Nosework-tråden

Jag har kört allt från 1-3 sök och sedan paus, beroende på svårighetsgrad. Du kan också ha flera gömmor i ett sök sedan längre fram. Pausen behöver ju dock inte vara lång. Jag tror man ofta glömmer bort att pausa för att hunden är taggad och tycker det är kul, men risken finns att de blir slarviga eller att de kan tröttna. Hellre många pauser men korta. Har man flera hundar som jag har blir det ju en naturlig paus när jag byter hund, det tycker jag är bra! Min ena skulle kunna köra sök på sök på sök...om hon fick bestämma men det får hon inte! Vill inte riskera slarv ;)
Glöm inte heller att träna med koppel även inomhus, så du lär dig hantera det och hon blir van att söka med koppel (det får inte släpa i marken och du får inte dra i kopplet till exempel).
Jag tror att Nora kommer älska uppgraderingen till mjukost :D Kan rekommendera baconost, den verkar extremt god enligt alla hundar!

Tack för att du tar dig tid att skriva så utförliga svar ❤️

Nu har jag jättemycket att tänka på och känner mig ännu mer taggad.

Misstänker att du har rätt ang. mjukosten :D
Faktum är att jag aldrig använder godis som belöning. Det räcker alltid med beröm och/eller leksak. Det hade det gjort nu också om det hade varit praktiskt genomförbart, men det är det ju inte så vi får helt enkelt kapitulera 🤷‍♀️😁
 
Ett tips är att bli medlem i olika Facebookgrupper om Nosework. Finns en Nosework träning och inspiration och en Nosework diskussionsforum bl.a

Där kan man också få tips och trix 😁


För övrigt hade testat utan smellern i början om jag var du. Och även utan pairing, mest för att se om hon fattar grejen.

Hade dock provat urvalsbana/behållare på rad med pairing först. Och sedan urvalsbana utan pairing. 😊
 
Idag testade jag några sök med bara dosan och ingen godis. Gick kanon! Hon luktade upp dosan varje gång och fick godis ur min hand istället. Så uppenbarligen har hon fattat att det är dosan hon ska leta efter. Frågan är om det är dosan i sig eller lukten i dosan hon söker?

Så många frågor :D
@Malibu_Stacy
 
Ett tips är att bli medlem i olika Facebookgrupper om Nosework. Finns en Nosework träning och inspiration och en Nosework diskussionsforum bl.a

Där kan man också få tips och trix 😁


För övrigt hade testat utan smellern i början om jag var du. Och även utan pairing, mest för att se om hon fattar grejen.

Hade dock provat urvalsbana/behållare på rad med pairing först. Och sedan urvalsbana utan pairing. 😊

Jag har skickat förfrågningar till flera noseworkgrupper på FB men ingen har släppt in mig än :cautious:
 
Mycket nw här nu. Läger i helgen som var. Tyvärr inte jättenöjd med det som helhet, men Noseworken var bra.

Imorgon blir det träning inför lördag. TEM Fordon på schemat! Har kommit med på ytterligare en TEM Fordon i augusti också, och maken ska starta två TSM 1 i augusti. Plus två läger till 😅😂😁

Ska på ett läger som Susanne Lindberg håller i och jag är så taggad!! 😁
Förhoppningsvis kommer hon även döma min ena och makens ena tävling i augusti 😁😁👏
 
TEM Fordon idag, diplom! 🌟🥳
Duktiga hund!
Supervarmt och jäkligt, men gick fint ändå 😁
Grattis vad kul!
Jag anmälde oss till ett TSM om 1,5 vecka för ett tag sedan, reservplats nr 56 :laugh: Vore kul att komma ut på i alla fall en tävling innan året är slut men har förstått hur svårt det är nu 🙈
 
Grattis vad kul!
Jag anmälde oss till ett TSM om 1,5 vecka för ett tag sedan, reservplats nr 56 :laugh: Vore kul att komma ut på i alla fall en tävling innan året är slut men har förstått hur svårt det är nu 🙈

Ja, det är inte helt rätt att få plats. Är det turordning får man vara snabb som fan, eller ha tur om det är lottning. 😂
 
Längesen jag uppdaterade något.

Förra söndagen åkte vi på vår andra TSM NW2 tävling.
Vi stod länge som reserv 1, men fick besked på lördagskväll att plats blivit ledig.
Var inte alls inställd på att åka, hade tränar i princip inget alls veckorna innan.

Körde lite snabba lätta sök med mycket belöning lördag kväll bara för att tagga doften inför söndag.

Det blev en ganska tuff tävling för Melker (golden retriver 4 år)
Vi fick göra alla 4 sök efter varandra, och i sista som var fordon, var där inte mycket ork kvar, men han jobbade på.

Det hela slutade med att vi vann tävlingen
1a i totalen med tiden 04.49.20
1a inomhus
2a utomhus

Helt ofattbart, men så roligt
 
Längesen jag uppdaterade något.

Förra söndagen åkte vi på vår andra TSM NW2 tävling.
Vi stod länge som reserv 1, men fick besked på lördagskväll att plats blivit ledig.
Var inte alls inställd på att åka, hade tränar i princip inget alls veckorna innan.

Körde lite snabba lätta sök med mycket belöning lördag kväll bara för att tagga doften inför söndag.

Det blev en ganska tuff tävling för Melker (golden retriver 4 år)
Vi fick göra alla 4 sök efter varandra, och i sista som var fordon, var där inte mycket ork kvar, men han jobbade på.

Det hela slutade med att vi vann tävlingen
1a i totalen med tiden 04.49.20
1a inomhus
2a utomhus

Helt ofattbart, men så roligt
Wow! Starkt jobbat 🥳
 
Längesen jag uppdaterade något.

Förra söndagen åkte vi på vår andra TSM NW2 tävling.
Vi stod länge som reserv 1, men fick besked på lördagskväll att plats blivit ledig.
Var inte alls inställd på att åka, hade tränar i princip inget alls veckorna innan.

Körde lite snabba lätta sök med mycket belöning lördag kväll bara för att tagga doften inför söndag.

Det blev en ganska tuff tävling för Melker (golden retriver 4 år)
Vi fick göra alla 4 sök efter varandra, och i sista som var fordon, var där inte mycket ork kvar, men han jobbade på.

Det hela slutade med att vi vann tävlingen
1a i totalen med tiden 04.49.20
1a inomhus
2a utomhus

Helt ofattbart, men så roligt

Men wow!! Stort grattis!! 🌟🥳
 
Längesen jag uppdaterade något.

Förra söndagen åkte vi på vår andra TSM NW2 tävling.
Vi stod länge som reserv 1, men fick besked på lördagskväll att plats blivit ledig.
Var inte alls inställd på att åka, hade tränar i princip inget alls veckorna innan.

Körde lite snabba lätta sök med mycket belöning lördag kväll bara för att tagga doften inför söndag.

Det blev en ganska tuff tävling för Melker (golden retriver 4 år)
Vi fick göra alla 4 sök efter varandra, och i sista som var fordon, var där inte mycket ork kvar, men han jobbade på.

Det hela slutade med att vi vann tävlingen
1a i totalen med tiden 04.49.20
1a inomhus
2a utomhus

Helt ofattbart, men så roligt
Stort grattis! Vad roligt :)
 
Såå trött efter två dagar på noseworkläger för Susanne Lindberg, men oj vad bra det varit!!
Så himla givande verkligen! 😍
Det var väldigt inriktat på att tävla klass 2 så det var precis vad vi behövde.
Imorgon laddar vi om för på lördag är det läger igen 😁😁
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär blir bara kort för min pojkvän komme snart. Men jag vill bara berätta en sak och dela med mig till ni här som kanske tycker att...
2
Svar
24
· Visningar
1 811
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 396
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 242
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp