Nosework-tråden

Bukefalos 30 år!

Här i Stockholmsområdet är alla tävlingar fulla direkt efter anmälan öppnat. Både i nw 1 och även 2 vad jag hört. Tävlar själv bara i nw 1 än så länge och det gäller verkligen att hänga på låset när dom öppnar för anmälan och/ eller ha tur i lottningen.
Här med. Det är som om Abba har återförenats och släpper konsertbiljetter eller nåt. Helt sinnessjukt tryck för att man ska betala dyra pengar för att åka till någon gammal lada hahaha 😅

Dag två på kursen. Idag tittade vi närmare på hundens intresse för själva doften och lite kring belöningar. Vi fick olika tips för att få upp intresse för doften och undvika felmarkeringar. Och fick så klart söka en hel del, behållarsök och utomhus.

Idag har jag tränat markeringar och gjort några sök med båda hundarna. Jag tycker det är svårt att få till bra träningar ensam jag rör till det kommer inte ihåg exakta platsen där jag satt doften, tappar godis, slarvar med startrutinen mm. Men nu måste det tränas lite inför tävling nästa vecka. Så skärpte mig och bestämde att det ska bli ett kort pass varje dag fram till tävlingen förutom dagen innan.
Hundarna var bra. Båda glada att det hände något kul.
Yngsta hunden blir överentusiastisk och krafsar, slickar och försöker äta upp preparatet så nu jobbar jag på att få bort det så hon får vänta med att tävla,
Nöjd med att jag fick till en ok träning och ska fundera ut några bra sök till imorgon.

Ludd och jag har tävlat igen, den här gången TSM1. Han är så himla duktig den lilla gullungen. Diplom och fjärde plats i totalen, trots att han verkligen är en sådan som påverkas av värmen.

Vi fick dock lite kritik (dock ej fel som tur är) på koppelhanteringen av en domare, tydligen är det egentligen inte ok att kopplet går i marken ens när man belönar. Skitsvårt att undvika när looparna jag har i handen är större än hunden är hög! Jag är inte alls kompis med flexikoppel heller. Borde man sluta belöna vid gömman för att undvika det, eller tänka att de flesta domarna inte bryr sig? Tråkigt om man missar placering pga. fel, men samtidigt har ingen domare anmärkt på det tidigare varken när jag eller Luddets ägare tävlat.

Jag är lite sugen på att gå en kurs i höst här i Stockholm. Någon som kan tipsa om bra ställen att gå på?
Om norr om Stockholm funkar så tycker jag Norrasm Stockholms hundcenter i Täby (Arninge) har bra kurser. Har inte gått just noswork kurser där på några år men har gjorde det med Ascot samt även specialsök.

Annars Hundenshus. Har gått noseworkurser i Åkeshov.

Om norr om Stockholm funkar så tycker jag Norrasm Stockholms hundcenter i Täby (Arninge) har bra kurser. Har inte gått just noswork kurser där på några år men har gjorde det med Ascot samt även specialsök.

Annars Hundenshus. Har gått noseworkurser i Åkeshov.
Var faktiskt de två ställena jag kollat mest. Jag bor på Norrmalm så allt norr eller söder om stan kvittar 😅

Jag undrar... Hur vet man egentligen när man är redo för doftprov? 🤔 Det var några i kursgruppen som redan hade hunnit gå, men jag hann inte med under våren pga att det var så mycket annat.

Jag tycker att vi behöver träna mer behållarsök för att minimera risken att min tok biter tag i nån kartong. På samma gång tror jag att det kommer vara en risk oavsett hur mycket vi tränar, om han är på det humöret. Det är nämligen den berömda dagsformen som brukar sätta käppar i hjulet...

Får nog bolla lite med instruktörerna nästa gång vi ses och se vad dom tror.

Jag undrar... Hur vet man egentligen när man är redo för doftprov? 🤔 Det var några i kursgruppen som redan hade hunnit gå, men jag hann inte med under våren pga att det var så mycket annat.

Jag tycker att vi behöver träna mer behållarsök för att minimera risken att min tok biter tag i nån kartong. På samma gång tror jag att det kommer vara en risk oavsett hur mycket vi tränar, om han är på det humöret. Det är nämligen den berömda dagsformen som brukar sätta käppar i hjulet...

Om du inte blir besviken av att missa nått försök så tänker jag - bara kör. Är ju ett jättebra träningstillfälle om inte annat :) och kan ju ge kvitto på vad ni behöver träna vidare på.

Sista tillfället på kursen för Humla härom dagen. Så otroligt märkligt, för även denna gången var jag ensam om att komma 😅 så två av fyra tillfällen har det blivit privatlektion.

Grymt bra träning för oss dock. Var upplagt som en TSM då vi skulle ha lite tävling. Första söket, fordon, gick inte vägen. Men hon sökte jättefint. Resterande gick superbra!
Testade lite lösa sök efter att ha fått bra utdelning på tävlingen sist med det, och det känns verkligen som Humlas grej (i rätt miljö). Gav lite inspiration till hur jag ska hantera sök med koppel med framöver 👍
Gjorde lite fler övningar då det var massa tid kvar. Så roligt!

Jag tycker kör på bara och se det som träning. Han kan doften det är väl mer miljön som kan ställa till det?
Bara att göra om det om det inte funkar.
Jag fick göra fyra ( 4 !) doftprov med Virrpannan hon kunde doften men stressade upp sig och fokuserade inte.
Men unghunden blev godkänd på första försöket.

Idag fick jag reda på att jag och lillstrumpan kom med på en TSM1 nu i mitten på juli. Jag min dumma f*n hade dock bara tagit för givet att tävlingar förläggs till helger, men ICKE. Detta är en torsdag. Jag är den enda med min befattning på min enhet som jobbar då. Så högst troligt kommer vi ändå inte kunna delta 😫 Sån besvikelse! När jag skulle göra doftprov första gången gick bilen sönder och nu när vi äntligen kommer med på tävling så är det en förbenad torsdag.

Är det vanligt med tävlingar vardagar? Alltså jag fattar att en del har semester men kan väl inte bara vara pensionärer som tävlar i NW?

Var faktiskt de två ställena jag kollat mest. Jag bor på Norrmalm så allt norr eller söder om stan kvittar 😅
Jag har som sagt varit mkt nöjd med noswork och specialsök kurserna jag har gått på Norra Stockholmshundcenter. Sen var det kanske 3 år sedan jag gick dom. Har under senaste året gått valpkurs och lydnadskurser där med Otis och varit mkt nöjd med dom.

Hundenshus noseworl kurser har också varit bra. Lättare att ta sig kommunalt till deras lokaler på Åkeshov och Östermalm än Norra Stockholmshundcenter. Sen är Hundenshus kurser oftar lite dyrare sett till timpris och kurserna brukar vara färre tillfällen.

Är det vanligt med tävlingar vardagar? Alltså jag fattar att en del har semester men kan väl inte bara vara pensionärer som tävlar i NW?

I mitt län är det ganska vanligt såhär sommartid, jag tror som du skriver att det har med semester att göra. Tittar jag på vad som finns från augusti och framåt så är det verkligen bara lördagar och söndagar.

I mitt län är det ganska vanligt såhär sommartid, jag tror som du skriver att det har med semester att göra. Tittar jag på vad som finns från augusti och framåt så är det verkligen bara lördagar och söndagar.
Jag hoppas det är ett undantag att det ligger på en vardag. Skittråkigt om jag nu absolut inte kan flexa eller få ledigt när man ÄNTLIGEN kommit med på en tävling 🫠

Här ligger de flesta på helger, men jag har sett vardagstävlingar även utanför semesterperioden. Även om inte alla som håller på är pensionärer finns det nog tillräckligt med pensionärer för att fylla ut en liten klass. I grunden tycker jag nog det är bra, hellre en tävling en torsdag om det nu är vad som passar arrangör och domare, än ingen tävling alls. Men såklart surt om man råkar anmäla sig till en tävling man inte kan vara med på!

Nu bor jag inte i Stockholm längre, men tycker också att Hundens hus är bra när jag har varit på kurs där (ej NW). Har även positiva erfarenheter av Hundtänk där jag fått hjälp med nosework.

Här ligger de flesta på helger, men jag har sett vardagstävlingar även utanför semesterperioden. Även om inte alla som håller på är pensionärer finns det nog tillräckligt med pensionärer för att fylla ut en liten klass. I grunden tycker jag nog det är bra, hellre en tävling en torsdag om det nu är vad som passar arrangör och domare, än ingen tävling alls. Men såklart surt om man råkar anmäla sig till en tävling man inte kan vara med på!
Ja, alltså det är ju hundra procent jag som klantat till det 🫠 Självklart är det bra med tävling en vardag. Nu fyllde de ju de 50 platserna med mycket råge ändå.

Idag fick jag reda på att jag och lillstrumpan kom med på en TSM1 nu i mitten på juli. Jag min dumma f*n hade dock bara tagit för givet att tävlingar förläggs till helger, men ICKE. Detta är en torsdag. Jag är den enda med min befattning på min enhet som jobbar då. Så högst troligt kommer vi ändå inte kunna delta 😫 Sån besvikelse! När jag skulle göra doftprov första gången gick bilen sönder och nu när vi äntligen kommer med på tävling så är det en förbenad torsdag.

I Skåne finns det en del tävlingar på vardagar. Alla jobbar inte kontorstider.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka