Nosework-tråden

Bukefalos 30 år!

Är anmäld till TSM 2 på lördag. Hade ju egentligen tänkt hålla mig i klass 1, men hon har varit så duktig på kurser under sommaren och tävlingen är nära så jag anmälde mig.
Men när vi testade hög gömma denna vecka blev hon mest frustrerad och det gick inte alls bra. Hade ändå tänkt åka dit som träning (får ju inte pengarna tillbaka) men nu ska det bli 28 grader varmt. Och ingen skugga vid parkeringen och det är minst en timme från banvandringen tills det är min tur. Så är nu i valet och kvalet hur jag ska göra...
Silverduk och öppet i hela bilen?
Tycker inte hundarna brukar bli för varma av det.

Silverduk och öppet i hela bilen?
Tycker inte hundarna brukar bli för varma av det.
Tycker inte det räcker fullt ut när det blir över 25 grader och soligt. Och gillar inte jag det så är det för varmt för hunden.
Ser dock ut att ev bli lite molnigt så jag avvaktar och ser hur prognosen utvecklar sig

Vi åkte på tävlingen (TSM 2) och det var 29 grader men som tur var helt mulet så det gick bra.
Målet var att hitta en gömma på varje sök och få en bra känsla.

Första söket var behållare med en blandning av väskor, stora plastburkar, vhs-fodral och små kartonger. Började bra och hon hittade första gömman. Då fick jag blackout och glömde belöna och bad henne bara direkt söka vidare. Så klart blev hon sur och jobbade inte ordentligt och felmarkerade. Mattes fel.

Andra söket var inomhus i ett lager med lastpallar. Hon jobbade superbra, matte kom ihåg att belöna och vi hittade båda gömmorna. Jag glömde nästan säga "färdig" men kom på mig själv.

Tredje söket var utomhus bland fler lastpallar. Första gömman hittade vi snabbt. Andra gömman fångade hon vinden av och jag trodde den var en hög gömma mittemot och sa "markerat". Jag skulle sett till att vi sökte av hela området och sedan eventuellt gick tillbaka om hon inte hittat den. Mattes fel.

Sista var fordon. Ett släp, en skåpbil och en lastpallslastare. Vi hittade första gömman ganska lätt, på lastaren. Sedan tyckte jag att hon sökt igenom den så noga att andra gömman borde vara på något av de andra fordonen. Det var den inte och tiden gick ut. Mattes fel.

Mycket nöjd och vi kanske ändå ska prova att fortsätta med klass 2. Men vi kommer nog inte åka långt för det.

Var på TSM1 i söndags och inga olyckor skedde med behållarna 😅

Den var relativt svår för att vara klass 1 tyckte jag. Det var mycket spännande i miljön runt omkring för en unghund som inte alltid har hjärnan med sig 😅 Vi fick ett SSE i inomhussöket och klarade behållarna precis inom tiden. Kände dock där och då att både jag och hunden var trötta och ofokuserade. Vi hade åkt långt och jag var hungrig och tjurig. Hunden har svårt att rasta på ställen där det "händer för mycket" och vi var därmed helt väck i fordon och utomhus 😆

Dessutom blåste det väldigt mycket. Hon markerade direkt när hon fångade doften och det kände jag egentligen men orkade inte bry mig så mycket om det. Kände mig där och då redan nöjd med SSE och att hon utan protest rört sig i den svåra miljön.

I helgen tävlar vi TEM behållare på lördagen och TSM på söndagen. Hade inte räknat med att komma med men när jag väl kom med så missade jag att det var dagarna efter varandra.

Någon här som har bra tips förresten på hur man tränar på blåsiga förhållanden? Vi har ju tränat i blåst förut men den här gången markerade hon rätt långt från gömman.

Var på TSM1 i söndags och inga olyckor skedde med behållarna 😅

Den var relativt svår för att vara klass 1 tyckte jag. Det var mycket spännande i miljön runt omkring för en unghund som inte alltid har hjärnan med sig 😅 Vi fick ett SSE i inomhussöket och klarade behållarna precis inom tiden. Kände dock där och då att både jag och hunden var trötta och ofokuserade. Vi hade åkt långt och jag var hungrig och tjurig. Hunden har svårt att rasta på ställen där det "händer för mycket" och vi var därmed helt väck i fordon och utomhus 😆

Dessutom blåste det väldigt mycket. Hon markerade direkt när hon fångade doften och det kände jag egentligen men orkade inte bry mig så mycket om det. Kände mig där och då redan nöjd med SSE och att hon utan protest rört sig i den svåra miljön.

I helgen tävlar vi TEM behållare på lördagen och TSM på söndagen. Hade inte räknat med att komma med men när jag väl kom med så missade jag att det var dagarna efter varandra.

Någon här som har bra tips förresten på hur man tränar på blåsiga förhållanden? Vi har ju tränat i blåst förut men den här gången markerade hon rätt långt från gömman.
Å vad kul med SSE! Jag har övergått till att ha det som mål istället för att ta diplom, eftersom det senare verkar ha varit en engångsföreteelse för oss 😬

Å vad kul med SSE! Jag har övergått till att ha det som mål istället för att ta diplom, eftersom det senare verkar ha varit en engångsföreteelse för oss 😬
Ja 😊 på nåt sätt kan jag tycka det är roligare med SSE, då gör vi det snyggt och inte bara snabbt haha. Jag hoppas på diplom i helgen men både jag och hunden verkar ha svårt att hålla ihop oss under alla söken 😅

Ja 😊 på nåt sätt kan jag tycka det är roligare med SSE, då gör vi det snyggt och inte bara snabbt haha. Jag hoppas på diplom i helgen men både jag och hunden verkar ha svårt att hålla ihop oss under alla söken 😅
Japp ... samma här. Vi har nu tävlat sedan i januari (vågar inte räkna hur många gånger) med exakt 1 diplom att visa upp - från vår allra första tävling 😬

Är just nu på TEM behållare-tävling och väntar på de två sista söken. Felmarkering i andra söket 🫠 Jag är besviken på mig själv och är lite inne på att inte tävla imorgon och istället fokusera på att träna mer.

Är just nu på TEM behållare-tävling och väntar på de två sista söken. Felmarkering i andra söket 🫠 Jag är besviken på mig själv och är lite inne på att inte tävla imorgon och istället fokusera på att träna mer.
Du kan ju välja att se morgondagens tävling som ett träningspass. Du lär ju inte få några pengar tillbaka om du avbokar.
Och lycka till med sista två söken! Hoppas du får sluta med en bra känsla.

Du kan ju välja att se morgondagens tävling som ett träningspass. Du lär ju inte få några pengar tillbaka om du avbokar.
Och lycka till med sista två söken! Hoppas du får sluta med en bra känsla.
Ja, jag hoppas det jag med ❤️ Jag blir själv påverkad av miljön mycket och blev jättesur när några surk*rringar (ursäkta uttrycket) stod och kommenterade min hunds utseende så att jag kunde höra det 😤 (på ett negativt sätt).

Ja, jag hoppas det jag med ❤️ Jag blir själv påverkad av miljön mycket och blev jättesur när några surk*rringar (ursäkta uttrycket) stod och kommenterade min hunds utseende så att jag kunde höra det 😤 (på ett negativt sätt).
Fy så tråkigt.
Men kanske både du och hund behöver träna på att tävla? Det är ju väldigt annorlunda mot träning. Med t ex väntetid och nervositet m m.

Japp ... samma här. Vi har nu tävlat sedan i januari (vågar inte räkna hur många gånger) med exakt 1 diplom att visa upp - från vår allra första tävling 😬
Jag har ju tävlat i flera år och fortfarande väntar på första diplomet, så förstår känslan 😅 Ett SSE hade varit fint att få med!

Åkte ifrån tävlingen igår med en lite bättre känsla iallafall. Hunden blir otroligt glad när hon får söka och det gör att allt känns värt när hon tittar på mig jätteglad 🥰 Vi fick bara 50 poäng så inte mycket att hänga i julgran men men. Idag satsar jag på att låta henne söka med minimal påverkan från mig. Jag inser att hon skyndar sig för mycket om jag går in och säger minsta lilla (även beröm).

Luddungen och jag har tävlat ett par gånger till. Ena gången dåligt, första söket var egentligen bra men sedan kissade han i andra. Vilket då dels gör att jag blir stressad och får markeringstourettes i nästa sök, dels att han känner av att jag är missnöjd och då blir avslagen i sökarbetet.
Senaste tävlingen var dock verkligen revansch med diplom, tvåa i totalen och två SSE. Det var även tredje diplomet i TSM1 så nu kan han titulera sig NW1. :banana:

Nu börjar vi så smått att träna in lagerblad, och håller tummarna för att det går någon rolig kurs med inriktning klass 2 i höst. Det där med höga/oåtkomliga gömmor och vad som är "tillräckligt nära" känns fortfarande lite mystiskt!

TSM1 i söndags gick MYCKET bättre än behållarna i lördags. Hade en så bra känsla. 75 poäng och 3 fel dock 😅 Trodde vi skulle få SSE på inomhussöket men den domaren delade inte ut ett enda SSE på 50 ekipage så det var ju bara att glömma.

Hoppetossan felmarkerade på några dm i fordon. Det var helt och hållet mitt fel, hon är skitkänslig och jag gick för nära henne. Ett till fel för att jag tappade godis i behållarsöket. Direkt när jag såg korvbiten på golvet ropade jag "jag tappade godis!". Hade jag inte gjort det hade domaren troligen inte märkt det (labben ser ju till att godisar sällan ligger länge 😅).

Direkt när jag såg korvbiten på golvet ropade jag "jag tappade godis!". Hade jag inte gjort det hade domaren troligen inte märkt det (labben ser ju till att godisar sällan ligger länge 😅).

Har inte domaren sett det så har det inte hänt, gammalt kursordspråk. :angel: Men jag vet att jag är släpphänt så blir det nånsin aktuellt för oss att tävla så får jag slipa på det i förväg. Eller göra som vi gjort på rallykurs och ha en tub mjukost i godisväskan. :idea:

TSM1 i söndags gick MYCKET bättre än behållarna i lördags. Hade en så bra känsla. 75 poäng och 3 fel dock 😅 Trodde vi skulle få SSE på inomhussöket men den domaren delade inte ut ett enda SSE på 50 ekipage så det var ju bara att glömma.

Hoppetossan felmarkerade på några dm i fordon. Det var helt och hållet mitt fel, hon är skitkänslig och jag gick för nära henne. Ett till fel för att jag tappade godis i behållarsöket. Direkt när jag såg korvbiten på golvet ropade jag "jag tappade godis!". Hade jag inte gjort det hade domaren troligen inte märkt det (labben ser ju till att godisar sällan ligger länge 😅).
Bestämde mig för att aldrig mer ha korv som belöning på noseworktävling tidigare i somras när en slipprig korvbit for ur handen och diplomet rök 😬
Så pinsamt.
Har nu ostkuber istället och exakt så många som behövs separerade i olika fickor så inget ska ramla ut av misstag vid belöning. Och så belönar jag utanför sökområdet.

Tävlade TEM inomhus i helgen. Söken såg helt ok ut på banvandringen och hunden var taggad när vi skulle gå in. Men sedan gick det åt skogen och jag vet inte varför. Hon sökte inte ordentligt, skällde och tittade på mig för hjälp. I alla fyra söken. Vi fick noll poäng. Jag försökte starta om ett par gånger men det hjälpte inte. När jag sedan visade direkt på gömman markerade hon fint.

Det var i en bydgegård med tre sök i rum med mycket möbler och ganska trångt, men hon började redan i första söket som var på en mer öppen yta i en samlingssal. Jag vet verkligen inte varför det blev som det blev. Så tänker ignorera det och hoppas det går bättre nästa gång.

Här kommer en liten rapport från lördagens Noseworktävling (TEM1 Behållare) med min Border Collie Roy.

Sök 1, 2 och 4 var riktigt klockrena. Roy jobbade på väldigt fint och fick mycket beröm av domaren för bra sökintensitet och hyfsat tydliga markeringar. Där finns det inte mycket att klaga på.

Sök 3 däremot… där sket det sig nästan bokstavligt talat. Två tidigare hundar hade kissat på banan och Roy tappade fokus helt. Eukalyptus??? Vad är det!!! Nä, kissdofterna var betydligt mer spännande. Till slut tyckte han väl att han också skulle bidra till doftbilden och lyfte på tassen – trots kisskyddet. Då var det tack och hej på den banan.

Lite irriterande var också att hela golvet på den banan var täckt av en rejäl ruggmatta. Jag tycker faktiskt att sådant underlag borde undvikas på tävlingar. Det går knappast att skura bort kissdroppar och dofter ordentligt ur en sådan matta, och för en hund som gärna fastnar i sociala dofter blir det inte direkt lättare.

Men i det stora hela är jag väldigt nöjd med Roy. Tre riktigt fina sök av fyra, mycket beröm från domaren och framför allt ett tydligt kvitto på att han kan göra riktigt bra behållarsök när näsan är inställd på rätt sorts doft.

Så vi tar med oss det positiva och fortsätter träna vidare. 😄

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka