Nosgrimma - fördelar och nackdelar (utbruten från Andreas Helgstrand)

Tycker det faktiskt är rätt logiskt och man känner själv skillnaden när man rider med och utan. En nosgrimma, även löst spänt ÄR stabiliserande på hela tränskonstruktionen.
Men hur går det till. Den sitter ju bara genom pannbandet i övrigt så hänger den ju helt fritt. Jag kan inte se hur det kan stabilisera tränset mer än genom att hålla ihop munnen
 
Tycker det faktiskt är rätt logiskt och man känner själv skillnaden när man rider med och utan. En nosgrimma, även löst spänt ÄR stabiliserande på hela tränskonstruktionen.

Jag red en häst på ridskolan en del en period. Några lektioner hade han av okänd anledning ingen nosgrimma. Det var ingen skillnad alls på hans mun eller hur han kändes att rida med eller utan. Det hjälper liksom inte hur många gånger folk än påstår att det är stabiliserande om ingen någonsin lyckas förklara varför. Alla gör som du. Säger att det är så det är. Utan någon form av förklaring.
 
Det har jag heller aldrig förstått! De sitter ju inte i samma sidostycke ens! Enda sättet jag ser att en nosgrimma kan stabilisera är om den hindrar hästen från att öppna munnen. Stilla mun = bettet ligger mer stilla/stabilt. Men i övrigt skulle den ju bara kunna stabilisera om den satt i samma sidostycke som bettet och det är väl inte tillåtet?

Nä, men det räcker att den sitter i nackstycket för att ge en stabiliserande effekt- oberoende av om hästen öppnar munnen eller ej. Jag rider med och utan nosgrimma och upplever stor skillnad.
 
Nä, men det räcker att den sitter i nackstycket för att ge en stabiliserande effekt- oberoende av om hästen öppnar munnen eller ej. Jag rider med och utan nosgrimma och upplever stor skillnad.
Jag har ridit både med och utan och den enda skillnad jag märker är att hästen blir mer avslappnad utan samt att one rein stop inte är lysande utan nosgrimma. Stabiliteten i tränset har jag aldrig upplevt som annorlunda. Som tidigare sagts får du gärna förklara hur stabiliseringen går till.
 
Tycker det faktiskt är rätt logiskt och man känner själv skillnaden när man rider med och utan. En nosgrimma, även löst spänt ÄR stabiliserande på hela tränskonstruktionen.

Den enda skillnaden jag känner är att min häst blir spänd. Men det kanske beror på hur trygg hästen är med bettet?

Edit: Alltså hon blir spänd med nosgrimma. Extra spänd om det är en micklem som "omfamnar" mer än en löst spänd engelsk eller hannoveransk. Skulle aldrig rida med aachen.
 
Jag red en häst på ridskolan en del en period. Några lektioner hade han av okänd anledning ingen nosgrimma. Det var ingen skillnad alls på hans mun eller hur han kändes att rida med eller utan. Det hjälper liksom inte hur många gånger folk än påstår att det är stabiliserande om ingen någonsin lyckas förklara varför. Alla gör som du. Säger att det är så det är. Utan någon form av förklaring.

Men herregud, det är för att det är så himla logiskt och självklart att det går liksom inte att simplifiera det ytterligare, men okej jag försöker väl. Ett träns utan nosgrimma är i stort sett en loop av läder med bettet genom munnen. Om du då adderar en till såndär loop fast denna gång vinkelrätt på den andra loopen och förankar dem i varandra (i nackstycken dvs) så får du en stabiliserande effekt på hela konstruktionen.
 
Den enda skillnaden jag känner är att min häst blir spänd. Men det kanske beror på hur trygg hästen är med bettet?

Men hur din häst beter sig vid nosgrimmans vara eller icke vara har väl inget att göra med huruvida tränset är stabilt eller inte? En nosgrimma stabiliserar hela tränset. Vad hästen tycker om det är en helt annan fråga.
 
Men hur din häst beter sig vid nosgrimmans vara eller icke vara har väl inget att göra med huruvida tränset är stabilt eller inte? En nosgrimma stabiliserar hela tränset. Vad hästen tycker om det är en helt annan fråga.

Jag upplever ju hur min häst upplever det hela. Hon föredrar att slippa nosgrimma. Jag upplever ingen skillnad stabilitetsmässigt, men som sagt, det kanske beror på att min häst trivs med sitt bett och jag inte drar och sliter i bettet?
 
Men herregud, det är för att det är så himla logiskt och självklart att det går liksom inte att simplifiera det ytterligare, men okej jag försöker väl. Ett träns utan nosgrimma är i stort sett en loop av läder med bettet genom munnen. Om du då adderar en till såndär loop fast denna gång vinkelrätt på den andra loopen och förankar dem i varandra (i nackstycken dvs) så får du en stabiliserande effekt på hela konstruktionen.
Den där förklaringen blir lika logisk för mig som om du skulle säga att "om du drar hjulbultarna på bakhjulet så kommer framhjulet sitta fast bättre."
 
Men hur din häst beter sig vid nosgrimmans vara eller icke vara har väl inget att göra med huruvida tränset är stabilt eller inte? En nosgrimma stabiliserar hela tränset. Vad hästen tycker om det är en helt annan fråga.
Är du säker på att det är tränset som blir stabilare och inte hästen? Din häst kanske trivs med nosgrimman och ser den som ett bra stöd och då kommer givetvis din känsla bli att det blir stabilare.
 
Är du säker på att det är tränset som blir stabilare och inte hästen? Din häst kanske trivs med nosgrimman och ser den som ett bra stöd och då kommer givetvis din känsla bli att det blir stabilare.

Ja, det är sant @Oknytt Jag hade en unghäst som blev mycket mer fokuserad när jag spände nosgrimman, han ville ha nåt som kramade om nosen, det blev han trygg av. Han är dock den enda häst jag haft som gillat nosgrimma.
 
Jag upplever ju hur min häst upplever det hela. Hon föredrar att slippa nosgrimma. Jag upplever ingen skillnad stabilitetsmässigt, men som sagt, det kanske beror på att min häst trivs med sitt bett och jag inte drar och sliter i bettet?
Upplever precis samma med mina 2 som går på bett utan. De hade först, men gick bättre utan.
 
Men herregud, det är för att det är så himla logiskt och självklart att det går liksom inte att simplifiera det ytterligare, men okej jag försöker väl. Ett träns utan nosgrimma är i stort sett en loop av läder med bettet genom munnen. Om du då adderar en till såndär loop fast denna gång vinkelrätt på den andra loopen och förankar dem i varandra (i nackstycken dvs) så får du en stabiliserande effekt på hela konstruktionen.
Eftersom nosgrimman sitter så nära bettet blir effekten marginel, skulle i så fall säga att det stabiliderar bettet om bettet är för stort (vilket det ju inte ska vara)
 
Men herregud, det är för att det är så himla logiskt och självklart att det går liksom inte att simplifiera det ytterligare, men okej jag försöker väl. Ett träns utan nosgrimma är i stort sett en loop av läder med bettet genom munnen. Om du då adderar en till såndär loop fast denna gång vinkelrätt på den andra loopen och förankar dem i varandra (i nackstycken dvs) så får du en stabiliserande effekt på hela konstruktionen.

Men de är ju endast förankrade i varandra vid nacken. Jag kan inte se hur det kan stabilisera bettet eftersom bettet rör sig helt oberoende av nosgrimman.
 
Nä, men det räcker att den sitter i nackstycket för att ge en stabiliserande effekt- oberoende av om hästen öppnar munnen eller ej. Jag rider med och utan nosgrimma och upplever stor skillnad.
Fast om du har samma träns och bara plockar bort nosgrimman så är det klart att det kan upplevas som att det blir ostabilt. Det blir ju för stort då. Ett träns som sitter bra behöver inte nosgrimman för att vara stabilt. Sen kan det ju också upplevas som att hästen trivs bättre med nosgrimman för att handen kanske känns mer stabil för hästen. Vissa kanske behöver nosgrimman för att störa hästen mindre.
 
Det där har jag aldrig förstått. Stabilisera hur?

Det är ytterligare ett totalt felaktigt bullshitargument som ingår i den gaslighting som hästvärlden bygger på. Precis som att sporrar förfinar hjälperna osv.

Säger som @Migo, hade mycket av våra rutiner inom hästvärlden tillämpats på annat djurslag hade det varit solklart jävla djurplågeri (även om det såklart förekommer skit även där).
 
Det är ytterligare ett totalt felaktigt bullshitargument som ingår i den gaslighting som hästvärlden bygger på. Precis som att sporrar förfinar hjälperna osv.

Säger som @Migo, hade mycket av våra rutiner inom hästvärlden tillämpats på annat djurslag hade det varit solklart jävla djurplågeri (även om det såklart förekommer skit även där).
:bow:
 
Det är ytterligare ett totalt felaktigt bullshitargument som ingår i den gaslighting som hästvärlden bygger på. Precis som att sporrar förfinar hjälperna osv.

Säger som @Migo, hade mycket av våra rutiner inom hästvärlden tillämpats på annat djurslag hade det varit solklart jävla djurplågeri (även om det såklart förekommer skit även där).
Tänker du att det är hästarna som föredrar nosrem som blivit gaslightade då eller?
Det här blir liksom tramsigt.
Ja det förekommer en jävla massa skit inom ridsporten, det betyder inte att redskapen eller träningen i grunden är fel eller hemsk - det är utförandet.
 
Tänker du att det är hästarna som föredrar nosrem som blivit gaslightade då eller?
Det här blir liksom tramsigt.
Ja det förekommer en jävla massa skit inom ridsporten, det betyder inte att redskapen eller träningen i grunden är fel eller hemsk - det är utförandet.
Eller användningen. Jag kan få in hela handen mellan nosgrimman och min häst. Så jag tänkte väl för mig själv att det inte borde göra skillnad eftersom den sitter löst. Men när jag tar av den blir hon mer orolig i munnen. Hon gillar inte bett som är för rörliga utan vill ha det väldigt stabilt. Min häst reagerar tydligt mot saker hon inte gillar och det får hon gärna.

Hade vi ridit endast bettlöst så hade hon jo haft en nosgrimma ändå. Men man får inte tävla dressyr bettlöst så då rider vi på bett för det mesta.
 

Liknande trådar

Utrustning Finns det några andra nosgrimmor som ger samma fördelat som PS high jump? Det jag vill åt är att om möjligt slippa trycket rakt över...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 652

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp