Nosgrimma som ger samma fördel som PS high jump?

Alexandra_W

Trådstartare
Finns det några andra nosgrimmor som ger samma fördelat som PS high jump?

Det jag vill åt är att om möjligt slippa trycket rakt över tänderna som en engelsk ger, men framförallt att hitta en nosgrimma där nedre remmen hamnar "lågt" så den verkligen hamnar nedanför bettet och inte trycker på det. Samtidigt ska trycket över nosryggen inte hamna så lågt.

Googlat lite men eg bara hittat bygelnosgrimma som alt (inte kineton utan när bygeln ligget framför bettet), har någon erfarenhet av sådan?

Några förslag på nosgrimma som jag missat? "Vanliga" (aachen/pullar/remont) går bort.
 
Micklem kanske? Fast där ligger nog nedre remmen emot bettet. Annars har House of Charisma något liknade High Jump också, men tror det är samma problem där.
 
Micklem kanske? Fast där ligger nog nedre remmen emot bettet. Annars har House of Charisma något liknade High Jump också, men tror det är samma problem där.

Är ett Micklem jag har, som tandvet tyckte skulle bytas ut, just på grund av hur nedre remmen hamnar på bettet på just den hästen. Jag har ju märkt själv att det gärna ligger lite på, men då hästen inte tyckts bekymrad har jag släppt det. Men när tandvet förklarade hur det blir "inuti munnen", och hästen inte går bättre på Micklem än vanligt aachen (jag har Micklem för jag tycker om utformningen helt enkelt) så känns det som att det får väl byta då *snyft*

Såg faktiskt Charismas när jag googlade om det fanns PS-kopior (de är så himla dyra, och så har jag hört mkt neg om läderkvaliten), men jag tror som dig att det blir samma problem med charismas, och så har de ju en annan utformning än Micklem där det mer är som en pullarnosgrimma i var tryckpunkter hamnar, och det vill jag inte.

Vanlig aachen är av de "vanliga" nosgrimmorna minst dåliga alt, men blir lite samma problem där. Och man får det nog med allt där nedre remmen får en \ vinkel, hon har som "hakgropen" högt upp, så det blir hela tiden det där påtrycket på bettet.

Men det jag sett på bild av high jump och bygelnosgrimma borde ta bort det, samtidigt funderade jag lite på om bygeln kan hindra dem på något vis och hur det blir på en häst med strutformat huvud typ? (Jag får böja ut skänklarna på alla bett med överskänklar annars ligger de och pressar svinhårt, hon blir liksom snabbt bredare ovanför munnen)
 
Jag har ett high jump, hade tidigare micklem som jag inte tyckte satt så värst mycket bättre än en vanlig pullar.
Fördelen med high jump är just att man kan forma den så den inte ligger emot bettet. På sidorna av nosstycket är ju lite som piprenasare så man kan forma och det håller sig i sen formen.
Men bygeln är ju billigare att prova, har även en sån men inte blivit av att testa då hästen varit skadad :banghead:
 
Vet inte om jag förstått din fråga men jag har sett ett som liknar det du hänvisar till.
410423-10-05100-mil-det-01.jpg
 
Vet inte om jag förstått din fråga men jag har sett ett som liknar det du hänvisar till.
410423-10-05100-mil-det-01.jpg

Jodå du har förstått. Det där är en bygelnosgrimma :) Det är det enda förutom PS som jag hittat som borde lösa problemet. Men aldrig använt en, så lite fundersam om bygeln stör/hindrar hästen på något vis och hur det blir på en häst mef strutformat huvud?

Synd den hööks har är i bara en storlek (som passar islandshäst), annars kunde jag köpt en idag och prova, de har ju generösa returmöjligheter. Men hon behöver full.
 
  • Gilla
Reactions: Mim
Jodå du har förstått. Det där är en bygelnosgrimma :) Det är det enda förutom PS som jag hittat som borde lösa problemet. Men aldrig använt en, så lite fundersam om bygeln stör/hindrar hästen på något vis och hur det blir på en häst mef strutformat huvud?

Synd den hööks har är i bara en storlek (som passar islandshäst), annars kunde jag köpt en idag och prova, de har ju generösa returmöjligheter. Men hon behöver full.

Bygelnosgrimman är ju egentligen en korrigeringsnosgrimma för starka hästar som vill korsa käkarna för att komma undan, denna nosgrimma omöjliggör detta och stänger till munnen. Annars kan du väl bara köpa ett PS high jump? Eller varför bara inte sluta rida med nosgrimma?
 
Bygelnosgrimman är ju egentligen en korrigeringsnosgrimma för starka hästar som vill korsa käkarna för att komma undan, denna nosgrimma omöjliggör detta och stänger till munnen. Annars kan du väl bara köpa ett PS high jump? Eller varför bara inte sluta rida med nosgrimma?

Just det den borde kunna hindra käkrörelserna är ju en av de saker jag tog upp att jag undrade om högre upp. Nu gör inte min sådant som skevar med käkarna och om de inte gör det kanske den inte påverkar negativt?

PS high jump är svindyrt. Och indiskt läder, dessutom har jag tyvärr hört flera som klagat på kvalitén.

Utan nosgrimma med nedre rem är inte ett alternativ just nu, men blir det förhoppningsvis på sikt och det är slutmålet. Men än är vi inte där.
 
Just det den borde kunna hindra käkrörelserna är ju en av de saker jag tog upp att jag undrade om högre upp. Nu gör inte min sådant som skevar med käkarna och om de inte gör det kanske den inte påverkar negativt?

PS high jump är svindyrt. Och indiskt läder, dessutom har jag tyvärr hört flera som klagat på kvalitén.

Utan nosgrimma med nedre rem är inte ett alternativ just nu, men blir det förhoppningsvis på sikt och det är slutmålet. Men än är vi inte där.

Nä jag kan inte se att den skulle påverka negativt faktiskt.
 
Köpte High Jump just för att ha en nedre som ej tryckte upp bettet. Mkt nöjd!

Tryck över tänderna är dock svårt att komma i från även m HJ. Man får ju sätta den över kindbenen annars och den är lite hård där bygeln börjar så det beror nog mer på individuell passform om man får till det bra. Bygelnosgrimma borde väl vara ännu värre, övre ringen ligger ju precis där engelsk gör?

Micklem är det vi landat i för prion ändrades till att låta tänderna vara. Spänner båda remmarna löst och har det högt.
 
Den gör ju problemet ÄNNU värre? Blir ju ännu brantare "vinkel".

Sen är det andra nackdelar med pullar, jag tycker inte om var sidoringen ligger och ger tryck med pullar. Så som jag skrev i TS så inte pullar :)

Hur menar du med brantare vinkel? Du kan ju själv välja hur långt ner själva "krysset" sitter, ju längre ner = mer plats för den undre remmen så den inte går emot bettet. Ringarna kan du ju undvika genom att köpa en utan ringar. Billigare alternativ än PS iaf ;)
 
Hur menar du med brantare vinkel? Du kan ju själv välja hur långt ner själva "krysset" sitter, ju längre ner = mer plats för den undre remmen så den inte går emot bettet. Ringarna kan du ju undvika genom att köpa en utan ringar. Billigare alternativ än PS iaf ;)

Jag utgår från det satt som det ska och en pullar är tänkt lägga trycket högre upp på nosryggen. Så även Charismas efter vad de skrev.

Ringarna på sidan får inte välja bort?

Självklart kan man flytta ner det. Men det löser ändå inte problemet ens om det sitter där en engelsk ska sitta?
 
Mitt sto fixade enormt på alla möjliga vis med munnen som unghäst. Inte så att hon inte gillade bettet utan hon är bara väldigt oral och grejar med allt. Jag köpte en bygelnosgrimma av samma orsaker som du funderar över, just att jag ville utesluta att det handlade om obehag och tryck mot tänderna. Hon blev betydligt lugnare i munnen av den och jag använde den bara ett kort tag, typ någon månad eller så eftersom jag hade läst att det egentligen är en korrigeringsgrimma. När jag provade vanlig engelsk (hon har alltid avskytt remont, den hamnar fel på henne) igen så fungerade det utmärkt. Exakt vad som hjälpte kan jag ju omöjligt säga men kanske var det så enkelt att hon fick lugn att hitta ett bekvämt sätt att ha bettet i munnen.
 

Liknande trådar

Utrustning Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 076
Senast: SiZo
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 218
Senast: Badger
·
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 086
Utrustning ja, vilken nosgrimma är egentligen bäst att rida in en häst i? eller rida med över huvudtaget. *engelsk *Achen *Remont *Pullar...
2
Svar
26
· Visningar
3 373
Senast: RIA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp