Nosework-tråden

Bukefalos 30 år!

Vi tränar på doftprov men det går inte bra pga hund som vill bita i kartong... Jag ska kolla i mitt nosework-bibliotek och se vad jag kan prova för att få ordning på det här, men jag tror inte att det är nåt jag kommer lyckas få bort i tid för doftprovet. Så jag börjar tänka att jag borde stryka oss medan det fortfarande går. :(

Det är nog läge att ta paus och bara träna för aktiveringens skull ett tag, så får vi se hur det artar sig. Vi har ju varit uppbokade på kurser i stort sett hela våren och fram tills nu så jag tror att vi båda är lite brända på att vara ute och hatta omkring.
Jag har fått lite olika råd för att få bort krafsande/bitande i behållarna. Det jag fått råd om och jobbar på är:
Träna bara på kända gömmor så du hinner vara snabb och är beredd vid hittandet.
Ha hunden i kort koppel inte lös eller i lina.
Belöna snabbt vid hittandet, ha ett belöningsord direkt ( en del har klicker men det klarar inte jag) och mycket gott godis innan den börjar krafsa.
Variera godiset.
Håller på med samma sak med min yngsta hund nu.
Den äldre har förstått att hon behöver inte krafsa belöningen kommer ändå.
Sen tycker jag att domarna på doftprov och tävlingar släpper igenom enstaka krafs men hunden får såklart inte demolera kartongerna 😊

Har varit på en riktigt bra tvådagarskurs. Vi gick igenom alla fyra del-söken och fick bra tips för förbättring och framtida träning.
Vi behöver egentligen inte göra något annorlunda i inomhus och utomhus, men kul att få det bekräftat. Vi fick mycket bra tips för att träna noggrannhet avseende behållare och fordon, samt fick tips att göra lite annorlunda start i dessa sök.

Så nöjd med denna kurs! Samma arrangör planerar läger framöver och jag hoppas verkligen det blir datum jag kan.

Kanske är en jättekonstig fråga, men jag har alltså inte alls koll på Nosework som ni kanske förstår. Men hur långt efter en grundkurs har ni kört, eller är det rimligt, att köra doftprov/börja tävla?

Kanske är en jättekonstig fråga, men jag har alltså inte alls koll på Nosework som ni kanske förstår. Men hur långt efter en grundkurs har ni kört, eller är det rimligt, att köra doftprov/börja tävla?

Jag tänker att det beror mycket på hunden. Vi har gått grundkurs under vår och tidig sommar, min hund är duktig och hade nog kunnat gå direkt till doftprov om det inte vore för att han gärna vill mosa kartonger. Så nu tränar vi på att låta bli det och får se hur det går. Jag hoppas att vi ska kunna gå ett doftprov innan året är slut.

Jag tänker att det beror mycket på hunden. Vi har gått grundkurs under vår och tidig sommar, min hund är duktig och hade nog kunnat gå direkt till doftprov om det inte vore för att han gärna vill mosa kartonger. Så nu tränar vi på att låta bli det och får se hur det går. Jag hoppas att vi ska kunna gå ett doftprov innan året är slut.
Okej, tack! Det låter som att det skulle bli något liknande för mig då. Jag bara antar att Cessna är ganska duktig på arbetet redan innan, men mosa kartonger kommer hon nog tänkas göra. Jag får hoppas fryset sitter från andra träningsgrenar:D

Vi tänkte ju gå någon kurs här i höst. Jag vet inte riktigt var bara. Jag tvekar mellan två ställen, så får se vilket det blir. Men blir kul för henne att testa!

Det är väldigt olika!
Mina hundar har lärt sig doften väldigt snabbt. Men äldsta hunden blev så uppe i varv och överentusiastisk när vi kom till prov så hon glömde bort vad vi tränat på.
Vi fick göra fyra doftprov för att bli godkända.
Då hade vi hunnit med både grundkurs och fortsättningskurs innan.
Yngsta hunden fick hänga med lite när vi tränade äldre hunden vi gick aldrig kurs och hon klarade doftprovet någon månad efter att vi introducerat henne för nosework.

TSM idag, första tävlingen sedan juni. Och ja, det gick verkligen kissdåligt 😆😵‍💫 Jag kan skylla på massa grejor, att det var varmt och vi startade näst sist, och det var bevisligen rätt svårt, för bara 4 av 25 ekipage fick diplom. Men rent krasst: vi är inte duktiga på nosework.

Jag funderar på att ta en längre paus och hitta på nåt annat. Jag vet ju att min hund egentligen bara vill hålla på med apportering och retrieversök, men jag skulle så gärna vilja hitta nån annan hundsport som hon gillar också.

Jag har iaf frustrations-anmält oss till en rallylydnadskurs så får vi se. Det var inget för mig och corgin en gång i tiden, men den här hunden är lite mer följsam.

Precis nu när jag tänkte ge upp forever (nä men ta en paus) så visar det sig att min son + hans sambos hund (omplacering som kommit till dem nu i sommar) har gjort doftprovet, och att sonens sambo gärna vill träna och tävla. Vi småprövade lite igår, och ja, utan att nånsin ha tränat ihop är de snabbare och duktigare än vi 😅 😬 men nu har vi åtminstone stabila träningskompisar. Superbra störning också, för min hund älskar att leka med deras lilla hund.

När vi är hemma, som igår, tycker hon ju att det är kul, hon är doftsäker och relativt snabb (kommer aldrig vara snabbast). Det är uppenbart resor och ny miljö som är problemet.

Det är uppenbart resor och ny miljö som är problemet.

Känner igen det där. Noseworken verkar vara så självbelönande så han tuffar på ändå men i allt annat vi provat så har jag en hund som kroknar av bilåkande och miljöbyte. Har tränat på att åka iväg och bara vara på ny plats hela våren men jag tycker inte att det gjort så stor skillnad och allt rännande har gjort mig trött så nu har vi paus från allt i sportväg, inklusive nosework.

Om det blir doftprov för oss står och faller med om herrn kan lära sig att man inte ska mosa lådor. Har tänkt att vi ska träna på det men det får nog bli ett projekt för sen höst/vinter. Just nu känner jag mig inte ett dugg motiverad.

Känner igen det där. Noseworken verkar vara så självbelönande så han tuffar på ändå men i allt annat vi provat så har jag en hund som kroknar av bilåkande och miljöbyte. Har tränat på att åka iväg och bara vara på ny plats hela våren men jag tycker inte att det gjort så stor skillnad och allt rännande har gjort mig trött så nu har vi paus från allt i sportväg, inklusive nosework.

Om det blir doftprov för oss står och faller med om herrn kan lära sig att man inte ska mosa lådor. Har tänkt att vi ska träna på det men det får nog bli ett projekt för sen höst/vinter. Just nu känner jag mig inte ett dugg motiverad.
Fattar verkligen! Jag tror paus är superbra ibland.

Nä, jag tycker nog inte heller att det (hittills) gör skillnad i resultat eller fokus att åka iväg och träna oftare. Kanske behövs längre perspektiv, eller så blir det helt enkelt aldrig så 🤷‍♀️

Nu har jag dragit ihop en pytteliten träningsgrupp vilket känns jättekul! Träning hemma hos mig med ekipaget jag tränade lite med i våras, och så min sons sambo med hund. Det är bara jag och min hund som tävlat, men vi är sannolikt sämst i detta gäng, så det är ju en kul dynamik 😅

Men det känns jättekul att bygga lite sökområden!

På söndag ska vi tävla igen. Labbens andra start, en TSM1. Tränade lite behållarsök hemma igår och hon blev GALEN när hon hittade rätt kartong och slet upp den och kastade över gårdsplan 😱 Hon har aldrig gjort så förut men hemma brukar hon agera annorlunda i behållarsök än på andra platser. Vet inte om det är för att vi tränar behållare så sällan hemma (hennes första tävling gjorde hon behållarsöket bäst av alla sök).

På söndag ska vi tävla igen. Labbens andra start, en TSM1. Tränade lite behållarsök hemma igår och hon blev GALEN när hon hittade rätt kartong och slet upp den och kastade över gårdsplan 😱 Hon har aldrig gjort så förut men hemma brukar hon agera annorlunda i behållarsök än på andra platser. Vet inte om det är för att vi tränar behållare så sällan hemma (hennes första tävling gjorde hon behållarsöket bäst av alla sök).
Jag har också varit lat på att träna behållare hemma. Tror det är lätt att man tänker "äsch, det där kan de". Tror att jag behöver gå back to basics där och köra med godis på doft för att hon ska bli noggrannare.

Jag har också varit lat på att träna behållare hemma. Tror det är lätt att man tänker "äsch, det där kan de". Tror att jag behöver gå back to basics där och köra med godis på doft för att hon ska bli noggrannare.
Ja. Jag tycker behållare är det tråkigaste av alla sök också 🫣 så mycket roligare att vara påhittig med rumssök, fordon osv. Hon har liksom inte problem att hitta, men just nu är hon så in i hel*ete het i arbete generellt att det är svårt att kanalisera det på rätt sätt. Tar ärevarv i lydnadsträning, retas med vår äldre hund osv. Tror hon är inne i någon slags fas bara och att jag ibland glömmer att hon inte ens är 2 år ännu för att hon oftast är så okomplicerad och enkel.

Ja. Jag tycker behållare är det tråkigaste av alla sök också 🫣 så mycket roligare att vara påhittig med rumssök, fordon osv. Hon har liksom inte problem att hitta, men just nu är hon så in i hel*ete het i arbete generellt att det är svårt att kanalisera det på rätt sätt. Tar ärevarv i lydnadsträning, retas med vår äldre hund osv. Tror hon är inne i någon slags fas bara och att jag ibland glömmer att hon inte ens är 2 år ännu för att hon oftast är så okomplicerad och enkel.
Samma här! Min blir två år i november och hon har absolut olika faser och hormonstormar. Jag får påminna mig om att hon samtidigt är mycket enklare att exempelvis gå kurs och göra olika saker med än vad corgin var i samma ålder, han var exakt all over the place tills han fyllde tre.

Min nuvarande hund lägger sig och sover när det är genomgång på kurs, hon passerar andra hundar på tävlingsplatsen helt obrydd och hon kan absolut fokusera på mig. Sen spritter det åt olika håll ibland, men det är ju inget konstigt.

Är anmäld till TSM 2 på lördag. Hade ju egentligen tänkt hålla mig i klass 1, men hon har varit så duktig på kurser under sommaren och tävlingen är nära så jag anmälde mig.
Men när vi testade hög gömma denna vecka blev hon mest frustrerad och det gick inte alls bra. Hade ändå tänkt åka dit som träning (får ju inte pengarna tillbaka) men nu ska det bli 28 grader varmt. Och ingen skugga vid parkeringen och det är minst en timme från banvandringen tills det är min tur. Så är nu i valet och kvalet hur jag ska göra...

Är anmäld till TSM 2 på lördag. Hade ju egentligen tänkt hålla mig i klass 1, men hon har varit så duktig på kurser under sommaren och tävlingen är nära så jag anmälde mig.
Men när vi testade hög gömma denna vecka blev hon mest frustrerad och det gick inte alls bra. Hade ändå tänkt åka dit som träning (får ju inte pengarna tillbaka) men nu ska det bli 28 grader varmt. Och ingen skugga vid parkeringen och det är minst en timme från banvandringen tills det är min tur. Så är nu i valet och kvalet hur jag ska göra...
Å vad svårt. Du kan inte gå dit på samlingen och sen åker ni iväg till nåt skuggigt ställe tills det är er tur?

Å vad svårt. Du kan inte gå dit på samlingen och sen åker ni iväg till nåt skuggigt ställe tills det är er tur?
Kanske, men dels är jag inte så hemma på den orten att jag vet något självklart ställe och så är det ju svårt att tajma starten. Vet heller inte om de kommer ha digitalt inrop eller inte.

Kanske, men dels är jag inte så hemma på den orten att jag vet något självklart ställe och så är det ju svårt att tajma starten. Vet heller inte om de kommer ha digitalt inrop eller inte.
Nä, jag fattar. Det var en av de sakerna som blev så svåra för oss på tävlingen i söndags, jag har noll koll på det samhället och min hund hade behövt få åka och bada, men vi irrade mest omkring i värmen. Sen hittade jag ett halvmöjligt (för min hund helmöjligt) ställe att bada på under lunchpausen, men då hade vi redan nollat två sök 😕

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/tränare
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur