gömmor osv. Sen kan du börja lägga in att typ 1/10 sök är enbart doft och inget godis bredvid, men var otroligt snabb på att dra fram godis när hon varit och nosat på doftkällan. Ge då belöning precis vid doftkällan från din hand, så att hon fortfarande har doften i nosen när hon tar sin belöning.
 
För att pairing gör hunden motiverad och ger en belöningsplacering så nära doftkällan som det bara går och hunden får omgående utdelning för hittad doft.
Jag tränar i 9/10 fall med pairing. Jag får en supermotiverad hund som lär sig att belöningen bara kommer nära doftkällan och inte enbart ifrån mig eller någon annanstans dvs ingen hund som markerar för långt ifrån doftkällan.
Det är så jag lärt mig på kurs och det är också så många elitekipage i USA tränar :)
Det känns rimligt och har fungerat bra för alla tre hundar.
Använder mjukost då det går att kleta överallt och uppskattas otroligt mycket av alla hundar (även den svårbelönade och svårmotiverade whippeten blir skitglad av det).
Ah, spännande :) Har blivit upplärd att, som du skriver i nästa inlägg, belöna nära doftkällan. Tycker det funkar fint, men är som sagt ingen expert.
 
Fortsätt med godis vid doftkällan till hon känns säker i olika miljöer med olika gömmor osv. Sen kan du börja lägga in att typ 1/10 sök är enbart doft och inget godis bredvid, men var otroligt snabb på att dra fram godis när hon varit och nosat på doftkällan. Ge då belöning precis vid doftkällan från din hand, så att hon fortfarande har doften i nosen när hon tar sin belöning.

:bow:

Detta är ju bara så himla roligt, och Nora verkar också tycka det är jättekul :)
 
Ah, spännande :) Har blivit upplärd att, som du skriver i nästa inlägg, belöna nära doftkällan. Tycker det funkar fint, men är som sagt ingen expert.
Smidiga med något kletigt är ju att det fastnar överallt och hunden blir belönad i exakt samma sekund som den hittar doftkällan! När hunden slickat klart kan man belöna mer från tuben eller ge godis invid doftkällan 😊 Jag upplever att jag får mer intensiva sök på så sätt än när bara belöningen kommer ifrån mig!
 
Men hur får du fast en havrefras på en vägg, under ett bord, på ett stolsben etc? Jag har kört med både kaviar och mjukost, fastnar överallt och man kan ta bara pyttelite precis vid doften!

Jag har inte kommit till så avancerade ställen än :D

Behållaren är magnetisk så när jag har satt den på kylen eller elementet eller liknande har jag lagt havrekudden uppe på behållaren bara.
 
Jag har inte kommit till så avancerade ställen än :D

Behållaren är magnetisk så när jag har satt den på kylen eller elementet eller liknande har jag lagt havrekudden uppe på behållaren bara.
Ta lite sånt ”kludd” man använder att fästa papper mot väggen med. Då kan du använda din metalldosa även på icke-magnetiska saker som stolsben, bordsben, blomkruka etc 😊 Funkar jättebra!
 
Jag läste Agrias nosework-guide och där stod det att man skulle göra det. Det är därför jag frågar här också för jag antar att det finns olika sätt och jag vill såklart göra så rätt jag kan från början.
Ska beställa boken 😊

Vad är en urvalsbana?

Vi bytte från köket till vardagsrummet idag.


@Malibu_Stacy

Ser det ut som att hon har fattat grejen tycker du? Eller är på väg att fatta grejen iaf? Det är bara tredje gången hon gör det.
 
@Malibu_Stacy

Ser det ut som att hon har fattat grejen tycker du? Eller är på väg att fatta grejen iaf? Det är bara tredje gången hon gör det.
Ja hon söker ju fint! Men att det är doften hon går på och inte havrefrasen tror jag inte. Det krävs långt fler upprepningar än bara tre stycken innan man plockar bort godisen plus att hon nu äter upp havrefrasen så fort att hon knappt hunnit känna doften. Fortsätt på samma sätt och variera var och hur du sätter gömman men kör med pairing (doft+godis bredvid). Men stanna också kvar en stund när hon hittat doften. Dels tycker jag du ska ta bort havrefrasen och ta något kletigt. Så hon får stå och slicka en stund samtidigt som hon drar in doften i nosen. När hon slickat klart ger du henne även godis från dig men alltid precis invid doftkällan så hon inte behöver vrida på huvudet och fortsätter suga in doften medan hon äter belöningen. Gör det till en liten belöningsceremoni så doften blir viktig för henne och något hon vill vara kvar vid istället för att titta/komma till dig.
 
Ja hon söker ju fint! Men att det är doften hon går på och inte havrefrasen tror jag inte. Det krävs långt fler upprepningar än bara tre stycken innan man plockar bort godisen plus att hon nu äter upp havrefrasen så fort att hon knappt hunnit känna doften. Fortsätt på samma sätt och variera var och hur du sätter gömman men kör med pairing (doft+godis bredvid). Men stanna också kvar en stund när hon hittat doften. Dels tycker jag du ska ta bort havrefrasen och ta något kletigt. Så hon får stå och slicka en stund samtidigt som hon drar in doften i nosen. När hon slickat klart ger du henne även godis från dig men alltid precis invid doftkällan så hon inte behöver vrida på huvudet och fortsätter suga in doften medan hon äter belöningen. Gör det till en liten belöningsceremoni så doften blir viktig för henne och något hon vill vara kvar vid istället för att titta/komma till dig.

Tack för fint svar och jättebra tips. Det är ju inte bara Nora som är nybörjare, jag har heller aldrig gjort detta förut. Suger åt mig som en svamp!

Jag har kört ungefär 10 sök per gång, tänker att det inte ska bli för mycket ”nöta”. Är 10 sök per träningstillfälle lagom såhär ibörjan?
Jag har haft dosan på olika höjder och ställen, det märks att hon går dit där den var förra gången först och sen letar hon vidare när den inte är där.

Ska gå till Ica och köpa mjukost imorgon :up:
Återkommer med rapport!
 
Tack för fint svar och jättebra tips. Det är ju inte bara Nora som är nybörjare, jag har heller aldrig gjort detta förut. Suger åt mig som en svamp!

Jag har kört ungefär 10 sök per gång, tänker att det inte ska bli för mycket ”nöta”. Är 10 sök per träningstillfälle lagom såhär ibörjan?
Jag har haft dosan på olika höjder och ställen, det märks att hon går dit där den var förra gången först och sen letar hon vidare när den inte är där.

Ska gå till Ica och köpa mjukost imorgon :up:
Återkommer med rapport!
Jag har kört allt från 1-3 sök och sedan paus, beroende på svårighetsgrad. Du kan också ha flera gömmor i ett sök sedan längre fram. Pausen behöver ju dock inte vara lång. Jag tror man ofta glömmer bort att pausa för att hunden är taggad och tycker det är kul, men risken finns att de blir slarviga eller att de kan tröttna. Hellre många pauser men korta. Har man flera hundar som jag har blir det ju en naturlig paus när jag byter hund, det tycker jag är bra! Min ena skulle kunna köra sök på sök på sök...om hon fick bestämma men det får hon inte! Vill inte riskera slarv ;)
Glöm inte heller att träna med koppel även inomhus, så du lär dig hantera det och hon blir van att söka med koppel (det får inte släpa i marken och du får inte dra i kopplet till exempel).
Jag tror att Nora kommer älska uppgraderingen till mjukost :D Kan rekommendera baconost, den verkar extremt god enligt alla hundar!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär blir bara kort för min pojkvän komme snart. Men jag vill bara berätta en sak och dela med mig till ni här som kanske tycker att...
2
Svar
24
· Visningar
1 824
Senast: Whirlie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 409
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 246
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp